Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har gått från att bo i stor lägenhet med tre fönster i två väderstreck till en som är hälften så stor med ett fönster mot sydväst där inget får plats. Nu trängs de få växter som finns kvar antingen i en liten inomhusdrivbänk eller under den lilla växtlampan där de är så ihopklämda det bara går på piedestalen. "Råkade" dock beställa 4 små miniväxter och en större fjäderkalla som ska få plats någonstans pga har tröttnat på att nästan bara ha palettblad :angel:
IMG_7630.jpg
 
Har någon tips på en grön växt som är tålig för drag?
Till fönster i söderläge bredvid min balkongdörr.
 
Bebisar och två bjässar i karantän, 4 minisar från Plantagen, en Philodendron och en Kalathea som ropade på mig på Blomsterlandet :love:
Min stora Philodendron i mitten såg lite misshandlad ut, några blad är rivna och trasiga och den lutar, men de nya som gömmer sig bakom är jättefina. Skulle det vara ett misstag att halshugga den lite?
IMG_7634.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har någon tips på en grön växt som är tålig för drag?
Till fönster i söderläge bredvid min balkongdörr.

Jag har ett par hoyor i liknande läge. Både carnosan och linearis klarar kyla bra, men framför allt linearis vill förstås ha ganska hög luftfuktighet.
 
Nyttodjur i påsar, någon som använt/använder de?
Efter att man satt upp de och de gör sitt jobb, hur tänker man ang dusch och avtorkning av blad på växterna? Vill ju inte riskera spola bort mina nya små vänner. 🐞

Vet inte om man får länka men gäller de där små påsarna man hänger runt stammarna. Mot trips om det spelar roll.
 
Har någon tips på en grön växt som är tålig för drag?
Till fönster i söderläge bredvid min balkongdörr.
Tror de flesta växter tål att det blåser lite, annars skulle de nog få svårt att klara sig i naturen. Jag har en monstera och en hartassbräken vid balkongen, de står i drag dygnet runt sommartid för balkongdörren är öppen för jämnan. Har haft annat också där, mossranka t ex, som också trivts bra.
 
Har någon tips på en grön växt som är tålig för drag?
Till fönster i söderläge bredvid min balkongdörr.
Mitt fonster star oppet hela den varma arstiden, och ampelliljor, elefantoron, en Cast Iron Plant (Aspidistra elatior), och en kalathea har alla bott framfor fonstret denna sasongen utan att jag markt nagra problem?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tror de flesta växter tål att det blåser lite, annars skulle de nog få svårt att klara sig i naturen. Jag har en monstera och en hartassbräken vid balkongen, de står i drag dygnet runt sommartid för balkongdörren är öppen för jämnan. Har haft annat också där, mossranka t ex, som också trivts bra.
Under de år jag bott i nuvarande lägenhet har inga växter uppskattat den placeringen, de har inte blivit glada förrän jag flyttat dom.
 
Under de år jag bott i nuvarande lägenhet har inga växter uppskattat den placeringen, de har inte blivit glada förrän jag flyttat dom.
Konstigt. Har bladen blåst sönder då, eller vad är det som hänt? Annars brukar ju de flesta rumsväxter uppskatta den extra luftfuktigheten man får bredvid ett öppet fönster. Har du balkongen öppen när det är minusgrader? Det skulle ju kunna förklara vantrivseln.
 
Tror de flesta växter tål att det blåser lite, annars skulle de nog få svårt att klara sig i naturen. Jag har en monstera och en hartassbräken vid balkongen, de står i drag dygnet runt sommartid för balkongdörren är öppen för jämnan. Har haft annat också där, mossranka t ex, som också trivts bra.

Jag bor i ett blåshål och har öppet 24/7 på sommaren.
Det enda var väl att dom drog till sig trips (monstera) gullrankorna klarade sig väl!
 
Konstigt. Har bladen blåst sönder då, eller vad är det som hänt? Annars brukar ju de flesta rumsväxter uppskatta den extra luftfuktigheten man får bredvid ett öppet fönster. Har du balkongen öppen när det är minusgrader? Det skulle ju kunna förklara vantrivseln.

Redan nu har jag 15°C i sovrumsfönstret, som har minsta möjliga öppna glipa. Under kalla nätter blir det ju ännu värre (vintertid är det under 13-15°C på fönsterbrädan konstant, även med fönstren stängda), och av mina tropiska växter är det många som verkligen inte uppskattar temperaturer under 15°C. Värst är det nog för calatheorna, som kan få för sig att helt offra de blad som är i drag. De andra lider mest om krukan och rötterna blir för kalla, och verkar tåla kall luft i övrigt. De känsligaste bor förvisso i odlingsskåp året runt, men flera andra får helt enkelt ha värmematta (som de delar med katterna) vintertid.

Innan införandet av värmematta till vissa och extra belysning till så gott som alla var det alltid några som strök med under vintern. Jag har till 90% hoyor, calatheor och ormbunkar, så inga växter som förväntar sig ökenvärme direkt.

Ett annat problem med vinterfönster är ju annars att få växter uppskattar att ha det kallt åt ena hållet och torr varmluft från element på andra sidan.
 
Nu blommar min Warscewiczii igen! :love:
Jag är dock lite orolig för att det här blommandet är någon slags "sista ansträngning", och att den är på väg att dö? Är det någon som vet hur man gör med Calatheor som blommar och blir så höga och tunga att de inte orkar med sin vikt? Den sätter ju ett helt knippe nya stammar från varje blompunkt, istället för att alla stammar växer från jorden... Jag hittar inte något om det på något växtforum, bara om den vanliga orangeblommande varianten som inte alls beter sig såhär. :confused:

(Jag har även en roseopicta 'Surprise Star', snyggt svartbladig, som blommar då och då men den är åtminstone inte så hög.)

20210926_134308.jpg
 
Redan nu har jag 15°C i sovrumsfönstret, som har minsta möjliga öppna glipa. Under kalla nätter blir det ju ännu värre (vintertid är det under 13-15°C på fönsterbrädan konstant, även med fönstren stängda), och av mina tropiska växter är det många som verkligen inte uppskattar temperaturer under 15°C. Värst är det nog för calatheorna, som kan få för sig att helt offra de blad som är i drag. De andra lider mest om krukan och rötterna blir för kalla, och verkar tåla kall luft i övrigt. De känsligaste bor förvisso i odlingsskåp året runt, men flera andra får helt enkelt ha värmematta (som de delar med katterna) vintertid.

Innan införandet av värmematta till vissa och extra belysning till så gott som alla var det alltid några som strök med under vintern. Jag har till 90% hoyor, calatheor och ormbunkar, så inga växter som förväntar sig ökenvärme direkt.

Ett annat problem med vinterfönster är ju annars att få växter uppskattar att ha det kallt åt ena hållet och torr varmluft från element på andra sidan.
Kyla kan jag tänka mig att en del tropiska växter inte tål, men då är det nog snarare temperaturen än draget som är problemet? Dvs, vill man att växterna ska klara 10 grader utan problem, skaffa växter som kommer från områden där det blir såpass kallt. Bladkaktus, medelhavsväxter typ pelargoner, och såna växter skulle nog klara det bra. Till och med trivas bättre.

Jag har ganska många hoyor (50 arter ungefär), men jag har nog aldrig tänkt på att de skulle vara köldkänsliga. Nu har jag iofs inte fönstren öppna om det är mindre än 15 grader ute, så det kan ju förklara saken.
 
Redan nu har jag 15°C i sovrumsfönstret, som har minsta möjliga öppna glipa. Under kalla nätter blir det ju ännu värre (vintertid är det under 13-15°C på fönsterbrädan konstant, även med fönstren stängda), och av mina tropiska växter är det många som verkligen inte uppskattar temperaturer under 15°C. Värst är det nog för calatheorna, som kan få för sig att helt offra de blad som är i drag. De andra lider mest om krukan och rötterna blir för kalla, och verkar tåla kall luft i övrigt. De känsligaste bor förvisso i odlingsskåp året runt, men flera andra får helt enkelt ha värmematta (som de delar med katterna) vintertid.

Innan införandet av värmematta till vissa och extra belysning till så gott som alla var det alltid några som strök med under vintern. Jag har till 90% hoyor, calatheor och ormbunkar, så inga växter som förväntar sig ökenvärme direkt.

Ett annat problem med vinterfönster är ju annars att få växter uppskattar att ha det kallt åt ena hållet och torr varmluft från element på andra sidan.
Ungefär så har mina växter betett sig, har provat flera olika sorter. Har de fått stå i andra fönster utan att utsättas för temperaturväxlingar och drag har de blivit glada igen.

Denna balkongdörr öppnas varje dag oavsett väder ute.
 
Ungefär så har mina växter betett sig, har provat flera olika sorter. Har de fått stå i andra fönster utan att utsättas för temperaturväxlingar och drag har de blivit glada igen.

Denna balkongdörr öppnas varje dag oavsett väder ute.

Jag tror inte att många växter som trivs i vårt inomhusklimat trivs att stå vid en öppen balkongdörr mitt i vintern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 438
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 683
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp