RP-hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flundran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 512
F

Flundran

Läste i senaste Hästfocus om en kvinna som startat något som heter "Svenska Hästägares Organisation" vilket verkar väldigt intressant men det jag undrar över är hennes Elitridponnyhingst Dream Dancer!

Någon som vet något om denna herre? Han står inte med på varken RSF eller ASRP hingstlista.....

Flundran

Sv: RP-hingst!

Den hingsten är mig veteligen aldrig visad i Sverige, men betäcker och har flera bra avkommor, avkommorna registreras hos asrp i register 99 med okänd härstammning dessvärre! Duktig tävlingsponny!

Jag har alltid funderat på varför?? Har du ngn aning om varför de aldrig visat honom här? Är han en av de hingstar där avkommorna reggas i hingstens hemland?

Jag vet en del om honom, han är tävlad på nationell nivå, tror han gick sm men är ej 100.. har tre bra gångarter jättebra psyke inte alls hingstig av sig, väldigt trevlig ponny

ancan skrev:
Jag har alltid funderat på varför?? Har du ngn aning om varför de aldrig visat honom här? Är han en av de hingstar där avkommorna reggas i hingstens hemland?

Dream Dancer 52-92-0010 (grundregistrerad i Sverige som Arabkorsning)

Han har en Svensk uppfödare.

Hingsten är inte avelsvärderad som korsningshingst av SH, och har då förstås enbart tidigare används till hingstägarens egna ston.
----------------------------------------------------------------------------------
Inför årets betäckningssäson har vi nu en lagändring, hingstar som DreamDancer kan nu användas av ALLA stoägare, och ÄNTLIGEN har ridponnyaveln fått tillgång till en ELIT ridponnyhingst

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ok.Då nästa fråga.Kommer han att användas i rp aveln om papprena inte blir gröna,eftersom han inte har känd härstamning eller är godkänd rp hingst? Hur funkar det?

Har han fått Elit?

Kan han söka dispens och göra bruksprovet som rp?O ev godkännas på meriter för avkommorna?

kicket skrev:
Ok.Då nästa fråga.Kommer han att användas i rp aveln om papprena inte blir gröna,eftersom han inte har känd härstamning eller är godkänd rp hingst? Hur funkar det?

Har han fått Elit?

Kan han söka dispens och göra bruksprovet som rp?O ev godkännas på meriter för avkommorna?
Äsch misstänker att PerÅke är lite ironisk:idea: Annars så kan vi få välja vilken titel som helst på våra icke visade hingstar:rofl: Grannens 2 åring ska nog få ett Elit han med tror jag, men det kanske inte går, han är ju rasren med kanonstam.......

peråke skrev:
Dream Dancer 52-92-0010 (grundregistrerad i Sverige som Arabkorsning)

Han har en Svensk uppfödare.

Hingsten är inte avelsvärderad som korsningshingst av SH, och har då förstås enbart tidigare används till hingstägarens egna ston.
----------------------------------------------------------------------------------
Inför årets betäckningssäson har vi nu en lagändring, hingstar som DreamDancer kan nu användas av ALLA stoägare, och ÄNTLIGEN har ridponnyaveln fått tillgång till en ELIT ridponnyhingst

peråke

ngt ironiskt....?:angel: ;)

det är ju lite larvigt att de e så många SÅ KALLADE ridponnyhingstar som är i avel och korkade stoägare använder dem o så e de griniga på asrp för att avkommorna inte gick att registrera som 43or. hoppas att asrp fixar ngn hingstlista lr nåt så man vet vilka som är " riktiga" hinsgtar o vilka ej!
petra

Vet du vad han har för stam fast han är reggad med okänd?

petrahorselover skrev:
det är ju lite larvigt att de e så många SÅ KALLADE ridponnyhingstar som är i avel och korkade stoägare använder dem o så e de griniga på asrp för att avkommorna inte gick att registrera som 43or. hoppas att asrp fixar ngn hingstlista lr nåt så man vet vilka som är " riktiga" hinsgtar o vilka ej!
petra

den här listan på asrps hemsida kanske duger? :idea:
http://www.asrp.nu/gklista.html

litet tips... godkända hingstar brukar ha en nummer/bokstavskombination av något slag efter namnet, ridponnyhingstar har RP och sen ett nummer :idea:

Flundran skrev:
Vet du vad han har för stam fast han är reggad med okänd?

Dream Dancer är inte registrerad som okänd, vore han det så skulle han inte kunna vara reggad som Arabian P/B--där krävs minst 12,5 % reistrerat arabblod.

Dream Dancer är efter den för ridponnyavel erkända Arabhingsten Pargos FA 147/68-72. En Arabhingst som är använd mycket flitigt i Svensk tidig (förhistorisk) ridponnyavel--och som har lämnat många sportponnyer.

Hans mor är stoet Priscilla ett korsningsto som är fallen efter Arabhingsten Samba OX Fa 56/68 och mormor heter Lotta...

--------------------------------------------------------------

Var registreras avkommorna ????

Svaret är att dom kommer att registreras på samma sätt som dom gjorde INNAN avelsvärderingstvånget upphörde.

I just denna hingsts fall som Arab P/B eller hos ASRP som 99:or. Betäcker han ett so som har minst 25% registrerat welshblod i sin härstamning så kan avkomman också välja welsh P/B registret.

----------------------------------------------------------------

Vad som har ändrats är ENDAST att hingstar som inte är avelsvärderade fritt kan sälja sina tjänster till de ston som önskar köpa betäckningar.

Däremot hur avelsföreningarna registrerar avkommor efter EJ Licensierade hingstar har INTE ändrats.

-----------------------------------------------------------------

peråke

Vilka är alla dessa så kallade Ridponnyhingstar som är i avel? Finns det så många som "korkade" sto ägare använder, enligt mig kan de stoägarna inte vara mer korkade än alla som köper ponnyer med okänd härstammning från t.ex Irland, vad vet man om dem, föder man upp en ponny själv vet man åtminstonde vad den varit med om och vilka föräldrarna är.

kicket skrev:
Ok.

Rent teoretiskt så skulle den här korsningshingsten kunna avelsvärderas av Svensk ridponny.
Ridponnyavel är ridponnyavel och avsteg från regelverket för att nå avelsmålet är möjlig. (något som inte existerar i andra ras ponnyföreningar)

Han måste då först grundregistreras i ASRP, och han blir då en 93:a med 9000 serie.
Härstamningsmässigt skulle han då behöva en "Dispens".. Dispenser för härstamning finns utrymme för men kräver förstås att det måste handla om en hingst med osedvanligt goda sportmeriter och eller avkommemeriter.

Vill man visa äldre hingstar i ASRP som inte tidigare är stambokförda i någon annan ridponnyförening (importer), så kan dom visas som prestationshingstar och för att betraktas som sådan krävs 250 uppklassningspoäng i dressyr FEI lag/mästerskap eller MSV A hoppning på Nationell nivå.

Dream Dancer har skrapat ihop 46 sådana uppklassningspoäng.

En hingst har också möjlighet att kunna komma in via avkommebedömning. För att kunna avkommebedömas måste 15 avkommor efter hingsten ha startat i sporten.

Med 15 avkommor och deras tävlingsresultat och om det då har varit sådana resultat att det ser positivt ut så kan en hingst typ Dancer stambokföras som ridponnyhingst. Men då är det förstås så att avkommorna måste vara REGISTRERADE som avkommor till aktuell hingst.

Så kontentan för framtiden och olisencierade hingstar --att visst går det om det skulle vara en MYCKET bra hingst, men då måste sportmeriterna vara av betydligt kraftfullarer och/eller om avkommorna skall kunna tillgodoräknas hingsten måste dom kostas på DNA typning så att de kan registreras med härstamning.

peråke

Rodde skrev:
Vilka är alla dessa så kallade Ridponnyhingstar som är i avel? Finns det så många som "korkade" sto ägare använder, enligt mig kan de stoägarna inte vara mer korkade än alla som köper ponnyer med okänd härstammning från t.ex Irland, vad vet man om dem, föder man upp en ponny själv vet man åtminstonde vad den varit med om och vilka föräldrarna är.

I senate ridsport fanns två annonser. en capitan IV samt någon dam nere i Skåne tratken som annonserade ut ridponnyhingstar (flera stycken ). de har inte något rp nummer som någon påpekade ovan men hur många käner till rpnumret på hingsten den tänkt använda lr hur många hingstägare sätter alltidut de heller för delen i anonser lr dyl.
petra

Ja nu till denna betäckningssässong är inte stoägarna längre skyddade av någon lag om hingstbesiktningstvång.

Tidigare så var det hingstägarens skyldighet att ha avelsvärderat hingsten och fått den besiktigad enligt grundkrav för att få sälja hingstens tjänster. (tillgängligt fanns då en oberoende avelsvärderingsnämnds utlåtande)

Nu är det hela helt och hållet överlämnat till konsumenten att själv kunna avgöra vad som köps.

Inget konstigt egentligen hästar och dess avelstjänster är att betrakta som vilka handelsvaror som helst och som konsument så blir man ju tvungen att själv ha en viss kunskap för att göra bra köp.
----------------------------------------------------------------
Vilket ansvar vilar på Säljaren--hingstägaren ??

Det vilar ansvartet att varje hingstägare har skyldighet att föra språngrulla, om hingsten inte är lic. för någon avelsförening så förs språngrullan mot SH.

Det krävs för att få föra språngrulla att hingstens identitet är DNA-typad. Det krävs inte att hingstens härstamning är fastställd utan bara att hingsten själv är identifierad via DNA.

Det här två ovanstående punkterna är då SKÄRPNINGAR mot vad som gällde tidigare, tom 2005 var det inget krav att hingstar som betäckte egna ston förde språngrulla.
Som vi alla vet så var begreppet "egna ston" rätt vidlyftigt och det avlades väldigt många hästar i Sverige som på detta sätt blev OKÄNDA (om dom inte gjorde fullständig härstamningsutredning när dom registrerades)

Hingstägaren är också skyldig att själv känna till SJV kassaktionslista som tar upp ärftliga defekter som inte är tillåtna att en hingst i avel har.

Sedan är hingstägare såväl som alla andra som säljer varor och tjänster underställda lagar som gäller för marknadsföring och försäljning.

---------------------------------------------------------------
Nu när allt börjar sätta sig tycker jag att de nya systemet är en förbättring mot som det var tidigare.

Det har blivit TYDLIGARE vad som är avel inom avelsföreningar och att det är helt och hållet frivilligt att deltaga i sådan verksamhet.

peråke

Hmmm...Jag missade visst ironin:( ..men jag kunde för mitt liv inte få grepp om det peråke skrivit efter allt han skrivit tidigare:smirk:
Var väl trött:angel:

Ja det är ju lite krångligt systemet, värre har det väl också blivit.
Ta den som inte är avelsvärderad i något land, den är det ju besvärligt att registrera avkommorna på då den inte tillhör någon avelsförening.
Capitain IV är ju stamboksförd mig veteligen i Tyskland och nu vet inte jag vilken avelsförening men om man betäcker sitt sto i Tyskland med den hingsten får avkommorna gröna papper raskod 43 om avelsföreningen är erkänd av asrp och hingsten har korrekt stam.
Att sedan asrp registrerar avkommorna i raskod 99 med okänd härstammning är nog tyvärr helt felaktigt och kommer förmodligen att anmälas av någon som tröttnar på dubbelmoralen i systemet.
En fågel viskade i mitt öra att en sådan avkomma ska registreras som 43:a grå papper jämnställda med avelsvärderad ridponny hingst avelsvärde klass 0.
Det är ju så att man som stoägare får ta och kontrollera var hingsten hör hemma, var avkomman registreas. Ibland hjälper det ju inte att man har ett sto efter en RP hingst och betäcker med RP hingst för att få raskod 43, jag vet flera fall där avkomman blir 93 trots detta är korsningsregistret för renrashingstar!!!!
Ibland tror jag att registrerings förfarandet inte fungerar alls utan man registrerar lite hur som helst!

Sedan finns det ridponnyhingstar som tillhör andra avelsföreningar i Sverige vilket inte på något sätt vare sig är skumt eller konstigt. Vi lär nog också få se SWF registrera flera Partbred hingstar vilket inte heller är fel, i flera länder har man ridponnyerna under welsh Partbred.

Rodde skrev:
Ja det är ju lite krångligt systemet, värre har det väl också blivit.
Nej jag tror att det blivit enklare--som stoägare behöver man bara kontrollera om hingsten har betäckningslic eller betäckningsbevis i någon Svensk avelsförening.
Har hingsten det--ja då registrerar man avkomman i den avelsföreningen.

Har hingsten INGEN betäckningslic/bevis i Svensk avelsförening--då hamnar avkommorna i ASRP´s 99:or (register) eller welsh P/B eller Arab P/B (register)

Ta den som inte är avelsvärderad i något land, den är det ju besvärligt att registrera avkommorna på då den inte tillhör någon avelsförening.
se ovan...

Capitain IV är ju stamboksförd mig veteligen i Tyskland och nu vet inte jag vilken avelsförening men om man betäcker sitt sto i Tyskland med den hingsten får avkommorna gröna papper raskod 43 om avelsföreningen är erkänd av asrp och hingsten har korrekt stam.
Att sedan asrp registrerar avkommorna i raskod 99 med okänd härstammning är nog tyvärr helt felaktigt och kommer förmodligen att anmälas av någon som tröttnar på dubbelmoralen i systemet.
En fågel viskade i mitt öra att en sådan avkomma ska registreras som 43:a grå papper jämnställda med avelsvärderad ridponny hingst avelsvärde klass 0.

Alla stambokförda Importhingstar--kan anmälas till ASRP´s avelsvärdering.

De som godkänns enligt rasvisa krav får avelsvärdeklass GII/ GI/ A och kan lösa ASRP hingstlic och avkommorna får raskod 43, GRÖNA papper.

De som INTE godkännd enligt rasvisa krav, tilldelas avelsvärdeklass 0 och får lösa betäckningsbevis och avkommorna blir 43 or med GRÅ papper.

De som INTE visas--kan då inte få någon avelsvärdeklass och följaktligen ingen form av lic.---avkommorna hamnar som 99:or, eller om man vill som welsh P/B, Arab P/B. (någon form av register)
(detta kan diskuteras, framtiden kanske blir att dom med automatik kan få avelsvärdeklass 0)

Det är ju så att man som stoägare får ta och kontrollera var hingsten hör hemma, var avkomman registreas.
Ja man får fråga hingstägaren VAR hingsten är licensierad.

Ibland hjälper det ju inte att man har ett sto efter en RP hingst och betäcker med RP hingst för att få raskod 43, jag vet flera fall där avkomman blir 93 trots detta är korsningsregistret för renrashingstar!!!!
För att registreras i ASRP som 43:a krävs förutom att fadern är en stambokförd RP-hingst att MODERN har minst två leds erkänd härstamning.

Sedan finns det ridponnyhingstar som tillhör andra avelsföreningar i Sverige vilket inte på något sätt vare sig är skumt eller konstigt. Vi lär nog också få se SWF registrera flera Partbred hingstar vilket inte heller är fel, i flera länder har man ridponnyerna under welsh Partbred.
Ja och för dom gäller ungefär samma--fast dom registrerar förstås enklast avkommorna i SIN avelsförening.

peråke skrev:
Ja och för dom gäller ungefär samma--fast dom registrerar förstås enklast avkommorna i SIN avelsförening.
Ovan nämnda hingst och även en annan hingst på samma stuteri har haft massor med avkommor som sålts för höga priser trots sin ¨okända¨ härstamning, likaså importeras det massor av irländska ponnyer utan stam, vad är det som gör att köpare föredrar dessa ponnyer med okänd stam , och även betalar fantastiska priser istället för att köpa svenskt med stam? Hoppar inte dom svenska ponnyerna? Är ridbarheten sämre? /Madde

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 243
Senast: Rosett
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 102
Senast: Lycan
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 891
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag gillar att läsa men har tyvärr blivit väldigt kräsen på senare år. Nu står jag nästan alltid framför böckerna i affären och känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 170
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna