"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Om du tycker att det är viktigt att allt händer i "rätt" ordning så ligger Stallet några avsnitt efter Ryttareliten. Men själv tycker jag inte det spelar någon större roll. Det är ju inte så att det är värsta spänningen och att det förstår något om man redan innan fått veta att CHB får hem ny häst. Typ :)

I det senaste avsnittet var CHB väldigt yr och sprallig :D

Delvis KL

Roligast var ju när hon erbjöd Lisen att komma och rida på Triviant. Lisen typ "ja det vore ju roligt, men kanske på någon av de andra hästarna?" varpå CHB bara "äsch klart du ska rida på Triviant!"
Som om det vore någon liten ponny som vem som helst kan sitta upp på och inte en svindyr GP-häst som uppenbart är ganska svårriden :D

Och när Lisen fortsatte protestera så var svaret "Äsch, det är ju bara att tuta och köra!". :D Jag har verkligen fått en annan bild av CHB i de senare avsnitten av programmet!

Du är nog den enda i världen som skulle tillskriva Charlotte den egenskapen att vara tillknäppt. Hon är allt annat än just det.

Men det spelar ju ingen roll för min uppfattning om hur hon visas i tv. Jag skriver enbart om personerna som serien visar dem. I serien är de ju ett slags roller, tycker jag. Som inte behöver ha så himla mycket med resten av livet att göra.

Senast ändrad:

Men det spelar ju ingen roll för min uppfattning om hur hon visas i tv. Jag skriver enbart om personerna som serien visar dem. I serien är de ju ett slags roller, tycker jag. Som inte behöver ha så himla mycket med resten av livet att göra.

Vad är det som gör att du uppfattar henne som tillknäppt i serien, då? Vore intressant, eftersom det är motsatt intryck av vad hon gör på de flesta andra som ser samma serie. Du måste ju basera den uppfattningen på något?

Jag är väldigt förtjust i dokumentärfilm, och ser rätt mycket, så det kan ju vara att jag är färgad av det i mitt seende.

Jag tror att jag är den person i min generation, typ, (förutom medlemmar av såna religiösa sekter som ser tv:n som satans påfund) som har sett på tv lägst antal timmar. Den förra tv-serien jag såg, var Queer as Folk. Innan dess minns jag inte. Jag ser inte på tv varje månad (ens om man räknar med tv-program på datorn, under senare år), och har aldrig gjort det (sedan jag fyllde kanske 10 år eller så).

Jag kan inte påminna mig någon tv-dokumentär överhuvudtaget, som jag har sett. Naturfilmer och lite annat med sonen, men det är längesen.

Ah, men det är väl lite hemskt mot dem att se dem som dokusåpakarikatyrer?

Kanske? Jag använder det ju inte mot dem på något sätt. Ur integritetssynpunkt kan man ju se det som schysstare att jag inte direkt tror att det är dem jag ser, utan något annat, så att säga.

Jag trodde det fanns massor av TV program som handlade om kända människor som personporträtt.

Det gör det säkert, men jag har inte sett dem.

Tycker inte heller de är så utmejslade? Hurdå?

Jag uppfattar att programmet i princip genast etablerade Peder och Lisen som oändligt käcka, trevliga, och bra på alla de vis. Medan CHB blev väldigt mycket av bortskämd tjej, tex. (Familjen Z har jag svårare att se i ett sådant där typiskt persongalleri, förutom Aishling som God Mor. Hela familjen känns för mig mest sorglig i serien.)

Jag tar för givet att det är utmejslat, just för att det känns så tydligt.

Vad är det som gör att du uppfattar henne som tillknäppt i serien, då? Vore intressant, eftersom det är motsatt intryck av vad hon gör på de flesta andra som ser samma serie. Du måste ju basera den uppfattningen på något?

Jag funderar. Jag tycker att det är rätt mycket av eldgaffel över båda. Stelt och liksom konventionellt. Hur de i olika små formuleringar och annat på nåt vis lutar sig mot "hur det ska vara", snarare än mot de de är. Som att hålla rollerna, hålla stilen, snarare än "bara vara".

Den sortens saker.

Hm...jag fick inte upp nagot alls nar jag tryckte pa lanken, bara en helt blank sida. Gor jag nagot fel?

Jag förstår inte varför du är så negativ till Aishling? Vad exakt är det med hennes person, i serien dvs, som är störande?

KL

Jag har sett de fem avsnitten i dag och har svårt att förstå att de triggat en sån otrolig diskussion här. Alla verkar ju sympatiska och som folk är mest - med lite olika styrkor och svagheter liksom. Jag tyckte alla hade sin charm, på sitt sätt, och så är vi väl alla. Ingen är ju perfekt.

Sedan såg jag för övrigt inte alls att Charlottes man skulle ha gett henne en dålig min (inte ens en liten sådan, men definitivt inte en man bör dumpa honom för :crazy:).

Jag förstår inte varför du är så negativ till Aishling? Vad exakt är det med hennes person, i serien dvs, som är störande?

Sedan såg jag för övrigt inte alls att Charlottes man skulle ha gett henne en dålig min (inte ens en liten sådan, men definitivt inte en man bör dumpa honom för :crazy:).

Jag blir så olycklig av henne! :(

Vad det är exakt med hennes person, kan jag nog inte göra tydligt. Strävsam och sammanbiten, ledsen och kämpar på. Och över alltihopa en tragisk stämning av svikna Family Values. Ungefär.

Alltså, hon är ju en god mor. Inget tvivel. Jag gör inte en tiondel för min unge av vad hon gör för sina (jag vet inte ens vad jag skulle göra för min unge för att ge lika mycket). Men det känns så sorgligt. Och självuppoffrande.

Nej, jag skulle i verkligheten inte ha dumpat för den minen, för jag hade aldrig blivit ihop med någon som hanterade den sortens kommentarer på det viset. Tror inte att det var nu, i programmet, efter två barn och hundra hästar, som det skedde för första gången. Jag vet inte om det var henne han "gav" minen, eller om han bara hade den.

Jag tror att jag är den person i min generation, typ, (förutom medlemmar av såna religiösa sekter som ser tv:n som satans påfund) som har sett på tv lägst antal timmar. Den förra tv-serien jag såg, var Queer as Folk. Innan dess minns jag inte. Jag ser inte på tv varje månad (ens om man räknar med tv-program på datorn, under senare år), och har aldrig gjort det (sedan jag fyllde kanske 10 år eller så).

Jag kan inte påminna mig någon tv-dokumentär överhuvudtaget, som jag har sett. Naturfilmer och lite annat med sonen, men det är längesen.

:eek: Aldrig sett en dokumentärfilm?? (Tv-dokumentär är alltså inte någon särskild sorts dokumentärfilm, utan det är helt enkelt en dokumentär som visas på tv). Gack genast till svt play! ;)

Nej, men allvarligt, det finns ju massor av jättebra dokumentärfilm. Och bra film, för den delen. En liv utan film av något slag känns för mig ungefär som ett liv helt utan djur, lite tomt och fattigt.

I det ljuset är det ju helt otroligt att du tittar på ryttareliten, jag vet inte riktigt om serien är så bra att den förtjänar att vara det enda man ser på ett decennium. Titta på något annat istället, skulle jag tycka. Just nu ligger det t ex en mycket omtalad och intressant svensk dokumentär om ett pygmefolk i Kongo, De dansande andarnas skog, och Belleville Baby, som vann guldbaggen förra året, ute på Svt play. Sen kan du ju i studiesyfte titta något ögonblick på riktiga dokusåpor, typ Lyxfällan, det är något helt annat och mycket mer mallat än både Ryttareliten och riktig dokumentärfilm.

Jag tror faktiskt inte att man skapar riktigt så verklighetsskilda "karaktärer" som du verkar utgå från - självklart vill man berätta en historia, men i regel i dokumentärfilm så försöker man ju visa människorna, inte hårddra dem till såpakaraktärer.

Såg inte riktigt hela avsnittet men hörde Charlotte säga att Triviant blivit lugnare sen han släpptes på hage några timmar om dan, att hon inte gjort det redan förra året....är det så? får inte topphästar gå i hage??

för jag hade aldrig blivit ihop med någon som hanterade den sortens kommentarer på det viset
Men hanterade hur? :confused: Han gör ju ingenting? Du känner inte att du läser in lite väl mycket i något som du kanske inte ens uppfattat på rätt sätt? Förlåt, men det här känns absurt.

Angående Aisling så tycker jag nog att du känns lite väl nedlåtande faktiskt. Eller så är det jag som missar jättemycket. Jag tycker dock bara att hon verkar tuff, inte rädd för att jobba och en person som gör det bästa av en tuff situation.

I och med att man får se så lite av dem så kan man ju inte gärna sitta och tro att man vet allt om deras liv. Eller döma dem hårt för det man ser.

Jag ser en hel del film, så på den punkten kan du vara lugn. :) Brukar ha olika teman och se ett par filmer i veckan eller så, i alla fall den mörka delen av året. Mer hinner jag inte, om jag ska sova också.

Dokumentärfilmer tenderar att göra mig rastlös. Är det inte ofta väldigt lågt informationstempo?

Det tycker jag iofs att det är även i Ryttareliten. Jag blir rastlös medan jag tittar.

I och med att man får se så lite av dem så kan man ju inte gärna sitta och tro att man vet allt om deras liv. Eller döma dem hårt för det man ser.

Nej, och jag har ju skrivit kanske 12 gånger att det jag pratar om är det vi ser på tv. Inte om hur de är "egentligen".

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka