"Ryttareliten"

Sv: "Ryttareliten"

Fast jag tycker inte att han verkar söka bekräftelse från "alla andra" utan att han ville ha bekräftelse från sin förbundskapten. Det är ju en stor skillnad

Alex sätt att bemöta det hela var kanske inte helt rätt, finns ju andra bättre sätt att framföra kritik på, men jag förstår att han ville säga något och ibland tar känslorna över.
Tycker att det är riktigt dåligt av Sylve att inte komma fram efter ritten och säga grattis. Han satt ju på läktaren och såg klassen hur svårt kan det då vara att säga grattis?! Det är hans jobb.

Jag håller helt med här. Alex reagerade omoget, det märktes att det var ett känsloutspel och han var fylld av frustration.

Men

Jag kan inte för mitt liv förstå Sylve och Co. Det är förståeligt att de har annat att göra än att springa efter och gratta Alex men de satt precis vid Daniel på läktaren och kollade rundan. Hur svårt hade det varit att slänga iväg en kommentar till honom där och då om att brorsan gjorde en bra ritt? Jag tror att de då hade undvikit Alex utspel.

Och när Alex går fram till dem så har de möjligheten att faktiskt gratulera honom innan han går igång. De väljer igen att ignorera honom. Och det är inte Ok.

Alex behöver mogna och lära sig att hantera sina känslor men han har tiden till sin fördel. Vad har Sylve och Co för ursäkt?

Jag håller med om att han borde ha sagt något, men ingen vet vad han gjorde och man får inte glömma att han är där för att jobba och han kanske inte hade möjlighet att studsa upp som han hade en raket i arslet för att hoppa upp och gratta honom..

Men hans jobb är ju just att leda landslaget, och coacha ryttare? Att gå fram och gratulera i ett sånt läge är ju just exakt hans jobb. I en sån position ska man ju vara lite coach också, och då borde han veta att Zettermans väldigt gärna vill ha bekräftelse, och att det alltså är särskilt viktigt att inte missa just det.

Det blir ju lite som att säga "Jamen den ryttaren var ju där för att tävla, han hann såklart inte bry sig om hur hans hästar mådde!". Sylve är där för att leda och coacha landslagsryttarna, då bör han ju veta hur han får var och en att prestera på topp, och hur man bygger lojalitet, både bland dem som är uttagna just denna tävling, och dem man vill pusha till att bli tillräckligt bra nästa gång.

Jag säger inte att Sylve gjorde rätt, inte fel heller för den delen, men för honom var det uppenbarligen inte samma stora ögonblick med Alex vinst som för Alex själv så han kände sig manad att släppa allt (han kanske var mitt i ett viktigt samtal) så han behövde agera omedelbart. Det är tveksamt om det är förbundskaptenens jobb att alltid varje gång någon vinner en viktig tävling att släppa allt han har för händerna oavsett vad, och skynda sig att gratulera. Rimligen ska han gratulera, men jkansek han gjort det 3 minuter senare om insidenten inte inträffat.

Om han har viktiga samtal att sköta så att han inte kan vara uppmärksam på hur tävlingarna går, så är han ju direkt korkad om han tar dem på läktaren till kvalklassen. Folk kommer ju se honom där, särskilt om han sätter sig tillsammans med Hans Horn och Peter Markne, och de kommer se hur han reagerar och vad han gör och inte gör. Behöver han ta viktiga samtal så att han inte ser sin omgivning, ta dem nån annanstans, där resultatet inte blir att man får intrycket att han aktivt ignorerar en del ryttare eller inte gläds åt deras framgångar.

Även om han personligen direkt avskyr AZ (vilket säkert inte är fallet), så ska han ju vara så professionell att han kan lägga det åt sidan, och ha en professionell, trevlig relation ändå. Sen kan han ju gå och hem och svära ve och förbannelse över ryttarprimadonnor om han vill, men han ska kunna vara så professionell att han inte visar det på jobbet. Och på Falsterbo är på jobbet, i hans yrke.

Det är som jag säger, absolut att det kanske varit på sin plats att han gratulerade honom, men ingen av oss vet om han hade det för avsikt eller ej. I sylves jobb ingår det med största sannolikhet lite fler saker än just de direkta sakerna du nämner och ingen av oss vet vad han gjorde, pratade om eller vad han gjorde. För allt vad vi vet, kan han ha varit uppe i ett viktigt möte som i längden skulle gagna alla ryttarna på något sätt. Ev med en sponsor eller så, vi vet inte. Därför kanske han inte hade möjlighet att avbryta just den sekunden för att gratulera honom.

Som sagt, absolut att ryttarna ska uppmuntras och få veta att de syns, och där kanske Sylve behöver lite kritik, men inte för man fram den kritiken på ett sådant sätt som Alex gjorde...
Men nu tror jag vi rör ihop det lite dessutom? Det var ju Markne Alex gick fram till och inte Sylve?!

Vet inte om jag tycker att Markne fick jätte mycket chans till att gratulera Alex innan han kräktes ur sig att han minsann kvalat in utan deras hjälp...

Som du går på... jag har inte sagt att Sylve gjort rätt, bara lämnat öppet för att han faktiskt inte gjorde det eller inte. Vi vet inte om han inte gratulerat Alex på 2 minuter eller 2 timmar, var det det senare så är det naturligt vis klumpigt men är det det minuter man räknat så är det inte orimligt att avsluta vad man håller på med och sedan gratulera.

Alex beteende var osmakligt oavsett vilket.

Men nu tror jag vi rör ihop det lite dessutom? Det var ju Markne Alex gick fram till och inte Sylve?!

Nej, du minns fel. Kolla igen. Det är efter tävlingen, Alex och Daniel går förbi när gänget har förflyttat sig från läktaren till en grupp utemöbler, och så säger Alex till Daniel: "Titta, de sitter där hela gänget" (Sylve, Pater Markne, Hans Horn), och så går han fram till dem. Det första han säger är "Grattis Sylve, jag vann!". Så det verkar ju framförallt vara Sylve han faktiskt är arg på.

Senare i tävlingarna ser man ju att Peter Markne faktiskt är framme när Alex har ridit och ger honom en klapp på axeln, och säger "Bra ridet", eller något liknande. Och jag har för mig att Alex tidigare i serien sagt att han tror Peter Markne gillar honom, att han känner att han har hans stöttning. Det är snarare mellan Zettermans och Sylve det verkar finnas en fnurra.

Som du går på... jag har inte sagt att Sylve gjort rätt, bara lämnat öppet för att han faktiskt inte gjorde det eller inte. Vi vet inte om han inte gratulerat Alex på 2 minuter eller 2 timmar, var det det senare så är det naturligt vis klumpigt men är det det minuter man räknat så är det inte orimligt att avsluta vad man håller på med och sedan gratulera.

Alex beteende var osmakligt oavsett vilket.

Ja, det är ju olika vad man tycker. Av det man såg tycker jag Sylves agerande var mycket mer oprofessionellt än Alex'.

Visst, Alex tog i lite mycket, och det var nog dumt eftersom Sylve a) har mycket makt och b) verkar vara långsint, men osmakligt var det inte. Hade Sylve agerat professionellt i första läget hade situationen aldrig uppstått. Han är äldre och har mer makt, det ligger större ansvar på honom att uppföra sig.

Det är som jag säger, absolut att det kanske varit på sin plats att han gratulerade honom, men ingen av oss vet om han hade det för avsikt eller ej. I sylves jobb ingår det med största sannolikhet lite fler saker än just de direkta sakerna du nämner och ingen av oss vet vad han gjorde, pratade om eller vad han gjorde. För allt vad vi vet, kan han ha varit uppe i ett viktigt möte som i längden skulle gagna alla ryttarna på något sätt. Ev med en sponsor eller så, vi vet inte. Därför kanske han inte hade möjlighet att avbryta just den sekunden för att gratulera honom.

Som sagt, absolut att ryttarna ska uppmuntras och få veta att de syns, och där kanske Sylve behöver lite kritik, men inte för man fram den kritiken på ett sådant sätt som Alex gjorde...

Fast när själva tävlingarna pågår är en förbundskaptens största uppgift att ha koll på ryttarna och resultaten i olika klasser.
Att inte ha 1 min efter avslutande ritt, eller innan prisutdelningen, är ju bara löjligt. Han satt på läkaren varför inte gå ner och gratta på en gång?
Har väldigt svårt att se varför han skulle spara på grattis till ett senare tillfälle när han ändå var på plats.
Att ha viktiga möten är inte hans prio 1 under en internationell tävling som Falsterbo. Är det möten med sponsorer osv så brukar det ske efter tävlingsdagens slut och inte i samband med klasserna.

Försvarar inte Alex sätt att hantera situationen men jag kan förstå honom. Sylve kan jag däremot inte förstå alls.

Utifrån vad vad vi såg i programmet så ja, jag förstår att Alex reagerar, men inte hur, det där är inte ett ok beteende oavsett i mina ögon. Det gagnar liksom inte någon.

När det gäller Sylve, så ja, en gratulation och uppmuntran hade varit på sin plats, jag känner bara att det kan finnas (jag säger inte att det gör, utan att det kan) mycket mer som vi inte känner till och därför känns det lite underligt att kräkas ur massa kritik till Sylve.
Visst att en gratulation var på sin plats, men SÅ jäkla stor grej tyckte väl inte Sylve att det var att han behövde studsa upp och göra det på sekunden. Han hade kanske kunnat göra det, men ingen vet om gratulationen kanske kommit senare, om Alex inte gjort som han gjorde. Vi vet inte vad Sylve hade för avsikter, vi vet inte om han tänkt gratulera honom eller inte.
Alltså, jag försvarar inte att de inte uppmuntrade och gratulerade honom, jag kan däremot förstå att de inte sprang dit utan kanske tänkt ta det när de stötte på honom, vilket de med största sannolikhet skulle göra. Men när dom väl gjorde det, så gav inte Alex dem någon chans.

Däremot saknade jag att Sylve ödmjukt sa i intervjun att han kanske borde ha gratulerat honom. Men igen, det kanske klipptes bort, och vem vet, han kanske berättade att han hade för avsikt att gratulera honom. Vi vet ingenting, därför är det svårt att kritisera tycker jag. Sylve kanske rent av avskyr Zettermans och kanske jublar över att de är mycket i USA.. men vi vet lika lite om det.

Senast ändrad:

Det finns väl bra och dåliga sätt att framföra kritik? Och framförallt: korrekt forum om man vill att framförd kritik ska bemötas konstruktivt.

Utspel i TV känns ju som en lägstanivå.

Fast jag tycker inte att han verkar söka bekräftelse från "alla andra" utan att han ville ha bekräftelse från sin förbundskapten. Det är ju en stor skillnad

Alex sätt att bemöta det hela var kanske inte helt rätt, finns ju andra bättre sätt att framföra kritik på, men jag förstår att han ville säga något och ibland tar känslorna över.
Tycker att det är riktigt dåligt av Sylve att inte komma fram efter ritten och säga grattis. Han satt ju på läktaren och såg klassen hur svårt kan det då vara att säga grattis?! Det är hans jobb.

Jag stämmer in med dig, när man jobbar med yngre personer ska man, precis som DZ sa, stötta dem! Sen verkar de ha rätt högt i tak, Lisen sa ju i ett annat problem att hon bråkat med Sylve om att hon inte blev uttagen till en annan tävling.

Utifrån vad vad vi såg i programmet så ja, jag förstår att Alex reagerar, men inte hur, det där är inte ett ok beteende oavsett i mina ögon. Det gagnar liksom inte någon.

När det gäller Sylve, så ja, en gratulation och uppmuntran hade varit på sin plats, jag känner bara att det kan finnas (jag säger inte att det gör, utan att det kan) mycket mer som vi inte känner till och därför känns det lite underligt att kräkas ur massa kritik till Sylve.

Men "kräkas ur en massa kritik" om AZ går bra? ;)

Egentligen vet du ju lika lite om den delen av historien.

Ja, fast familjen har även innan i programmet gjort uttalanden som pekar på att de känner sig bortvalda. Daniel verkade inte ha några direkta problem med att inte vara med (förstod själv att hästen inte var färdig osv.) utan Alex verkade känna sig bortprioriterad. Kan inte vara kul när man är ung.
Jag tror inte att det var bara falsterbo som ledde till utspelet, utan det hade nog varit på g ett bra tag.

Han är definitivt inte ensam om att känna sig bortvald, eller osynlig, det är många fler som gör.. det blir så när en klick ryttare alltid får som dom vill och blir uttagna för minsta lilla resultat och för andra spelar det ingen som helst roll hur bra resultat dom gör .. dom blir inte uttagna iallafall, vinster och placeringar verkar inte alltid spela någon roll. Det ska bli intressant hur uttagningen till VM kommer ske.

Han är definitivt inte ensam om att känna sig bortvald, eller osynlig, det är många fler som gör.. det blir så när en klick ryttare alltid får som dom vill och blir uttagna för minsta lilla resultat och för andra spelar det ingen som helst roll hur bra resultat dom gör .. dom blir inte uttagna iallafall, vinster och placeringar verkar inte alltid spela någon roll. Det ska bli intressant hur uttagningen till VM kommer ske.

Vad jag också tänkte.

Det finns nog betydligt mer som ligger bakom Alex frustration än vad som visades i TV.

Haha egentligen har du ju rätt... men jag tycker nog att vi, även om vi får en minimal del av allt, får se AZ gå fram och prata med dem på ett sätt som inte känns riktigt ok. Oavsett omständigheterna. Jag förstår honom ATT han reagerar, men inte hur. Sen är det inte så att jag reagerar starkt över det han gör utan jag kan bara konstatera att så gör man ju inte.

Kl

Men på riktigt, har dom 4 meter höga staket på SF som dom dessutom har hästar som hoppar över? Är inte det väldigt högt? :p

Det finns väl bra och dåliga sätt att framföra kritik? Och framförallt: korrekt forum om man vill att framförd kritik ska bemötas konstruktivt.

Utspel i TV känns ju som en lägstanivå.

Eller som ett alldeles utmärkt forum att framföra kritik mot delar av ridsportsförbundets icke fungerande, ja vad ska jag säga.....samordning och linje .

De bra sätten att framföra kritik kanske även de ger vissa ryttare bitter eftersmak som straff.

Var och en väljer givetvis själv hur man vill framställa sig. Jag tycker det var väldigt oproffsigt och barnsligt, långt under både hans värdighet och ålder. Han hade kunnat presentera kritiken på ett sakligare sätt i samma forum, utan att få stämpeln arrogant barnrumpa.

Du har nog väldigt rätt i vad du säger. Efter att ha följt en landslagsaktuell ryttare utanför "innekretsen" på nära håll så stämmer det väldigt bra.
De som inte är med där får slåss betydligt hårdare för att ta sig in.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
909
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
16 015
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka