Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget stängsel. Det är en löwchen så det hade förmodligen räckt med ett vanligt stängsel men det är en tomt som liksom inte funkar att stängsla. Gränsar till vatten där vattenståndet kan variera rätt mycket, och förutom det skulle man behöva stängsla angränsande mark som inte är vår.
Edit: ett tag höll vi på med grindar ute vid vägen etc men då lärde han sig bara att ta andra vägar som gjorde det svårare att upptäcka när han var på gång och skulle dra iväg. Så vi gav upp det efter ett tag.
Frustrerad uppdatering från hundägaren:
Han hade satt upp mer nät i häcken, så att det blev ca 150 cm framför/inuti, förstärkt staketbiten och täppt till alla "hål". Hunden blev frustrerad när den inte kunde komma ut där det gick förut. Fanns bara en sak i huvudet på den, trots att ägaren var med ute och sprang runt. Till slut tryckte hunden sig igenom den mycket täta thjujahäcken (2 m hög och som sagt mycket tät ända nerifrån), lyckades pressa och bryta sig igenom så att grenarna gick av på sina ställen och sen klättra över nätdelen på baksidan (som inte gjorts högre eftersom ägaren inte trodde det behövdes) och sticka via en granntomt.
Låt oss släppa stakethöjder och fundera en stund på varför rymmer hunden?
Är det en jakthund? Är den ute och letar mat? Har den jäkligt tråkigt hemma?
Rymmningarna fyller ett behov, kan man tänka sig fylla detta behov på, ett för ägaren, bättre sätt?
Spåra med hunden, helst blodspår, lättar av trycket då det gäller jakt.
Är det världens hungrigaste hund, sluta ge den mat i vanlig skål och se till att den får jobba järnet för varje smula, så den slipper "ge sig ut och leta mat" på annat håll.
Handlar det om sex är det värre, en stark drift som inte en oxfile i världen kan konkurrera med. Då är det kastration som gäller.
Så nr ett för mig är inte hur högt staket, utan varför sker detta oönskade beteende.
Min fetstil.
Var ägaren ute tillsammans med hunden när den rymde? Oavsett verkar det som om ägaren såg hur hunden pressade sig ut ur häcken och stack? Det hade väl varit ett väldigt bra tillfälle att hugga hunden mitt i rymmartankarna?
Om jag varit ute så hade jag sugit tag i hunden och talat om vad jag tyckte om dessa rymmarstråt fasoner. Hade jag varit inne och sett hunden trycka sig genom staketet så hade förmodligen ett grottmansvrål hörts från huset, samt eld i baken på mig och kanske även hunden... Hunden verkar ju verkligen ha fått dille på att sticka, men att dra när matte/husse står brevid och tittar på...Nä då hade min hund fått veta att så gör man inte.
Har ägaren prövat att gräva ned och gömma saker i trädgården? Något som får hunden att kanske inse att det finns ju en massa gotta innanför staketet också?
Spåra med hunden, helst blodspår, lättar av trycket då det gäller jakt.
Om du läst mina inlägg så hade du sett att det handlar om en schäfer, tik, och japp hunden får mat hemma. Den får stimulans, bl.a. fritt blås i skogen med jämna mellanrum och då är den klockren på inkallningar, även med störning.
Fast fritt blås i skogen hjälper nog inte rymmarproblemet så mycket utan kan ge mer energi till att riva staket. Trötta ut hunden mentalt istället (givetvis måste hunden ha motion också). Såg att du skrev att ägaren tränar med hunden men det kanske krävs mer mental stimulans?
Sen skulle jag nog faktiskt inte släppa ut hunden på tomten lös på ett tag och försöka ta reda på varför den gör som den gör. Ju mer hunden lyckas rymma ju roligare är det ju förstås som du skrev. Alternativt kanske man kan sätta fast en spårlina i en sele och ha dödskoll på jycken. När/om den försöker sticka så trampar man till rejält på linan så hunden stoppas och visar att man är mycket missnöjd. Kanske får hunden att tänka till.
Trötta ut hunden mentalt istället (givetvis måste hunden ha motion också). Såg att du skrev att ägaren tränar med hunden men det kanske krävs mer mental stimulans?
Till idag hade han ju verkligen gjort en storartad insats om man ska gå efter beskrivningen av hur han förstärkt befintliga staket och stängsel. Men hunden överlistade husse och upptäckte att den ogenomträngliga thujahäcken trots allt gick att ta sig igenom och det snabbare än husse hann göra något.
Man måste ju lyfta på hatten för denna kreativa jycke En sån förmåga och vilja att lösa problem. Tänk om de kunde hitta utlopp för den viljan på annat sätt, då kan hon gå långt.
Hon var tydligen nära att reas ut på Blocket i morse
Ägaren var med ute och hade skoj med hunden, dvs aktiverade tillsammans, när den fick för sig att hitta en ny utgång. Jag tror nog att ägaren försökte nå fram till hunden innan den försvann, utan att lyckas. Om han hunnit hade han garanterat sugit tag och dragit in rackarn igen och läst lusen av henne.
Nu har bekantingens schäfertik dessutom fått för sig en ny kul sak. Varje promenad - i koppel naturligtvis - inleds med ett frenetiskt försök att ta sig loss och rymma, sedan rymningen imorse. Tydligen ett jäkla hoppande och studsande och ryckande med huvudet för att försöka backa ur halsbandet och sticka.