Sv: Ryggning

Jadu.. det var en svår en ;)

Det första som är viktigast är ju att man gör en ordentlig halt. Sen har jag lärt mig att man använder växelvisa hjälper dvs. v. tygel och h. skänkel sedan h. tygel och v. skänkel (samtidigt alltså) Det funkar bra för mig och pållan iaf :)

malu

Fortsätta göra halt!?!

Jag har ett kommando för min häst när hon ska göra halt, o givetvis så hjälper jag till med sätet. Genom att bara fortsätta "sitta i stop position" så får jag henne att rygga. Ordet som jag säger för halt betyder att hon ska tänka bakåt, o på så sätt så får man även fina halter med en häst på bakbenen istället för en häst som "stupar" in i halten! + då att det är lätt att rygga!

Hoppas du förstod ngt av vad jag skrev :smirk: Trött.

En ordentlig halt är a och o. Är halten dålig blir ryggningen säkerligen dålig också.

Jag har en lätt kontakt med munnen, lutar överlivet aningens framåt (handlar om milimeter alltså!det syns inte egentligen) trycker ihop skulderbladen, använder skänkeln för att be hästen börja röra sej och hästen börjar sen rygga.

Gör jag på det här sättet tänker hästen framåt i ryggningen,men istf att ta steget framåt hindrar jag det genom min sits- med skulderbalden ihop"tryckta" och bäckenet som är lite framtippat då jag lutar mej lite framåt. Så är det jag upplever det iaf!

fiaskurken skrev:
Hur utför man den korrekta hjälpen vid ryggning? Någon har kanske till coh med en bild... :)

Lite svårt att se hjälper på en stillbild :crazy:
Jag ryggar enligt Kyras linje dvs jag rider framåt i halten och håller kvar handen så att hästen går bakåt istället, då har jag den ihopkopplad och med framåtbjudningen kvar.
Alltså jag flyttar inga ben eller något sådant

Det finns egentligen två olika sätt (som jag känner till), antingen använder man växelvisa hjälper som redan är beskrivet. Men det jag tycker fungerar bäst är att man gör halt, hästen står jämnt och still, man lättar av tyglarna och hästen står kvar sedan kramar man i båda tyglarna samtidigt under försiktig drivning. Så fort hästen gör en antydan till att rygga så lättar man båda tyglarna och tar sedan ett nytt tygeltag och proceduren upprepar sig tills man ryggat de antal steg som var avsett. I början kan hästen bli orolig och kanske gå lite framåt, då får man krama lite mer i tyglarna och driva lite mindre och så fort hästen stannar upp så lättar man och försöker sedan direkt igen.

Fast då är inte hästen ihopkopplad och ryggar i framvikt dvs du får inte med bakbenen riktigt och hästen blir bara lång.

TÄNK PÅ att aldrig försöka/eller rygga en häst som inte är helt genomriden. Då är det mer skada än nytta. :smirk:

Först är det viktigt att halten blir bra, dvs att hästen står med bakbenen långt under sig i halten, annars blir det för svårt för den att gå bakåt.
Jag gör som någon annan här skrivit, rider framåt men tar förhållning så att hästen fortfarande tänker framåt men går bakåt.

Så gör jag med.

Tar inte handen bakåt, det skapar bara motstånd. Det är "bara" att be hästen att gå men sen samtidigt visa att du inte menar framåt, genom att hålla kvar handen. Det kanske tar ett tag innan den nya tekniken är befäst men det funkar jättebra! Nu kan jag rygga pållen med glappig kontakt till och med. Det räcker att jag för tillbaka bägge skänklarna så förstår han vad jag vill.

när jag sk aryga så brukar jag bara dra i båda tyklarna medans hon går framåt då stoppar hon och sen bara dra i båda tyklarna samtitikt så bakar hon

Diagonalahjälper.

Dvs. Högerhand (lätt i handen, halvhalt typ) och sen vänsterskänkel.

vet inte vad det här har med korrekta hjälper att göra men...

något som verkar funka på de flesta hästar utan att man behöver lära dem. håll emot med handen och luta dig framåt. alla jag har testat med backar! men det är nog inte det korrekta att göra på en dressyrtävling antar jag ;)

När jag ber min häst backa lägger jag an höger skänkel och så lägger jag tyngden i främre delen av sadeln, så blir det en bakåtdrivande rörelse för hästen.

Alla gör olika, ingen som kan titta i en bok eller nåt hur den korrekta hjälpen görs? jag gör inte heller rätt även om hästen backar... :smirk:

fiaskurken skrev:
Alla gör olika, ingen som kan titta i en bok eller nåt hur den korrekta hjälpen görs? jag gör inte heller rätt även om hästen backar... :smirk:

Vaddå för bok hade du tänkt?? Jag läste det i Kyras bok att rygga på mitt sätt och eftersom det stod i en bok så måste det vara rätt då :angel:

andra har förklarat hjälperna men jag har en bra idé om hur man ska tänka när man ryggar. Ja inte min idé då, tror det är Kyra som sagt det på en clinic.

Ryggning är en framåtdrivande och framåttänkande rörelse som går bakåt!

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 822
Senast: sweep
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 578
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
590
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag skulle behöva hjälp att tyda siffrorna på min amergiosadel. Det är en DJ dressyr.
Svar
3
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka