Rycker med huvudet i skritt...

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Rider en d-ponny sto sen några månader tillbaka. Hon har ett lite jobbig grej och det är att hon i slutet av ridturen börjar rycka med huvudet. Jag provade att rida med ett rakt gummibett idag och tyckte att det blev värre. Även lite i traven började hon rycka, hade lite dålig framårbjudning på vägen hem. Försöker att rida med mjuk hand och tänka på sitsen. Tips på vad man kan göra för att hon ska sluta rycka??

Det kan vara en styrkefråga.
Den kanske inte riktigt orkar i slutet av passet och då blir den orolig i formen på olika vis.

Det kan vara dags att kolla tänderna.

Det kan vara att hon tycker att det är jobbigt. En häst jag rider drar ner huvudet/rycker tygeln ur händerna (eller iaf försöker) när jag vill att han jobbar eller när jag vill att han ska skritta när han egentligen vill galoppera. D.v.s. när jag, enligt honom, är jobbig. Men oftast lugn och fin med huvudet när man rider ut och bara skrittar för då är han avslappnad och nöjd.

Hur igång är hon? Hur mycket rids hon? Är hon vältränad och stark eller kan det vara att hon helt enkelt tycker att det är jobbigt?

Hon rids nu ca 4 gånger i veckan men bara uteritter och aldrig på banan. Hon är 8 år gammal och connemara. Hennes ägare rider henne på hackamore men jag tycker att det är svårt och känner att jag inte behärskar det bettet, blir lite dragkamp i vissa lägen. Hästen håller på med huvudet då också i slutet men inte så mycket som hon gjorde när jag red med gummibettet. Tänderna är kollade nyligen och hon har inte ont någonstans.

Det kan vara massa olika saker..
Ev tryck i nacken från träns? Sadel som inte passar helt? Ju längre passet går, desto längre har pålle gått med trycket, eller om sadeln glider lite så kanske den låg på rätt ställe i början, men mot slutet glidit så den trycker framtill?

Hur rycker hon? Jag red en häst för ~tio år sen som just i slutet slet till sig tyglarna och sen vägrade göra annat än skritta på långa tyglar (helt långa tyglar, hon märkte direkt om man kortade bara någon centimeter) resten av vägen. Men de ridvägarna var väldigt enformiga och hästen hade helt enkelt lärt sig att "ungefär här ger de mig långa tyglar". Hon gjorde aldrig så i paddocken. Den hästen hade också (gammal) munproblematik med en vargtand som hade varit svår att upptäcka och som orsakat mycket obehag. Det var före min tid, men psykiskt satt det kvar länge hos hästen. I hoppningen hade vi jätteproblem med det länge. Just på grund av den hästen var jag benhård på att operera bort vargtänderna på min redan innan hon reds in riktigt. Vet du om din häst har gjort det?

Min häst rycker/kastar med huvudet när han blir stressad. Innan jag köpte honom ständigt vid alla ridpass. Nu bara ibland på banan och på uteritt på väg hem.

Gemensam nämnare är stress. Orsakerna kan vara fler. Bettet (känslig mun), vad vi gjort under passet, ensamhetsångest som slår till på vägen hem, blivit rädd för något, vill galoppera fast jag vill Skritta, osv.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar