sockerdricka

Trådstartare
ang "bortskämd" tråden som handlade om kaninen som levde fritt och var rumsren. Så undrar jag, hur lär man dem att bli rumsrena? Är det förresten försent att lära en kanin det som redan är 6 år? :angel:

Sv: Rumsren

jag vet inte hur man gör men det måste väl vara rätt lätt eftersom kaniner är väldigt renliga av sig? 3 av mina kaniner bajsar och kissar på precis samma ställe i buren.

läste i en bok att man ska sätta dom på lådan om dom kissar eller bajsar i rummet :confused: haha har ingen aning

Man gör väl ungefär som med katter. När dom kissar eller bajsar där dom inte ska göra det sätter man dem där de ska göra det. Eller om du inte har något problem med att ha lådan var som helst i huset/lägenheten så sätter du lådan där kaninen har valt sitt kiss å bajs ställe.

Glömde skriva att: det är aldrig försent.. det är bara en myt det där med att "man kan inte lära en gammal hund sitta"... som iofs är en kanin i det här fallet.
Jag har börjat klickerträna mina kaniner efter att det var någon som skrev om det här... å då tänkte jag "bra idé!" Testa det du också... det är jättekul!

Fick min kanin (som tidigare bott i utebur) när han var ca 3-4 år (8 i år). Här bor han inne och det har aldrig varit nåt problem. Han har liksom förstått av sig själv, då han har buren öppen och ju har sitt hörn i buren!

Ett tips är att lägga några av kaninpluttarna (haha, vilket ord:P) i lådan så h*n förstår att det är där h*n ska göra sina behov ;P

Vi hade två kaniner som gjorde sina behov i en låda med kattsand, mkt lättstädat!
Vi kollade efter var de kissade mest och satte lådan där, så la vi i några pluttar och efter det fungerade det direkt!

Det brukar vara lätt att få kaniner rumsrena:
Håll helt rent i buren under längre period så den får ett "rentänkande" och lär sig att ha enbart ett toaletthörn. Då den är ute och skuttar lös ställer du en kattlåda med kattsand och lite smuts från burens toahörn i alldels utanför buren. Då luktar det toahörn även där och den söker sig dit.- Det funkar inte att fya den el. likn. utan den lär sig själv.
Enstaka kaniner blir dock aldrig rumsrena, precis sm vissa katter och hundar men det är som sagt ovanligt. De brukar också visa tecken som man kan lära sig omde blir nördiga då de är upp i knäet. Min llilla hermelin Ivar börjar t.ex. krafsa på mig, som om han skulle gräva. Då vet jag att det är dags att sätta honom på hans toa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 358
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 335
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 338
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
29 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat