"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Den kändes väldigt ospontan, jag gissar att de blivit ombedda att ta den på nytt.

KL

För mig skulle det var klart konstigt om ridsporteliten inte hade råd att ha stora fina gårdar och bra hästar, om inte toppen kan får det att gå runt med lite guldkant hur ska någon annan kunna livnära sig på sporten?

En släng av svensk avundsjuka?
Nä inte för egen del men jag syftar mer generellt på programidén som jag inte riktigt fattar och som dessutom betalas med offentliga medel.

Jag tycker att det är en trevlig serie, så visst är det bra att SVT producerar program som tilltalar olika människor och inte bara dig? ;)

Jo det är säkert så, jag vet att just han inte har någon överklassbakgrund. Och det är väl intressant eller nåt. Men som sagt jag förstår nog inte programidén, tjusiga hästar i vackra rika miljöer o lite tävlingar ovanpå det. Och detta sponsras med skattemedel, ja, verkligen ideologiskt märkligt måste jag säga. Men det ligger väl i tiden och jag är en såndär bakåtsträvare.

Vilka sponsras med skattemedel?

Har vi tittat på samma program? Jag tycker dem visar med och motgångar, hur mycket dem måste slita för att komma dit och när de väl är där måste de fortsätta slita som djur för att hålla sig kvar i toppen.
Det är ju inte så att de fått fina hästar och vackra gårdar gratis direkt, alla har ju på ett eller annat sätt fått slita rejält för att kunna köpa det.
De flesta hästarna äger de väl inte ens själva?
Ingen har ju åkt räkmacka för att ta sig dit.

Personligen står Zlatan mig upp i halsen. :wtf:

De här är inte alla födda med silversked, det är ett hårt slit och Charlotte berättade ju själv att det var bara sista tiden som hon fick hjälp av sin far, resten hade hon slitit själv som ensammen kvar när familjen flyttade och hon var tonåring. Visst, hon har flyt nu men har sett baksidorna med och de skär inte guld med täljkniv som exvis Zlatan gör som ändå gnäller.

Vad skulle det visa tycker du, att en invandrarunge växer upp till en dryg skitstövel och gör ner tjejfotbollen? Att han har sin fotbollsfru, sina ungar, köper dyra hus och inte betalar de som ska renovera? Att hon köper dyra handväskor och i övrigt piffar till sig på salongerna medan han leker kungen av Frankrike? :cautious:

Kanske vore intressantare med en dokumentär om t ex Zlatans resa, med brist på mat hemma i Rosengård och sen att lyckas, eller kanske skildra helt vanliga hästtjejer. Men då får man ju inte se dessa kittlande rikedomar och dessutom en väldigt sluten värld, ungefär som adeln.

Men alltså tänk efter nu lite. OM programmet skulle heta "Fotbollseliten" och handla om Zlatan i Paris, Chippen i Dubai och nån annan nisse i annat land (för här hade inga kvinnor kunnat exponeras på samma villkor öht). Menar du då att det inte skulle handla om överklassmiljöer?

Varför är det så jla fult att en ryttare som haft en nästan fyrtio år lång karriär bygger en anläggning för 40 miljoner som han själv tjänat ihop med hästaffärer? Men det är heeeeelt okej att Zlatan får hundratals miljoner för att sparka boll som han bygger/köper hus och Ferraris för.

Jag fattar inte attsdet ska vara så fult att det finns pengar i ridsportens toppskikt. Det gör det i alla sporters toppskikt. Eller ja, när sporten utövas av män iaf.

Håller helt med om Zlatan. Liksom ja, du kan spela fotboll men det betyder inte att du är Gud. Faktiskt.

Tummen upp på det, hoppas det finns andra frimärken för jag vill inte använda dom med honom på då han är en sådan diva så det är pinsamt :(

Håller med dig!
Sen tycker jag att det borde vara ännu mer prispengarna i vinst för ryttareliten än vad det är nu.
Galet att fotbollsspelarna kan tjäna så mkt:yuck:

Jag tycker Zlatan var pinsamt divig i början av karriären men inte nu längre, han har växt upp och bjuder på sig själv emellanåt:D

*KL*

Ridsportvärlden bygger på att det finns sponsorer. Dvs företag och rika privatpersoner, som gärna lägger några miljoner på en ridhäst, som nån annan tävlar.
Hur duktig en ryttare än är, så lär inte de ställa häst hos en ryttare som bor på ett torp i skogen, med en lerig lösdrift, och där hästen får åka skramlig värmlandsvagn dragen av en rostig gammal Volvo.

Allt hänger liksom ihop.

Skulle jag mot förmodan skaffa en häst i 10 miljon-klassen, för att kunna sitta vid VIP-bord och skåla i champange när den tävlar, så vill jag ha den hos en ryttare med en anläggning typ Lisens.

Nä inte för egen del men jag syftar mer generellt på programidén som jag inte riktigt fattar och som dessutom betalas med offentliga medel.

Smaken är som baken.... själv ser jag långt hellre på "ryttareliten" än på ett program om medelsvensson ridning.

Som när han tyckte tjejerna kunde nöja sig med en cykel med hans autograf på? :yuck:

Fast jag kan hålla med ( med risk att bli påhoppad nu) Zlatan till viss del, det är skillnad på dam- och herrfotboll. Sen var kommentaren om autograf på cykeln onödig.

Visst är det skillnad på män och kvinnor, de har full lön och får massor med förmåner medan damerna oftast får slita med både jobb och dåliga tider/ersättningar. Visst är det skillnad på fotboll och hästsport, det ena får hur mycket som helst i stöd och det andra knappt något alls trots att det är en av Sveriges största idrotter och där män och kvinnor tävlar mot varandra. :cautious:

Nä, ge idrotten lika stor peng att själva förvalta, hockey och fotboll ska inte ha större stöd än vad ridsporten har. :meh:

Jag håller med om att ridning ska ha samma ekonomiska stöd från stat och kommun som fotboll m.fl sporter, men när det gäller elitidrott handlar det framförallt om sponsorpengar.

Jag tycker det är intressant att det klagas på att Ridsporten inte får samma ekonomiska stöd som övriga sporter. Det är Riksidrottsförbundet som betalar ut pengarna, och det går väl främst efter sporternas storlek. Fotbollen får överlägset mest, men det är väl inte så konstigt heller. Sen kommer innebandyn och ridsporten, före hockeyn, trots att hockeyn är dyrast.

Ett av problemen är väl att det jobbar folk heltid på ridskolorna som ska ha lön, och de pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Övriga sporter har (i låga åldrar) "hobbytränare" som gör det på fritiden och som oftast handlar om föräldrar till några av barnen i lagen, när det handlar om de vanliga lagsporterna. Utan den typen av ideellt arbete i ridsporten blir det ju givetvis dyrare.

Eller så är problemet att ridskolorna till skillnad från fotboll och hockey måste betala underhåll av stallar, ridhus etc själva. ;)

Ja, eftersom pengarna inte räcker. Men det betyder inte att de får mindre stöd än andra som det konstant påstås. Det blir ju lite skevt om man ska betala ut bidrag utifrån vad sporten kostar istället för popularitet, kan jag tycka.

Lisen kunde inte riktigt dölja att hon inte tyckte GHS var jättekul avsutten, även om hon sa det med munnen så talade kroppsspråket, ögon och hållning sin egen åsikt tyckte jag.
Usch tufft..

Kan du inte visa beräkningar från några kommuner som stöder det du säger? Det stämmer nämligen väldigt dåligt med de siffror jag har tillgång till. Har faktiskt sällan hört någon säga att det är som du säger.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
602
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka