Rymmarhund!

Sv: Rymmarhund!

well....., kor, höns, katter, hästar, får mm.. hittar ju dit där dom får mat (hem) så det är ju inte så imponerande kan jag tycka. Däremot viljan att ut till varje pris kanske...

Men löplina i trädgården då? (om man får det?)

Saken är den att skulle det dagligen springa stora lösa hundar där jag bor hade jag polisanmält det. Så dina vänner kanske får ha jycken i koppel tills dom murat in trädgården....

Är det lagligt att ha dom i löplina mellan två träd typ?

Nej, det är det inte.

Mina 5 öre efter att ha läst ikapp mig i tråden:

De ska öht inte ha hunden lös i trädgården utan ha den i långlina om de ska busa med den. Att lyckas rymma gång på gång är så extremt självbelönande att hunden kommer att fortsätta med det tror jag.

Tycker de till sommaren ska bygga en ordentlig hundgård, med en rejäl koja och berikning där i och ha nät nergrävt under hela hundgården!

man får enligt SJVFS 2008:5 Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt 2 kap 11 § hålla hunden bunden i upp till 2 timmar utomhus. Det kanske räcker?

Knapplån.

Jag hade 2 st rymmare när jag bodde i hus tidigare, där hundarna hade en egen del av tomten inhägnat som deras egen. Dom rymde för att jaga, oavsett hur mycket motion och mental stimulans dom fick. Dom älskade ju helt enkelt att få springa lösa, leta upp spår efter vilt, jaga katter om där fanns etc.

Högt staket hoppade/klättrade dom över. Grindarna forcerade dom helt enkelt, och mejade ner skiten. Staketstolpar flyttades på, staket vältes ner - dom kunde fixa allt! Till slut så satte jag in ett elstaket, och efter några försök per hund så slutade dom helt. Det var inte värt det längre, helt enkelt.
Jag satte el längs det befintliga stängslet, samt grindarna, med det svagaste aggregatet som finns - plus att själva anslutningen till tråden isolerades lite för att ytterligare dämpa styrkan i strömmen. Gjorde inte ont att ta på det, utan det bara pirrade sådär obehagligt liksom.

Nåväl, det höll mina mycket enträgna, starka, smidiga och smärttåliga hundar inne i alla fall. Man måste dock ha minst 800 kvm inhägnat för att el ska vara lagligt att ha till hund, för dom ska aldrig behöva gå i närheten av det så att säga och ändå kunna röra sig fritt.
För mig var det allra sista utvägen, och det enda som någonsin fungerade. Eftersom inhägnaden användes som "förvaring" medan respektive hund tränades, så ansåg jag det nödvändigt - då en av hundarna vid den tidpunkten inte kunde vara själv inomhus utan att skrika (vuxen import), en annan var inte rumsren och en tredje tuggade sönder allt i sin väg (vuxen import).

Justja. Efter någon vecka så hade jag sällan på strömmen ens, dom respekterade staketet ändå. Blev precis som med hästarna, dom visste att just trådarna var strömförande och höll huvudet under/ovanför när dom ville kika ut genom grinden, och höll kroppen på några centimeters avstånd.

well....., kor, höns, katter, hästar, får mm.. hittar ju dit där dom får mat (hem) så det är ju inte så imponerande kan jag tycka. Däremot viljan att ut till varje pris kanske...

Det var menat som en kommentar åt de inlägg som ifrågasatte om hunden trivdes hos sin ägare och insinuationer om att den inte blev väl behandlad/väl omhändertagen eller ens fick tillräckligt med mat. Jag tror inte en hund som inte trivs i sitt hem vill tillbaka när den "rymt färdigt" eller vad man ska kalla det. En sån hund sticker nog för att sticka, inte för att ha lite kul utflykt?

Jag är i alla fall lite imponerad, för jag har mest hört talas om hundar som sticker och sen inte kommer tillbaka och "jagas" i flera dagar utan att de kommer hem igen, tills någon får tag på dem. Å andra sidan kanske man inte hör talas om de som hittar hem själv? Men det verkar vara ganska många hundar som inte vet var de bor? Jag vet inte, jag är kanske bara lättimponerad :D

Senast ändrad:

Jag ska vidarebefodra ditt tips om elstängsel. Vet inte om man får lov att ha det i en villaträdgård? Men han får väl ringa sin kommun och fråga, ifall han tycker det är en bra idé.

Hur var det nu, är elhalsband i sån här uppfostringssyfte förbjudna? Har för mig att det används till både det ena och det andra, tex träna viltrenhet mm.

man får enligt SJVFS 2008:5 Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt 2 kap 11 § hålla hunden bunden i upp till 2 timmar utomhus. Det kanske räcker?

Några två timmar lär det inte bli tal om, i smällkalla vintern. Men det betyder kanske att det är ok med löplina en kort stund, för snabbrastning när ägaren inte har tid att "berika trädgården"?

Minns inte vem som tipsade, men långlina låter ju som en bra idé sen när trädgården säkrats a la Alcatraz.

Både stackel och el är förbjudet, även i uppfostringssyfte, viltrenhet, jakt och allt annat.

Elstaket till hund måste vara synligt (trådar/band) och trädgården måste vara tillräckligt stor. I övrigt har jag ingen koll på vart man får ha det eller ej, eftersom jag bodde långt ute på landet på den tiden. Mitt i ett villaområde, precis bredvid två dagis och en skola, så finns det dock en hästhage här i min by. Med elstaket. Så det borde ju gå, antar jag.

Jag skulle dock sätta tråden innanför, och så att inte förbispringande barn kunde komma åt den hur som helst - det känns rätt så onödigt för grannsämjans skull åtminstone ;)

(Tilläggas kan att rymmarhundarna numera respekterar vanligt Gunnebostängsel på 100 cm, om ingen extrem lockelse kommer. Den ena av dom har hoppat över 2 ggr, i blockerat tillstånd och den andra inte en enda gång. Som mest har dom tassarna uppepå och kikar på grannarna typ. Jag skulle dock inte lämna dom vind för våg med ett sådant lågt staket, men det fungerar för kvällsrastningen eller korta kisspauser nu när det är så kallt. Vissa retningar kan ju bli för stora mitt i ett villaområde liksom - och här får jag inte ha el då trädgården är för liten - så det är rastning under övervakning som gäller ändå, kikar ut genom fönstret eller står i dörren.)

Stackel var menat som ett skämt, jag skrev mitt i natten och har inte fått många stunder sömn inatt pga kräksjuk son och känner mig helt slut. :(

Jag vet att elhalsband har diskuterats fram och tillbaka inom hunderiet, jag vet att det används som tillfällig dressyr och jag vet att en hel del anser att det är helt ok som ett tillfälligt verktyg för att bryta ett oönskat beteende. Mer vet jag inte och det är förmodligen inte aktuellt i det här fallet i vilket fall som. Ska som sagt delge tipset om el runt trädgården.

det skrämmande är väl i så fall att ägarna ger upp och går hem istället för att försöka fånga hunden...

det är väldigt otrevligt för många att en stor hund skulle springa omkring bäst den vill, dessutom att ägaren har slutat bry sig, för hunden kommer ju hem ändå

Nu drar du alldeles förhastade och felaktiga slutsatser. Det går inte att fånga en hund som anser att det är en lattjolajban lek, varför tror du ägaren sliter sitt hår i förtvivlan över att försöka göra sin trädgård rymningssäker? Det har hållt på i ca två veckor och hunden har rymt 4 eller 5 gånger nu (igår morse senast o då trodde ägaren att han lyckats med trädgården).

Har det inte framgått att ägaren tycker det här är jobbigt och gör allt han kan för att hunden inte ska rymma? Igår, när hon stack från tomten, gick ägaren in och funderade på om han skulle ringa polisen och göra en anmälan själv, men hann bara kolla ut och såg då hunden tvärsöver gatan på en granntomt. När han öppnade dörren för att gå ut och försöka fånga in hunden (tog med koppel o godis) så sprang hunden in så fort han öppnade dörren, då stod den redan utanför dörren. Det var väl en himla tur och väldigt bra att hunden valde att komma hem istället för att bli påkörd eller misshandlad eller äta något olämpligt och bli förgiftad? Tror du hundägaren är intresserad av att släppa sin hund lös i trädgården idag?

JAG tyckte det var imponerande att hon vet var hon bor och har valt att komma hem igen och ser det som ett tecken på att hon faktiskt trivs, även om hon förmodligen är något understimulerad just nu pga den hårda vintern. Jag har svårt att tro att ägaren tycker det är lämpligt att hunden springer lös och gör som den vill och kan komma hem som den tycker.

Om man kunde komma något sätt att bygga upp alla de äventyr hon är med på rymningarna hemma skulle det nog bli lättare att lösa problemet. Kanske gömma mumsiga skatter på tomten?

Aah, sorry. Tänkte att det var lika bra att skriva det innan drevet kom igång om alla djurplågerimetoder ;)

Jag har själv fått höra otaliga gånger att jag är en djurplågare som hade elstaket till hundarna, så det kan din granne vara beredd på om han tar det som sista utväg.. Hästarna är det såklart annorlunda med, dom MÅSTE ju ha el tror alla...

Jag förmodar att hundägaren inte är hästmänniska. Men kanske ett tips vore att leta reda på ett ridhus och låta hunden rusa/busa sig trött där då och då? Och att man sedan kan vara i trädgården en stund utan att hunden har lust att rymma.

Nej nej, inte min granne. Inte ens samma ort. Däremot kommenterade jag i något inlägg att jag har tvärtemot-problem med grannens hundar. De tar sig fortfarande in på min tomt ibland, grannarna har efter 5½ år fortfarande inte brytt sig om att säkra sin tomt. Så jag måste sätta upp mer/högre nät in mot deras tomt för att hindra deras hundar att gå in till mig.

Min spontana, naiva?, tanke är att eldressyr som eldressyr. Om det är ok att sätta upp elstängsel så att hundar får stötar så borde man väl kunna testa elhalsband och få bekantingens hund att sluta rymma? Men snälla söta rara allesammans, halshugg mig nu inte! :D

Jag förmodar att hundägaren inte är hästmänniska. Men kanske ett tips vore att leta reda på ett ridhus och låta hunden rusa/busa sig trött där då och då? Och att man sedan kan vara i trädgården en stund utan att hunden har lust att rymma.

Tror jag skrivit det innan, men ägaren kör alltså regelbundet till skogen och där funkar det hur bra som helst att ha hunden lös och får "springa av sig" och plumsa i djup snö etc. Hon kommer nästintill (99%) klockrent på inkallning även från långt håll och med störning (andra människor, andra hundar, vilt).

Om man kunde komma något sätt att bygga upp alla de äventyr hon är med på rymningarna hemma skulle det nog bli lättare att lösa problemet. Kanske gömma mumsiga skatter på tomten?

Ja det är väl det som kallas berikning? Det får nog bli något sådant, söka i/under snön efter gottiga saker (köttbullar, falukorv mm) en stund och sen in igen, innan hunden tröttnar och kommer på att det är roligare att rymma.

Jag har faktiskt inte frågat hur det står till med jyckens löp, men hon har ju löpt tidigare utan att vilja rymma från trädgården såvitt jag vet.

Rent spontant, apropå hundgård förresten, kan jag tycka att det borde vara bättre med stor inhägnad trädgård än en jämförelsevis liten hundgård. Å andra sidan är det ju bättre med en hund i hundgård än utanför tomten på ständiga upptäcktsfärder.

Enligt lagens mening så är det skillnad, eftersom ett elhalsband ger hunden stötar som den inte kan koppla varifrån det kommer, i princip. Ett elstaket syns och är en tydlig barriär som hunden kan se/ta på, och den kan koppla att vita trådar = farligt, typ. Därför får man inte ha osynliga elstängsel heller längre, sådana som grävs ner och ger hunden en stöt om den trampar över den osynliga gränsen..

Personligen har jag ingenting emot någon form av eldressyr, om den används rätt av kunniga människor. Men lagen tycker annat, som sagt.

kl

Nu får drevet gå igång men jag skulle, liksom Bebben, rekommendera elstängsel OM det är så att TOMTEN ÄR TILLRÄCKLIGT STOR FÖR ATT DET SKA VARA LAGLIGT, dvs minst 800 kvm.

Täta trådar så att det inte går att swischa under/emellan i ett nafs och som knappt nuddar utan TÄTT så att hunden verkligen måste tränga sig igenom om den ska ut.

Elakt? Ja, men hellre några riktiga smällar av elstaketet än att hunden härjar på byn och blir överkörd, förgiftad el dyl. Beteendet måste brytas och den får såpass självbelöning av rymmandet att jag tror att det blir svårt att träna bort det med godis och annat. Däremot så är det ju en mkt bra idé att verkligen se till att det är roligt att vara i trädgården när man väl har staketet uppe och hunden på plats. Ge tex alla måltider ute, genom berikning så att den får jobba lite och använda hjärnan.

Har personligen svårt att se skillnaden mellan varför det är så hemskt att sätta elstaket till hund när det är helt ok att göra det till häst och ko. Elhalsband och "osynligt" elstaket däremot är ju helt förkastligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod
  • Sopsortera kattsand?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka