Rymmarhund!

Sv: Rymmarhund!

Tråkigt att höra. Hur högt staket/stängsel/motsv hade du? Vad var det för hund?

Inget stängsel. Det är en löwchen så det hade förmodligen räckt med ett vanligt stängsel men det är en tomt som liksom inte funkar att stängsla. Gränsar till vatten där vattenståndet kan variera rätt mycket, och förutom det skulle man behöva stängsla angränsande mark som inte är vår.

Edit: ett tag höll vi på med grindar ute vid vägen etc men då lärde han sig bara att ta andra vägar som gjorde det svårare att upptäcka när han var på gång och skulle dra iväg. Så vi gav upp det efter ett tag.

Frustrerad uppdatering från hundägaren:

Han hade satt upp mer nät i häcken, så att det blev ca 150 cm framför/inuti, förstärkt staketbiten och täppt till alla "hål". Hunden blev frustrerad när den inte kunde komma ut där det gick förut. Fanns bara en sak i huvudet på den, trots att ägaren var med ute och sprang runt. Till slut tryckte hunden sig igenom den mycket täta thjujahäcken (2 m hög och som sagt mycket tät ända nerifrån), lyckades pressa och bryta sig igenom så att grenarna gick av på sina ställen och sen klättra över nätdelen på baksidan (som inte gjorts högre eftersom ägaren inte trodde det behövdes) och sticka via en granntomt.

Den här kraftfulla, massiva thujahäcken har varit tillräckligt för att hålla hundar både utanför och kvar inne fram till nu. Ägaren blir nog tvungen att komplettera sin thujahäck med högt nät framför, men frågan är ju vad hunden klurar ut istället sen. Ägaren är frustrerad som bara den och hunden verkar bara ha EN sak i skallen: att ta sig ut till vilket pris som helst. Sen går/springer den omkring i närområdet och käkar sånt som folk slängt ut och vägrar låta sig fångas eller kopplas, förrän den blivit nöjd och kommer hem till dörren igen! Vad i hela fridens namn ska han göra åt det här??? Nästa grej blir väl att gräva sig ut antar jag, när det inte är tjäle längre... :crazy:

Det är ju bara en tidsfråga innan hunden blir förgiftad eller nåt annat hemskt.

Inget stängsel. Det är en löwchen så det hade förmodligen räckt med ett vanligt stängsel men det är en tomt som liksom inte funkar att stängsla. Gränsar till vatten där vattenståndet kan variera rätt mycket, och förutom det skulle man behöva stängsla angränsande mark som inte är vår.

Edit: ett tag höll vi på med grindar ute vid vägen etc men då lärde han sig bara att ta andra vägar som gjorde det svårare att upptäcka när han var på gång och skulle dra iväg. Så vi gav upp det efter ett tag.

Oj, då förstår jag att det var (är?) svårt att få hunden att stanna kvar på tomten.

Frustrerad uppdatering från hundägaren:

Han hade satt upp mer nät i häcken, så att det blev ca 150 cm framför/inuti, förstärkt staketbiten och täppt till alla "hål". Hunden blev frustrerad när den inte kunde komma ut där det gick förut. Fanns bara en sak i huvudet på den, trots att ägaren var med ute och sprang runt. Till slut tryckte hunden sig igenom den mycket täta thjujahäcken (2 m hög och som sagt mycket tät ända nerifrån), lyckades pressa och bryta sig igenom så att grenarna gick av på sina ställen och sen klättra över nätdelen på baksidan (som inte gjorts högre eftersom ägaren inte trodde det behövdes) och sticka via en granntomt.

Min fetstil.

Var ägaren ute tillsammans med hunden när den rymde? Oavsett verkar det som om ägaren såg hur hunden pressade sig ut ur häcken och stack? Det hade väl varit ett väldigt bra tillfälle att hugga hunden mitt i rymmartankarna?
Om jag varit ute så hade jag sugit tag i hunden och talat om vad jag tyckte om dessa rymmarstråt fasoner. Hade jag varit inne och sett hunden trycka sig genom staketet så hade förmodligen ett grottmansvrål hörts från huset, samt eld i baken på mig och kanske även hunden... Hunden verkar ju verkligen ha fått dille på att sticka, men att dra när matte/husse står brevid och tittar på...Nä då hade min hund fått veta att så gör man inte.

Har ägaren prövat att gräva ned och gömma saker i trädgården? Något som får hunden att kanske inse att det finns ju en massa gotta innanför staketet också?

Men visst behöver man väl bygglov för att bygga höga staket? Eller är det bara om det är plank?[/QUOTE]

Det är kommunbundet själva skaffade vi ett 2m viltstaket till hulliganerna när de gillade att springa på bygden nu peppar peppar håller de sig hemma.

Låt oss släppa stakethöjder och fundera en stund på varför rymmer hunden?

Är det en jakthund? Är den ute och letar mat? Har den jäkligt tråkigt hemma?
Rymmningarna fyller ett behov, kan man tänka sig fylla detta behov på, ett för ägaren, bättre sätt?

Spåra med hunden, helst blodspår, lättar av trycket då det gäller jakt.
Är det världens hungrigaste hund, sluta ge den mat i vanlig skål och se till att den får jobba järnet för varje smula, så den slipper "ge sig ut och leta mat" på annat håll.

Handlar det om sex är det värre, en stark drift som inte en oxfile i världen kan konkurrera med. Då är det kastration som gäller.

Så nr ett för mig är inte hur högt staket, utan varför sker detta oönskade beteende.

Rent spontant känns det som en väldigt smart hund, inte bara att den hittar ut hela tiden utan även att den är lydig annars. Jag skulle föreslå hårdare jobb med hjärnstimulans, inte bara lydnad utan nosarbete och inlärning och shaping för att göra honom trött i hjärnan. Då borde han inte vilja rymma. Min vovve går inte ens ut genom dörren om den står vidöppen så länge som han haft en bra dag med hjärngympa.

Detta borde minska hans vilja att rymma men sen behöver man ju såklart bryta beteendet på något vis, detta kräver nog enormt med tid och engagemang oavsätt vilken metod man väljer.

Låt oss släppa stakethöjder och fundera en stund på varför rymmer hunden?

Är det en jakthund? Är den ute och letar mat? Har den jäkligt tråkigt hemma?
Rymmningarna fyller ett behov, kan man tänka sig fylla detta behov på, ett för ägaren, bättre sätt?

Är det världens hungrigaste hund, sluta ge den mat i vanlig skål och se till att den får jobba järnet för varje smula, så den slipper "ge sig ut och leta mat" på annat håll.

Handlar det om sex är det värre, en stark drift som inte en oxfile i världen kan konkurrera med. Då är det kastration som gäller.

Så nr ett för mig är inte hur högt staket, utan varför sker detta oönskade beteende.

Om du läst mina inlägg så hade du sett att det handlar om en schäfer, tik, och japp hunden får mat hemma. Den får stimulans, bl.a. fritt blås i skogen med jämna mellanrum och då är den klockren på inkallningar, även med störning.

Min fetstil.

Var ägaren ute tillsammans med hunden när den rymde? Oavsett verkar det som om ägaren såg hur hunden pressade sig ut ur häcken och stack? Det hade väl varit ett väldigt bra tillfälle att hugga hunden mitt i rymmartankarna?
Om jag varit ute så hade jag sugit tag i hunden och talat om vad jag tyckte om dessa rymmarstråt fasoner. Hade jag varit inne och sett hunden trycka sig genom staketet så hade förmodligen ett grottmansvrål hörts från huset, samt eld i baken på mig och kanske även hunden... Hunden verkar ju verkligen ha fått dille på att sticka, men att dra när matte/husse står brevid och tittar på...Nä då hade min hund fått veta att så gör man inte.

Har ägaren prövat att gräva ned och gömma saker i trädgården? Något som får hunden att kanske inse att det finns ju en massa gotta innanför staketet också?

Ägaren var med ute och hade skoj med hunden, dvs aktiverade tillsammans, när den fick för sig att hitta en ny utgång. Jag tror nog att ägaren försökte nå fram till hunden innan den försvann, utan att lyckas. Om han hunnit hade han garanterat sugit tag och dragit in rackarn igen och läst lusen av henne.

Nu har bekantingens schäfertik dessutom fått för sig en ny kul sak. Varje promenad - i koppel naturligtvis - inleds med ett frenetiskt försök att ta sig loss och rymma, sedan rymningen imorse. Tydligen ett jäkla hoppande och studsande och ryckande med huvudet för att försöka backa ur halsbandet och sticka. :grin:

Japp, en mycket smart hund. Enligt ägaren otroligt lättlärd och älskar att arbeta och älskar lydnad och klubben.

Men ingen bra vinter för spår precis.

I -15 och djup snö med en hund som aldrig gått blodspår? Hunden är förresten inte intresserad av att jaga, jagar inte ens katter.

Varför den rymmer? För att det är kul såklart och för att hon lyckas och för varje gång hon lyckas ökar lusten såklart. Hon sticker ju inte ens sin väg, utan håller sig i närområdet och strosar omkring och kollar in och käkar fågelmat etc som folk slängt ut, tex köttiga benrester från middagen. Skitkul för en hund. Skulle inte förvåna mig om hon har talang för att lära sig välta och rota i soptunnor med. :crazy:

Alltså är den så mån om att rymma borde man fundera på varför? Trivs den?

Dom kanske får ut och gå/jogga/cykla med hunden en-ett par timmar om dagen?

Annars, inte vet jag? Hundgård med tak? Är det lagligt att ha dom i löplina mellan två träd typ?

men trevligast för både hund och ägare vore ju att ta reda på det egentliga anledningen

Om du läst mina inlägg så hade du sett att det handlar om en schäfer, tik, och japp hunden får mat hemma. Den får stimulans, bl.a. fritt blås i skogen med jämna mellanrum och då är den klockren på inkallningar, även med störning.

Fast fritt blås i skogen hjälper nog inte rymmarproblemet så mycket utan kan ge mer energi till att riva staket. Trötta ut hunden mentalt istället (givetvis måste hunden ha motion också). Såg att du skrev att ägaren tränar med hunden men det kanske krävs mer mental stimulans?
Sen skulle jag nog faktiskt inte släppa ut hunden på tomten lös på ett tag och försöka ta reda på varför den gör som den gör. Ju mer hunden lyckas rymma ju roligare är det ju förstås som du skrev. Alternativt kanske man kan sätta fast en spårlina i en sele och ha dödskoll på jycken. När/om den försöker sticka så trampar man till rejält på linan så hunden stoppas och visar att man är mycket missnöjd. Kanske får hunden att tänka till.

Det är en glad hund som verkar trivas ypperligt. Jag tror det har blivit någon slags fix idé, förutom en rymning när den flyttade till sitt nya hem så har den inte haft såna tendenser innan, förrän de senaste par veckorna. Understimulans kan säkert ha med saken att göra, det tror ägaren själv. Jag antar att om en smart hund upptäcker att den KAN något och lyckas upprepade gånger = varje gång den försökt, så blir det en såpass kraftig självbelöning att den kommer att fortsätta till varje pris ända tills ägaren lyckas hägna in sin tomt tillräckligt väl?

Jag menar, hunden kommer ju självmant hem igen, till ägarens hus och vill in genom ytterdörren eller in i trädgården utifrån när den är "färdig" med sin rymning. Som längst har den varit iväg 15 minuter och den kommer alltid hem igen, så den har ju full koll på omgivningen och vet var den bor. :)

Att hon skulle vantrivas eller så kan vi nog utesluta, det är som sagt en glad, trevlig, öppen, tillgänglig hund i lagom hull och bra trim. Men smart och påhittig och säkert understimulerad för tillfället pga vinterkölden som sagt.

Fast fritt blås i skogen hjälper nog inte rymmarproblemet så mycket utan kan ge mer energi till att riva staket. Trötta ut hunden mentalt istället (givetvis måste hunden ha motion också). Såg att du skrev att ägaren tränar med hunden men det kanske krävs mer mental stimulans?
Sen skulle jag nog faktiskt inte släppa ut hunden på tomten lös på ett tag och försöka ta reda på varför den gör som den gör. Ju mer hunden lyckas rymma ju roligare är det ju förstås som du skrev. Alternativt kanske man kan sätta fast en spårlina i en sele och ha dödskoll på jycken. När/om den försöker sticka så trampar man till rejält på linan så hunden stoppas och visar att man är mycket missnöjd. Kanske får hunden att tänka till.

Jag är väl mest lite förundrad över att när han är i skogen med hunden lös, så kommer den klockrent på inkallningar, men den blir komplett döv när den tagit sig lös utanför tomten. Den är lydig lös även på klubben (där jag lärt känna dem).

Så vitt jag förstått det har ägaren låtit bli att släppa hunden fritt i trädgården på sistone och enbart kört kopplade promenader sedan den började rymma. Med de undantagen när han trott han lyckats säkra trädgården. Hunden är smartare än sin husse haha! Till idag hade han ju verkligen gjort en storartad insats om man ska gå efter beskrivningen av hur han förstärkt befintliga staket och stängsel. Men hunden överlistade husse och upptäckte att den ogenomträngliga thujahäcken trots allt gick att ta sig igenom och det snabbare än husse hann göra något. Enda trösten just nu är väl att tjälen gör det omöjligt att gräva sig ut. Han lär ju inte släppa lös sin hund igen förrän han satt upp ännu mer och högre nät bakom den ogenomträngliga thujahäcken med... För varje gång hunden lyckas rymma blir den ju etter värre i sina försök antar jag. :(

Trötta ut hunden mentalt istället (givetvis måste hunden ha motion också). Såg att du skrev att ägaren tränar med hunden men det kanske krävs mer mental stimulans?

Jag tror också att det behövs mer mental stimulans. Motionsbiten är nog täckt, även om det inte blir några tvåtimmarspromenader varken kopplat eller i skogen när det är så här kallt, och någon träning på klubben har det ju inte blivit på ett tag och hunden behöver säkert mer "hjärngympa". Spår är ju uteslutet i dagsläget, men jag ska se om jag kan få ägaren att lägga undan sina fördomar och träna lite cirkuskonster hemma och kanske lära sig använda klicker. Själv har jag (stor)pudel och då "får" man ju göra fåniga saker utan mening med sin hund haha. :D

Till idag hade han ju verkligen gjort en storartad insats om man ska gå efter beskrivningen av hur han förstärkt befintliga staket och stängsel. Men hunden överlistade husse och upptäckte att den ogenomträngliga thujahäcken trots allt gick att ta sig igenom och det snabbare än husse hann göra något.

Man måste ju lyfta på hatten för denna kreativa jycke :) En sån förmåga och vilja att lösa problem. Tänk om de kunde hitta utlopp för den viljan på annat sätt, då kan hon gå långt.

Man måste ju lyfta på hatten för denna kreativa jycke :) En sån förmåga och vilja att lösa problem. Tänk om de kunde hitta utlopp för den viljan på annat sätt, då kan hon gå långt.

Hon var tydligen nära att reas ut på Blocket i morse, men ägaren är samtidigt lite imponerad av hundrackarns påhittighet. Bara en sån sak att hon vet var hon bor och hittar hem och faktiskt kommer hem när hon rymt färdigt. :D

Hon var tydligen nära att reas ut på Blocket i morse

Ja den känslan känner jag igen :devil:
Men nu är det länge sen min lille plutt fick chansen att rymma. Förutom att han är kärlekskrank är han nämligen döv, ser dåligt och har hjärtsvikt. Så det är inte läge att låta honom gå ut på några egna äventyr.

Ägaren var med ute och hade skoj med hunden, dvs aktiverade tillsammans, när den fick för sig att hitta en ny utgång. Jag tror nog att ägaren försökte nå fram till hunden innan den försvann, utan att lyckas. Om han hunnit hade han garanterat sugit tag och dragit in rackarn igen och läst lusen av henne.

Nu har bekantingens schäfertik dessutom fått för sig en ny kul sak. Varje promenad - i koppel naturligtvis - inleds med ett frenetiskt försök att ta sig loss och rymma, sedan rymningen imorse. Tydligen ett jäkla hoppande och studsande och ryckande med huvudet för att försöka backa ur halsbandet och sticka. :grin:

Ja de kan vara ena riktiga hala :devil: när de sätter den sidan till. :D
Hoppas han har en bra strypkedja eller liknande så han slipper se snöröken från hunden under morgonpromenaden... ;)

Jag skulle nog ändå pröva berikning i trädgården, fast i koppel tillsammans med ägaren, så att hunden förknippar trädgården med något annat än hur man ska ta sig ut. Det låter som den har huvudet på skaft, det finns ju massor med fiffiga lösningar på hur man kan gömma saker. Där hunden måste fundera ett tag för att komma på hur den ska göra för att komma åt godiset/maten. Eftersom ni kanske inte vill uppmuntra grävande så gäller det att hitta på saker på höjden. Ex. upphängda petflaskor/däck med lite gott godis som hunden måste vicka på för att det ska trilla ut något. Kombinerat med att den kanske måste balansensera på något medan den försöker vicka ut godiset. Svårighetsgraden är ju upp till en själv...

Det hade nästan varit lite skoj o sett hundens min om ni hade kunnat smälla upp ett riktigt högt stängsel utanför det befintliga. Så när hunden väl tryckts sig igenom det första och tror den är ute så... :devil: Mohahaha!

Hur som så hoppas jag det löser sig för bekantingen då en hund på rymmen är trist för både ägare och omgivning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka