Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gav mig på att plantera om en krukväxt idag! Den har inte varit så fin på länge, även om den blommar ibland (väldigt naken då den tappar blad), så jag chansade :nailbiting:
Hade inga lecrakulor, nya krukan var bara liite större och jag var ganska brutal med rötterna så ... Vi får se om den överlever behandlingen 😅
Visa bifogad fil 48370
Men stackars ledsna hibiscusar! Lova att ta bättre hand om dem!

Den gillar att ha det lite halvfuktigt och ditt exemplar behöver definitivt klippas. Korta in några av de längsta grenarna till hälften. Eg borde det gjorts i januari men det bör nog funka nu med eftersom den är i vila. Du har flera i samma kruka. De går att dela så de bor ensamma. Troligen växer de bättre då?

/mvh hibiscusälskaren
 
Gud vilken tur att min sambo inte kan svenska. Vi har en pågående debatt om huruvida den stackars amaryllisen som han köpte i julas ska få bo kvar hos oss över sommaren eller slängas ut. Gissa vem som tycker vad... 🙄
Släng ut!!

Dvs plantera dem i fet jord på skuggigt ställe någonstans ute. Ta in i typ augusti och låt torka. Plantera sedan i oktober-november och du har blommor till jul! :love:
 
IMG_20200408_161533.jpg
 
Släng ut!!

Dvs plantera dem i fet jord på skuggigt ställe någonstans ute. Ta in i typ augusti och låt torka. Plantera sedan i oktober-november och du har blommor till jul! :love:
Ut i trädgården med den! :love:
Okej okej! Det får bli morgondagens projekt. Då slipper jag i alla fall ha den stirrandes på mig varje gång jag sätter mig i soffan 🙄
 
Det är möjligt det också, men bladen brukar bli sådär gula och trista om de står lite halvsurt. Kanske är det helt enkelt en rejäl omplantering den behöver - och SOL! :D

Den har stått i samma kruka sen den kom och blivit ledsnare och ledsnare. Så i morgon ska jag se om jag kan hitta en bättre kruka i gömmorna och en bättre plats åt stackarn. Tycker den är fin så vill ju inte att den ska tyna bort.
 
Men stackars ledsna hibiscusar! Lova att ta bättre hand om dem!

Den gillar att ha det lite halvfuktigt och ditt exemplar behöver definitivt klippas. Korta in några av de längsta grenarna till hälften. Eg borde det gjorts i januari men det bör nog funka nu med eftersom den är i vila. Du har flera i samma kruka. De går att dela så de bor ensamma. Troligen växer de bättre då?

/mvh hibiscusälskaren
Det var bara en från början så därför bor den/de i samma kruka 😅 (plus vi har inte plats för tre krukor, sorry!)
Hmm, ska jag vänta tills den verkar överleva omplanteringen? Ska jag klippa de längsta på sidorna eller bara lite av både sidorna och ovanpå? 🤔
 
Jag kan passa på att fråga er här om en annan krukväxt... Jag har en enorm sådan här planta nedan:
15863695591585524520222063284870.jpg

För enorm :cautious:
Jag är sugen på att såga ned grenarna en massa. Dock dit jag vill såga dem så finns det inte mycket blad kvar, det är bark på de ytorna. Jag lägger till en bild i nästa inlägg var jag skulle vilja såga dem till.
 
20200408_201452.jpg

Jag kan tänka mig att jag sågar till de till höger ännu mera när jag väl står där :cool:
Men jag vill gärna att den ska få mera blad där i mitten än att den försöker rymma iväg i luften. Är detta ett sätt att göra det på?

(Krukan är högst troligen för liten men det är den största krukan vi har och den är tok för stor för att stå någon annanstans än där.)
 
@Asko Jag håller med övriga - amaryllisarna ska sparas till nästa år precis som hyacinter! Bara att gräva upp dem ur soptunnan och ta med dem in igen! :D
Nope, tänker inte gå ut till sophuset, kravla in och gräva fram dem ur en påse med torra blommor och skräp från min dammsugare. Sorry :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 571
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 756
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp