"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Precis. Eg menade jag inte att det ALDRIG skulle gå idag. Det finns ju alltid undantag men det är nog så pass ovanligt att man kan säga "aldrig" utan att egentligen ljuga om du förstår vad jag menar. Det är liksom så mycket olika faktorer som ska klaffa vilket göra att chansen blir så otroligt minimal.

Men sånt är ju livet?
Vad är det att gnälla över?

Hur många deltagare kom ifrån Afrika på vinter OS till exempel? De har ju många med på sommar OS och är väldigt framgångsrika i löpgrenarna.

Konkret och bra inlägg i debattan om hästsport är en dyr sport i Sverige eller inte... Nej knappast. Det är ingen som gnäller om priset, vi diskuterar kostnader och möjligheter att nå toppen med små eller inga medel.

Eric lamaze säger själv att han skulle varit död idag, han var drogberoende, om det inte var för hans grannar som hade hästar. Han hade inga föräldrar som backade upp honom.

Angelica Augustsson tas ofta som ett sådant exempel. Men utan störtning var hon inte, om än inte uppvuxen med egna hästar. Var ett reportage om hennes pappa som jobbade två jobb, ett dagtid och delade ut tidningar nattetid för att kunna finansiera hennes tävlande. Så en väldigt supportande, om än icke välbeställd, pappa möjliggjorde hennes satsning.
Jag skulle vilja se min pappas min om jag föreslog att han tagit två jobb för att jag skulle kunna träna och tävla :)

Och dom bodde i ett av de dyrare områdena i en av Sveriges rikaste kommuner. Och ja han sålde bl.a. En båt för att finansiera hennes tävlande, en båt... Så allt är relativt.

Det visar på att allt handlar om prioriteringar för de flesta familjer.

Men hon har alltid ridit på andras ponnyer/hästar och flyttade utomlands efter skolan för att jobba med hästar och jobbet tog henne till världseliten.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är rätt intressant hur du går i försvar. Det skulle du ju inte behöva för att tala om att jag "har fel" när jag känner mig tveksam.

Fast hur intressant är det egentligen att DU känner dig tveksam? Som sagt, det är inte du som ska rida! Jag försöker utveckla hur tävlingsveterinärerna arbetar eftersom jag faktiskt själv varit med om detta och vet att det inte är så lättvindigt som vissa verkar tro, är det det du menar att "gå i försvar"? Väldigt intressant isåfall.. nästan så man kunde tro att du inte vill höra något annat svar än det du själv bestämt dig för "är det rätta". Men tro det eller ej, men det handlar inte ett dugg om hur Du känner inför detta överhuvudtaget utan det är så att veterinärerna avgör och i det här fallet var det OK! I andra fall är det inte OK beroende på hästen.

En ryttare som inte bryr sig om hästen pga sin "tävlingsinriktning" anlitar inte veterinären överhuvudtaget på tävlingsplatsen med allt vad det kan innebära.

Vad jag kan gå i försvar för är att det kastas så inihelvete mkt sten i glashus här.. man kanske bör sopa rent utanför sin egen dörr först innan man dömer någon annan ur ett etiskt perspektiv.

Och dom bodde i ett av de dyrare områdena i en av Sveriges rikaste kommuner. Och ja han sålde bl.a. En båt för att finansiera hennes tävlande, en båt... Så allt är relativt.

Det visar på att allt handlar om prioriteringar för de flesta familjer.

Men hon har alltid ridit på andras ponnyer/hästar och flyttade utomlands efter skolan för att jobba med hästar och jobbet tog henne till världseliten.

Fast jag har ju bott i den kommunen i hela mitt liv och nu är det så att det är ett par tjommar i Säro, Kullavik som drar upp den statistiken eftersom dom är extremt, extremt förmögna.. majoriteten av folk som bor där är faktiskt vanliga arbetare.

Eric lamaze säger själv att han skulle varit död idag, han var drogberoende, om det inte var för hans grannar som hade hästar. Han hade inga föräldrar som backade upp honom.

Ett ypperligt exempel på hur man blir toppryttare i Sverige.. synd bara att han nte har någon anknytning till Sverige

PS. Man behöver någon som backar upp, vem som hjälper med hästar och/eller pengar är mindre viktigt. Jag antar att Eric inte bara. Tittade på gannens hästar.

Jag vet en kille vars mor lever på soc. Han tävlar hästar åt en annan familj och är med och slåss om placeringarna på Falsterbo och breeders...
I Sverige, i nutid.

Så visst går det, men du måste vara en talang, och ärligt talat hur många är det?
Inte så många, sen måste du vilja kämpa för det och visa att du är villig att lägga ner hela din själ i det. Annars är ingen annan beredd att hjälpa dig.

Jag tror kanske jag vet vem du tänker på, men isåfall är han ju oxå i princip född på hästryggen, har en mamma som är extremt stöttande och han har ju ridit ponnyer och sen den egna fuxen som tidigare tävlades upp till iallafall 130 med placeringar innan han fick ta över den.

Är det PB du tänker på?

Bondson i Skåne versa arbetarunge i Sthlm. Förutsättningarna är olika så är det i hela världen också.

Fio: Onsala är inte precis det billigaste stället att bo på ändå. Tittar man på huspriser så kan du köpa två hus i ett mindre attraktivt område i kommunen för samma peng.

Man måste ha någon som stöttar en i ALLA sporter, det behöver inte vara ekonomiskt, det behöver inte heller vara ens egna föräldrar.

En del i tråden har redan varit inne på det, det handlar till viss del om föräldrarnas inställning till barnets val av sport.

Bondson i Skåne versa arbetarunge i Sthlm. Förutsättningarna är olika så är det i hela världen också.

Fio: Onsala är inte precis det billigaste stället att bo på ändå. Tittar man på huspriser så kan du köpa två hus i ett mindre attraktivt område i kommunen för samma peng.

Jo det är liksom det jag med flera påpekat och att med sporter som är dyra så är det än mer viktigt, det blir svårt att visa sin talang om man inte ens har råd att rida. Bäst örutsättningar har de med rika gärna hästintresserade föräldrar, och tävlar de så är förutsättningara vanligen bättre.

Senast ändrad:

Ja nu ja.. men förr var det inte riktig så! Och säkerligen inte när pappa Augustsson köpte sitt.. det är ju som att påstå att alla i Stockholm är jätterika för att det är så dyrt att bo där. Dessutom finns det en hel del ruckelhus både i Onsala, Särö och Kullavik som inte är värt någonting.

Man måste ha någon som stöttar en i ALLA sporter, det behöver inte vara ekonomiskt, det behöver inte heller vara ens egna föräldrar.

En del i tråden har redan varit inne på det, det handlar till viss del om föräldrarnas inställning till barnets val av sport.

Jo men precis, men i det exemplet så har det ju funnits hästar både egna och andras trots socialbidrag (om vi nu menar samma) långt innan han började jobba för den andra familjen.

Ett ruckel i Onsala kostar vad jag vet ett par miljoner för att det ligger i Onsala, man betalar för marken inte för huset.

Det jag menar är att det kanske inte fanns lösa pengar men, pengar låst i huset/marken. Och huspriserna där var väldigt höga för tio år sedan också!

Och jo dom som äger ett hus i Stockholm klassar jag som rika, även om de har pengarna låsta i sitt hus.

Det är ett mycket smart sätt att spara/förvalta sina pengar på då det inte kommer att falla nämnvärt i pris, mest troligt kommer det att vara oförändrat eller stiga! ;)

Och är det så att Angelica pappa köpt huset innan huspriserna där blev så höga så grattis till honom! Otroligt väl investerade pengar!

Jag har en hel drös kompisar som är undersköterskor, sjuksköterskor, städerskor, lastbilschaufförer som bor i Onsala.. tom i Särö och Kullavik så det behöver inte alls vara så himla dyrt.. dom har liksom pappa Augustsson bott där ett tag. Det är dyrare med dom nya lägenheterna inne i centrala kba.. eller dom fula husen längs med McDonalds. Ja det är dyrt att bo!

Ett ruckel i Onsala kostar vad jag vet ett par miljoner för att det ligger i Onsala, man betalar för marken inte för huset.

Det jag menar är att det kanske inte fanns lösa pengar men, pengar låst i huset/marken. Och huspriserna där var väldigt höga för tio år sedan också!

Och jo dom som äger ett hus i Stockholm klassar jag som rika, även om de har pengarna låsta i sitt hus.

Det är ett mycket smart sätt att spara/förvalta sina pengar på då det inte kommer att falla nämnvärt i pris, mest troligt kommer det att vara oförändrat eller stiga! ;)

Fast jag klassar alla mina icke hästvänner som "rika" eftersom dom har råd med allt som inte jag har.. dvs, fika, resa , shoppa osv! Som sagt det handlar ju om vad man prioriterar. Hade inte jag haft hästar hade jag oxå kunnat köpa ett hus.. tom i Onsala!

Om man nu verkligen äger huset, ofta s är det snarast banken som äger huset.

KL

Jag fattar inte riktigt det här med att vända ut och in på sig för att visa att fattiga också kan lyckas med att nå ridsportseliten. Det är förmodligen möjligt med talang och tur, men när folk inte ens kan presterabatt hållbart exempel, så är chansen inte driekt stor.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka