Sv: Rymmarhund!
Knapplån.
Jag hade 2 st rymmare när jag bodde i hus tidigare, där hundarna hade en egen del av tomten inhägnat som deras egen. Dom rymde för att jaga, oavsett hur mycket motion och mental stimulans dom fick. Dom älskade ju helt enkelt att få springa lösa, leta upp spår efter vilt, jaga katter om där fanns etc.
Högt staket hoppade/klättrade dom över. Grindarna forcerade dom helt enkelt, och mejade ner skiten. Staketstolpar flyttades på, staket vältes ner - dom kunde fixa allt! Till slut så satte jag in ett elstaket, och efter några försök per hund så slutade dom helt. Det var inte värt det längre, helt enkelt.
Jag satte el längs det befintliga stängslet, samt grindarna, med det svagaste aggregatet som finns - plus att själva anslutningen till tråden isolerades lite för att ytterligare dämpa styrkan i strömmen. Gjorde inte ont att ta på det, utan det bara pirrade sådär obehagligt liksom.
Nåväl, det höll mina mycket enträgna, starka, smidiga och smärttåliga hundar inne i alla fall. Man måste dock ha minst 800 kvm inhägnat för att el ska vara lagligt att ha till hund, för dom ska aldrig behöva gå i närheten av det så att säga och ändå kunna röra sig fritt.
För mig var det allra sista utvägen, och det enda som någonsin fungerade. Eftersom inhägnaden användes som "förvaring" medan respektive hund tränades, så ansåg jag det nödvändigt - då en av hundarna vid den tidpunkten inte kunde vara själv inomhus utan att skrika (vuxen import), en annan var inte rumsren och en tredje tuggade sönder allt i sin väg (vuxen import).
Justja. Efter någon vecka så hade jag sällan på strömmen ens, dom respekterade staketet ändå. Blev precis som med hästarna, dom visste att just trådarna var strömförande och höll huvudet under/ovanför när dom ville kika ut genom grinden, och höll kroppen på några centimeters avstånd.