"Rumsren" häst??

Sv: "Rumsren" häst??

Mina hästar kissar som regel i en hink.
Jag vet ung. när de brukar kissa(lite som hundvalpar).
De har lärt sig ordet o en viss sorts vissling.
Val. går helst ut o kissar på morgonen, om inte matte försovit sig.:angel:

Jag har stor nytta av detta när jag är o tävlar.
Den ena vägrar att kissa i släpet o den andra kissar ner hela svansen.

kopur skrev:
Kan man träna en häst så att den blir "rumsren" - alltså att den bara skiter på ett enda ställe i boxen? Vissa hästar är ju väldigt "grisiga" och vissa skiter bara på ett ställe. Men kan man påverka detta på något sätt?

Endel säger att man alltid ska lämna en hög skit i samma hörn när man mockar - så kommer hästen att börja skita där. Men är det någon som provat om det verkligen fungerar???:confused:

Jag vet en häst som alltid sket i samma hög (fick andra hästar att t.o.m skita på ett och samma ställe i hagen:) ) Och lämnade man en hög i hörnet i hennes box, så sket hon i det hörnet. Men jag tro det beror lite på hur hästen är, går nog inte att göra så med alla hästar.

Min ena häst bajsar i en enda hög, vet inte hur de har lärthonom det eller om han bara tycker att det är äckligt annars.

hingstarna gör ju det för att det är deras "revir", så gör iaf hingsten och de relatvt nykastrerade pållarna i vårat stall.

min pålla bajsar på olika ställen i boxen men oftast samma ställen..om ni förstår vad jag menar ;)

Mina ena häst som skiter i en enda stor hög är nog pedantiskt lagd utav sej tex när vi är ute och rider i skogen så skiter hon inte på vägen/stigen utan går in i skogen eller om det inte går så långt åt sidan iallafall för att skita. Dom andra två är totalt tvärtom :smirk:

Jag är övertygad om att man borde kunna lära hästar bli rumsrena, men jag tycker inte det är värt jobbet. ;)

Många hästar har ju av sig själva ett beteende att bajsa på en viss plats i boxen. Och i hagarna gör de ju sina egna "toaletter" = deras eget sätt att förhindra parasitspridning. Hingstar bajsar ofta på samma plats som någon annan (eller de själva om de inte går i flock) har bajsat.

Så; med deras naturliga beteende så finns ju en viss möjlighet att de borde kunna bli "rumsrena" - men frågan är om man orkar gå ut och "rasta" dem så ofta som krävs?

*kl*
Efter att igår ha stulit en hög bajs från en annan häst och något motvilligt placerat den hos min häst var jag spänd av förväntan över vad det resulterat i. Efter att ha inspekterat boxen kunde jag konstatera att det hade funkat sådär. Hästen kan ha fattat vinken eller så hade jag av en tillfällighet bara tur idag. :crazy:

Stal en ny hög idag och la i boxhörnet. Återstår att se hur boxen ser ut imorgon.

Tre små problem har jag stött på hittills i experimentet. 1) att smussla ut de stulna bajset utan att bli iakttagen. 2) hästen jag tog bajset av stod i sin box vid tillfället och blev rasande (trodde antagligen att det var matdags, men ändå!) 3) jag får lite dåligt samvete mot min egen häst efter som jag inbillar mig att det verkar som att en annan häst (inkräktare) varit inne och bajsat i boxen(hemmet)! :eek:

Yrla skrev:
Tre små problem har jag stött på hittills i experimentet. 1) att smussla ut de stulna bajset utan att bli iakttagen. 2) hästen jag tog bajset av stod i sin box vid tillfället och blev rasande (trodde antagligen att det var matdags, men ändå!) 3) jag får lite dåligt samvete mot min egen häst efter som jag inbillar mig att det verkar som att en annan häst (inkräktare) varit inne och bajsat i boxen(hemmet)! :eek:
:rofl:
Men avseende punkt 2 - vad är det för obehaglig häst som blir rasande för att du stjäl dens bajs? Låter lite som om den lider av någon slags separationsångest...? ;)

Jadu, där sa du nåt! :D Jag funderade mycket på vad för känslor någon har för sitt bajs om den blir topp tunnor rasande när någon tar det. Men så långt som till separationsångest kom jag aldrig...

Jag önskar oxå att det gick att träna hästen rumsren... Fast min grisiga pålle skiter faktiskt ibland skithögen genom gallret över till grannens sida...:angel:
Och ganska ofta i krubban o vattenhinken:(
Kanske man skulle kunna lära han att alltid skita i hinken, det vore ju härligt :idea:

Min bajsar förresten i hinken ibland kom jag på! Tyvärr är det vattenhinken, men det kanske går att hänga dit en annan hink? :idea:
Edit: Det var ju så du menade såg jag nu! Smart idé!

*kl*

En uppdatering av experimentet. Min häst har gjort uppror. Det var bajs överallt i boxen, utom just i det hörn där jag lagt den andra hästens bajs. Surmulet mockade jag noga, noga utom just i det hörn jag valt till toalett. Jag undvek också att strö nytt i just det hörnet. Sedan la jag in bajshögar från två nya hästar. Nu luktar det alltså från inte mindre än tre andra hästar i detta hörn. Framgår det inte nu var bajsstället finns, får jag lägga dit kattbajs härnäst. Och så får det nog bli, för innan jag gick bajsade hon. Men inte i hörnet... :crazy:

Jag tror att det har att göra med hur man gör rent, som många här har varit inne på, vi har våra hästar ute lägen och har alltid mockat och spånat noga samt att vi har gummimatta under spånet, och vi har haft många hästar, flera som unghästar och alla dom har varit exceptionellt duktiga på att hålal rent, bajsar i ett hörn och bajsar i samma hörn även ute i hagen, däremot dom hästar som kommit från andra ställe andra stall ofta har varit betydligt grisaktigare, tänkte om det har något att göra med hur hållit rent från början och att hästarna uppskattar att ha en ren och fräsch box, blev lite väl hokus pokus kanske. Det kanske är helt inviduellt mellan olika hästar och tillfälligheter hurvida renliga dom är.
Det där med inlärning kan kanske funka, med tålamod kan man nog lära hästarna mycket, men jag tycker det låter lite väl att dom ska behöva kissa i en hink. Det är inte naturligt för hästen, det är heller inte naturligt att hålla sig en hel natt för att inte skita ner i boxen. Har man häst måste man ju även orka mocka upp efter den.

Jag har inga som helst planer på att hästen ska kissa i en hink eller liknande. Det var bara roligt att leka med tanken. :smirk:

Jag tycker själv att jag mockar överdrivet nogrannt så den biten borde hon inte kunna klaga på, men det kanske inte är så du menar med att hålla det rent och fräscht? :confused: Jag har försökt olika mockstilar, men inget verkar riktigt funka. Hon bajsar där hon står för tillfället helt enkelt. Utom i undantagsfall då hon ställer sig i bajshörnet, för att sedan återgå till det hon gjorde nyss.

Det borde med tanke på det i alla fall finnas en möjlighet att få henne renligare...

nä man ska inte ha nått spån där bak o på sidorna lit grann sen har man mycket spån i mitten där hästen ligger

BeastieBabe skrev:
man KAN (med mycket träning) lära hästen att kissa och bajsa på kommando.. men då gäller det att varje gång hästen bajsar göra ett specifikt ljus, och samma när hästen kissar.. kanske "ksssss" när hästen kissar och pruttljud när hästen bajsar.. och sedan berömma hästen.. då kanske det till slut fungerar att gör prutt och kissljud innan hästen går in i boxen och så är hästen färdigkissad och bajsad innan den går in i e ren box :)

:rofl: :rofl: :rofl:

*kl*

det här med att lägga in en annan hästs skit i boxen tror jag mest funkar på hingstar som vill märka revir...?!
kan ha helt fel men det är så jag har hört iaf.

en kompis har en liten shettis som är väldigt renslig av sig o så hade hon ett halvblodsunghäst som var grisig då ställde hon inn den till honom o efter 1 vecka så var han "rumsren"

Om du vill få hästen att skita på ett ställe är det för de flesta ganska enkelt.. Man tar bort all skit längst bak i boxen, så är det något konstigt att den naturligt skiter där det inte finns någon halm(spån, mm. ) .

Konstigt , men de brukar funka på många hästar efter ett tag :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: tessan.g
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar