Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag registrerat mina växter i appen Planta! Men jag var tvungen att skapa flera rum per rum då samma rum kan vara både superljust i söderfönster och helt skuggat, och mittemellan. Men ska bli roligt att se om växterna trivs bättre när appen bestämmer hur de ska vattnas!
 
Nu har jag registrerat mina växter i appen Planta! Men jag var tvungen att skapa flera rum per rum då samma rum kan vara både superljust i söderfönster och helt skuggat, och mittemellan. Men ska bli roligt att se om växterna trivs bättre när appen bestämmer hur de ska vattnas!

Ja, det är nackdelen. Jag fick göra samma sak.
 
Jo, jag har ju tre söderfönster som fick bli ”ett rum” haft en stackars växt där i två år. Det visade sig att de inte tycker om direkt solljus. Nu förstår jag varför den inte växt någonting under de åren 😂

Jag flyttade en växt till ett söderfönster för appen sa att den vill ha mycket ljus och det var enda stället appen var nöjd med växtens placering. Ska lbi intressant! Den står visserligen 50 cm från ett söderfönster och kommer få sol från lunchtid till kväll. Så inte hela dagen.
 
Jag flyttade en växt till ett söderfönster för appen sa att den vill ha mycket ljus och det var enda stället appen var nöjd med växtens placering. Ska lbi intressant! Den står visserligen 50 cm från ett söderfönster och kommer få sol från lunchtid till kväll. Så inte hela dagen.
Köpte en rosenskärm förra året som jag i somras hade bakom en gardin vid ett söderfönster och var hela tiden tvungen att gulla med. Ställde den i badrummet som jag trodde var för mörkt. Men den har växt massor kollade med appen och i det fönstret var det näst intill ”full sol”. Hoppas nu att den vill ge nån blomma eller två 😂
 
Tripsen har sällskap av spinn :cautious: hivade ut två nätiga paletter häromdagen där det satt ett kryp i på den ena och hibiskusarna ser sådär nätigt dammiga ut på bladen. Känner mer och mer att jag nog håller mig till frösådder framöver.
Skaffade Planta, ska vattna 27 blommor idag 😅 blir nog en sväng till granngården i helgen för att fylla på krukor, jord, näring, osv.
 
Har också laddat ner Planta-appen och bekostat mig en månadsprenumeration för att testa premiumfunktionerna. Om jag märker att växterna trivs så kommer jag nog fortsätta med premium, för det var så få funktioner i gratisversioner att det knappt kändes lönt 😅. Även om jag kanske inte kommer följa schemat slaviskt så tycker jag den verkar funka bra för dokumentation. Har använt mitt instagramväxtkonto för det men Planta blir lite mer detaljerat.

Är det förresten någon som har provat fuktmätarna från Ikea? Beställde hem 4 st och har placerat ut dem i två dracaenor, en spadranka och en porslinsblomma. Det verkade väldigt smart men tycker att de signalerar lite väl ofta för att jag ska vara bekväm med att vattna. Blir fundersam på om det är fuktmätarna som är kajko eller om det är jag som vattnat för sällan och för lite 🙈
 
Har också laddat ner Planta-appen och bekostat mig en månadsprenumeration för att testa premiumfunktionerna. Om jag märker att växterna trivs så kommer jag nog fortsätta med premium, för det var så få funktioner i gratisversioner att det knappt kändes lönt 😅. Även om jag kanske inte kommer följa schemat slaviskt så tycker jag den verkar funka bra för dokumentation. Har använt mitt instagramväxtkonto för det men Planta blir lite mer detaljerat.

Är det förresten någon som har provat fuktmätarna från Ikea? Beställde hem 4 st och har placerat ut dem i två dracaenor, en spadranka och en porslinsblomma. Det verkade väldigt smart men tycker att de signalerar lite väl ofta för att jag ska vara bekväm med att vattna. Blir fundersam på om det är fuktmätarna som är kajko eller om det är jag som vattnat för sällan och för lite 🙈
De ser ut såhär:
 

Bifogade filer

  • 121CC9BF-8E88-48AD-8EE2-CECA42833259.jpeg
    121CC9BF-8E88-48AD-8EE2-CECA42833259.jpeg
    266,2 KB · Visningar: 30
Just i lerkrukor torkar jorden ut mycket fortare än i plast/glacerad kruka. Det är alltså inte orimligt att det blir torrt relativt fort. Växten i just den krukan brukar dock inte behöva konstant fuktighet.
Ja, det är sant. Kan ju vara så att jag varit för feg för att vattna på ordentligt och att det är helt vettigt att fuktmätaren reagerat. Man ställer in fuktmätaren på hur stort vattenbehov växten har och sen ska den blinka när den är för torr i förhållande till fuktbehovet. Tycker den har blinkat typ var 3:e dag (så ofta har jag inte vattnat dracaenan förut) och att jag behöver tillföra rätt mkt vatten innan den slutar. Så är lite rädd för att jag kommer övervattna den 😅
 
Ja, det är sant. Kan ju vara så att jag varit för feg för att vattna på ordentligt och att det är helt vettigt att fuktmätaren reagerat. Man ställer in fuktmätaren på hur stort vattenbehov växten har och sen ska den blinka när den är för torr i förhållande till fuktbehovet. Tycker den har blinkat typ var 3:e dag (så ofta har jag inte vattnat dracaenan förut) och att jag behöver tillföra rätt mkt vatten innan den slutar. Så är lite rädd för att jag kommer övervattna den 😅
Går du och duttvattnar då? Eller vattnar du igenom hela krukan ordentligt så det rinner ut i botten?
I just lerkukor är det lättare att vattna igenom ordentligt just eftersom dom torkar så bra. Det är bara nyttigt för dom flesta växter.
 
Går du och duttvattnar då? Eller vattnar du igenom hela krukan ordentligt så det rinner ut i botten?
I just lerkukor är det lättare att vattna igenom ordentligt just eftersom dom torkar så bra. Det är bara nyttigt för dom flesta växter.
Jag brukar vattna tills det rinner ut i botten, så det låter ju bra att det är nyttigt för växterna 😊
 
Någon som har tips på vad jag kan ställa i mina två söder fönster. Från april till typ september är det extremt hett och soligt där, mkt värre än tidigare söderfönster.

Alla växter jag provat har grillats trots att jag försökt skyla de under de värsta timmarna.
Finns det något eller får jag fortsätta med trista blomlösa fönster ut mot gården.
Tom mina små kaktusar hatade läget och fick flytta till österläge istället och älskar livet.
 
Någon som har tips på vad jag kan ställa i mina två söder fönster. Från april till typ september är det extremt hett och soligt där, mkt värre än tidigare söderfönster.

Alla växter jag provat har grillats trots att jag försökt skyla de under de värsta timmarna.
Finns det något eller får jag fortsätta med trista blomlösa fönster ut mot gården.
Tom mina små kaktusar hatade läget och fick flytta till österläge istället och älskar livet.
När jag bodde i lägenheten högst upp i huset trivdes min bouganvillea utmärkt i söderfönstret. Jag fick lov att vattna ofta men den blommade hysteriskt.
 
När jag bodde i lägenheten högst upp i huset trivdes min bouganvillea utmärkt i söderfönstret. Jag fick lov att vattna ofta men den blommade hysteriskt.
Visst ja, glömde skriva att jag och blommande växter inte trivs ihop alls. De känner nog mitt hat mot de och är alldeles säker på att de tvärdör på pin kiv :rage:
 
Någon som har tips på vad jag kan ställa i mina två söder fönster. Från april till typ september är det extremt hett och soligt där, mkt värre än tidigare söderfönster.

Alla växter jag provat har grillats trots att jag försökt skyla de under de värsta timmarna.
Finns det något eller får jag fortsätta med trista blomlösa fönster ut mot gården.
Tom mina små kaktusar hatade läget och fick flytta till österläge istället och älskar livet.
Dracaena kanske? Många succulenter brukar också vara riktiga soldyrkare.
 
Dracaena kanske? Många succulenter brukar också vara riktiga soldyrkare.
En Dracaena har tyvärr dött där redan, kan dock bero på flytt i samband. Kanske ska testa igen...
Har planerat ett litet succulent plantage nedanför/innanför ena fönstret så det inte står i den mest intensiva solen. Några personer säger att de inte alls vill ha så intensivt solljus som det blir direkt i fönstret.
Men det kanske går då ?
 
En Dracaena har tyvärr dött där redan, kan dock bero på flytt i samband. Kanske ska testa igen...
Har planerat ett litet succulent plantage nedanför/innanför ena fönstret så det inte står i den mest intensiva solen. Några personer säger att de inte alls vill ha så intensivt solljus som det blir direkt i fönstret.
Men det kanske går då ?
Två av mina dracaenor bor i söderfönster och frodas verkligen, likaså bananplantan. :) Men blir det verkligen För rostande får du kanske överväga en solskärm?
Jag är själv rätt ny med olika varianter av succulenter men de verkar vilja växa sig långa oavsett hur mycket jävla sol jag utsätter dem för! Alltså får de för lite. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp