RP-hingst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flundran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 512
Sv: RP-hingst!

petrahorselover skrev:
I senate ridsport fanns två annonser. en capitan IV samt någon dam nere i Skåne tratken som annonserade ut ridponnyhingstar (flera stycken ). de har inte något rp nummer som någon påpekade ovan men hur många käner till rpnumret på hingsten den tänkt använda lr hur många hingstägare sätter alltidut de heller för delen i anonser lr dyl.
petra

capitan IV är bara avelsvärderad i sverige och har därför inget rp efter namnet men han är godkänd i tyskland så om man registrerar fölena i tyskland så får dom "gröna" papper!!!:banana:

Det är i princip stopp på det där.Lagen (EU) ska ändras om den inte redan är ändrad (?) till att avkommor efter hingst skall registreras i det land där fölet är fött.

Är du säker på det?
Ett intressant fall är nu uppe i EU-rätten, det gäller ett criollasto som fölat i sverige och enl. SH ska avkomman reggas hos dom, men enl. EU kunniga jurister ska fölet reggas i moderföreningen i Argentina.
Samma sak gäller ett brittiskt ridponnysto, jag kan om jag vill regga hennes avkommor i ASRP, men om jag föredrar att regga dom i moderföreningen i England så går det alldeles utmärkt.:banana: :banana: :banana:

Hej Peråke!
funderar på en sak med anledning av debatten, hört ryktas :angel: att en fin ridponnyhingst, en 43:a med RP pappa o stamboksförd Newforestmamma, har fått veta att den ej är intressant att försöka få godkännd som RP hingst, eftersom det är för lågt fullblodsinslag i den?
Stämmer det? o skulle det vara så, så spelar det ju ingen roll då, om man använder en RP hingst eller inte.
nyfiken prillan

... "föreningen för inbördes beundran"
....vill dom inte ha just den hingstens av gud vet vad för anledning så har den ingen chans...tråkigt men sant...

... "föreningen för inbördes beundran"

....vill dom inte ha just den hingstens av gud vet vad för anledning så har den ingen chans...tråkigt men sant...

Ja men det kan väl inte vara så eller? om en ridponny har blivit en 43:a är det ju en "riktig" Svenskridponny. Hur kan då föreningen bara då bestämma att den men inte just den kan bli gdn hingst

Jag fick lite intrycket att det var det som hände med den fantastiskt vackre hingsten Golden Nugget. Inte för att jag vet varför han INTE gick igenom, för grannare och trevligare hingst var det svårt att hitta när jag skulle betäcka mitt ponnysto. Dessutom väldigt intressant stam. Jag vet att han hade något passartad skritt, men annars vet jag inte vad som var galet.
Kan någon reda ut detta för mig? Jag har ingen aning om vad han sysslar med nu, men jag vet att han fick några avkommor som alla var mycket fina och trevliga. Har varit borta från hästvärden så jag vet inte vad avkommorna pysslar med nu. Men jag fick intrycket när jag pratade med folk som kände till historien, det hade bestämts att han inte skulle igenom. Golden Nugget är e. Kingsettle Tankah om det friskar upp minnet ;).
Jag har som sagt inte kontakt med Golden Nugget nu, vet inte ens om han lever, och har ingen avkomma kvar, men är nyfiken ändå.
Ulrika

Under den här tidsperioden när Golden nugget avelsvärderades var det en avelsvärderingsnämnd som var utsedd av SPAF och godkänd av SH som fattade beslutet att hingsten inte nådde rasvisa krav.

Avelsföreningar hade betydligt mindre inflytande på den tiden än vad de har nu.
Det var då en nämnd som var utsedda "uppifrån" och avelsföreningen hade rätt att ha med rasrepresentanter.
I dag så utser avelsföreningen HELA nämnden.

Jag vet inte vad han fick för bedömning, men det var känsligare på den tiden med typ inkorrekta ben och liknande. På den tiden blev en hingst kasserad om han fick en sexa i någon bedömningspunkt oavsett om hingsten nådde totalpoäng för godkännande. (så är det inte nu)

Dessutom så har alltid ASRP haft KASSERANDE bruksprov, klarar inte hingsten minimipoäng så blir han inte godkänd--att köra i ett bruksprov är tämligen lätt även för en bra individ om han inte är tillräckligt förberedd.

De senaste åren har i princip alla hingstar varit väl förberedda inför bruksproven, något som det tidigare brast ordentligt med.

Utan att ta i så har ASRP´s uppfödare blivit proffsigare vad det gäller att utbilda bruksprovshingstar, alla vet att det krävs en god och inte "hemmasnickrad" utbildning.

Utvecklingen på ridponnysidan har de senaste åren varit raketartad, till årets hingstpremiering vet jag att det finns väldigt många unga fina hingstar som "ivarjefall" förbereds att kunna visas i vår.
Hingstar som har såväl godkänd härstamning som god exteriör, och där utbildningen är startad i GOD tid.

Jag tror att vi varje år nu kommer att se bara bättre och bättre unga hingstar, som kommer att presenteras på ett proffsigt sätt.

Det kommer till skillnad från förut när det knappast existerade Svenskfödda hingstar i avelskvalite att rada upp sig fler hingstar än vi behöver--Frågan inställer sig vad händer då ???

Jag tror att vi kommer att få se en likartad utveckling som finns i avelsföreningar med lite längre historia, man visar unga hingstar och får dem godkända, inte med tanke på avel utan mer för att få en kvalitetsstämpel och få mer betalt när den unga ponnyn säljs.

peråke

Hej Peråke!
funderar på en sak med anledning av debatten, hört ryktas :angel: att en fin ridponnyhingst, en 43:a med RP pappa o stamboksförd Newforestmamma, har fått veta att den ej är intressant att försöka få godkännd som RP hingst, eftersom det är för lågt fullblodsinslag i den?
Stämmer det? o skulle det vara så, så spelar det ju ingen roll då, om man använder en RP hingst eller inte.
nyfiken prillan

RP hingstar använder troligtvis de flesta stoägare för dom tycker hingsten är bra och passar tilltänkt sto.
De flesta använder nog inte RP hingstar för att få avkommor som registreras som 43:or.

Sedan är det så att när ASRP´s avelsplan skrevs för "vad är det " femton år sedan, så skrevs det som att aveln var till för att "förädla" ponnyer och framställa en VARMBLODSPONNY.

Av den anledningen har man från ursprunget krävt att hingstar skall vara FÖRÄDLARE och för att vara det har man bestämmt att det krävs minst 25 % fullblodsinslag i ridponnyhingstar.

Använder man en RP hingst som har minimikravet 25% fullblodsinslag, så måste stoet då ha minst lika mycket fullblodsinslag för att avkomman i sin tur skall kunna användas som FÖRÄDLARE.

Användder man hingstar som ligger lågt i blod på tex ett NF sto som i detta fallet, så blir ju avkomman lite "varmblodig" , men anses då enligt den ursprungliga förädlingsplanen inte i sin tur kunna bidraga i förädlingsarbetet.

Nu tycker jag att detta synsätt är HISTORIA, i dag har vi gott om redan förädlade ston (ridponnyston) och hingstar med lågt fullblodsinslag under 25% skulle kunna vara till nytta att användas på dom ridponnyston som nu finns.

Men vi är inte där ännu i praktiken, det krävs diskussioner och något annorlunda regelverk inför framtiden.

I dag skulle det säkert fungera bättre med att fullständigt "skita" i fullblodsinslaget och i stället tex sätta att en RP hingst måste ha minst ÅTTA i typ för att verka i avel.

peråke

RP hingstar använder troligtvis de flesta stoägare för dom tycker hingsten är bra och passar tilltänkt sto.
De flesta använder nog inte RP hingstar för att få avkommor som registreras som 43:or:
peråke

Trodde att det var som sagt hela meningen, avla på 43 or o godkännda raser för att få fram Svenska ridponnyer med rätt papper osv men det här är ju inte klokt egentligen, om man då bedriver ridponnyavel, kan man ju inte hålla på o Förädla hela tiden, då kommer man ju tillbaka så småningom till den ordinarie rastypen för fullblod men står där med taskiga papper(korningsponny) eller hingstar som inte får användas..

Men finns det ingen här som kan berätta vad ASRP har för plan o mål o hur de egentligen tänkt det hela, för det verkar ju som du säger att det fortfarande är gamla riktlinjer som gäller o nu har vi ju hunnit avla ett par generationer sen dess

Så här ser ASRP´s stadgar ut.

§ 1 Ändamål

Riksföreningen för främjande av avel och produktion av svensk ridponny AVELSFÖRENINGEN SVENSK RIDPONNY, - i dessa stagdar förkortat. ASRP, är en ideell organisation som har till ändamål.

att producera och främja aveln av en svensk ridponny som kan hävda sig på internationella tävlingar.
att producera en ädel ridponny upp till 148 cm mkh främst lämpad för hoppning, dressyr, fälttävlan men även till övrig bruksverksamhet.
att producera en ridponny avsedd att ridas av barn och ungdom.

Avelsföreningens första hingstar var då en hel "radda" med fullblodshingstar som då var tänkta att betäcka befintliogt stomateriel. (förädla)

Nästa steg var sedan att avelsvärdera avkommorna efter dessa hingstar och plocka ut De MEST LÄMPADE INDIVIDERNA SÅVÄL HINGSTAR SOM STON för fortsatt avelsarbete.

Uttryckt på ett annat sätt korsa korsningarna med varandra, ridponnyhingst(fullblodskorsning) betäcker ridponnysto (fullblodskorsning).

Egentligen ganska enkelt och så som ridponnyavel fungerar i de flesta avelsföreningar.

men...i praktiken var det lite mer komplicerat, det fanns renrasiga ponnyhingstar också, som var godkända i ridponnyavel och dom kunde mycket väl betäcka renrasiga ston av en annan ras--avkomman blev en ponny/ponny korsning och inte en fullblodskorsning--likväl en individ registrerad i raskod 43.

Det var då man satte in detta numer omdiskuterade 25% fullblodsinslaget som krav för en hingst.

En ridponnyhingst skulle vara en "fullblodskorsning", men en idivid registrerad i raskod 43 kunde då i praktiken vara utan något fullblodsinslag (eller mindre än 25%).

Tyskland har man samma problemartik, men där har man inte 25% fullblodsinslag för ridponnyhingstar--utan en betydligt mer komplicerad korsningsschema som säger vad som kan betäcka vad.

Korsningsschemat är så komplicerat så uppfödare kan inte läsa ut det, utan man har konstruerat ett litet dataprogram som man skriver in föräldrarnas ras i och trycker på en knapp och får svaret Ja/nej, får du nej så blir inte avkomman registrerbar i Tysk ridponnystambok.

Liknande typ av utsortering har Holländsk welshridponny, men där har man omvänt krav--en NWR ponny MÅSTE ha minst 25% welshblod. Detta är ett krav för såväl hingstar som ston och dom måste passa sig om dom använder fullblodshingstar och se till att de enbart betäcker ston som för minst 50% welshblod för att avkomman skall kunna komma in i stamboken.

peråke

Hejsan!
Jag vet lite grann om Dreamdancer, jag har en ponny som är efter honom...:)

ASRPs styrelse består av 5 hingstägare och resten ridponnyuppfödare. Föreningen verkar hela tiden bytt stamboksregler beroende på vad styrelsemedlemmar har för sorts ponny hemma och de nya reglerna idag gör att styrelsemedlemmars ridponnyer kan bli godkända.
Det finns mer än föreningen ASRP. Det finns rid o sportponnyföreningen, RSF, som har betydligt snabbare passhantering (2 veckor fick jag mitt pass) medan mina papper hos ASRP har de slarvat bort och det tog 1.5 år innan jag fick mitt pass för min andra ponny.

det är ju lite larvigt att de e så många SÅ KALLADE ridponnyhingstar som är i avel och korkade stoägare använder dem o så e de griniga på asrp för att avkommorna inte gick att registrera som 43or. hoppas att asrp fixar ngn hingstlista lr nåt så man vet vilka som är " riktiga" hinsgtar o vilka ej!
petra

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 243
Senast: Rosett
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 102
Senast: Lycan
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 891
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag gillar att läsa men har tyvärr blivit väldigt kräsen på senare år. Nu står jag nästan alltid framför böckerna i affären och känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 170
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna