Rundcorall

Glimris

Trådstartare
Någon som har bra tips hur man kan bygga en rundcorall temporärt i en paddock? Något modult, ej rep el dyl.
 
Sv: Rundcorall

Hinderstöd och bommar brukar vara tillräckligt, annars kan man ju snickra ihop stora infångare som man brukar ha vid löshoppning, (typ sånt Flyinge har).
Dvs stora staket bitar på fötter.
 
Sv: Rundcorall

En häst kan ju dra iväg genom både bommar och tråd. Men smidiga infångare var nog mera vad jag tänkt mig. Känner att de blir väldigt tunga att bära....Men tunna brädor kanske inte blir så tunga.
 
Sv: Rundcorall

tunna plank och stabila fötter + kanske länka samman infångarna borde fungera hyffsat. tungt blir det ju men hellre det så de står stabit om hästen råkar snudda vid.

har man tråd eller bom varianten så är longerlina bra att ha om hästen är en sån som brakar iväg.
 
Sv: Rundcorall

Beror väl på om man tänkt trycka till hästen i rundcorallen, då kanske den bryter igenom hinder...

Men om man nu alltså vill trycka till den och ha något mer ogenomträngligt men ändå smidigt kanske det skulle vara idé att göra något med vindnät? Typ större rutor med vindnät som enkelt kan fästas på hinderstöd.
 
Sv: Rundcorall

Stabilt, säkert och flyttbart, är flyttbara boskapsgrindar med fotbåge ("Ranchdrindar" kallas dom ibland) och kedjelåsning. Finns i olika längder med fyllning liggande rör, eller nät samt sektioner med dörr.
Nackdelen är ett det kostar en 6-10 tusen med ca 10 grindar + en dörrsektion.

Den här typen av grindar används för att samla och leda boskap i/mellan fållor på betet t.ex., och används allt oftare till hästar i olika sammanhang.

Vi använder sådana flyttbara grindar för att göra en (tillfällig) sjukhage, dela av utrymme i lösdrift, eller för att tillfälligt spärra av något i hagen (senast var det ett grävarbete), förutom att vi använt grindarna till rundcorall.

Vi har fått OK från länstyrelsen för ovanstående användning.

I USA, i westernsammanhang, så brukas ofta rundkoraller av den sortens grindar.
 
Sv: Rundcorall

Tack for bra inlagg, det var precis det jag skulle skriva.... sadana paneler anvander vi till allt.

Fallor, grindar, infangare, rundcoraller, sorteringsfallor, you name it. ;) Valdigt anvandningsbara!

TS: beroende pa vad du tanker gora, men ska du satta -nagot som helst tryck- pa hasten och inte ha lina pa den, sa ar stadigt och stabilt enda vettiga sattet att ga. "Staket" som ger efter och riskerar att hasten fastnar/trasslar in sig/kan bryta sig ut/sla sig pa metalbitar ar jag personligen inget fan av alls... da kan man lika garna longera... Och det ar det absolut inget fel i!
 
Sv: Rundcorall

Tack for bra inlagg, det var precis det jag skulle skriva.... sadana paneler anvander vi till allt.

Fallor, grindar, infangare, rundcoraller, sorteringsfallor, you name it. ;) Valdigt anvandningsbara!

TS: beroende pa vad du tanker gora, men ska du satta -nagot som helst tryck- pa hasten och inte ha lina pa den, sa ar stadigt och stabilt enda vettiga sattet att ga. "Staket" som ger efter och riskerar att hasten fastnar/trasslar in sig/kan bryta sig ut/sla sig pa metalbitar ar jag personligen inget fan av alls... da kan man lika garna longera... Och det ar det absolut inget fel i!

Nu ska vi bygga en "riktig" rundcorall. Tips på underlag?? Har paddex på ridbanan men vill prova något annat i corallen. Bör en corall doseras?
 
Sv: Rundcorall

Min är doserad.
Endast av den enkla anledningen att jag vill att den är så torr som möjligt, oavsett årstid.
En annan bonus är att unga hästar brukar må bra av att balansera upp sig själva i olika gångarter på ojämt underlag.

Jag har dikat ovanför corallen sen täckdikat rätt igenom den, sen ligger det 0-30 i botten och ovanpå det 0-16 och slutligen överst ett par-tre cm med sandstrands-sand.

Jag tycker den funkar väldigt bra.

mvh Eva
 
Sv: Rundcorall

Min är doserad.
Endast av den enkla anledningen att jag vill att den är så torr som möjligt, oavsett årstid.
En annan bonus är att unga hästar brukar må bra av att balansera upp sig själva i olika gångarter på ojämt underlag.

Jag har dikat ovanför corallen sen täckdikat rätt igenom den, sen ligger det 0-30 i botten och ovanpå det 0-16 och slutligen överst ett par-tre cm med sandstrands-sand.

Jag tycker den funkar väldigt bra.

mvh Eva

Det låter bra, 0-30 i botten har jag också blivit rekommenderad. Sen har vi också funderat på fin sand överst, men ett mellanlager lär nog behövas.
Sen undrar jag om staket, liggande eller stående brädor? Hur tätt? Hur nära underlaget börjar era staket?
 
Sv: Rundcorall

Eftersom jag har ganska bra koll på att inte trycka för hårt så hästarna försöker klättra ut så valde jag att göra det enkelt för mig när det gäller staketet.
Satte stolp som är 8 cm i diameter med knappt 2,5 meters mellanrum. Så på med fyra rader bakar (rester från sågen). Satte bakarna omväxlande på in resp utsida.

Skall man ha nått som verkligen håller en häst som får frispel därinne så är det telefonstolp och grova reglar som gäller. Bultade från insidan.

Men detta är en lösning som funkar för mig. Notera att det är massor med gräs på bilden, det är för att jag inte harvar och där har underlaget fått sätta sig under ett år. Att sätta en häst där någon vecka ett par gånger om året brukar hålla den prydlig (gräsfri).

corall32.jpg


Jag har ca 20 cm mellan mina bakar.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Medryttaren tycker sadeln är hård, men sadeln passar hästen så medryttaren får stå ut med sadeln ett tag till 😄 Men jag funderar på om...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Piglet
·
Skola & Jobb Om ni ska förbereda en presentation, föreläsning el dyl och ska göra tex en power point, ungefär hur lång tid behöver ni? Tidsmässigt...
2
Svar
23
· Visningar
896
Senast: Anna
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: SiZo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp