Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är det väl 10m volter istället för 8m volter i b2 så det är ju inte tokigt tycker ja. Tycker man kan ta programmet rätt av för kvalklass.Detta skrev jag som förslag till nästa TR. Ser inte varför MsvB2 inte skulle kunna vara kvalprogram. Däremot gillar jag galoppvolterna @JohannaB . De blir väldigt bra för att visa en samlad galopp och få ett fint flyt in i enkla bytet. Däremot hade jag gärna ändrat slutet på MsvB2. Istället för bytena på diagonalerna så hellre volt tillbaka vid B/E och byte innan K/F ur förvänd galopp.
Det borde väl gå att lösa genom koeff?Det jag kan tänka mig är svårt i att skapa ett kvalprogram är att det inte får finnas för många rörelser att samla poäng på för att kompensera brister i de moment man vill ska sitta för att ekipaget ska gå vidare i klasserna.
Är det bytena och skolorna som ska sitta på nivå 6-6,5 så gör för många moment som ryggningen, volterna, inridningarna och ökningarna som någon kanske har 7r på att det riskerar slinka igenom ekipage som inte är klara på ”typ rörelserna”.
Redan att ha med både öppnor och slutor åt båda hållen (totalt fyra moment) gör ju att de trumfar bytena (två moment). Så det är lurigt att både ha ett program som både är förlåtande för den som debuterar lite tidigt, passar unghästar på väg upp i klasserna och som sorterar ”agnarna från vetet” avseende vidare ridning upp i klasserna.
Men jag är med flera här, det är kanske inte så himla viktigt att ha kval på just MsvB nivån så spelar det så stor roll vilka som lyckas kvala?
Och om vi ska ha kvalgräns är jag nu när jag sovit på saken nog mer för en lägre gräns, 62%, och istället klara kvalet två gånger som det var förr.
Motivationen för ett kort kvalprogram har varit att bytena ska ha stort utslag. Men även övergångsbetyget från travökningen har koeff. Mao har en häst med en välbalanserad trav och fina övergångar en stor fördel över en medioker häst med ett rent byte. Jag undrar verkligen VEM MsvB1 är ritat för? Det passar verkligen inte den breda massan tycker jag.Det jag kan tänka mig är svårt i att skapa ett kvalprogram är att det inte får finnas för många rörelser att samla poäng på för att kompensera brister i de moment man vill ska sitta för att ekipaget ska gå vidare i klasserna.
Är det bytena och skolorna som ska sitta på nivå 6-6,5 så gör för många moment som ryggningen, volterna, inridningarna och ökningarna som någon kanske har 7r på att det riskerar slinka igenom ekipage som inte är klara på ”typ rörelserna”.
Redan att ha med både öppnor och slutor åt båda hållen (totalt fyra moment) gör ju att de trumfar bytena (två moment). Så det är lurigt att både ha ett program som både är förlåtande för den som debuterar lite tidigt, passar unghästar på väg upp i klasserna och som sorterar ”agnarna från vetet” avseende vidare ridning upp i klasserna.
Men jag är med flera här, det är kanske inte så himla viktigt att ha kval på just MsvB nivån så spelar det så stor roll vilka som lyckas kvala?
Och om vi ska ha kvalgräns är jag nu när jag sovit på saken nog mer för en lägre gräns, 62%, och istället klara kvalet två gånger som det var förr.
Ja jag vet att det finns lite sånt ibland men jag önskar att det var en vedertagen grej även på vanliga tävlingar som ett tillägg till de ordinarie klasserna. Gillar man inte termen freestyle kan man ju kalla det öppet program eller liknande. Tom jag som inte är en tävlingsmänniska hade kunnat tänka mig att tävla lite i öppet program om det fanns.Dressage riders Online holder freestyle program jenvlig. I fjor sommer så hadde de en freestyle cup.
För vem gynnar det med ett kort program? Jag tycker själv det är tokdyrt att betala 3-400:- för att rida I 3 minuter. Galoppen tog 45 sekunder med Zacke . Arrangörsmässigt kan det ju tyckas smidigt men vi vill hellre ha fler starter än många på kort tid för sportens skull.Jag känner ändå att jag gillar idén med ett kortare kvalprogram, men vill också ha in slutor, och koefficient på bara slutor och byten. Då får man fokus på de rörelser som man behöver klara av för msv b, och resten är mer för att få ihop ett program.
Jag vill dock ha koefficient på öppnor med, det är en (tycker jag) lite underskattad rörelse som verkligen är till hjälp när man ska lära sig mer samlade rörelser.Jag känner ändå att jag gillar idén med ett kortare kvalprogram, men vill också ha in slutor, och koefficient på bara slutor och byten. Då får man fokus på de rörelser som man behöver klara av för msv b, och resten är mer för att få ihop ett program.