"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Fast verkligheten är ju likadan, inte mer eller mindre sann eller tolkningsbar. Som vi diskuterat förut är ju det där med Den Sanna Verkligheten mer en ontologisk fråga. Om filmaren inte medvetet ljuger eller snedvrider är filmarens bild inte mer eller mindre sann eller verklig än det jag ser med egna ögon.

Nog är du längre ifrån verkligheten när du ser något på film/tv/bio än om du ser det med egna ögon oavsett om filmaren medvetet vinklar. Du ser bara en lite delmängd av verkligheten och den kan omöjligt ge hela bilden hur bra urvalet än är.

Strävsam och sammanbiten, ledsen och kämpar på. Och över alltihopa en tragisk stämning av svikna Family Values. Ungefär.

Alltså, hon är ju en god mor. Inget tvivel. Jag gör inte en tiondel för min unge av vad hon gör för sina (jag vet inte ens vad jag skulle göra för min unge för att ge lika mycket). Men det känns så sorgligt. Och självuppoffrande.
Så olika man ser på saker o ting. Jag tycker hon är en helt normal mamma, bara. Att hon sen blir frustrerad när det inte går som hon tänkt sig är ju inte konstigt. Men då tar hon nya tag och hittar andra vägar och de gör det tillsammans hon och grabbarna. Som det ska vara i en familj tycker jag.

För mig är mina barn det bästa som hänt mig och deras lycka är min lycka. Finns det något jag kan göra för dem så gör jag det med glädje. Det är en självklarhet.

Nog är du längre ifrån verkligheten när du ser något på film/tv/bio än om du ser det med egna ögon oavsett om filmaren medvetet vinklar. Du ser bara en lite delmängd av verkligheten och den kan omöjligt ge hela bilden hur bra urvalet än är.

Men ser man nånsin mer än en delmängd av hela verkligheten? Hur skulle det vara möjligt? Det finns ju inget annat sätt för oss att uppfatta världen än genom en människas ögon, tolkad med hennes referensramar.

Här ser du en delmängd av vad någon annan ser och dessutom utvald. Oavsett om man har syftet att visa allt som det är eller sätta ihop ett bra program så är det en utvald delmängd och sedd genom någon annans filter. Det är några få timmars material taget från säkert flera hundra timmars filmning.

När du ser med egna ögon så kan du bilda en egen uppfattning utan att någon först valt ut vad du ska få se.

Mmm jag har kanske lite dålig koll på ridsporten och vilka som är riktigt bra och inte. Men jag har fått en känsla av att Peder är den udda i sammanhanget Ridsportseliten. De övriga är på väg upp, de kan lyckas, eller inte, de vill vara med i landslaget, men ingen är helt självklar där (Charlotte sitter ju lite löst med Triviant tex.). Men Peder har jag fått intrycket av att han ligger på toppen, behöver inte fundera över landslagsplatser, han är lite närmre RGB och Royne Zetterman än de övriga. Varit med i OS flera gånger med placeringar osv (iofs i fälttävlan men ändå).

Så jag fick också känslan i programmet att höjdarna i ridsporten är lite mer intresserade av de som sitter i toppen än av att hålla koll på de som försöker klättra dit och ge hjälp och tips och uppmuntran där. Lite dåliga på att fundera på vem som ska sitta i toppen härnäst, stretar emot lite. Men ju närmare att lyckas desto vänligare blir de. Alltså intryck från serien.

Peder har en individuell 4 placering i OS i hoppning och silver lag i Aten 20004

Vad är det som gör att du uppfattar henne som tillknäppt i serien, då? Vore intressant, eftersom det är motsatt intryck av vad hon gör på de flesta andra som ser samma serie. Du måste ju basera den uppfattningen på något?

Ja jag håller med förstår inte alls hur man kan uppfatta henne som tillknäppt

Såg inte riktigt hela avsnittet men hörde Charlotte säga att Triviant blivit lugnare sen han släpptes på hage några timmar om dan, att hon inte gjort det redan förra året....är det så? får inte topphästar gå i hage??

Han hade inte gått i hage alls innan de köpte honom

Här ser du en delmängd av vad någon annan ser och dessutom utvald. Oavsett om man har syftet att visa allt som det är eller sätta ihop ett bra program så är det en utvald delmängd och sedd genom någon annans filter. Det är några få timmars material taget från säkert flera hundra timmars filmning.

När du ser med egna ögon så kan du bilda en egen uppfattning utan att någon först valt ut vad du ska få se.

Ja, men jag ser fortfarande bara en del, och kommer komma ihåg ett urval. Varför är någon annans urval med nödvändighet sämre än mitt för att spegla "verkligheten"?

Nån, jag har glömt vem, har beskrivit film som "Verkligheten sedd genom ett temperament", som väl är en rätt bra beskrivning. Men så är det ju egentligen med all verklighet, vi kan inte betrakta den annat än genom ett temperament.

Senast ändrad:

Ni som vet, finns det ingen lag på att hästar ska få gå i hage?! Räcker det med annan motion?:yuck:

I Sverige finns det en sån lag. Enligt senaste numret av Equipage så är det enda beviljade undantaget från den lagen Polisrytteriet i Sthlm som inte hade möjlighet att ta ut sina hästar när all personal skulle på kurs.
Sen finns det ju inget lagstadgat mått på hur stora hagarna måste vara.

I Sverige finns det en sån lag. Enligt senaste numret av Equipage så är det enda beviljade undantaget från den lagen Polisrytteriet i Sthlm som inte hade möjlighet att ta ut sina hästar när all personal skulle på kurs.
Sen finns det ju inget lagstadgat mått på hur stora hagarna måste vara.

i så fall verkar ju dessa elitryttare bryta mot reglerna? Eller har jag missförstått, har dom ALLA hästar ute i hage?

Sedan 2010 finns en lag på att alla hästar ska få röra sig fritt helst minst 2 timmar om dan. Det behöver inte vara hage även om det helst ska vara en hage, det går att lösa genom att släppa hästen på ridbana eller i ridhus också.
Skrittmaskin är inte ett godkänt alternativ.

Ni som vet, finns det ingen lag på att hästar ska få gå i hage?! Räcker det med annan motion?:yuck:

Vet inte, men minifyrkanter verkar räknas enl lag? med tanke på hur många man ser. (fast jag tror det står att de ska kunna röra sig i alla gångarter) Nu i programmet såg man honom släppt i en avlång hage med gräs som man kunde få upp lite fart i. (Så det finns ju en möjlighet att de inte kallar "ute i fyrkantpaddock" för -"gå på hage")

Att han inte gått i hage vid köp är väl inte konstigt? Trodde han kom från Tyskland eller Holland och att de inte alltid går i hage där (vem vet, då kanske man till och med får dispens om hästen är gammal och dyr nog).

Senast ändrad:

i så fall verkar ju dessa elitryttare bryta mot reglerna? Eller har jag missförstått, har dom ALLA hästar ute i hage?

Jag vet inte hur det är för de andra men Rasmus sa i programmet att alla deras hästar går ut i hage men att de inte vågat släppa Triviant tidigare eftersom han aldrig gått i hage innan han köptes.
Det framgick inte om Triviant kanske gått ut i liten fyrkant innan eller om han inte varit ute alls.

Vet inte, men minifyrkanter verkar räknas enl lag? med tanke på hur många man ser. (fast jag tror det står att de ska kunna röra sig i alla gångarter)

Formuleringen är väl något i stil med att hästen ska kunna "röra sig i sina naturliga gångarter".

Personligen har jag svårt att se hur typ "tretaktiga språng så gott som på stället" kan vara en den "naturliga gångarten" galopp. Men om de där små fyrkanterna vore olagliga, skulle man väl ha hört talas om det, tycker jag?

Vet inte om någon någonstans har testat att anmäla sådana hagar till djurskyddsvårdande myndighet?

För mig är mina barn det bästa som hänt mig och deras lycka är min lycka. Finns det något jag kan göra för dem så gör jag det med glädje. Det är en självklarhet.

Det jag menade var att det finns inget (som jag känner till) som är lika jobbigt som att hålla ett tävlingsstall på fötter som min unge skulle kunna behöva min hjälp med. Jag känner inte till någon insats av den omfattningen som jag dels alls skulle kunna ro i land, dels faktiskt skulle vara till fördel för ungen.

(Sen får jag väl erkänna att jag är en rätt varm anhängare av att föräldragenerationen och barnen successivt separerar sina liv från varandra när barnen växer upp, så att barnen inte förblir beroende av sina föräldrar, men det är ju en annan fråga.)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
912
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar