Sv: "Ryttareliten"
Jag är väldigt förtjust i dokumentärfilm, och ser rätt mycket, så det kan ju vara att jag är färgad av det i mitt seende.
Jag tror att jag är den person i min generation, typ, (förutom medlemmar av såna religiösa sekter som ser tv:n som satans påfund) som har sett på tv lägst antal timmar. Den förra tv-serien jag såg, var Queer as Folk. Innan dess minns jag inte. Jag ser inte på tv varje månad (ens om man räknar med tv-program på datorn, under senare år), och har aldrig gjort det (sedan jag fyllde kanske 10 år eller så).
Jag kan inte påminna mig någon tv-dokumentär överhuvudtaget, som jag har sett. Naturfilmer och lite annat med sonen, men det är längesen.
Ah, men det är väl lite hemskt mot dem att se dem som dokusåpakarikatyrer?
Kanske? Jag använder det ju inte mot dem på något sätt. Ur integritetssynpunkt kan man ju se det som schysstare att jag inte direkt tror att det är
dem jag ser, utan något annat, så att säga.
Jag trodde det fanns massor av TV program som handlade om kända människor som personporträtt.
Det gör det säkert, men jag har inte sett dem.
Tycker inte heller de är så utmejslade? Hurdå?
Jag uppfattar att programmet i princip genast etablerade Peder och Lisen som oändligt käcka, trevliga, och bra på alla de vis. Medan CHB blev väldigt mycket av bortskämd tjej, tex. (Familjen Z har jag svårare att se i ett sådant där typiskt persongalleri, förutom Aishling som God Mor. Hela familjen känns för mig mest sorglig i serien.)
Jag tar för givet att det är utmejslat, just för att det känns så tydligt.
Vad är det som gör att du uppfattar henne som tillknäppt i serien, då? Vore intressant, eftersom det är motsatt intryck av vad hon gör på de flesta andra som ser samma serie. Du måste ju basera den uppfattningen på något?
Jag funderar. Jag tycker att det är rätt mycket av eldgaffel över båda. Stelt och liksom konventionellt. Hur de i olika små formuleringar och annat på nåt vis lutar sig mot "hur det ska vara", snarare än mot de de är. Som att hålla rollerna, hålla stilen, snarare än "bara vara".
Den sortens saker.