Russ och vikt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare blommar
  • Startdatum Startdatum
B

blommar

Har en undran: Är russ viktbärande? Vi håller nämligen på att kolla upp hästraser som skulle passa oss (mamma och 2 barn). Vi är kortväxta och smala.(Jag väger strax under 50 kg). Tack för ert svar!!
:love:

Vad jag hört, så är russ INTE särskilt viktbärande (men vad det innebär vet jag faktiskt inte - du väger ju inte särskilt mycket...).

Med din vikt, så behöver du ju faktiskt inte en extremt viktbärande ponny - de flesta C- och D-ponnyer bör klara att bära dig, tycker jag. Sedan är det ju upp till er vad ni tycker om och vad ni vill göra med hästen. Ridponny, Connemara, New Forest, Dartmoor, Islandshäst - rent storleksmässigt bör de väl vara "rätt" allihop, men passar olika bra beroende på vad man vill ha hästen till.

De allra flesta russ måste ju bära 50 kg. När jag jobbade på ridskola hade russet där en viktgräns på 60 kg och det är ju annorlunda med en privathäst, de slits ofta ite på samma sätt.

Möjligen kan du känna dig långbent om du väljer en för liten häst, men orkar dig, det gör den säkert :)

Jag är inte speciellt lång heller. Bara 156 öh. Ni som svarade ska ha tack för att ni tog er tid och svarade på min fråga. Ha en riktigt bra sommar.
Eija :banana:

Har läst i häst/ridböcker att russ inte orkar bära SÅ mkt vikt (antagligen i jämförelse med andra hästar i samma storlek..)

Jag red ett russ när jag var barn (kanske 8-12 år). Jag var ett mulligt barn och hon orkade mig. Tycker dock inte hon var så liten.. kanske ett "stort" russ?! :confused:

Hur mycket vikt olika raser kan bära är vanligtvis starkt underdrivna i hästböcker, speciellt när det gäller ponnyer. Anledningen är en bakomliggande åsikt från det etablerade hästsamhället att ponnyer är ridhästar för BARN. Russ, som vanligtvis är B-ponnyer, skall dessutom ridas av ganska unga barn. Därför "kan" de ju inte vara så viktbärande.

Det man skall ha i minnet är att det för 100-150 år sedan inte var ovanligt att vuxna transportred på hästar av B-ponnystorlek. Detta, samt att användas som packponnyer, är också en bakgrund som många naturponnyraser har.

För ett tag sedan såg jag ett russ som måste legat i närheten av, sannolikt något över, maxgränsen för rasen (130 cm tror jag). Den hade bred, kort rygg och jag tror inte att den skulle haft några problem att bära en liten vuxen (TIM - f.ö. var den en SVART BUKSKÄCK och jag har FOTON! :cool:). Sedan finns det naturligtvis små, ädla individer som kanske inte är lika lämpade för ändamålet. Vi hade ett russ i stallet som några av lättviktarna, båda ca 50 kg, arbetade då och då när det behövdes. Detta sto var ca 126 cm och normalt byggd och hon såg inte märkbart påverkad ut av vikten.

Anneli

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 025
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar