Uppdatering på ormbunken.
Det verkar som det var tur att jag bestämt mig för att ta tag i det då fatet i krukan svämmade över när jag skulle flytta den..
Den krävde mycket vatten i början med fler blad men jag tror att jag liksom fortsatt vattna samma mängd även efter stora delar torkat bort. Det luktade inte ruttet eller mögel eller så utan var bara fullt med brunt vatten i botten. Själva plantan är genomfuktig men inte våt så den står nu på en handduk som får dra ut lite fukt ur botten, förhoppningsvis klarar den sig och har inte blivit söndervattnad. Jag tänker att ormbunkar växter i regnskogen och alltså borde vara rätt fukttåliga?
Det tog låååång tid att klippa bort alla döda löv. Jag klippte varje enskild för sig både för att de är så svåra att sära på och för att inte riskera att klippa bort friska blad.. det blev ändå två dödsfall i slutändan innan jag var klar
Nästan hela "plantbädden" i krukan är som en hård stubbe nästan av sådant som är dött och avklippt eller bara rotsystem antar jag? Kommer det vara ivägen för den att växa vidare så att jag borde plantera om den?
På temat hård plantbädd och att jag nästan vattnade ihjäl växten så har jag funderat lite på sådana fuktmätare som ser ut som en pinne man sticker ner i jorden, vore det något kanske? Är de bra? Jag tänker att de kan ge ett lite mer exakt resultat än att känna med fingret och när det kommer just till ormbunken så är det som sagt så mycket rötter och grejer att det inte riktigt går att stoppa ner fingret i jorden ändå.
Blev mycket text nu om kruktväxt känner jag..
Bild på hur kraken ser ut kommer när jag orkar och den är tillbaka i sin kruka igen.