Sv: Ryggning

Precis så gör jag också. Ber att hästen ska röra benen, men ger aldrig eftergiften som betyder "varsågod att gå framåt", och då går hästen bakåt. Enkelt va!

Jag ryggar också enligt Kyras linje. Men jag har ett bra knep för att lära hästen rygga bra...så det tänkte jag dela med mig av! Innan jag börjar rygga hästen för första gången brukar jag förbereda med en bra övning. Jag skrittar innanför fyrkanten och flyttar hästen sidvärts omväxlande för inner och ytterskänkel, några steg åt ena hållet och några steg åt andra. Jag har hästen ställd åt den sida jag flyttar , för tillfället. På så sätt får jag hästen uppmärksam på hjälperna, när detta funkar bra, gör jag halt och sedan ger jag hjälpen för ryggning dvs som andra redan har beskrivit här på tråden, och vips ryggar hästen jättefint. Rakt och med stora steg. Om det är någon häst som inte fattar detta, brukar jag backa steg för steg dvs ge ensidiga hjälper ett steg i taget, då har jag också hjälp av att jag förberett med min lilla övning. Men det brukar bara behövas en gång eller så sedan förstår hästen och då använder jag inga speciella signaler utan bara ryggar helt vanligt.

På vilket sätt är den övningen förberedande för ryggning? Utveckla :)

Ja, jag kan la försöka i alla fall :D . Jag flyttar hästen längs fyrkanten fast innanför, för samsidiga hjälper omväxlande åt höger och vänster. Hästen blir då lösgjord, uppmärksam och svarar bättre för hjälperna i ryggningen. Väldigt proffsig förklaring om jag får säga det själv :angel: Jag lärde mig detta tricket av en tränare för några år sedan och det har funkat klockrent. Kan inte du förklara det åt oss?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 822
Senast: sweep
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 578
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Håller på med en skrivuppgift och har fastnat lite. Skriver en analys av ett tal och behöver en korrekt översättning av "the self"...
Svar
10
· Visningar
590
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag skulle behöva hjälp att tyda siffrorna på min amergiosadel. Det är en DJ dressyr.
Svar
3
· Visningar
294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Regntäcke
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka