Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var bara en från början så därför bor den/de i samma kruka 😅 (plus vi har inte plats för tre krukor, sorry!)
Hmm, ska jag vänta tills den verkar överleva omplanteringen? Ska jag klippa de längsta på sidorna eller bara lite av både sidorna och ovanpå? 🤔
Titta på varje gren och kapa den till en tredjedel?

Tror det är bäst att klippa direkt. Då har den mindre massa att försörja med reducerade rötter.
 
Visa bifogad fil 48399
Jag kan tänka mig att jag sågar till de till höger ännu mera när jag väl står där :cool:
Men jag vill gärna att den ska få mera blad där i mitten än att den försöker rymma iväg i luften. Är detta ett sätt att göra det på?

(Krukan är högst troligen för liten men det är den största krukan vi har och den är tok för stor för att stå någon annanstans än där.)
1. Man BESKÄR växter, man sågar inte 😂
2. Det är en paraplyaralia som kommer dela sig där du beskär den och skjuta nya skott, så du kan kapa precis ovanför ett bladpar, så du kan kapa den ganska kort.
3. Det som "blir över" kan du rota till nya plantor i vatten.
 
1. Man BESKÄR växter, man sågar inte 😂
2. Det är en paraplyaralia som kommer dela sig där du beskär den och skjuta nya skott, så du kan kapa precis ovanför ett bladpar, så du kan kapa den ganska kort.
3. Det som "blir över" kan du rota till nya plantor i vatten.
1. Jag säger sågar då det är ett TRÄD vid det här laget :cautious: Det går inte att klippa den utan jag får ta fram en såg för att beskära den. :D
2. Ett bladpar? Den är ganska naken där jag tänkte beskära(;)) den till då det är mera trä i de områdena än grönt. Men jag vill gärna att den ska börja sätta blad där istället för att sträcka ut sig.
3. Nej, herregud nej :rofl::p
 
Titta på varje gren och kapa den till en tredjedel?

Tror det är bäst att klippa direkt. Då har den mindre massa att försörja med reducerade rötter.
Även om växten blir helt utan blad då? De sitter ju på topparna av grenarna. Eller du menar att jag inte ska göra det på alla utan bara några som du sa tidigare. :idea:

Tack, då gör jag det imorgon! :up:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
1. Jag säger sågar då det är ett TRÄD vid det här laget :cautious: Det går inte att klippa den utan jag får ta fram en såg för att beskära den. :D
2. Ett bladpar? Den är ganska naken där jag tänkte beskära(;)) den till då det är mera trä i de områdena än grönt. Men jag vill gärna att den ska börja sätta blad där istället för att sträcka ut sig.
3. Nej, herregud nej :rofl::p
1. Man beskär träd också om man inte avverkar dom :laugh:
2. Jag skulle nog välja att behålla lite blad på varje gren, men jag vet inte exakt vad som är rätt 😅
3. Du kan behålla den snyggaste och slänga trädet om du inte får nya blad efter beskärningen.
 
Jag behöver hjälp med mitt elefantöra! Den började tappa alla blad nertill i vinter. Kvar är en liten topp... den ser ju inte klok ut!
Bebisarna ska jag plocka när de är lite större :)
FB_IMG_1586411950938.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 571
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 757
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp