Rymmar hundar

Alva789

Trådstartare
Hej!
Det så här att jag har två hundar.
En som är en blandning mellan pudel och tax och en som är en blandning i mellan tax, pudel och schnauzer!
När dem är ute samtidigt så rymmer dem.
Det brukar ta några timmar innan dem kommer tillbaks och det är lite irriterande!
Kan man träna bort detta eller måste detta fotsätta!?
Om ni har några smarta råd så skriv snälla! :(

Sv: Rymmar hundar

Våra gör likadant.
Det enda som funkat för oss är att helt enkelt inte ha dom ute samtidigt.
Kan du inte hägna in tomten?

1. Ha absolut inte hundarna lösa om de smiter. Är du inte rädd om dom? :crazy:
2. Ja det går att träna bort.

Vid vilka tillfällen är det hundarna smiter? Vad får de för aktivering i övrigt?

Det värsta är då att en av hundarna biter av kopplet.
Så då får jag ha samma hund kopplad hela tiden!
Jag ska börja ta promenader med hundarna och motionera dem.
Men som sagt hade det varit roligt om dem kunde vara ute samtidigt! :(

Köp bättre koppel då. De raser du har är knappast några som har sånt klipp i bettet att de biter av ett ordentligt koppel på ett bett. Då hinner du ju korrigera bitandet.

Börja ta promenader och motionera hundarna? Har du inte gjort det innan?

Jag fattar inte hur du vågar ha dina hundar på rymmen flera timmar!

Du menar att du inte motionerat och aktiverat hundarna innan?! Då tycker jag det inte är konstigt att dom rymmer, speciellt inte när det är tax i dom. Taxen är en utpräglad jakthund som kräver mycket motion och nosaktivering. Får den inte det så hittar den på egna sätt att aktivera sig, genom att rymma tex. Dom andra raserna har jag ingen erfarenhet av.
Vad gör du annars med dina hundar:)

Sen finns det en sorts skruv man skruvar ner i backen, den har en lätt kedja fäst i sig som man sedan kan sätta hunden i. Ingen chans att dom biter igenom en kedja.
Men att dom biter igenom kopplet tycker jag låter som en understimulerat hund.

Börja promenera och aktivera dina hundar genom tex spår, sök eller agility. Det finns massor roligt man kan göra med sina hundar:) Läs lite här på Buke så ser du snart vad man kan hitta på med hundarna:)
Angående rymmandet vet jag inte hur man kan göra, men jag tror att om hundarna får tillräckligt med motion och aktivering samt ett par tillsägningar precis när dom ska till och rymma så tror jag ni kommit en bra bit på väg.:)

Senast ändrad:

Hej!
Jo jag motionera hundarna varje dag.
Det var jag som skrev lite fel.
Jag tränar agillity med den ena och spår med den andra!
Vi ska åka till affären idag och leta efter bättre koppel! ;)
Jo så klart att jag är rädd om hundarna!
Hundarna är mitt liv, dem har bara rymt en gång och det tog flera timmar att leta rätt på dem, men vi letade och letade, ringde grannarna och dem hade inte sett dem!
Vi hittade inte dem men som tur är så kom dem tillbaks själva!
Vi har lärt oss en läxa om att det inte går att ha dem ute samtidigt och vi kommer att vara väldigt försiktiga men det hade bara varit roligt om någon av er hade något tips om hur man kan träna bort rymmandet!
Eran svar var jätte bra men om det är någon av er som vet hur man tränar bort detta så kan ni ju skriva! ;)

Ha dem inte ute tillsammans då?
Väldigt enkel lösning.

Annars är staket himla fiffigt. Man får utforma det efter sina egna behov så att man håller sina rymmarhundar inne.

Jag har också en rymmare och hon får helt enkelt inte vara ute lös om vi inte kan ha koll på henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 550
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka