Rutiner för att kontrollera ev. mask

H

Hippo

Jag har läst många trådar om avmaskning och träckprov men det finns mest upprörda åsikter kring detta med att avmaskningsmedel har blivit receptbelagt.

Jag skulle vilja ha lite åsikter om hur ofta och när hästarna bör kollas avseende mask? Både vuxna hästar samt föl och unghästar.

Vad har ni för rutiner för maskkontroll?

Sv: Rutiner för att kontrollera ev. mask

Jag skickar in träckprov från mina tre hästar i mars/april. Sedan jag började med det för tre år sedan har det varit idel nollor.
Tyvärr har vi mycket styngfluga där jag bor, så jag avmaskade med Ivermectin i november.

Jag tycker att det är jättebra att avmaskningsmedlen blev receptbelagda, det avmaskas alldeles för mycket i onödan.

Immer

Puttar och undrar - Hur gör ni som har föl eller unghästar?

lånar tråden lite

Jag skickar in träckprover på mina hästar, (kolla masken lådor) Har varit noll sista åren trots ganska hårt belastade beten samt hagar.

Men läste någonstans att man kunde skicka in samlingprov om man har många hästar. Någon som vet hur det fungerar??

Antar att det blir bra mycket billigare om man har många hästar.

Puttar en sista gång - Ingen med föl och unghästar som vill berätta om sina rutiner? Skulle bli mycket tacksam för svar!

Jag ska prata med veterinären som kommer ut och dräktighetskollar idag vad han tycker men det är alltid bra att veta hur andra gör!

Rekommendationerna har varit att föl skall avmaskas vid 8 veckors ålder (dock inte Cydectin som inte får ges till föl under 4 månaders ålder). Efter det skall de vanliga rekommendationerna om upprepning för preparatet följas.

Unghästar brukar rekommenderas att även maska av (om behov) i jan-febr utöver inför betessläpp.

Ja, och precis så har jag alltid gjort. Men nu undrar jag om man bör kolla efter mask istället eftersom det är målet med att avmaskningsmedlen har blivit receptbelagda. Min fundering är om man ska fortsätta att avmaska föl och unghästar som tidigare eller om man bör göra träckprov först så som man nu gör med de äldre hästarna?

Jag är väl en sådan hästägare som får skämmas här på Buke för jag har avmaskat enligt de gamla rutinerna ända fram tills nu när det blev receptbelagt (hade missat detta HELT, vet inte hur....). Jag har även medel hemma som skulle vara till januari/februari avmaskningen på unghästarna. Men nu har ju även jag blivit upplyst och resistens är något väldigt läskigt så jag vill absolut inte fortsätta att avmaska på rutin om det finns bra alternativ även för föl och unghästar!

Jag vet inte säkert, men rent instinktivt skulle jag säga att man den första perioden för föl avmaskar utan kontroll och inför nästa period gör koll innan avmaskning. Med tanke på att det tar olika tid för olika maskar att utvecklas så tror jag nog inte att det går att redan vid 8 v göra en maskkoll som kan utesluta en första avmaskning. Lilla blodmasken och spolmasken kan väl ägg ses från redan efter 2 månader efter invasionen, men stora blodmasken tar det väl minst 6 månader för (?).

Själv kommer jag i alla fall avmaska vid 8 v och sedan i januari/febr för att efter det göra en koll i exempelvis mars/april för att veta status inför betessläpp och avmaska då efter de behov som provet visar. Men jag ska diskutera det med vet först också.

Stämmer det som står i artikeln verkligen? Alltså att "bara" finns en substans som tar bandmask nämligen pyrantelembonat.
Jag vet flera som fått något annat än fyrantel/banminth mot bandmask??

Den kanske inte är uppdaterad? Prazikvantel tar bandmask och finns ensamt som Droncit och blandat som Equimax (full styrka), Ivomec Comp och Cydectin Comp (båda sista lägre dos, tar bara vuxna maskar).

Den kanske inte är uppdaterad? Prazikvantel tar bandmask och finns ensamt som Droncit och blandat som Equimax (full styrka), Ivomec Comp och Cydectin Comp (båda sista lägre dos, tar bara vuxna maskar).

Cydecetin comp tar denna verkligen enbart vuxna maskar kompisen hävdar att den ska ta alla stadier inklusive äggen ???

Mvh Mia

Cydecetin comp tar denna verkligen enbart vuxna maskar kompisen hävdar att den ska ta alla stadier inklusive äggen ???

Mvh Mia
Inget medel tar äggen... Kolla hur stor % prazikvantel de olika medlen har så kan du se själv om medlet tar alla eller bara vuxna.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 991
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 612
· Visningar
165 053
Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V