"Rumsren" häst??

kopur

Trådstartare
Kan man träna en häst så att den blir "rumsren" - alltså att den bara skiter på ett enda ställe i boxen? Vissa hästar är ju väldigt "grisiga" och vissa skiter bara på ett ställe. Men kan man påverka detta på något sätt?

Endel säger att man alltid ska lämna en hög skit i samma hörn när man mockar - så kommer hästen att börja skita där. Men är det någon som provat om det verkligen fungerar???:confused:

Sv: "Rumsren" häst??

Då borde den väl likväl lägga alla högarna där de har lagt den första efter mockning och det är det ju långt ifrån alla som gör.

Mina grisar håller sig iofs till att skita i 25% av boxen oftast, inte överallt (men det händer).

min ena häst är väldigt *duktig, han skiter i ett hörn och så har han ett ställe han kissar på. alltid samma:) fast jag vet inte om de går att träna.

Nrär vi skulle titta på häst att köpa för några år sedan, tittade vi på en arab som hade lärt sej att inte göra ifrån sej under natten, utan på morgonen när matte kom, släppte hon honom lös på gårdsplanen, han sprang upp i bergen och "gjorde sitt" och kom sedan tillbaka... Skitsött!
Fast jag har ingen aning om hur hon tränade honom!

Det funkar säkert på vissa hästar. En jag känner har en unghäst och hon säger att hon brukade slänga skiten som blivit på em i ett hörn för att det skulle bli lättare att mocka nästa dag (hon mockar nästan alltid på morgonen) Unghästen lärde sig att skiten skulle vara där så han blev rumsren utav det. :)

Min pålla är väldigt renlig av sig, hon kan gå ett varv runt i boxen liksom för att kolla var de gamla skitarna ligger innan hon bajsar :D, fast det är ju inget jag lärt henne.

Malu

Jag läste för ett par månader sen här på buke att man kan ta bort allt spån (halm, torv etc) där man vill att hästen ska skita. Fanns tydligen dom som tog bort spånet i typ ett hörn och hästarna lärde sig att skita där?!

Jag har en riktig liten skitgris som lägger i hela boxen. Jag har testat att ha framme betonggolvet på ett givet ställe i boxen, men det funkade inte, värt att prova ialla fall! Jag gav dock upp efter en månad...

det där med skithögen är att lägga en annan hästs bajshög i det hörn där man vill att hästen ska bajsa, då vill hästen instinktivt bajsa över den högen och täcka den andra hästens doft..

man KAN (med mycket träning) lära hästen att kissa och bajsa på kommando.. men då gäller det att varje gång hästen bajsar göra ett specifikt ljus, och samma när hästen kissar.. kanske "ksssss" när hästen kissar och pruttljud när hästen bajsar.. och sedan berömma hästen.. då kanske det till slut fungerar att gör prutt och kissljud innan hästen går in i boxen och så är hästen färdigkissad och bajsad innan den går in i e ren box :)

Det varit kul att försöka 'potträna', men så mycket tålamod har jag tyvärr inte. :crazy:
Menar du då att man måste lägga dit en annan hästs bajs dagligen för att det ska funka? :confused:

en hög när du mockat är inte så mycket begärt.. prova 3 dagar i sträck (då får säkert låna en hög av boxgrannen) och var sedan utan och se hur hästen gör då..

dvs det är en inlärning och när hästen har fått in vanan att skita över den där fientliga högen i hörnet kommer hästen förmodligen att fortsätta skita där..

Jag ska absolut testa det! :bow:
(Det nog med tålamod för att få hästen att uträtta sina behov på kommando jag inte hade :D )

haha, ja du kan ju testa iallafall.. typ när du råkar vara där när hästen gör ifrån sig så kan du testa.. :)

Hmm. Du tror inte det verkar lite suspekt om jag inte bara går in i en annan hästs box, tar en hög och lägger i den egna hästens box utan sedan också har pruttljud för mig när min häst gör ifrån sig. :crazy: :D

haha, näe.. det tror jag inte.. jag har allehanda ljud och konstigheter för mig med polarens ponny :p

Ok. Då hänvisar jag bara till dig ifall någon undrar vad jag sysslar med! :D

BeastieBabe skrev:
det där med skithögen är att lägga en annan hästs bajshög i det hörn där man vill att hästen ska bajsa, då vill hästen instinktivt bajsa över den högen och täcka den andra hästens doft..

DET ska jag definitivt prova! Ena hästen lägger en prydlig pyramid i samma hörn varje natt och pinkar på samma ställe så det går snabbt och lätt att mocka åt honom - den andra hästen sprider ut skiten så att det ligger klottar precis överallt. Jag gräver mig igenom hela boxen varje dag och det finns liksom inga rena ställen. I morgon tar jag av pyramiden och lägger i ett hörn hos lortgrisen så får vi se. Vore himmelskt om det skulle fungera! :)

min GRIS å då menar ja GRIS har helt plötsligt kommit fram till att hon är en renlig häst... så från att ha tagit ut en sådär 3-4 kärror dagligen så tar jag nu ut ½ - en.

de där med skit från en annan häst funkade INTE på min .. höll på så i 3 veckors tid.. ingen skillnad alls. snarare tvärtom, om de nu kunde bli värre.

ett annat tips jag fått är att inte mocka på sisådär 3 dagar.. utan bara slänga in skiten i samma hörn under dessa dagar. hästar ska juh vara renliga djur påstås de så då ska de tydligen fortsätta göra ifrån sig i de hörnet. inget jag provat men vem vet.

Yrla skrev:
Hmm. Du tror inte det verkar lite suspekt om jag inte bara går in i en annan hästs box, tar en hög och lägger i den egna hästens box utan sedan också har pruttljud för mig när min häst gör ifrån sig. :crazy: :D

:rofl: :rofl: :rofl:

Min stallägare berättade om en tjej som fick sin häst HELT rumsren, dvs hästen sket och kissade i hagen och inte i boxen! Som jag förstod det så började den här tjejen med att bara mocka halvaboxen ett tag. Hästen började då skita på det rena stället och tillslut fick hon hästen renare i boxen och gick alltid ut och kissade av hästen innan läggdax. Det hände nån enstaka gång att hästen kissade i boxen under natten, men det var sällan! Frågan är ju bara hur bra detta är för hästen egentligen.

Nu var ju inte din fråga om att få hästen helt rumsren, men jag har provat att lägga en skithög från en annan häst i ett hörn och det hjälpte inte mig :p

Hörde om en tant som lärt alla sina hästar att kissa i hink!!! :p

När hon tog in dem från hagen på em/kväll så stod alla snällt och väntade tills hon kom med hinken. :cool:

Intressant det här med att låta bli att mocka på ett par dagar (på flera sätt... :angel: )! Jag ger beastiebabes förslag med bajs från annan häst en chans först (började redan idag med att lägga dit en hög).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: tessan.g
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar