Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan ha tagit kål på min pappas mångåriga gullranka som jag provade att plantera om häromdagen :o:o:nailbiting: Bladen ser verkligen inte glada ut.

Får vänta och se, annars får jag köpa en ny innan pappa kommer tillbaka :angel:
 
Jag kan ha tagit kål på min pappas mångåriga gullranka som jag provade att plantera om häromdagen :o:o:nailbiting: Bladen ser verkligen inte glada ut.

Får vänta och se, annars får jag köpa en ny innan pappa kommer tillbaka :angel:

Den kanske fick sig en smärre chock av att planteras om. :) Jag tänkte faktiskt föreslå att du kunde klippa ned den också - bara att plutta ned de avklippta slingorna i samma kruka om man vill, så blir den lite buskigare och får förhoppningsvis tätare mellan bladen.
 
Jag kan ha tagit kål på min pappas mångåriga gullranka som jag provade att plantera om häromdagen :o:o:nailbiting: Bladen ser verkligen inte glada ut.

Får vänta och se, annars får jag köpa en ny innan pappa kommer tillbaka :angel:

Ursäkta badrumsbild. :o
Jag ska klippa av min nu i dagarna till exempel. Jag råkade misshandla henne under vintern och hon tappade en del blad.
Den där långa slingan till höger ska knipsas där första raden blad slutar och sedan igen just bakom de tre nya bladen. Båda bitarna kan stoppas ned i krukan igen!
Eller i en ny kruka för all del. Biten som blir helt utan blad kör jag nog bara ned i terrariet och ser vad som händer. :D
De är väldigt tåliga.
1586609825280.png
 
Suckulenter, orkideer och kaktusar vattnar man sällan och de kan tillåtas bli torra.

Andra typer av krukväxter vattnar man när jorden känns torr.
Under växtsäsong vattnar jag mina minst en gång om dagen.
En gång om dagen? Vattnar du väldigt lite då? Jag brukar vattna igenom och låta dem suga upp det som hamnar på fatet. Murgrönan skvätter jag i varannan-var tredje dag , rumsasken också. De andra 1-2 ggr/vecka.
Duschar dem ibland i badkaret.
 
En gång om dagen? Vattnar du väldigt lite då? Jag brukar vattna igenom och låta dem suga upp det som hamnar på fatet. Murgrönan skvätter jag i varannan-var tredje dag , rumsasken också. De andra 1-2 ggr/vecka.
Duschar dem ibland i badkaret.
Vissa växter gillar att torka lite mellan vattningarna oh sedan vattnas ordentligt.

Pelargoner och hibiscus m.fl. vattnar jag lite varje dag så att de hålls lite jämt fuktiga. Jag vattnar dem så att det helst inte rinner ut på fatet.
 
Vissa växter gillar att torka lite mellan vattningarna oh sedan vattnas ordentligt.

Pelargoner och hibiscus m.fl. vattnar jag lite varje dag så att de hålls lite jämt fuktiga. Jag vattnar dem så att det helst inte rinner ut på fatet.

Jag har också en hel del växter som föredrar jämn fukt, och blir rätt griniga om de står blött eller torkar ut (jag tittar speciellt på dig, venushår :cautious:). De får en liten slurk varje dag under sommaren. Några extra törstiga ormbunkar har fått självvattnande krukor. Tar oftast en vända med sprayflaskan morgon och kväll också, så blir de lite mer förlåtande för andra misstag.

(Jag vet inte vad andra klassar som kräsna växter, men med mina mått mätt har jag samlat på mig ett gäng sådana :angel:. Fuktigt men inte blött, ljust men inte i sol, hög luftfuktighet eller brunkantade blad...)
 
Jag kan ha tagit kål på min pappas mångåriga gullranka som jag provade att plantera om häromdagen :o:o:nailbiting: Bladen ser verkligen inte glada ut.

Får vänta och se, annars får jag köpa en ny innan pappa kommer tillbaka :angel:

Gullrankorna tål mer än man tror, så ge inte upp den i första taget. :)

Min äldsta gullranka var nära döden efter fem veckor utan vatten, den tappade nästan alla blad. Repade sig på några månader och nu ett år senare är den fantastiskt frodig. Växer runt ett fönster.
 
Den kanske fick sig en smärre chock av att planteras om. :) Jag tänkte faktiskt föreslå att du kunde klippa ned den också - bara att plutta ned de avklippta slingorna i samma kruka om man vill, så blir den lite buskigare och får förhoppningsvis tätare mellan bladen.
Jag ville inte att det skulle se så tomt ut 😅 Men om man kan bara köra ned dem i jorden så borde den överleva! Det var långa slingrötter på dem (förutom en som hade bara en pytteliten rot men den är kort) jag planterade ned igen :cautious:

Skulle vara typiskt min otur att jag lyckas ta kål på en tålig krukväxt :grin:
 
20200412_142220.jpg

Den ser verkligen inte glad ut 😅😅😅
Förutom den lilla biten som jag stoppade ned som inte hade några rötter :confused::cautious:
Men jag håller mig kall!
 
Behöver tips om gröna, inte allt för ljuskrävande, växter som skulle kunna trivas på min kallaxhylla.
 

Bifogade filer

  • 93633174_257035842135452_5333003493500256256_n.jpg
    93633174_257035842135452_5333003493500256256_n.jpg
    10,8 KB · Visningar: 37
Behöver tips om gröna, inte allt för ljuskrävande, växter som skulle kunna trivas på min kallaxhylla.
Är det ett fönster där till vänster? :) De flesta som inte kräver direkt solljus kan nog leva där. Tänk typ gullranka som i posterna just ovan, eller en garderobsblomma till exempel? Någon typ av ormbunke? Porslinsblomma?
 
Kan inte ni visa hur era vardagsrumsfönster ser ut?
Här är mitt, men det flyttas om lite till och från så om en vecka ser det säkert helt annorlunda ut :D Vet att det inte är så speciellt snyggt med sladdarna som hänger, men har inte orkat lösa det på 1,5 år...

JPEG-bild.jpeg
 
Är det ett fönster där till vänster? :) De flesta som inte kräver direkt solljus kan nog leva där. Tänk typ gullranka som i posterna just ovan, eller en garderobsblomma till exempel? Någon typ av ormbunke? Porslinsblomma?
Fönstret är ca 3 meter längre bort. Växterna som stått där förut har inte tyckt om platsen, speciellt inte på vintern. Bla någon kalla, kalathea och en amazonsvärd.

Murgrönan fixar att stå där på kanten iaf
 
Kan inte ni visa hur era vardagsrumsfönster ser ut?
Här är mitt, men det flyttas om lite till och från så om en vecka ser det säkert helt annorlunda ut :D Vet att det inte är så speciellt snyggt med sladdarna som hänger, men har inte orkat lösa det på 1,5 år...

Jag har ingen bild på hela fönstret, så här börjar vi från vänster (ute på balkongen syns vintervilande perenner): rosenskärm när den bara stod i knopp, tillandsia Curly Slim, ett gäng orkidéer, en kupa med groddbräkenbebisar.
20200413_224454.jpg
 
Till höger om crocodylusen står ett par lampor och sen kommer amplar med bl a cissus och tradescantia, saknas tydligen på bild helt :o (på bilden en begonia som ska bli "snedvuxen" bonsai om jag får min vilja igenom).

20200413_225450.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 572
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp