Russinburken

svea

Trådstartare
I stora diskussionstråden har vi diskuterat det här med att vara russinplockare och att det går att hitta russin hos alla möjliga tränare och inriktningar även om man kanske inte köper konceptet som helhet eller tycker att det räcker till.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde samla lite sådana russin. Men för att det inte ska bli pajkastning direkt och för att vi inte ska bryta mot några forumregler tänkte jag att vi kanske kunde anonymisera våra russin, för att öka chanserna att vår russinburk får vara kvar och kanske bli en resurs och inspirationskälla i stället för att spåra ur och dumpas i stora diskussionstråden.

Så, dela gärna med er av någon erfarenhet här, det kan vara allt från stora teorier till små praktiska tips, eller tvärtom. Men tala inte om var de kommer ifrån!

Ett av de mest viktiga russinen jag har fått är att släppa fram hästens yttersida. Att ställa om genom att ge med ytterhanden. Detta givetvis utan att hästen tillåts förböja sig. Hästen ska uppmuntras att söka sig fram till ytterhanden. Hästar gillar när man ger i stället för att ta, så om allt går som det ska svarar de med lösgjordhet och framåtbjudning. Då får man den nya ställningen nästan gratis!
 
Sv: Russinburken

Utan att nämna namn då är det ju en ridstil som lägger mycket fokus på arbetet från marken och det är nånting som jag verkligen tycker saknas inom många andra ridinriktningar. Jag följer inte själv den här inriktningen men jobbar väldigt mycket från marken och tycker att det går att kombinera med praktiskt taget vilken ridning man än pysslar med. Russinplockar även i markjobbet från alla möjliga inriktningar.

Jag tycker det är synd att inte fler anammar den sortens arbete bara för att den mest syns inom en viss riktning. Har också noterat att det är nyttigt för min ridning att arbeta från marken då man dels tränar på att använda handen separat från kroppen och dessutom är tvungen att använda sin hållning för att påverka hästen. Tror att de flesta ryttare skulle tjäna massor på att träna sina hästar vid hand lite oftare. Dessutom är det jätteroligt :D
 
Sv: Russinburken

Ett av de mest viktiga russinen jag har fått är att släppa fram hästens yttersida. Att ställa om genom att ge med ytterhanden. Detta givetvis utan att hästen tillåts förböja sig. Hästen ska uppmuntras att söka sig fram till ytterhanden. Hästar gillar när man ger i stället för att ta, så om allt går som det ska svarar de med lösgjordhet och framåtbjudning. Då får man den nya ställningen nästan gratis!

Men är det verkligen egentligen ett russin :confused:

Jag gick i ridskolan på 70-talet och alltid fått lära mig att följa med lika mkt fram med ytterarm som man ställer med inner för att inte låsa yttersidan och detta har ju följt med hos alla tränare ända tills nu? Finns ju beskrivet i ridläror osv.

Bara för att man aldrig hört något själv kan det ju inte vara ett russin? Det är ju bara ny kunskap/ny information.

Ett russin för mig är när man plockar något UR en annan ridstil/ett annat system som inte förekommer i ens egna och inte då bara för att man själv inte hört talas om det innan. Men ni kanske inte resonerar så?



Dessutom tror jag man måste var ganska så välutbildad som ryttare själv för att kunna använda sig av och tillgodogöra sig russinen på rätt sätt. Annars skapar det bara förvirring.

Jag kanske ska säga annorlunda istället. Vad är ett russin för Er? Är det allt ni inte tidigare hört talas om eller utfört själva eller något annorlunda taget ur annan ridstil som inte förekommer i ens egna , eller vad har ni för andra tankar om russin?
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

KL

Synd att man inte man tagga folk här så att man för deras uppmärksamhet:p

Men Svea och Tuaphua:

Det som ni skriver i diskussionstråden om övningar ur specifikt AR som ni tycker är bra för 1. rakriktning 2 lösgjordhet. Det skulle ju kunna vara russin att dela med er av ev?

Vad är det ni gör och hur skiljer det sig gentemot klassiska systemet? BESKRIV!!:bump:
 
Sv: Russinburken

Så här skriver Svea:
Så, dela gärna med er av någon erfarenhet här, det kan vara allt från stora teorier till små praktiska tips, eller tvärtom. Men tala inte om var de kommer ifrån!
Det kan väl inte vara så svårt att förstå?

Jag håller sååååå med om arbete från marken! Det man upplever i sin kommunikation via långtygling skulle kunna fylla en hel burk.
 
Sv: Russinburken

Traceys, jag har svarar på fråga 1 i stora diskussionstråden.

Men fråga 2 kan bli ett nytt russin. Det är inte på något vis unikt för AR, för den delen:

Våga åka häst! Rid inte så förtvivlat mycket!

Den stora "hemligheten" varför de här spända ch dystra hästarna åkt hem så mycket gladare är inte så märkvärdig. De har haft ryttare som har joxat ganska mycket med hjälperna, gett motstridiga signaler och kanske dessutom försökt hålla dem i en för kort ram.

Om man då sätter sig på enhandsfattning, vågar åka häst i stället för att rida så himla aktivt, inser att hästen faktiskt går dit ryttarens blick för den utan att man behöver göra så mycket, och sen testar att lägga på en hjälp i taget - ja, då får man en häst som omedelbart blir avsevärt mer lösgjord.

Ryttaren också, för den delen. För många ryttare sitter och är så upptagna av att analysera sin ridning, hitta fel och korrigera att det inte finns en chans att de kan rida bra. De sitter som spända små nystan, och de kan inte ta in ett ord av vad instruktören säger. De behöver verkligen våga åka häst.

Det här är inte hela vägen till lösgjordhet, men det är en första bro man måste över.
 
Sv: Russinburken

Bara för att man aldrig hört något själv kan det ju inte vara ett russin? Det är ju bara ny kunskap/ny information.

Ett russin för mig är när man plockar något UR en annan ridstil/ett annat system som inte förekommer i ens egna och inte då bara för att man själv inte hört talas om det innan. Men ni kanske inte resonerar så?

Jag resonerar annorlunda i alla fall. Ett russin är för mig något som jag gillar och som jag plockar ur och "lägger i min burk" för att använda i träningen.

Det behöver inte vara nåt som är nytt för mig, eller som egentligen inte hör till "min" valda gren. På samma sätt plockar jag bort andra delar - sätt och metoder som jag inte gillar eller av annan anledning väljer bort.

För mig är alltså russinen favoriterna i olika stilar, tränare, upplägg och metoder.

Ett sånt russin är en "kantig volt" - istället för att rida en helt runt volt gör jag massor av raksidor, några steg bara innan jag ställer och böjer igen. Som lösgörande, för att rakrikta och göra hästen mer liksidig. Det är dessutom en bra övning för ryttarens koordination, planeringstänk, samt att träna övergångar, tempoväxling, enkla byten, förvänd galopp, lyhördhet hos hästen osv. Jag gör övningen både från marken och uppsuttet.

Ett annat russin är fyra bommar i en fyrkant - att använda som två bommar att rida/gå rakt eller snett över bara, eller som en "låda" att göra saker i - t.ex. vändningar, ryggning, sidförflyttning längs med kanten eller liknande.
 
Sv: Russinburken

I stora diskussionstråden har vi diskuterat det här med att vara russinplockare och att det går att hitta russin hos alla möjliga tränare och inriktningar även om man kanske inte köper konceptet som helhet eller tycker att det räcker till.

Intressant tanke men eftersom tråden ligger under KR, så blir antalet "tillåtna" inriktningar begränsat.

Ett av de mest viktiga russinen jag har fått är att släppa fram hästens yttersida. Att ställa om genom att ge med ytterhanden.

Som mooona var inne på, så är det inget nytt under solen.

Bent brukar ju prata om skolningen av de fyra bakbenen - alltså höger bak som inner bak, höger bak som ytter bak, vänster bak som inner bak, vänster bak som ytter bak.

Är det här svaret på traceys fråga angående rakriktningen? I den bespottade (?) "vanliga" dressyren, gör vi det enkelt för oss. Hästen har två bakben, inner och ytter. Detsamma gäller för framben. That's it.

Våga åka häst! Rid inte så förtvivlat mycket!

För många ryttare sitter och är så upptagna av att analysera sin ridning, hitta fel och korrigera att det inte finns en chans att de kan rida bra.

Angående åka häst - hästen skall göra som den blir tillsagd, tills den får en ny hjälp. Förenklat exempel: säger jag åt hästen att galoppera, skall den göra det tills den får en ny hjälp exempelvis avbrott till skritt.

Om inte ryttaren analyserar och korrigerar sin ridning, vem skall då göra det? Hästen? Det är ALLTID ryttarens fel om något inte fungerar.
 
Sv: Russinburken

Intressant tanke men eftersom tråden ligger under KR, så blir antalet "tillåtna" inriktningar begränsat.

Därav tanken att inte skriva varifrån russinen kommer. :angel:

Som mooona var inne på, så är det inget nytt under solen.

Inte under solen. Skulle det vara ett krav så skulle russinburken eka tom. Men kanske ett eller annat tips kan vara nytt för någon av
forumets läsare? Jag föddes i alla fall inte med all kunskap färdiginmatad i hjärnan, och jag tror inte att jag är ensam om det fenomenet.

Är det här svaret på traceys fråga angående rakriktningen? I den bespottade (?) "vanliga" dressyren, gör vi det enkelt för oss. Hästen har två bakben, inner och ytter. Detsamma gäller för framben. That's it.

Det är helt klart en fördel att ha framben också, det underlättar rakriktningen avsevärt! :D

Angående åka häst - hästen skall göra som den blir tillsagd, tills den får en ny hjälp. Förenklat exempel: säger jag åt hästen att galoppera, skall den göra det tills den får en ny hjälp exempelvis avbrott till skritt.

Och det är nog ingen som kommer att säga emot dig på den punkten. Men alla rider inte så, tyvärr. Det finns massor av ryttare som sitter och hackar med skänkeln i varje steg, eller joxar med tyglarna, eller juckar med sitsen. I värsta fall allt samtidigt. Och de kan behöva gå ner på nästan noll i hjälpgivningen, för att sedan lära sig att använda hjälperna mer sofistikerat.

Om inte ryttaren analyserar och korrigerar sin ridning, vem skall då göra det? Hästen? Det är ALLTID ryttarens fel om något inte fungerar.

Jag tror inte att någon kommer att säga emot dig på den punkten heller. Men en del ryttare är så rädda för att göra fel att de blir så upptagna av att korrigera och analysera att de inte är mottagliga för vad tränaren säger. Och då är det inte mycket mening att åka på träning, eller hur. I värsta fall är de inte mottagliga för vad hästen säger heller...

Så, Sushmeister och Moona, har ni några russin att dela med er av?
 
Sv: Russinburken

Ett av de mest viktiga russinen jag har fått är att släppa fram hästens yttersida. Att ställa om genom att ge med ytterhanden. Detta givetvis utan att hästen tillåts förböja sig. Hästen ska uppmuntras att söka sig fram till ytterhanden. Hästar gillar när man ger i stället för att ta, så om allt går som det ska svarar de med lösgjordhet och framåtbjudning. Då får man den nya ställningen nästan gratis!

Håller med, grymt bra detalj! :bow: Svårt att pränta in att "ge ytter" istället för att "ta inner" och på sikt är det säkert bra att kunna både och, men det är kul att uppleva vilken effekt man kan få av det!



Tycker det finns jättemånga russin och sen ska man få det att fungera i sin egen helhet. Bra tråd, förhoppningsvis kan det lägga fokus mer på sånt man tycker är bra utan värdering i vilken metod det kommer ifrån! :) (ovanstående har jag f ö kommit i kontakt med från tre olika inriktningar..)


Jag tycker att ett väldigt bra träningsupplägg för att inte fastna och hamna i traggel-träsket är att tänka att man delar upp sitt pass i övningar. Rider samma övning 1-3 gånger per varv, sen byta till nästa. Det går att anpassa mycket ändå genom att man utökar mängden steg i taget, lägger in andra övningar emellan eller gör "samma sak" men i olika övningar så man inte fastnar någon längre stund i samma situation. :)

Som exempel: för dagen vill man träna på slutor.
Går att lägga upp oändligt många övningar med olika variationer av just slutor, finns ju diagonalslutor, förvända slutor, "vanliga" längs väggen, man kan öva dom på olika ridvägar, man kan öva dom i samband med övergångar till annat, ex. att efteråt "glida in" i en öppna eller från öppna böja om till diagonalsluta. Man kan variera sträckan och kraven utifrån dagsform och nivå.
Med ett par olika övningar i rockärmen kan man dels öva samma sak och ändå få träningen väldigt mentalt stimulerande och få med andra pusselbitar "på köpet", dessutom behöver det inte bli så stor grej om man inte riktigt får till en övning för dagen - byter man till nästa kanske det går bättre och man får ändå övat det man hade tänkt! :)

Ur mental träningsaspekt är det också kanon tycker jag därför att man så lätt låser sig i gamla ovanor, vilket blir svårare ju mer man ser till att variera sig.
Brukar tänka att första gången är man lite mer passiv och "känner in". Låter hästen uttrycka dagsformen och egna kroppen känna in. Andra gången försöker man förebygga eventuella brister genom att ge bättre förutsättningar. Tredje gången har man fått sina chanser så då kräver man max vad man borde klara av för dagen!
 
Sv: Russinburken

Det finns massor av ryttare som sitter och hackar med skänkeln i varje steg, eller joxar med tyglarna, eller juckar med sitsen. I värsta fall allt samtidigt. Och de kan behöva gå ner på nästan noll i hjälpgivningen, för att sedan lära sig att använda hjälperna mer sofistikerat.

Men en del ryttare är så rädda för att göra fel att de blir så upptagna av att korrigera och analysera att de inte är mottagliga för vad tränaren säger.

Så, Sushmeister och Moona, har ni några russin att dela med er av?

Håller med dig, och där lägger jag ett stort ansvar på tränaren. Själv får jag tunnelhörande när jag rider för tränare, och gör bara det jag blir tillsagd. :cool: Någonstans mellan alla instruktioner, skall hjärnan bearbeta det och jag skall få in i ryggmärgen hur det kändes just då, när jag gjorde rätt. Inte helt enkelt...

Russin och russin...

I tidernas begynnelse hoppade jag mest, och det jag har tagit med mig till dressyren därifrån är:
Rätta framåt
Kunna variera steglängd

Egentligen inga russin det heller, eftersom det används inom dressyren också.

Dock har jag inte varit tillräckligt wild and crazy och provat på andra inriktningar. Finns varken tid eller pengar till allt. Tyvärr.
 
Sv: Russinburken

Halvt KL

jag tycker tråden handlar om ngt annat än det jag tolkade den som att den efterlyste från början.

"russinen" som folk beskriver är i mina ögon "favorit trix oh knep" som man gillar att använda sig av i ridningen och tycker man får bra resultat av.

Det är ju lite annorlunda än att säga att russinen är specifikt plockade från olika inriktningar/skolor så att säga.

Personligen ställer jag mig lite frågande till att folk skulle ha jättemycket russin som de blandar från olika discipliner. För att göra det krävs rätt mycket kunskap hos en själv, man behöver ha kommit till en nivå som ryttare där man självständigt i sin ridning både förmår att arbeta mycket systematiskt och att kunna utbilda sin häst vidare även utan de gånger en tränare står på backen så att säga. De som inte kommit fullt så långt brukar enligt mig, ha svårt att tillochmed träna för ett par olika tränare samtidigt, om dessa är olika i sin filosofi och ridsätt, för den egna förmågan att självständigt sätta ihop sammanhang och "plocka" emellan synsätten, är inte tillräckligt utvecklad och självständig. Alternativt är tränarna för olika och då blir det ännu svårare att sätta ihop koncepten. Har man däremot kommit en bit, och har ett par olika tränare vars sätt inte skiljer sig totalt gravt, så brukar man ha stort utbyte av att träna för bägge, men det kräver som sagt att man kommit en bit och verkligen kan arbeta självständigt sen med bitarna, för att fixa ihop helheten.
 
Sv: Russinburken

Håller helt med om nedersta paragrafen men skulle vilja fortsätta den med att ibland kan man ha tur och hitta en tränare som vågat prova olika saker under sin hästkarriär och plockat det bästa från många olika ridstilar, men trots det har en homogen linje. Om sen vederbörande lyckas presentera sin blandning till eleverna som just en homogen linje med stabila grunder i botten så har eleverna som kommit lite längre möjlighet att senare urskilja vad som kommer från vilken inriktning och kanske till och med plocka lite själva. De som inte vill snöa in sig för djupt kan bara ta det tränaren säger och vara nöjda och de som vill kan gå in snäppet djupare. Men att kunna mixa kräver nog som du skriver att man har kommit lite längre och har ett större medvetande om vad och varför man gör olika saker.
 
Sv: Russinburken

De va jag som efterfrågade det som blev tråden, och jag tycker denna tråden är intressant också. Men mycket riktigt inte alls det jag frågade efter.

Jag var intresserad av en jämförelse mellan AR och klassiskt, framförallt så var jag intresserad av att få höra vad de som plockade saker från AR pockade för saker, och vad det var för saker som folk kritiserade inom just denna inriktningen.

Överallt talas det massa för och emot AR men det är otroligt svårt att få fram något konstruktivt, har googlat och googlat men inte hittat något vettigt. Nu har det ju kommit fram lite saker ändå i den andra tråden, och jag är nöjd med de svar jag fick där. Men jag hade gärna sett att diskussionen fortsatte. För mig är det inte främmande att diskutera HUR man rider vissa rörelser, det förekommer hela tiden på islandsforumet där jag hänger mest. Tycker att det borde vara möjligt att föra en liknande diskussion om för och nackdelar med att rida rörelser/övningar på ett sätt eller annat här inne. Om man nu inom AR lär ut att rida övningar på ett annorlunda sätt så hade det ju varit jätteintressant att diskutera HUR man gör och vad man ser för för- och nackdelar med detta sättet. Det borde ju gå utan att det blir massa taggar utåt och att folk känner sig påhoppade, det är ju skillnad mellan smutskastning och erfarenhetsutbyte. Eller hur?
 
Sv: Russinburken

Jag tycker det är en jättebra tråd! Jag missuppfattade nog en del av vad som egentligen frågades efter, eller så ställer min egen definition på russin till det för mig :)

Jag rider dock inte efter någon speciell lära eller skola så att säga, utan blandar som jag själv känner fungerar bäst till just min häst. Jag plockar både från min klassiska grundutbildning, det jag tycker verkar bra med t.ex. AR (mycket rakriktning bland annat) och även en hel del western. Många gånger minns jag faktiskt inte från vilken "skola" inom de olika "diciplinerna" (klassisk, engelsk, AR, western osv) som russinen kommer.
 
Sv: Russinburken

Jag har provat på lite islandshästridning och en nästan försumbar kortkurs i westernridning :o, så jag kan inte direkt säga att jag har satt mig in tillräckligt mkt i någon annan "gren" för att kunna plocka några russin. (Sen är jag så trist och negativ att jag mest tycker att det annorlunda känns "fel"... :o)

Däremot kan jag erkänna att jag inte är en tillräckligt duktig ryttare för att kunna plocka isär andras teorier och ridstilar för att därur plocka russin. Först vill jag kunna rida bättre och utbilda hästar korrekt, innan jag anser att det är lönt att börja fundera på andras russin? Det är väl ganska naturligt att namnkunniga ryttare/tränare (inom alla discipliner) kan titta på varandra och tillgodogöra sig eventuella russin, men att jag som hobbyryttare skulle kunna göra det känns inte riktigt aktuellt?

Att "bara" lära sig rida tar tre livstider brukar man väl säga, jag hinner nog inte riktigt med alternativ till den väg jag försöker hitta. :D Kanske det beror lite på hur mkt man tränar och vilken kunskapsbas ens egen tränare har - om man känner att man "måste" kika över staketet?
 
Sv: Russinburken

Fast där håller jag inte med.

Har man något som ens liknar en kärna i sin ridning så tycker jag att man ganska bra märker vilka russin som kan vara lönsamma att plocka och vilka som inte har förutsättningar att funka. Och då behöver det inte bli förvirrat. Inte ens om det är olika grenar.

Jag har också begränsad erfarenhet av westernridning. Jag kom i kontakt med den ganska tidigt i mitt dressyrridande, och jag fick med ett par russin. Det viktigaste var väl aha-upplevelsen av hur mycket man kan göra med sitsen. Även om jag inte sitter likadant eller använder vikthjälperna likadant så fick det mig att förstå att det var något som var värt att lägga ner tid på.

Hoppningen är ju också en gren som många plockar russin ur, det finns ju mycket gymnastikhoppning och bomarbete som gifter sig utmärkt med dressyrridning. Och många dressyrryttare söker sig till kuskar för att lära sig att tömköra.

Nu har vi working equitation också, där man kan pröva sin dressyrridning i praktiska situationer, kanske ett bra diagnosmedel för att upptäcka kunskapsluckor.

Vad gäller att det tar tre livstider att lära sig rida bra kan jag hålla med, men jag tycker precis tvärtom mot dig. Livet är alldeles för kort för att inte plocka russin. :D

Om jag hade stannat vid den första tränaren och inriktningen som jag klickade med så skulle jag ha haft väldigt stora kunskapsluckor idag.
 
Sv: Russinburken

Fast varken jag eller Jacko har väl sagt att man ska stanna?

Hur man kan plocka/inte plocka beror ju som sagt på vilken nivå man befinner sig på, enligt mitt tidigare inlägg. Jag personligen har svårt att se framför mig att det blir jättelönsamt för en basic ryttare att plocka lite ur ena dressyrskolan och mixa med den andra och den tredje osv, såvida man inte har full koll på exakt vad man pysslar med och verkligen förmår utbilda sin häst självständigt. Jag tycker det blir överkurs, fast då pratar jag förstås inte om det du är inne på, dvs hoppinspirerade övningar osv - det ser jag som en annan gren och disciplin, inte som en annan dressyr skola.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp