"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Men hur funkar detta på ett tredagars meeting då? Finns det hagar så att alla deltagare kan släppa sina hästar lösa en timme per dag, är det ens möjligt rent praktiskt med tanke på hur många hästar som samlas på en stor tävling där en stor del dessutom är hingstar?

Nu är ju oftast inte de som skriver lagtexterna helt dumma i huvudet, lyckligtvis. Formuleringen säger något i stil med att hästar "normalt sett" ska ges möjlighet att dagligen röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Undantag är tex just när man tillfälligt har hästen med sig någonstans (tex på en tävlingsplats).

Jag blir så förvånad när folk hellre vill se problem med att hästar ska få komma ut dagligen, än vara glada över att hästar äntligen har fått det skyddet i lagen.

Det är definierat som korttidsuppstallning, och då gäller inte samma regler som vid permanent uppstallning, jag citerar från föreskriften om hästhållning: "korttidsuppstallning: inhysning av hästar i permanenta eller tillfälliga stallar under maximalt fem dygn, exempelvis gäststallar i samband med tävling. Om syftet är att en häst ska stanna på platsen mer än fem dagar är det fråga om stadigvarande uppstallning från första dagen"

Jag tycker snarare lagen har lite för många undantag men det stämmer ju att det står "normalt sett" när jag letade vidare sorry :o. Och tävlingshästarna kommer nog ut flera gånger om dagen men många hästar tillbringar nog fortfarande alldeles för många timmar på stall helt enkelt för människans bekvämlighets skull.

I Häst och ryttare nr 2/2014 hittade jag följande siffror på vad en häst kostar räknat på ut-och insläpp, mockning och fodring och en "normal" personallön
I vanligt boxstall 50-60 000 per häst/år
Lösdrift 14 000 per häst /år
Active stable 4000 per häst/år

Ändå så är fortfarande majoriteten av Sveriges hästar instängda på box större delen av dygnet :crazy: Vad ridskolor skulle kunna spara pengar.

Det finns riktlinjer gällande minimiytan från Jordbruksverket, och minsta tid finns från åtminstone en rättstvist.

När det gäller minimiyta för en häst av halvblodsstorlek att röra sig fritt i naturliga gångarter så har Jordbruksverket skrivit ett yttrande där minimiytan är 10 m bredd x 30 m längd, men 5 m tillägg för varje ytterligare häst på bredden. Det är oftast det yttrandet som länsstyrelserna går efter då det inte finns andra riktlinjer i föreskrifterna.

När det gäller tid per dag för denna rastning så finns det inga sådana riktlinjer från Jordbruksverket, så i det fallet har länsstyrelserna själva satt minsta tid per dag. I Skåne går länsstyrelsen efter en dom i förvaltningsrätten som gav länsstyrelsen rätt att kräva minst 4 timmar per dygn för hästar som inte motioneras på något annat sätt alls, och minst en timme per dygn för hästar som annars är mycket aktiverade på annat vis.

2 h där, det är LST i Stockholm som tillämpar det. Och som generell linje, en häst som är mycket aktiverade annars kunde en kortare tid anses okej med även där. Källa - senaste numret av Equipage.

Men frågan är hur just sådana där "egna" riktlinjer från LST står sig i en tvist, så den där domen är ju intressant - och borde kunna tillsvidare åtminstone ligga till grund även för övriga LST?

Jag kan tycka det är väldigt olyckligt att det inte finns en fastslagen minimitid redan i förordningen faktiskt. Skulle ju underlättat för alla och minska godtyckligheten. De har ju förr inte haft problem skriva in tider (för max tid i spilta, för max tid ute utan ligghall osv)

Jag tycker snarare lagen har lite för många undantag men det stämmer ju att det står "normalt sett" när jag letade vidare sorry :o. Och tävlingshästarna kommer nog ut flera gånger om dagen men många hästar tillbringar nog fortfarande alldeles för många timmar på stall helt enkelt för människans bekvämlighets skull.

I Häst och ryttare nr 2/2014 hittade jag följande siffror på vad en häst kostar räknat på ut-och insläpp, mockning och fodring och en "normal" personallön
I vanligt boxstall 50-60 000 per häst/år
Lösdrift 14 000 per häst /år
Active stable 4000 per häst/år

Ändå så är fortfarande majoriteten av Sveriges hästar instängda på box större delen av dygnet :crazy: Vad ridskolor skulle kunna spara pengar.

Fast du kan ju inte glömma investeringskostnaderna. Ett AS växer ju inte upp gratis. Och frågan är vad break even är, på hur många år som investeringen betalat sig? För lång tidsperiod så är det ingen besparing.

Jmf med när vi bytte värmekälla. Sett bara till bränsletyp skulle vi tjäna 2 k per månad på pellets jmf med ved + elunderstöd nattetid. Men kostnaden för konvertering till pellets gjorde att det skulle ta sex år innan man nått break even, och själva investeringen var betalt. Och då skulle under dessa sex år kostnaden per mån bli HÖGRE iom amorteringarna på lånet.

Vi kikade på bergvärme med, skulle bli 3 k billigare/mån. Men en investeringskostnad som innebar att det skulle ta 10 år innan break even, och 15 år innan man hämtat igen den dyrare månadskostnaden under de första 10 åren. Dvs när man då ÄNTLIGEN kom till läget att man började TJÄNA pengar på det skulle anläggningen vara 15 år gammal - och snart behöva bytas ut. Dvs INGEN besparing ekonomiskt i att byta till bergvärme när det kom till kritan..

Samma gäller ju för AS, om avbetalningarna på lånen äter upp lönebesparingen är det ju ingen besparing. Och om anläggningen inte betalat sig förrän den är närmast uttjänt och behöver bytas ut finns ingen ekonomisk vits att byta.

(Sen kan det finnas andra anledningar, t ex i värmeexemplet en jämnare värme, mindre arbetsinsats än med ved osv)

Nej naturligtvis är det inte gratis men en ridskola med 20 hästar kostar en miljon om året med vanligt traditionellt stall och en vit normal personallön. Med active stable skulle det enligt tidningen Häst och ryttare bli 80 000 per år i stället, detta baserat på en studie som jordbruksverket gjort.
En besparing på 920 000:- per år ... men naturligtvis måste man se till vad som finns från början, dock så tycker jag fortfarande motståndet till utedrift är väldigt stort i hästsverige

Nej naturligtvis är det inte gratis men en ridskola med 20 hästar kostar en miljon om året med vanligt traditionellt stall och en vit normal personallön. Med active stable skulle det enligt tidningen Häst och ryttare bli 80 000 per år i stället, detta baserat på en studie som jordbruksverket gjort.
En besparing på 920 000:- per år ... men naturligtvis måste man se till vad som finns från början, dock så tycker jag fortfarande motståndet till utedrift är väldigt stort i hästsverige

Det kanske kan bero på att dom flesta inte har mark nog för det!

Ridskolorna här omkring har faktiskt en hel del mark men att ha hästar på lösdrift är fortfarande helt otänkbart för de allra flesta häromkring. Verkligen helt otänkbart ...

är det verkligen det? Säkerhetsrisken med att ha orutinerade elever som hämtar in hästar är no biggie? Även om hästarna går ute de flesta av dygnets timmar behöver man antingen personal ochyta att ställa dem på för att underlätta för elever eller personal som springer och hämtar hästar i hagen. Verksamheten måste ju flyta smidigt också, och minimera skaderisken.

*kl*

Är det inte ruskigt OT nu?
Om tråden ska ligga kvar på senior så kan ni väl sluta diskutera hagvistelse för ridskolehästar osv?

Måste nog läsa Häst och ryttare lite noggrannare tror jag för det där har jag missat.

Tycker att det låter extremt lite med 80 000 om året, dett blir ju inte mer än ett par timmar om dagen och oavsett om det inte behövs mer för själva hanteringen av fodring och renhållnign så känns det som att det skulle behövas betydligt mer för tillsynen av 20 hästar. Visitering och basic rörelsekontroll får man ju så att säga "på köpet" vid in och utsläpp i vanliga stall och sker inte detta behövs ju kollen i alla fall vilket ju tar lite tid och jag vill nog gärna att någon ska se hästarna mer än ett par timmar om dygnet, det hinnerr hända myckt annars. I ett ridskoledstall behövs ju dessutom att hästarna tas in och görs i ordning till lektioner och det kan man nog inte överlåta på eleverna utom möjligen på de allra mest erfarna.

Active stabel är säkert jättebra för hästarna men att man skulel spara SÅ mycket i rena personalkostnader har jag faktiskt svårt att tro. I alla fall i relativt små besättingar och om det är fråga om ridskolor.

Senast ändrad:

Ändå så är fortfarande majoriteten av Sveriges hästar instängda på box större delen av dygnet Vad ridskolor skulle kunna spara pengar.

Det är ju ny information, något år gammal? Sannolikt kommer det att sprida sig, men långsamt. Det är inte säkert att alla ridskolor har några miljoner över att bygga om för så snabbt, det tar säker en tio år eller så. Kommuner är inte heller alltid så snabba på att ge snabba bidrag för ombyggnad av stall har jag för mig.

Sedan Vet vi inte att det är så mycket billigare ännu. Fler måste nog testa innan man vet om det är så generellt med beräkningarna. Och så fanns uttalandet i en artikel med intervju med någon av de första entusiasterna, inte en artikel med neutrala stalljämförelser.

Ooops sorry, såg moderatorkommentar nu. kn: Jag tycket jättesynd om Zettermans om de får en motorväg utanför stallet. Antar att det måste vara så det går till med vägar, men det är så hemsk för folk det drabbar.

Senast ändrad:

KL

Ah, buhu :cry: Sista avsnittet :cry:

Så underbart slut, fint att få se mer av Alex och iaf jag tycker att Daniel utvecklats massor i tankarna kring deras familj.

Jag kan ärligt säga att det enda jag stört mig på ordentligt under hela serien, är att Triviant får sockerbitar:D Annars är jag så underbart nöjd och hoppas verkligen av hela mitt hjärta att vi får se mer av detta i framtiden, snälla, snälla SVT.

Jag hatar denna jäkla luddighet och tolkningsfrågor som alla kan kringgå mkt lätt.

Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

Här står det inget om att hästen måste vara UTE i en hage utan bara att den måste ges tillgång till att kunna röra sig i alla sina gångarter någon gång om dagen.
Det står inte heller hur länge

Sååå de kan alltså räcka med att jag släpper ut den i ett ridhus i 5 minuter så den får fritt springa i alla gångarter och den får den gå in i sin box och stå där och "ruttna":crazy:
Jag skulle vilja se mer raka puckar i lagboken.

Typ
Alla hästar SKA vara UTE i HAGAR om minst 50x50 meter per häst i MINST 5 timmar.
Undantag är om hästen är sjuk och man får ett intyg från vet om att man få ha den på box under en period.

Ta bort alla BÖR och ersätt det med SKA!=)

kl

jag tycker hästarna i serien hade stora hagar för att vara dyrgripar på 10-40 miljoners klassen.
Unghästar gick på lösdrift osv.

Visst ser de fint utåt att de har fin gård åker fina bilar(som de oftast vunnit) men vilket slit.. skulle du vara berädd för att lägga ner så mkt tid och pengar själv för att få allt det där??

Mitt svar är NEJ!!
tävla är kul men jag har hästen som hobby 2-4 timmar om dagen räcker sen vill jag umgås med vänner och familjen.... Nått dessa personer faktiskt offrar för att få leva detta liv. De umgås sällan med vänner och de flänger inte på krogen eller på fina middagar varenda helg. Nä de går upp 06 och går och lägger sig sent--- 365 dagar om året.

De åker inte till Thailand i 3 veckor som vi vanliga människor kan som har vanliga 7-16 jobb. 5 veckors semester och ledig röda dagar existeras inte i detta jobb!

Så är jag avis?? knappast..

Avis skulle jag vara om de hade allt de där och bara gick hemma om dagarna och rullade tummarna och njöt av livet och reste och bara var rika.

Men dessa sliter och offrar såååå mkt så helt klart att jag unnar dom den slant de jobbat ihop=)

Och jag tycker alla i serien verkar vara varmhjärtade personer topp till tå!!!

KL

Ah, buhu :cry: Sista avsnittet :cry:

Så underbart slut, fint att få se mer av Alex och iaf jag tycker att Daniel utvecklats massor i tankarna kring deras familj.

Jag kan ärligt säga att det enda jag stört mig på ordentligt under hela serien, är att Triviant får sockerbitar:D Annars är jag så underbart nöjd och hoppas verkligen av hela mitt hjärta att vi får se mer av detta i framtiden, snälla, snälla SVT.

Sylve däremot framstod ju inte vidare trevlig, förhoppningsvis beror det på hur det klippt ihop det, men av det man sett i den här serien så tycker jag min bild av honom har blivit mer negativ. Det måste ju förståss ligga en massa annat bakom också, för av det man sett i den här serien verkar det ju lite märkligt.

Och jag tyckte Alex framstod som en dryg unge i kvällens avsnitt så som han gick fram till Sylve mfl! Alla dessa "fucking" och hela attityden kändes bara barnslig!

Jag förstår att han ville ha ett grattis och lite uppskattning men det där kändes bara som om han sänkte sig själv!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka