"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Skulle tippa på att de sämst betalda får runt 20 000 som minst, och då vet jag inte hur det ser ut med lägenheter osv. Om det är klubben som hjälper dem med det eller inte.

Precis. Kan vara transportsjuka också. Jag skulle aldrig våga utsätta en häst som är ute på resa för stressen att dessutom tävla. Men dressyr är ju inte min sport heller.

Det som jag stör mig på i Ryttareliten är all produktplacering och alla dessa loggor överallt. I SVT av alla kanaler.

Precis. Kan vara transportsjuka också. Jag skulle aldrig våga utsätta en häst som är ute på resa för stressen att dessutom tävla. Men dressyr är ju inte min sport heller.

Man tävlar även fälttävlanshästar men iof så brukar de inte anstränga sig fören ett par dagar efter framkomst. Dock så får man ge vissa medikament internationellt som gör att de återhämtar sig rätt fort efter en febersläng. Men själv vet jag inte direkt vad jag hade gjort för det är ju alltid ryttarens ansvar.

Feber kan de även få om de blivit för varma, hetsat upp sig eller precis ansträngt sig men knappast för en dressyr enl mig

Sedan är ju transportsjuka väldigt brett, allt från att ha en släng feber till att bli väldigt dålig. Jag vet har haft en av de första i Sverige som fått diagnosen men då var han extremt dålig och visade ingen symptom alls fören han gått terrängen. Det var knappt han klarade sig och efter det så lämnade ridsportsförbundet ut info blad om sjukdomen och hur man undviker den.

Det som jag stör mig på i Ryttareliten är all produktplacering och alla dessa loggor överallt. I SVT av alla kanaler.

Har inte tänkt på det men idag är det väl mer en regel att produktplacering florerar vilt. Bara se på filmer idag. Ibland känns det en aning överdrivet att panorera över märket på en produkt.

Jag jämför med ridskola och jo det blir i princip samma summa eftersom jag inte skulle kunna släppa iväg ett litet barn själv till simhallen

De flesta barn är inte små livet ut, de växer upp och kan mycket väl gå ensamma till både ridskola och simträning när de blir lite äldre. Och så är det ofta att föräldrar turas om att skjutsa. Det skulle inte finnas någon elitidrott om barnen endast fått träna en gång i veckan fram till myndighetsdagen.

Jag tycker också att det kändes tveksamt.

Nu gick det väl inte bra heller och de sa väl att hästen hade stått emot. Det kan ju bero på trötthet i kroppen efter febern.

Tyvärr tror jag att det här är ett typiskt fall där man kommer till olika åsikt delvis beroende på hur mycket tävlingsmänniska man är.

Skulle tippa på att de sämst betalda får runt 20 000 som minst, och då vet jag inte hur det ser ut med lägenheter osv. Om det är klubben som hjälper dem med det eller inte.

Det rimmar ju lite dåligt med Snurrfians påstående då. Jag trodde nog också att de tjänade så bra att de inte behöver ta ett annat jobb vid sidan av. Jag har inbillat mig att de inte ens skulle hinna med ett vanligt jobb utöver elitsatsningen, men jag kanske har fel.

Startar man verkligen en häst som haft hög feber en dag innan???

Jag brukar resonera med häst som med mig själv när det gäller idrott. Är jag feberfri dagen efter och känner mig hyfsad så kör jag.
Man märker både på sig själv och häst om det fungerar eller ej.

Om vi sedan tittar på sverige så är det Elitsserien eller SHL som är högsta serien, det är snarast att jämföra med världscupen inom hoppning och dressyr. Där beror det på vilket lag du tillhör och hur högt rankad du är, men en stor del av spelarna har "vanliga" jobb för att få det att gå ihop redan där, även om det finns stjärnor som får så pass bra betalt att de kan leva på det. Under det har du allsvenskan, lite mindre betalt, lite fler som måste jobba på sidan av men det är fortfarande på elitnivå.

Det här påstående var jag tvungen att kolla upp eftersom det låter helt otroligt att det alls skulle gå att kombinera att spela i SHL med ett vanligt jobb. Min make jobbar för SHL och han säger att en bänkad spelare mycket väl kan ha en lön på 30 000 - 40 000 kr/månad. Medellönen bland spelarna ligger på någonstans runt 60 000 - 70 000 kr/månad och under de år han har jobbat med hockeyn känner han endast till en spelare som haft ett vanligt jobb vid sidan av sitt spelande. Och i just det fallet var det enbart för att personen ville det, inte för att han rent ekonomiskt var i behov av det.

Jag har alltid MINST en feberfri dag helt utan träning och oftast känner jag mig inte på topp on jag kör dagarna efter det.

Jag brukar resonera med häst som med mig själv när det gäller idrott. Är jag feberfri dagen efter och känner mig hyfsad så kör jag.

Ja, när det gäller mig själv och det bara går ut över mig.

Gäller det barn eller djur, vill jag se en feberfri dag före idrottsprestation (eller annan ansträngning).

Ja, när det gäller mig själv och det bara går ut över mig.

Gäller det barn eller djur, vill jag se en feberfri dag före idrottsprestation (eller annan ansträngning).

Ja men nu får man väl ändå lita på att veterinären som var på plats och undersökte hästen kan sitt jobb?!?

Jag har alltid MINST en feberfri dag helt utan träning och oftast känner jag mig inte på topp on jag kör dagarna efter det.

Det fetstilta: där har du signalen att rätta dig efter.

Jag vet att folk har olika känsla för sina hästar och deras hälsa/dagsskick men jag har fått det bevisat tillräckligt många gånger för att kunna förlita mig på min intuition.
När det kommer till mig själv har jag haft tillstånd som både kunnat få mig att prestera hårt dagen efter, likväl som jag har fått ta det lite lugnare i en eller ett par dagar.
När det gäller transporter är det inte ovanligt att hästen går upp i temp.

Utöver detta så ser jag det som det unika med en häst. När jag sitter på ryggen blir vi en kropp och känner av varandra. Jag skulle inte applicera tänket på hund eller barn, det skulle kännas för osäkert att bara förlita sig på vad ögat ser och inte kunna addera känslan.

Ja men nu får man väl ändå lita på att veterinären som var på plats och undersökte hästen kan sitt jobb?!?

Jodå. Men jag kände mig tveksam. Det här var ju inte heller en fråga som ens kan avgöras med veterinärvetenskaplig precision.

Hade det varit jag som skulle rida, hade ju också min tvekan om det var rätt mot hästen försämrat min ridning. Och då är det ju meningslöst att tävla.

I tanke på det här är det ju otroligt att det ser ut som det gör i Ryttareliten. Man kan ju tro att HM, Clas Ohlsson och Hansbo köpt reklamtid.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
593
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka