S

strulan

Hur lär man en hundvalp att gå på tidningen för att göra sina behov??

Sv: Rumsren!!

Man lyfter upp valpen upprepade gånger när man ser den sitta någon annanstans och sätter den på tidningen. Måste vara precis när den satt sig. Vill man sedan ha den rumsren flyttar man tidningen närmare dörren för varje gång. Det är i alla fall vad vi gjort. Är inne på vår fjärde hund nu och det har funkat varje fång.

Skulle givetvis vara gång och inte fång. Sorry, har en fånghäst. Sitter visst i fingrarna.

Om man ändå lyfter upp hunden ( och den slutar kissa ) varför går man inte helt sonika ut med hunden då?

Kan ju till exempel vara att man bor i höghus eller har något annat skäl att ha svårt att komma ut just då. Fördelen vi har haft med vår valp är att jag är borta ett par timmar mitt på dagen. Hon har sällskap av vår stora hund men hunden kan ju inte rasta valpen. När jag kommer hem är kisset på tidningen.

Inte hela världen. Huvudsaken är att det är samlat så jag slipper kliva i det när jag kommer in i dörren. Hatar blöta strumpor och lyckas alltid med att få dem sådana.

Jag lämnar inte mina valpar så länge att de inte kan hålla sig och inte länge alls innan dom är helt rumsrena..

Så för mig är det inget problem.

Jag bor i hyreshus, tre trappor upp och utan hiss utan att använda tidning iaf..

:)

Ok. Alla får vi göra som vi vill, eller hur. Jag måste tyvärr försörja mig.

Då kan jag bara ge till tips att sätta den där så fort den ska göra ifrån sig och berömma, upprepa upprepa tills den fattar att dens ka gå där. Men även när den vet detta kan man ju berömma för att den gör rätt...ska nog itne vara några problem tror jag...

Gör jag redan. Det fungerar kalas. Hon är jätteduktig den lilla. Lite oberäknelig ibland fortfarande men vad begär man av fjorton veckor.

Jag måste också försörja mig :)

Jag har väl inte sagt något om vad du får eller inte ?

Var bara intresserad av varför TS ska lära sin valp att "gå på" tidningspapper istället för att bara gå ut !

förstår mig inte alls på folk som lär sina valpar att göra i från sig på en tidning, har man inte tiden som krävs att få en valp rumsren då skaffar man sig inte en valp!!!

såg att någon skrev att man kanske bodde i hyreshus etc, okej så bara för man bor i hyreshus då behöver man inte ha en rumsren hund:confused:

Så hur gör man då?? Hur ofta behöver de komma ut och kissa när de är 8 veckor?? Hur ofta på natten?? Om man är uppmärksam och går utt när den ätit, sovit,lekt så kanske manfår den att kissa ute?? Kan de hålla sig 2-3 timmar??

Jag ser inte fram emot att ha en valp som kissar inne men det är förståss en nödvändig del i det hela och jag ska försöka göra så att jag förekommer valpen helt enkelt. Sen kommer det förståss att bli en och annan olycka det är jag beredd på.

Hur lång tid tar det normalt att få en valp rumsren???

En blivande grand danois ägare..:love:

Det är individuellt..

Men man springer tills man är helt död ungefär ;)

Zaga höll sig inte i 2-3 timmar i vaket tillstånd fören hon var en 4-5 månader.

Hon var helt rumsren när hon var 5 månader och hon har aldrig rastas på nätterna utav sovit hela nätterna från våran först natt

Oj, jag som just har en treåring som äntligen sover igenom nätterna nästan alltid.... menjag ska härda ut!! Bara hon inte vill gå ut så ofta på natten är jag nöjd.
Var har ni valpen på natten?? Min (mamma) instingt säger förståss att hon ska sova bredvid min säng men det kanske är helt galet?? Jag vill inte ha en grandis i sängen.....

Det är MYCKET spring i början, men skippa tidningarna. Annars ska du först lära valpen att gå på tidningar, och sen lära den att gå utomhus. Skippar du tidningarna och lär den direkt att den ska gå ut så går det mycket fortare.
Sen är det ändå praktiskt att ha tidningar på golvet nattetid för att underlätta städningen och OM det sker en olycka, men det är inte alltid valparna går på tidningarna ändå.

Valpen behöver gå ut ungefär vaannan timme när den är 8 veckor, ibland ännu oftare. Nattetid får man kanske gå ut en gång till en början, men om du låter valpen sova i sängen så märker du när han/hon reser sig och vill gå ut och då kan du bära ut den.
Det gäller att vara väldigt uppmärksam, de flesta valpar sätter sig inte rakt upp och ner utan går undan lite när de är nödiga, och då måste du vara snabb och bära ut den och berömma rikligt när han/hon går utomhus. Börjar valpen trampa i cirklar gäller det också att vara snabb så att den inte bajsar inne utan bär snabbt ut den och sätt ner den på gräset utanför.
Sker en olycka på golvet så torka och ignorera. det är inte valpens fel att den kissar på glvet, utan ditt fel som inte tog ut den i tid.

Min kollega har 2 stycken grandisar och de har ett eget rum med egen säng, kuddar och täcke.. :D
Nu kanske inte alla har ett rum till övers så.. men det jag vet från hennes och de vi har på jobbet (är hunddagisfröken) är att de vill ha det väldigt mjukt och fluffigt, ligger ogärna direkt på golvet liksom.. En vuxen grandis är inte såå kul att ha i sängen kanske.. XP

Min pojke blev faktiskt rumsren väldigt fort. Han gjorde bara inne några gånger.. Han sprang in och ut som han ville och valde att jämt göra i trädgården så.. ^^

Senast ändrad:

Bra sagt! jag skulle aldrig klandra valpen för att kissa inne men jag vill gärna ha den rumsren så fort som möjligt.
Jag skippar tidningar.
Vi kan inte sova fyra stycken i vår sng hur gärna jag än skulle vilja.... en treåring, min man och jag OCH en grand danois på 80 kg...
Men tanken att man vaknar när den rör sig är ju perfekt! Har jag henne i en säng bredvid mig så vaknar jag oxå tror jag.

Tack för tips!! jag längtar efter att få hem min valp.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 101
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?