Rumsren häst?

Sv: Rumsren häst?

Oj oj! Här är en till dyngspridare! :crazy: Min äldsta skiter precis var som helst. Ingen skillnad om det är vid boxdörren, vid maten, i hörnet, mitt i boxen... jaa, ni fattar. Sen går han dessutom i allting, sprider ut högarna, trampar sönder skiten till mikroskopiska bitar och gräver ner en hel del. Kissar gör vi också precis var som helst. Är ett rent h-vete att mocka hans box :devil:
Den andra däremot skiter ytterst sällan någon annanstans än vid bakre väggen, oftast allt i en hög. Kissar gör vi mitt i boxen på samma ställe.
Jag brukar alltid göra så att jag lägger nytt strö längst fram, gammalt strö längst bak, men på den äldre har det inte någon inverkan alls. Har även försökt att svänga på alltihopa, med samma resultat.
Att lägga in skit från en ranghög häst funkar inte i mitt stall, eftersom det är gamlingen som är högst i rang, och något sto finns inte här.
Någon som har tips vad jag kan försöka?

Mamma häst har uruselt bordsskick, hon har också hönät numera. Sonen krafsar och krånglar med höet, så han har väl rätt risigt bordsskicka han också! ;)

Åh, bordsskiket behöver jag tips på :p Här tuggas och dricks det med öppne munn i vädret, var man än står :D

Bajsartikeln har jag läst och tänkte testa när pållen flyttar till nytt stall, dessutom med avlång box och maten utmed kortsidan. Hoppas det funkar!

Så här gjorde vi (blev uppmärksammat och fick en notis i Land för några år sen :D):

Sopa helt rent där maten ska ligga. Helt rent och fint ska det vara.

Lämna ett par bajsbollar i motsatta hörnet av boxen, hästens eget bajs.

Låt det ta tid, fortsätt med samma grej vecka efter vecka. Till slut börjar hästen greppa att "aha, bajset ska nog ligga där och inte där maten är!"

När detta sitter kan man gå över till att lära dem att inte kissa inne. Det kräver dock att frukosten serveras utomhus och att man har direktutsläpp så att de kommer ut snabbt:

Direkt på morgonen öppnas dörrarna och utsläppet börjar. Den häst som börjar kissa går man in och "stör", smackar på, knuffar lite på osv. Även här gäller tid och tålamod!
När någon av hästarna går ut och kissar för att slippa störandet berömmer man massor.
Det gäller att vara snabb, har man många hästar måste man nog vara flera som släpper ut i början.

När vi hade praktiserat detta några månader hade vi ett enda sto som kissade inne, och hon hade inte bott hos oss så länge. Alla de andra gick ut och kissade och bajsade i en eller två prydliga högar i ena boxkanten.

Numera har vi större snurr på vilka hästar som kommer och går, plus att allt sådant inte funkar när man har sto och föl i samma box, så den tiden är passerad här.

Men det går!!:banana:

KL. Läste om nån som lärt sina hästar att bajsa i en tunna/hink i ett hörn av boxen, låter praktisk.

Min mors sto kissar alltid så fort hon kommer in vid måltiderna (går in och ut) och mamma knallar in med en hink och prickar alltså 3 kissningar/dag (lunch, middag o kväll), asbra! Min häst är inte lika klockad på att kissa och är ibland duktig och kissar ute innan han kommer in, åtm sommartid. Men han kan kissa på beställning när man ska ut och åka/är borta, det är sjukt smidigt! Ska bara komma på hur man lär hästen dricka på beställning också, det har dock inte varit någon panik ännu (inga långa dagar borta).

Det gjorde förra stallägarens ponny. En gång var hästen lös på ridbanan och hana hink stod i ett hörn. Då bajsade han i den :D

Kan säga att hönät spar många kronor för mig! Jag vill att min häst ska ha fri tillgång på hö, och med hönät har hon det!

Höet på golvet och hon äter sisådär 4-5 kg över natten, resten får jag mocka ut, ligger det i bädden, då är det oätligt enligt pållan! :grin:

Nu med fullpackat hönät så äter hon ibland nästan 10 kg, ibland bara runt 4 kg.

Dock törs jag inte ha hönet till lilla ynglet fast han drar runt med höet. Är rätt säker på att han skulle klättra i ett hönät! :crazy:

Och i hagen finns numera en så chic hölåda, så nu slipper jag även kilovis med hö nedtrampat i leran! :laugh:

Jag har provat men det verkar inte funka på min dyngspridar-elvisp. Har även provat att lägga in lortar från andra med högre rang, hjälper inte heller. Tack och lov är hans syster exemplarisk och bajsar allt i en och samma hög, annars hade jag inte stått ut! :crazy::D
Jag mockar även vid nattfodring vid 22.00-23.00-tiden för att överleva morgondagens mockning.

Men ännu har jag inte gett upp bajskriget, på något sätt SKA han bli rumsren!: :D:cool:

Gud vad jag känner igen detta:cool:
Jag lade ner några timmar på att uppfinna en hästblöja ha ha dock utan patent:grin:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 098
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 939
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 117
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka