Boktips biografier/sanna historier

Kan också rekommendera "Fallna kvinnor:när samhällets bottensats skulle lära sig att veta hut av" Eva F Dahlgren. Den handlar om kvinnor som fängslades på Statens tvångsarbetsanstalt i Landskrona. i början av förra århundradet. De ansågs undermåliga och kunde sorteras in i elva olika psykologiska typer. Det var främst fattiga kvinnor. De ansågs undermåliga och skulle fostras till dugliga samhällsmedborgare. De tvångssteriliserades och fotograferades nakna av rasbiologerna i Uppsala. Eva F Dahlgren är barnbarn till en rasbiolog, K V Ossian Dahlgren , och har också skrivit boken "Farfar var rasbiolog" som också är mycket läsvärd. Det var under arbetet med den boken som hon hittade fotografierna på de nakna kvinnorna och hon kände att det var en historia som måste berättas. Det är en skakande berättelse och det är som SVD skrev i sin recension "Vissa böcker framstår som nödvändiga detta är en av dem". Jag sträckläste denna boken.
 
"Ett rum står och väntar på dig" av Ingrid Carlberg om Raoul Wallenberg, var en mastodont på över 800 sidor i stort format. Jag visste inte mycket om hans liv innan och den var oerhört intressant att läsa på många sätt. Den har jag precis läst klart.

Gillade verkligen också Årstafruns dolda dagböcker som @Paddington tipsade om.
Jag har "Ett rum står och väntar på dig" i hyllan och bara väntar på att jag ska få semester och ha tid att läsa den :)
 
Kan också rekommendera "Fallna kvinnor:när samhällets bottensats skulle lära sig att veta hut av" Eva F Dahlgren. Den handlar om kvinnor som fängslades på Statens tvångsarbetsanstalt i Landskrona. i början av förra århundradet. De ansågs undermåliga och kunde sorteras in i elva olika psykologiska typer. Det var främst fattiga kvinnor. De ansågs undermåliga och skulle fostras till dugliga samhällsmedborgare. De tvångssteriliserades och fotograferades nakna av rasbiologerna i Uppsala. Eva F Dahlgren är barnbarn till en rasbiolog, K V Ossian Dahlgren , och har också skrivit boken "Farfar var rasbiolog" som också är mycket läsvärd. Det var under arbetet med den boken som hon hittade fotografierna på de nakna kvinnorna och hon kände att det var en historia som måste berättas. Det är en skakande berättelse och det är som SVD skrev i sin recension "Vissa böcker framstår som nödvändiga detta är en av dem". Jag sträckläste denna boken.

just det, den boken glömde jag "farfar var rasbiolog" mycket lästvärd och nu påminns jag om Sekreterarklubben - C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget : en dokumentär spionberättelse som handlar om de unga kvinnorna som riskerade livet, misshandlades och skadades både fysiskt och psykiskt i sitt arbete inom den svenska underrättelsetjänsten mellan 1939 och 1945. Författare är Jan Bergman

Tack för tipset om "Fallna kvinnor", den måste jag skriva upp på inköpslistan.
 
"Vi åt aldrig lunch" av Lilian Ryd om kulturskillnader och att komma från Norrländsk glesbygd till Uppsalas akademikervärld. Rolig och tankeväckande.
Och är man intresserad åt historia/kultur/etnologi-hållet hennes intervjubaserade böcker "Kvinnor i väglöst land" och "Renskötarkvinnor"
 
"Vi åt aldrig lunch" av Lilian Ryd om kulturskillnader och att komma från Norrländsk glesbygd till Uppsalas akademikervärld. Rolig och tankeväckande.
Och är man intresserad åt historia/kultur/etnologi-hållet hennes intervjubaserade böcker "Kvinnor i väglöst land" och "Renskötarkvinnor"
Åh! Vi åt aldrig lunch slår an en ton här. Pappa talade t o m med förakt om de som åt lunch. Är det väldigt Norrland eller kan det appliceras på klassresor överhuvudtaget?
 
just det, den boken glömde jag "farfar var rasbiolog" mycket lästvärd och nu påminns jag om Sekreterarklubben - C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget : en dokumentär spionberättelse som handlar om de unga kvinnorna som riskerade livet, misshandlades och skadades både fysiskt och psykiskt i sitt arbete inom den svenska underrättelsetjänsten mellan 1939 och 1945. Författare är Jan Bergman

Tack för tipset om "Fallna kvinnor", den måste jag skriva upp på inköpslistan.

Ja den sekreterarklubben har jag också läst, det var också en intressant och läsvärd bok. Hoppas att du tycker att "Fallna kvinnor" är lika intressant och tankeväckande som jag fann den.
 
"Vi åt aldrig lunch" av Lilian Ryd om kulturskillnader och att komma från Norrländsk glesbygd till Uppsalas akademikervärld. Rolig och tankeväckande.
Och är man intresserad åt historia/kultur/etnologi-hållet hennes intervjubaserade böcker "Kvinnor i väglöst land" och "Renskötarkvinnor"

Intrssant " vi åt aldrig lunch" sätter jag upp på inköpslistan.
 
Åh! Vi åt aldrig lunch slår an en ton här. Pappa talade t o m med förakt om de som åt lunch. Är det väldigt Norrland eller kan det appliceras på klassresor överhuvudtaget?

Helt OT men åt överklassen inte lunch eller är det tvärtom?

On topic! Vilken bra tråd, jag har sparat massa tips. Jag lyssnar just nu på En riktigt våldtäcktsman av Katarina Wennerstam och den väcker mycket tankar hos mig även om den delvis gör ont också.
 
Helt OT men åt överklassen inte lunch eller är det tvärtom?

On topic! Vilken bra tråd, jag har sparat massa tips. Jag lyssnar just nu på En riktigt våldtäcktsman av Katarina Wennerstam och den väcker mycket tankar hos mig även om den delvis gör ont också.
Tvärtom. Arbetarklassen gjorde det inte.
 
Du har säkert redan läst den, men ändå: Beckomberga - ode till min familj av Sara Stridsberg. Endast en liten del självbiografi, men en roman som är väldigt vacker skriven och historiskt intressant eftersom den skildrar både tid och psykiatri på ett välresearchat sätt.

Så vansinningt bra!



Ett jävla Solsken är också fantastisk, jag har haft Boda som bokcirkelböcker. Finns som bonus en film på SVT play om Ester Blenda Nordström.
 
Jag har precis läst ut Eva Brauns förlorade liv. Den är intressant på många sätt, alla vet vem hon var men vet inget om henne. Jag tyckte den var superintressant.
 
Kinas sista kejsarinna av Jung Chang (som skrev Vilda Svanar som jag läste säkert 20 ggr i tonåren) är en makalös bok. Jag älskar den typen av böcker, som lyfter fram någon som var en sensation på sin tid, sen glömdes bort och så får jag upptäcka dem. Som en skattkista.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 950
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp