Boktips biografier/sanna historier

Nästa bok på min lista är Den odödliga Henrietta Lacks. Det är en faktaberättelse skriven av en vetenskapsjournalist, handlar om relationen mor-dotter, krocken mellan medicin, etik, ras och Henrietta Lacks, vars celler har gett upphov till 3 Nobelpris.
Den var intressant och lättflytande, tyckte jag. Rekommenderas, TS!
 
Nästa bok på min lista är Den odödliga Henrietta Lacks. Det är en faktaberättelse skriven av en vetenskapsjournalist, handlar om relationen mor-dotter, krocken mellan medicin, etik, ras och Henrietta Lacks, vars celler har gett upphov till 3 Nobelpris.

Den boken är jättebra och intressant rekommenderar den verkligen för alla att läsa!
 
Jag fortsätter glatt:

*Midnight in the Garden Between Good and Evil/Midnatt i ondskans och godhetens trädgård, av John Berent. Om intriger, makt och allt det som här till i den relativt samtida amerikanska södern.
*Av Niel Strauss tycker jag helt klart att The Dirt (finns på svenska) om Moltley Crue är bäst men den om Jenna Jameson är också intressant på många olika sätt.
*De fattiga i Lodz (historisk skönlitteratur), av Steve Sem-Sandberg.
*Det står ett rum här och väntar på dig. Berättelsen om Raoul Wallenberg, av Ingrid Carlberg. En gedigen lunta som väckte många tankar hos mig.
*De förklädda flickorna i Kabul, av Jenny Nordberg. Visar på ”avvikande praktiker” i ett så kallat strikt könssegregerat samhälle.

Jag gillar historiska romaner, biografier och historieteckningar av alla dess former :)
 
Jag läser inte längre, men har lyssnat på massor av biografier genom åren. Olika typer av biografier. Rabblar några jag uppskattat här:
"Flickan med 7 namn" och "För att kunna leva" - 2 historier om flykt från Nordkorea
"3096 dagar" och "11 år i fångenskap" - om tjejer som tillfångatagits och hållits fångna i många år
"Såld" - om en rysk tjej som sålts till prostitution (finns en uppföljare också)

Svenska "kändisars böcker" jag lyssnat på:
- Kärleken till livet - Marie Fredriksson
- För mycket av allt - Sanna Bråding
- Det du inte såg - Patrik Sjöberg
- Det ska bli ett sant nöje att döda dig - Magdalena Graaf
- En droppe midnatt - Jason Diakité
- Rövardotter - Jackie Ferm
- Tiden läker inga sår - Tilde de Paula Eby
- This is my life - Christer Lindarw
- Morsning och goodbye - Magnus Härenstam
- Hur jag lärde mig förstå världen - Hans Rosling

Vidare:
En blomma i Afrikas öken - Waris Dirie
Ända in i märgen - Annika Taesler
Anne Franks dagbok
hela bokserien av Cathy Glass, har nämnts tidigare i tråden - berättelser utifrån hennes erfarenheter som familjehem

Sen lyssnade jag nu i veckan på en verklighetsbaserad roman, som jag hade svårt att stänga av...
Holländarn - Birgitta Bergin
 
Ju mer jag läser den här tråden så poppar andra biografier upp:
Armlös, Benlös Men Inte Hopplös av Mikael Andersson och David Legas bok När Armarna Inte Räcker Till.

Sedan håller jag med om De förklädda flickorna i Kabul och Flykten från Läger 14.
Även the Dirt var helt klart läsvärd.
 
Nästa bok på min lista är Den odödliga Henrietta Lacks. Det är en faktaberättelse skriven av en vetenskapsjournalist, handlar om relationen mor-dotter, krocken mellan medicin, etik, ras och Henrietta Lacks, vars celler har gett upphov till 3 Nobelpris.

Hans Roslings Hur jag lärde mig förstå världen läste jag klart nyligen, den var bra och gripande om hans liv och upplevelser.
Mycket bra böcker båda två! Gillar verkligen den typen av böcker.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För ett tag sedan började jag lyssna på en ljudbok. Den låg inom genren personlig utveckling/filosofi/psykologi, och hade kunnat vara...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·
L
Äldre Fick ju så bra tips om badhus så jag tänkte fråga om en annan grej... Jag behöver boktips, men jag har lite specialkrav.... - Inte...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 950
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp