Rumsren häst?

kopparberg

Trådstartare
I tidningen Ridsport var det ett reportage om en tjej som lyckats få sina hästar rumsrena. Någon som provat knepet och fått det att fungera?

Det gick ut på att de hästar som bajsade överallt i boxen kunde man få att bajsa i en prydlig hög. Det genom att ungefär diagonalt över boxen från fodret räknat alltid lämna en bajshög kvar när man mockat, det under "inskolningen".

Min ena häst bajsar alltid i en prydlig hög utan att jag "lärt henne" det. Oftast så kissar hon även uppepå högen. Tid för mockning typ 1 minut! :bow:

Nu har jag fått hem hennes 1-åriga son, och herregud! :eek:
Jag har aldrig haft en så grisig häst! Han bajsar över precis hela boxen, det tar en hel evighet att mocka!

Så idag började jag "rumsrensträna" honom! Och jag är ju nyfiken på om någon mer provat och fått det att funka! :)
Eller om ni fixat "rumsren" kuse på något annat sätt?

Om det redan finns en tråd i ämnet får väl moderator ta bort min tråd.

Sv: Rumsren häst?

Det kanske jag skulle testa, har två som fäller det åt vilket håll rumpan än pekar, så att säga.

Här lämnar jag ett avtryck!

Finns det några smarta tips så vill jag gäääärna veta dom..
Hos min pålla ser det ut som en tornado dragit fram och vänta uppochner på hela boxen..

Hästgubben jag höll till hos ett tag sa alltid att när man skulle lära fölen "skita ordentligt" :p så skulle man lägga in en hög från hingstfölen till stofölen och tvärt om. Som du skrev i ditt inlägg, fast alltså inte lämna hästens egna hög utan en annans, och helst motsatt kön som jag förstår, för då vill dom lixom dölja lukten från den och skiter uppepå.
Kan faktiskt inte säga om det funkade, men iof så var nästan alla boxar lättmockade i det stallet, och mitt föl som jag sen köpte var rätt duktig hon också :D

Jag har inte behövt träna det men min häst är rumsren :) Han har en bajshög i hörnan längst bort från fodret och han håller sig så länge han kan när han står i stallgången eller på gårdsplan. Även under ridtur. Men det händer att han inte kan hålla sig och då brukar jag muntra upp honom då han ibland går och håller sig lite väl länge och det är ju inte bra :crazy: Han är väldigt renlig och brukar bajsa och kissa när han ser att jag ska hämta honom eller precis när jag släpper ut honom eller släpper in honom i boxen :idea:

Jag har hört att man ska ta en hög från den som är högst i rang och lägga in i boxen. Gjorde det på min slarvmaja och det var i alla fall bättre några gånger.

Hon gjorde för övrigt en bra grej en gång. Vi hade så de kom direkt ut i hagen på baksidan, och jag hade öppet ut där samtidigt som hästens box var öppen för hon åt och jag skulle hämta ett täcke. Då helt plötsligt gick hon ut ur boxen, ut i hagen på baksidan. Gick bort på gödselplattan och bajsade och sen lugnt in igen och ställde sig och åt. Väluppfostrad!

Min unge är också riktigt hemsk. Men det hänger mycket ihop med hennes dåliga bordsskick med.
Hönät är det som funkat bäst hittills :)
Fast högarna ligger lite var stans, men inte nergrävda och utspridda längre :)

Jag brukar lämna ett hörn utan spån, där brukar hästarna sedan bajsa. Inte vet jag om det bara är ren tur men dom brukar bajsa där det är tomt på golvet i alla fall.

Att det blir grisigt kan ju också bero på att hästen går omkring i boxen mycket. Ettåringen blir nog mindre grisig när han är mer van att stå på box. En vuxen häst som vispar runt mycket kanske blir lugnare om den får byta boxgranne tex.

En kompis med hingst berättade att hennes stallkompisar brukar ta en bajsplutt från hennes hingst och lägga i sina hästars boxar för att de skulle bajsa på samma ställe. Det funkade för dem. Vet inte om det var både valacker och ston.

Den där hästgubben som "lärde sina föl skita ordentligt" var nog klok. :)

Har också märkt att boxgranne påverkar ganska mycket hur grisigt det är i boxen.. =D

Jag har gjort på liknande sätt med alla mina hästar och ja, det funkar.
Mina har varit riktiga grisar när de andra (inackorderad) skött mockningen, och riktigt renliga de 2-3 månaderna jag skött det själv under sommaren.

Jag har dock aldrig lämnat bajset på det sättet, men däremot slängt in i hörnen om det bara är nån enstaka bajs.
För mig har det inte varit så viktigt att hästen ska lägga bajset på ett ställe, utan bara att de ska vara hyfsat renliga och inte bajsa i närheten av maten.

Jag tänker alltid så att den främre halvan av boxen (där man ju brukar lägga maten) alltid ska vara renast, då brukar också hästen hålla den halvan ren.
Nytt strö läggs främst i den främre delen.

Mina hästar har då till 99% bajsat i ett par högar längs bakre väggen.

Det verkade ju fungera det "din" bonde sa! :)

Men undrar om det funkar om jag lägger in en hög med stobajs till min valack?

Min dam skiter också mycket sällan när jag rider. Praktiskt när man rider ut, jag behöver ytterst sällan kliva av och sparka bort skit från vägen! :)

Dock så skiter hon på stallgången när vi kommit in från ridningen typ 9,5 gånger av 10! ;)

Numera rider vi bara i skogen, men när vi red på bana eller i ridhus sket hon alltid när vi var klara och jag klev av.

Hon gjorde för övrigt en bra grej en gång. Vi hade så de kom direkt ut i hagen på baksidan, och jag hade öppet ut där samtidigt som hästens box var öppen för hon åt och jag skulle hämta ett täcke. Då helt plötsligt gick hon ut ur boxen, ut i hagen på baksidan. Gick bort på gödselplattan och bajsade och sen lugnt in igen och ställde sig och åt. Väluppfostrad!
:D Häftigt!

Hög från den ranghögste går att ordna i min valacks fall, det blir ju hans mammas "hög", de står ensamma i stallet en vecka till.

Mamma häst har uruselt bordsskick, hon har också hönät numera. Sonen krafsar och krånglar med höet, så han har väl rätt risigt bordsskicka han också! ;)

Ja det kanske är för att han är van vid lösdrift och inte vant sig vid stall än? Jag försöker komma ihåg hur min förra unghäst var, han kom också från lösdrift. Men mitt minne verkar inte räcka till att komma ihåg "renlighetsstatus" från 1994! :angel:

Min gosse har ingen boxgranne än, två hästar i stallet och mamma häst står mitt emot.

Det med rent strö är ju intressant! Min gosse skiter glatt i krubban också, så något bra bordsskick har han inte heller! :o

Jag har provat men det verkar inte funka på min dyngspridar-elvisp. Har även provat att lägga in lortar från andra med högre rang, hjälper inte heller. Tack och lov är hans syster exemplarisk och bajsar allt i en och samma hög, annars hade jag inte stått ut! :crazy::D
Jag mockar även vid nattfodring vid 22.00-23.00-tiden för att överleva morgondagens mockning.

Men ännu har jag inte gett upp bajskriget, på något sätt SKA han bli rumsren!: :D:cool:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 931
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 098
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 939
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 117
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka