Rymmarhund!

Lupin

Trådstartare
Hur och vad gör man med en hund som fått smak för att rymma? Hunden i fråga är en omplacering och hade väl iofs rymmartendenser redan från början, förra våren, men inhägnaden runt trädgården kompletterades nöjaktigt och hunden nöjde sig med att stanna kvar efter det och allt har varit frid och fröjd.

Nu har hund*** :devil: upptäckt att det funkar bra att hoppa över det höga staketet! Och inte bara hoppa högt, utan även att det går finfint att hoppa upp och sen snabbt krypa under det som är instoppat/monterat framför den relativt glesa oxelhäcken på ena tomtsidan. Inte bara det, minsta lilla öppning i grenverk - hur litet som helst - funkar numera bra som "dörr" ut ur trädgården. Man ser i ögonen på hunden att det enda som yr runt i hjärnan är "hur ska jag komma ut härifrån?", det syns på blicken. :eek:

Alla "hål" täpps till och det har ställts upp höga brädor med korta mellanrum mot staketet på framsidan, som nödlösning mitt i smällkalla vintern.

Hunden i fråga är smart och har minne som en elefant. Vinsten med rymningarna är att springa fritt och söka igenom närområdet och granntomterna efter sånt folk slängt ut till fåglarna och äta upp det. En granne hade tydligen slängt ut tillagade ben med köttrester på! Vilka j**a fåglar är de tänkt till då? Sånt drar ju bara råttor! :mad: Och hundfanskapet slök benen snabbt som attan för att inte ägaren skulle ta dem........vilket har resulterat i oro för stopp i tarmsystemet dessutom, förutom oron att hunden ska bli påkörd eller något annat hemskt ska hända lösspringande byracka.

Har diskuterat med ägaren och det befintliga staketet ska såklart byggas om, den glesa häcken ska kompletteras med högre nät + typ thujor framför = tätt och oigenomträngligt och fram tills dess ska det befintliga kompletteras med vad som finns tillhanda, exv lastpallar. Lite svårt att göra något vettigt mitt i vintern och tjäle i marken. :crazy:

Hunden rastas numera för tillfället enbart i koppel, för att undvika fler rymningar.

Men vad kan man egentligen göra åt en rymmarhund? Går det att programmera om på något sätt? Problemet fanns nog eg från början, men då nöjde sig hunden med den befintliga inhängaden. Nu har vovven upptäckt att man faktiskt kan ta sig ut i alla fall. Hunden är väldigt duktig på lydnadsbiten i vanliga fall, dvs på klubben eller lös i skogen, inkl klockrena inkallningar med kontakt och fotsittning etc. Men vad hjälper det när hunden uppenbarligen blir akut döv vid rymning och självbelöningen är så mycket större än något annat i hela världen???

Går det som sagt att göra något åt skallen på hunden, eller kan man bara krasst konstatera att det är en rymmarhund och se till att tomten blir ointaglig fast tvärtom? :confused:

Sv: Rymmarhund!

Glömde skriva att det är en ganska stor hund, nästan 60 cm hög och uppenbarligen är det inte längre några problem att hoppa över staket på 110-115 cm höjd.

Senast ändrad:

Högre stängsel är väl det som hjälper bäst, eller så lägga ner ofantligt mycket tid på att lära hunden att den under inga omständigheter får passera tomtgränsen, vilket i sig är en svår uppgift med en hund som lärt in ett sådan självbelönande beteende..

Personligen hade jag i den situationen satsat på ett högre stängsel.

Den höjden är det en baggis för mina små på 30 att hoppa över.

Och det har som sagt inte varit några som helst problem förrän NU. Men det är klart, snön har väl gjort sitt för att minska höjden antar jag. Fram tills nu har nog hunden inte förstått att den kan hoppa över utan problem, men vill man så kan man ju.

Så frågan är ju om det ens räcker med 120 cm högt i fortsättningen? Det är en väldigt smidig hund och nu när den gått ner en del i vikt och tränat upp kondition och viss styrka med antar jag, så har den väl upptäckt att den KAN så mycket mer. :angel:

Mina jämtar hoppar lätt över 130 cm, om de vill, så minst 150 cm bör de skaffa. Helst 180 cm.

Högre stängsel är väl det som hjälper bäst, eller så lägga ner ofantligt mycket tid på att lära hunden att den under inga omständigheter får passera tomtgränsen, vilket i sig är en svår uppgift med en hund som lärt in ett sådan självbelönande beteende..

Personligen hade jag i den situationen satsat på ett högre stängsel.

I och med att det är en vuxen omplaceringshund med rymmartendenser ända från början så tror jag inte det är möjligt att få den på andra tankar längre. Har pratat med ägaren om det, men jag kunde inte ens komma på något bra sätt att lära om mentalt. Har ingen aning om hur ett sånt träningsprogram skulle se ut, har aldrig stött på problemet tidigare, och tror också att det går fortare att bygga om staketen etc.

Men visst behöver man väl bygglov för att bygga höga staket? Eller är det bara om det är plank?

Mina jämtar hoppar lätt över 130 cm, om de vill, så minst 150 cm bör de skaffa. Helst 180 cm.

Jämtar är väl också både stora och smidiga? Det här är en schäfer och det är inte min hund (kanske bäst att tillägga haha). Det är förresten en tik, så ingen behöver rekommendera kastration. :D

Behöver man bygglov för staket på 180 cm inom tättbebyggt område?

Om den hoppar över 110-115 så kommer den självklart hoppa över 120. Det skiljer ju bara några cm.

Jag har förövrigt haft lite samma problem. Har också en granne som lägger ut köttben till fåglar, ett tag stack Camaro dit flera gånger om dagen :crazy:
Min lösning - förhindra att det kan hända. Nu har hon inte inte försökt på bra länge, verkar ha kommit ur den rutinen.

Behöver man bygglov för staket på 180 cm inom tättbebyggt område?

Om du ska bygga ett massivt staket på den höjden så TROR jag du behöver bygglov. Men inte om du sätter upp ett vanligt staket och sedan nät upp till tex 180 som Gnist föreslog.

Här ska det nuvarande staketet ner till våren och ett Gunnebostaket (eller liknande) sättas upp på 150-180 cm för att hålla hundarna på rätt sida.

Om du ska bygga ett massivt staket på den höjden så TROR jag du behöver bygglov. Men inte om du sätter upp ett vanligt staket och sedan nät upp till tex 180 som Gnist föreslog.

Här ska det nuvarande staketet ner till våren och ett Gunnebostaket (eller liknande) sättas upp på 150-180 cm för att hålla hundarna på rätt sida.

Eh? Jag måste ha missat något, men jag kan inte se att Gnist har föreslagit något sådant. Bara att staketet bör vara 180 cm. :confused: Men det var ju ett bra förslag i vilket fall som, ska ta det med hundägaren nästa gång. Inte min hund som sagt.

Jag har ju personligen haft ett annat problem, med grannhundar som tagit (tar...suck) sig in i min trädgård/på min tomt. Grannarna har fortfarande, efter 5½ år, inte gjort något åt problemet från sin sida. Så jag får kanske också sätta upp något högre, ointagligt, och på det viset hålla andras (grannarnas) hundar utanför min trädgård. :idea:

Jag har förövrigt haft lite samma problem. Har också en granne som lägger ut köttben till fåglar...

Jag undrar om det ens är lagligt? Det drar ju bara till sig råttor och det får man väl inte? :confused:

Och vilka jämrans fåglar är det man vill mata med köttben? :confused:

Kamomilla känner mig så väl att hon vet att jag självklart menar nät, när jag pratar om hundar och stängsel.

Staket och stängsel är för mig två väldigt vitt skilda saker.

Ägaren har i alla fall staket på ca 110-115 cm höjd på framsidan av tomten och nätstängsel (alldeles för lågt) tätt framför häckpartier. Hunden tar sig över/igenom båda delarna.

Jag trodde att jag missat något som du raderat, som Kamomilla hann svara på, när hon skrev som hon skrev. :D

Men du menar alltså att du rekommenderar typ Gunnebostängsel/nät och runt 180 cm högt? Min spontana reaktion är att det är ju jättefult till en villaträdgård. Men det är ju inte min sak att bestämma iofs.

Senast ändrad:

Rovfåglar.
Ibland jobbar jag extra på ett galoppstall och när man rider en viss runda så är där fågelskådarhus/torn och man lägger ut köttben. Jag har sett allt från havsörn till mindre rovfåglar där.

Jag gissar dock att det även lockar till sig varg och lo

Hade jag vart du så skulle jag sätta upp nät upp till typ 180 över det staket som finns nu...

Jag menar, 110-120 hoppar man ju själv utan att behöva vara någon atlet

Jag undrar om det ens är lagligt? Det drar ju bara till sig råttor och det får man väl inte? :confused:

Ingen aning. Jag tycker också det känns konstigt. Men min hund var bra nöjd över saken :p
(En dag bar hon hem en hjortskank och det var ju visserligen bra, stoppades i frysen i väntan på viltspårstider :D)

Vet inte om det skulle fungera med ett citronhalsband som är fjärrstyrt. Har inte testat själv men andra kanske vet.

Rovfåglar.
Ibland jobbar jag extra på ett galoppstall och när man rider en viss runda så är där fågelskådarhus/torn och man lägger ut köttben. Jag har sett allt från havsörn till mindre rovfåglar där.

Jag gissar dock att det även lockar till sig varg och lo

Eh, vi pratar alltså om ett vanligt villaområde. Har svårt att tänka mig att den gamla tanten medvetet försöker locka till sig rovfåglar eller varg/lo. :D

Hade jag vart du så skulle jag sätta upp nät upp till typ 180 över det staket som finns nu...

Jag menar, 110-120 hoppar man ju själv utan att behöva vara någon atlet

Som sagt, inte min hund - jag bara förmedlar problemet.

Vet inte om det skulle fungera med ett citronhalsband som är fjärrstyrt. Har inte testat själv men andra kanske vet.

Brukar man inte använda dem för att få hundar att sluta skälla? Jag har inte heller någon erfarenhet av dem och visste inte ens att det fanns fjärrstyrda. Spontant vet jag inte om det går att dressera bort rymmartendenser med citronspray, har ingen aning om det är tillräckligt kraftig bestraffning?

Hur och vad gör man med en hund som fått smak för att rymma?

Går det som sagt att göra något åt skallen på hunden, eller kan man bara krasst konstatera att det är en rymmarhund

Jag gjorde mitt bästa i flera år och testade allt jag kunde komma på, bland annat många fina tips härifrån Buke, men gav till slut upp. Min lille kille får inte längre vara lös i vår trädgård utom under benhård övervakning.

Hunden i fråga är gammal nu men i sin krafts dagar hade han världens största självförtroende, var helt orädd för bilar och snabb som en whippet när han ville dra iväg över bron för att kolla status på grannens tikar. Innan man hann få fatt i honom hade han fått flera underbara minuter att sniffa och markera i deras revir och det var hur mycket för sent som helst att korrigera beteendet som var fel dvs att lämna tomten.

Hade man ögonen på honom hela tiden gick det bra att bryta beteendet men om man t ex höll på att arbeta med något i trädgården kunde han kunde vara 100 meter borta och då var det ju för sent. Jag funderade på ett antal olika "fällor" som kunde avskräcka honom men det blev för avancerat, så jag resignerade till slut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Inkorsningsmetod
  • Sopsortera kattsand?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka