Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har tips på vad jag kan ställa i mina två söder fönster. Från april till typ september är det extremt hett och soligt där, mkt värre än tidigare söderfönster.

Alla växter jag provat har grillats trots att jag försökt skyla de under de värsta timmarna.
Finns det något eller får jag fortsätta med trista blomlösa fönster ut mot gården.
Tom mina små kaktusar hatade läget och fick flytta till österläge istället och älskar livet.
FEF2242F-3FA3-4A4D-A273-6D3A0BC72116.png

Dessa har jag i mina söderfönster och steks varje dag. Haft svärmorstungor, pelargoner och hibiskus innan också utan problem
 
Har en hoya precis bakom en tyllgardin vid ett söderfönster, men den har inte blommat de senaste åren tyvärr.
Är det en australis? Det finns ju många olika arter hoya. Tyllgardinen kan ju också vara förklaringen annars - australis brukar vara lite tjurig att få i blom, men får den bara ljus så växer den snällt.
 
Är det en australis? Det finns ju många olika arter hoya. Tyllgardinen kan ju också vara förklaringen annars - australis brukar vara lite tjurig att få i blom, men får den bara ljus så växer den snällt.
Blommorna matchade de som kom varje år i förra lägenheten. Då stod den i fönstret , så provar att ställa den mitt i istället 😁
 
Är det en australis? Det finns ju många olika arter hoya. Tyllgardinen kan ju också vara förklaringen annars - australis brukar vara lite tjurig att få i blom, men får den bara ljus så växer den snällt.

Jag har en Australis. Hur ska man göra med dem för att de ska blomma? Jag köpte den nu i vintras och den har inte växt ett dugg och har tappat några blad. Jag har nu flyttat den till ett söderfönster.
 
Jag har en Australis. Hur ska man göra med dem för att de ska blomma? Jag köpte den nu i vintras och den har inte växt ett dugg och har tappat några blad. Jag har nu flyttat den till ett söderfönster.
Min blommar bara med stödbelysning - den blommar i november, och vill ha mycket ljus för att blomma, och det är ju svårt att få till i den här delen av världen. Den vill också ha mycket ljus för att växa, så den växer bara sommarhalvåret (då går det däremot snabbt, den blir fort stor!). På vintern vilar den, och brukar i regel tappa några blad också. Det är väl för mörkt, helt enkelt.

Som alla hoyor blir den gladare om man planterar om den i ett luftigt substrat (t ex perlit/pimpsten med lite kokostorv, t ex).
 
Min blommar bara med stödbelysning - den blommar i november, och vill ha mycket ljus för att blomma, och det är ju svårt att få till i den här delen av världen. Den vill också ha mycket ljus för att växa, så den växer bara sommarhalvåret (då går det däremot snabbt, den blir fort stor!). På vintern vilar den, och brukar i regel tappa några blad också. Det är väl för mörkt, helt enkelt.

Som alla hoyor blir den gladare om man planterar om den i ett luftigt substrat (t ex perlit/pimpsten med lite kokostorv, t ex).

Tack för tipsen!! Den står nu i ett söderfönster med sol från ca kl. 10-11 till 18-tiden. Andra växter brukar tycka att det för ljust.

Ok, så bara kokostorv och perlite/pimpsten (mest perlite/pimpsten, proportioner?)? Eller vanlig jord också? Jag har aldrig haft en Hoya innan.

Jag får kanske köpa en växtbelysning till den till hösten. Under sommaren borde den klara sig tänker jag.
 
Tack för tipsen!! Den står nu i ett söderfönster med sol från ca kl. 10-11 till 18-tiden. Andra växter brukar tycka att det för ljust.

Ok, så bara kokostorv och perlite/pimpsten (mest perlite/pimpsten, proportioner?)? Eller vanlig jord också? Jag har aldrig haft en Hoya innan.

Jag får kanske köpa en växtbelysning till den till hösten. Under sommaren borde den klara sig tänker jag.
När min blommade så hade jag den i ett stort söder-fönster och bodde på nionde våningen så ingen skugga alls och planterat i just kokos-torv. Hade ingen stödbelysning. Haft en lampa riktad mot den hela vintern och inte tappat några blad. Förra vintern däremot så trodde jag att den skulle dö av ljusbrist 🥶
 
Två av mina dracaenor bor i söderfönster och frodas verkligen, likaså bananplantan. :) Men blir det verkligen För rostande får du kanske överväga en solskärm?
Jag är själv rätt ny med olika varianter av succulenter men de verkar vilja växa sig långa oavsett hur mycket jävla sol jag utsätter dem för! Alltså får de för lite. 😅
Jag är också ny på succulenter och hade fattat det som att de inte vill ha så extremt med sol men jag verkar ju ha fel. Ska kika på några roliga!
Bananplantan såg ju skojig ut, ska se om det finns någon att kika på när jag åker in.
 
Jag har fått hem en pilspetsranka och tycker den är så himla fin! Har köpt hem en sådan där växtpedestal med tre våningar från Ikea och vill fylla den med täta växter som har många stora gröna blad. Hittills har jag ställt dit en fredskalla och en pilspetsranka, funderar på vad den tredje ska bli! Funderar på en peperomia av något slag?

1616854907252.png


Samtidigt frodas mina palettblad och en elefantörastickling jag satte i höst någon gång växer bättre än någon annan jag haft tidigare. Känns hoppfullt!
 
Jag har fått hem en pilspetsranka och tycker den är så himla fin! Har köpt hem en sådan där växtpedestal med tre våningar från Ikea och vill fylla den med täta växter som har många stora gröna blad. Hittills har jag ställt dit en fredskalla och en pilspetsranka, funderar på vad den tredje ska bli! Funderar på en peperomia av något slag?

Visa bifogad fil 66907

Samtidigt frodas mina palettblad och en elefantörastickling jag satte i höst någon gång växer bättre än någon annan jag haft tidigare. Känns hoppfullt!
Titta på någon variant av calathea också kanske? Jättepersonliga och vackra växter. :)
 
Titta på någon variant av calathea också kanske? Jättepersonliga och vackra växter. :)
Ja vad fina! Sådana har vi på kontoret (eh, hade, de är nog rätt stendöda vid det här laget). Skandinaven i mig gillar det randiga! :D

Helst av allt skulle jag vilja ha en watermelon peperomia, på tal om ränder alltså, men så läser jag på några ställen att de vill ha det ganska varmt vilket inte riktigt är kompatibelt med skotska lägenheter där värmen stängs av på natten ;)
 
Ja vad fina! Sådana har vi på kontoret (eh, hade, de är nog rätt stendöda vid det här laget). Skandinaven i mig gillar det randiga! :D

Helst av allt skulle jag vilja ha en watermelon peperomia, på tal om ränder alltså, men så läser jag på några ställen att de vill ha det ganska varmt vilket inte riktigt är kompatibelt med skotska lägenheter där värmen stängs av på natten ;)

Menååh, stackars plantorna! Jag passade på att titta till citrusträden på jobbet när vi var kallade till möte förra veckan, de lever allihop! <3
Men ja, de är himla fina. Spana särskilt in 'Rattlesnake'-varianten. Jag vill hemskt gärna ha en sådan, de ska vara bland de livligare sorterna. :D

Det kan nog stämma, jag har en peperomia i ormterrariet och där trivs den bra! Vet inte hur den skulle må ute i normaltemp.
 
Tack för tipsen!! Den står nu i ett söderfönster med sol från ca kl. 10-11 till 18-tiden. Andra växter brukar tycka att det för ljust.

Ok, så bara kokostorv och perlite/pimpsten (mest perlite/pimpsten, proportioner?)? Eller vanlig jord också? Jag har aldrig haft en Hoya innan.

Jag får kanske köpa en växtbelysning till den till hösten. Under sommaren borde den klara sig tänker jag.
Hälften pimpsten/perlite, hälften kokostorv, ungefär. Träkol kan man ha i också. Det viktiga är att det blir luftigt och inte kompakt och surt. Jag vattnar min ofta, säkert varannan dag sommartid, men då har den ganska liten kruka. Och vattnet rinner ju rätt igenom, eftersom substratet är så luftigt.
 
Jag är också ny på succulenter och hade fattat det som att de inte vill ha så extremt med sol men jag verkar ju ha fel. Ska kika på några roliga!
Bananplantan såg ju skojig ut, ska se om det finns någon att kika på när jag åker in.
Suckulenter är i princip ökenväxter, så de vill ha massor av sol.

Nån som har tips för elefantöra? De ska ju vara lättodlade, men de blir ynkliga och med missformade blad hos mig. Jag har dem i en stor kruka med vanlig plantjord. Får måttligt med ljus. (Jag har provat att ge den mer ljus, men det blir inte gladare av det heller).
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp