Boktips biografier/sanna historier

Flykten från Läger 14: Den dramatiska rymningen från ett nordkoreanskt fångläger - Blaine Harden: Biografi av den första människan som är född i ett nordkoreanskt koncentrationsläger och som lyckats fly. Extremt hemskt och väldigt berörande. full med "barnteckningar" som illustrerar vad huvudpersonen var med om. Ingen avslappnande läsning, men viktig för att förstå vår samtid.

My fight/your fight - Rhonda Rousey: Vad krävs för att bli världens bästa på sin sport, ffa om du måste vara den första kvinnan som bryter mark?

En av oss - Åsne Seierstad: om Bering Breivik. Ruskigt bra och journalistiskt undersökande. Spännande som en thriller, fastän man vet hur det slutade.

The Devil in the White city - Erik Larsson: Bok som beskriver USA:s värsta seriemördare genom tiderna. Ska bli film av Scorcese med Leonardo DiCaprio inom snar framtid. Fantastiskt väl researchard.

Seabuscuit: An American Legend - Laura Hillenbrand: Handlar om en kapplöpningshäst, men även väldigt mycket om hans samtid. Varför fanns det mer artiklar om honom än om både Hitler och Mousselini 1939 i amerikanska tidningar t ex?
 
Flykten från Läger 14: Den dramatiska rymningen från ett nordkoreanskt fångläger - Blaine Harden: Biografi av den första människan som är född i ett nordkoreanskt koncentrationsläger och som lyckats fly. Extremt hemskt och väldigt berörande. full med "barnteckningar" som illustrerar vad huvudpersonen var med om. Ingen avslappnande läsning, men viktig för att förstå vår samtid.

My fight/your fight - Rhonda Rousey: Vad krävs för att bli världens bästa på sin sport, ffa om du måste vara den första kvinnan som bryter mark?

En av oss - Åsne Seierstad: om Bering Breivik. Ruskigt bra och journalistiskt undersökande. Spännande som en thriller, fastän man vet hur det slutade.

The Devil in the White city - Erik Larsson: Bok som beskriver USA:s värsta seriemördare genom tiderna. Ska bli film av Scorcese med Leonardo DiCaprio inom snar framtid. Fantastiskt väl researchard.

Seabuscuit: An American Legend - Laura Hillenbrand: Handlar om en kapplöpningshäst, men även väldigt mycket om hans samtid. Varför fanns det mer artiklar om honom än om både Hitler och Mousselini 1939 i amerikanska tidningar t ex?
Ja gud. Läger 14. Inte koncentrationsläger men arbetsläger. Helt fasansfull läsning. Jag googlade lite efter den, det var bara mindre saker som inte verkade stämma. Svårt läge för författaren annars, han hade ju ett styvt jobb med att kolla huvudpersonens berättelse.

Har du läst Inget att avundas - vardag i Nordkorea av Barbara Demick också? Även den mycket bra.

Seierstads Breivik var jag dock inte så imponerad av, hon dramatiserar för mycket tyckte jag.
 
Ja gud. Läger 14. Inte koncentrationsläger men arbetsläger. Helt fasansfull läsning. Jag googlade lite efter den, det var bara mindre saker som inte verkade stämma. Svårt läge för författaren annars, han hade ju ett styvt jobb med att kolla huvudpersonens berättelse.

Har du läst Inget att avundas - vardag i Nordkorea av Barbara Demick också? Även den mycket bra.

Seierstads Breivik var jag dock inte så imponerad av, hon dramatiserar för mycket tyckte jag.

Fast nä, koncentrationsläger. Hämtar beskrivning från wiki:
"Koncentrationsläger är läger där stora grupper av civilpersoner interneras på obestämd tid. Koncentrationsläger upprättas oftast i krigstider som tillfälliga interneringsläger för personer som anses utgöra ett hot mot nationen eller regimen. I dessa läger förs de personer samman, det vill säga koncentreras, som på grund av sin nationella, etniska, religiösa, klassmässiga eller politiska tillhörighet betraktas som farliga, opålitliga eller oönskade. De har alltså i strikt bemärkelse inte begått något brott"

Vilket är precis vad det handlar om. Men superduperhemskt.

Inte läst den av Barbara. Läsvärd?
 
Fast nä, koncentrationsläger. Hämtar beskrivning från wiki:
"Koncentrationsläger är läger där stora grupper av civilpersoner interneras på obestämd tid. Koncentrationsläger upprättas oftast i krigstider som tillfälliga interneringsläger för personer som anses utgöra ett hot mot nationen eller regimen. I dessa läger förs de personer samman, det vill säga koncentreras, som på grund av sin nationella, etniska, religiösa, klassmässiga eller politiska tillhörighet betraktas som farliga, opålitliga eller oönskade. De har alltså i strikt bemärkelse inte begått något brott"

Vilket är precis vad det handlar om. Men superduperhemskt.

Inte läst den av Barbara. Läsvärd?
Nja, jag håller inte med om lägren, kollar man runt lite kallas de oftast arbets- eller fångläger, prison camp eller till och med gulag. men det spelar ju mindre roll. Boken är fantastisk oavsett vad man kallar dem.

Demick är superbra! Mer vardag än lägren, mer "vanliga" Nordkorea. Man sitter som en fågelholk boken igenom och undrar hur det var möjligt.
 
Kinas sista kejsarinna av Jung Chang (som skrev Vilda Svanar som jag läste säkert 20 ggr i tonåren) är en makalös bok. Jag älskar den typen av böcker, som lyfter fram någon som var en sensation på sin tid, sen glömdes bort och så får jag upptäcka dem. Som en skattkista.
Den är min semesterläsning, har precis börjat.
 
Här kommer några förslag...

En kortfattad historik av nästan allting, av Bill Bryson. En roligt skriven bok om jordens historia.

Jorden skall gråta, av James Wilson. Otroligt jobbig läsning om indianernas historia.

Sofies värld, av Jostein Garader. Visserligen en ungdomsbok om filosofins historia, men ändå kul att läsa.

Testosteron Rex, av Cordelia Fine. En finurligt skriven bok om myterna kring testosteron.
 
Nästa bok på min lista är Den odödliga Henrietta Lacks. Det är en faktaberättelse skriven av en vetenskapsjournalist, handlar om relationen mor-dotter, krocken mellan medicin, etik, ras och Henrietta Lacks, vars celler har gett upphov till 3 Nobelpris.

Hans Roslings Hur jag lärde mig förstå världen läste jag klart nyligen, den var bra och gripande om hans liv och upplevelser.
 
Tänkte eftersom fler verkar gilla den typen av böcker så lägger jag in några jag har läst och gillar i tråden med

Mannen som slutade ljuga- Jan josefsson. Den boken som jag tycker går mest in på psykologin kring Tomas Quick

Jakten på Kapten klänning- lite tunn bok egentligen men ett otroligt viktigt ämne

Inspärrad- Teresa Cooper- om en flicka som hamnade "ungdomsvårdskola" i Kent
 
Tänkte eftersom fler verkar gilla den typen av böcker så lägger jag in några jag har läst och gillar i tråden med

Mannen som slutade ljuga- Jan josefsson. Den boken som jag tycker går mest in på psykologin kring Tomas Quick

Jakten på Kapten klänning- lite tunn bok egentligen men ett otroligt viktigt ämne

Inspärrad- Teresa Cooper- om en flicka som hamnade "ungdomsvårdskola" i Kent
Dan Josefsson, även om Janne ligger nära till hands. ;) Quickboken alltså.

Kapten Klänning tyckte jag var riktigt dålig, faktiskt. Dåligt skriven, för mycket pretentiösa reflektioner av polisen/författaren när jag ville läsa om hardcore polisarbete. Men det är bara min personliga smak.
 
Nästa bok på min lista är Den odödliga Henrietta Lacks. Det är en faktaberättelse skriven av en vetenskapsjournalist, handlar om relationen mor-dotter, krocken mellan medicin, etik, ras och Henrietta Lacks, vars celler har gett upphov till 3 Nobelpris.

Den lyckades jag aldrig ta mig igenom. Men det var inte därför jag skrev nu utan för att tipsa om filmen om henne, som ligger på HBO nu. Har inte sett den själv men kommer att göra det.
 
Just det, Käre ledare av Jang Jin-Sung är också mycket läsvärd tycker jag. På tal om Nordkorea, alltså. Men den är inte så mycket självbiografi, utan mer ett återberättande av händelser som författaren har varit med om.
 
Dan Josefsson, även om Janne ligger nära till hands. ;) Quickboken alltså.

Kapten Klänning tyckte jag var riktigt dålig, faktiskt. Dåligt skriven, för mycket pretentiösa reflektioner av polisen/författaren när jag ville läsa om hardcore polisarbete. Men det är bara min personliga smak.

Jag lyssnade på radiodokumentären om samma ämne ungefär samtidigt så kanske det kändes som jag fick mer info av boken än jag faktiskt fick :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 950
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp