Royal Canin

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag kan inget om hundar men hamnade i en diskussion ang hundfoder på jobbet och blev lite nyfiken.
Personerna hävdar att Royal Canin är det absolut bästa fodret du kan ge din hund. Själv har jag katt och vet att Royal Canins kattfoder är skräp, och undrar om det är sån skillnad i kvalitet på deras hund- och kattfoder eller om de på mitt jobb helt enkelt är väldigt okunniga?

Sv: Royal Canin

Det är väl som med det mesta annat. Vad som är bra för den ena kanske inte är bra för den andra. Beror på individen maed andra ord.

Det beror väl lite på vem du frågar... Men det jag vet om RC är ju att de görs under kontroll, näringsvärdena och innehållet stämmer överens med det som står på påsarna. Om det sedan är rätt för hunden, ja det är ju en annan diskussion. Jag använder RC, hunden håller fint hull, är fin i pälsen och måt bra. Jag är nöjd! ;)

Tja, jag vägrar ge RC-foder till mina hundar i alla fall. Jag har hittills inte sett ett enda av deras foder med en innehållsförteckning jag gillar och inte har någon hund jag känner fungerat så bra på det att det inte gått att hitta något som fungerar bättre.

Det enda av deras foder jag ser någon vits med är deras allergifoder, att man använder det när man ska ta reda på vad hunden är allergisk mot kan jag förstå.

Men det jag vet om RC är ju att de görs under kontroll, näringsvärdena och innehållet stämmer överens med det som står på påsarna.

Nu är det visserligen ett gäng år sedan, tror jag, men testfakta.se gjorde någon test av hundfoder just för att se hur bra hundfodrens innehållsförteckning stämde överens med vad fodren verkligen innehöll.
Omdömet om Royal Canin Maxi blev då:
"Mycket stor avvikelse mellan deklarerad och verklig vitaminhalt"
Och på "avvikelse mot deklarerat innehåll" står det "Mycket stor".

Använde RC ett bra tag till mina hundar men använder nu ProFine istället. Det jag ger mina nu heter Chicken & potatoes. Jätteöjd med det, de fäller mindre och är jämnare i hullet än på RC.
För den sakens skull tycker jag inte att RC är något skitfoder, bra magar men dock svårare att hålla jämt hull.

/LL

Kl
Jag skulle aldrig ge Royal, ett skitfoder i mina ögon
Dessutom tycker jag att det är korkat att köpa utländskt foder när det finns bra svenskt. Både med tanke på djurskydd o miljö. Jag är jättenoga med att köpa svenskt kött till mig o det vore en jäkla dubbelmoral att ge djuren utländskt.

Jag tycker inte RC innehållsmässigt är det bästa du kan ge din hund men jag tycker inte heller att det är skräp. Mina hundar äter just nu ett av deras foder som inte innehåller vete eller majs och de fungerar super på det, har testat många foder av olika märken (även färskfoder) men det här är det som fungerar bäst för mina hundar.

Jag kan inget om hundar men hamnade i en diskussion ang hundfoder på jobbet och blev lite nyfiken.
Personerna hävdar att Royal Canin är det absolut bästa fodret du kan ge din hund. Själv har jag katt och vet att Royal Canins kattfoder är skräp, och undrar om det är sån skillnad i kvalitet på deras hund- och kattfoder eller om de på mitt jobb helt enkelt är väldigt okunniga?

Ibland får man ta det som fungerar.

Jag är en person som absolut inte gillar innehållet i RC och har aldrig behövt utfodra en hund med det, men min katt klarar inget annat torrfoder än RC - tyvärr (jo Friskies, men det är ännu värre enligt mig;). Men hon mår bra på det, så det finns ingen anledning att pajja magen på henne "bara för att":)

Tja, jag vägrar ge RC-foder till mina hundar i alla fall. Jag har hittills inte sett ett enda av deras foder med en innehållsförteckning jag gillar och inte har någon hund jag känner fungerat så bra på det att det inte gått att hitta något som fungerar bättre.

:bow::bow:

Det enda av deras foder jag ser någon vits med är deras allergifoder, att man använder det när man ska ta reda på vad hunden är allergisk mot kan jag förstå.

Håller med. Sen orkar försäljarna som är "så kunniga" rekommendera just RC. Eller, de rekommenderar just det fodret de råkar få provision på :grin: (sälj tio säckar och få dittan och datten)

Det är antagligen just här alla rykten startas. Okunniga försäljare som vill få provision alt. verka kunniga.

Håller med. Sen orkar försäljarna som är "så kunniga" rekommendera just RC. Eller, de rekommenderar just det fodret de råkar få provision på :grin: (sälj tio säckar och få dittan och datten)

Det är antagligen just här alla rykten startas. Okunniga försäljare som vill få provision alt. verka kunniga.

Som väl är så finns det försäljare i vanliga djuraffärer som INTE rekommenderar RC. :bow: De är kanske lätträknade, men jag önskar att det fanns fler!

Till tråden:
Jag har aldrig gett RC, och lär inte heller göra det. Jag tycker det är mycket suspekt att ett foder med det innehållet ger så "sunda" hundar som folk påstår :crazy:

Det är så olika, beror på individ. Gemensamt för alla större fodermärken som är lite dyrare (royal, eukanuba, hills osv) är att proteinkällan är av väldigt god kvalité.

Mina hundar var aldrig på topp när de åt RC. Kli i öronen, dåliga klor, taskig andedräkt, ofta halvlösa i magen och återkommande fukteksem. Sen vi bytte till färskfoder är problemen borta. Finns säkert hundar som funkar på RC men innehållsförteckningen imponerar inte. Kan inte förstå varför jag ska ge en köttätare så mycket spannmål.

*knapplån*

Men VAD är det som är så dåligt med RC ?
Jag är inte särskilt kunnig inom området foder.

Våra vuxna äter Doggy orginal.
Vår valp äter RC´s valpfoder.

Funkar finfint, inga krånglande magar,
fina i päls och hull. (förutom Vilja då som är tjockis)
Pigga & alerta, skiter dock en hel del.

Testade Carrier en gång, resultatet blev hundar som kliade
sig fördärvade och geggiga öron.
Svärfar hade samma resultat på sina hundar.
Så det fodret kommer vi inte testa igen.

Däremot är jag lite mer inne på färskfoder,
vi använde oss av Nordic tidigare.
Men då blev Nellie smällfet :o
och sen galet hungrig när givan blev minskad.

Men jag tycker ämnet är spännande,
och lär mig gärna mera av er som kan!

Nu är det visserligen ett gäng år sedan, tror jag, men testfakta.se gjorde någon test av hundfoder just för att se hur bra hundfodrens innehållsförteckning stämde överens med vad fodren verkligen innehöll.
Omdömet om Royal Canin Maxi blev då:
"Mycket stor avvikelse mellan deklarerad och verklig vitaminhalt"
Och på "avvikelse mot deklarerat innehåll" står det "Mycket stor".

Jag pratade mycket foder med veterinärerna när vi upptäckte den lösa benbiten och de var visserligen helt ärliga och sa som det var att de sålde RC, men även andra foder och personalen får utbildningar i hur fodret är sammansatt av foderföretaget men å andra sidan så fick de även åka på besök i fabrikerna och kolla tillverkningen och de tyckte själva att det kändes bra. Dessutom forskade de även på lösben bitar kontra foder och där låg RC bra till.

När det gäller vitaminer så är det ju även intressant att veta om de kollade datum på fodret, eftersom vitaminer är färskvara ofta och lättlösliga, vilket gör att de försvinner snabbt.

Sen kan man så klart vända sig emot att det är tillverkat utomlands, absolut men som sagt så är jag nöjd och jag köper ju även andra varor som är tillverkade utomlands så jag tror inte att det gör det till något sämre foder än ett svenskt.

Blir hunden fet får den för mycket mat eller för lite motion.

Visst funkar vissa hundar bra på skräpmat, men jag förstår inte varför man inte ger sin hund nåt som man vet är bra i stället?

Jag kommer om möjligt aldrig gå tillbaka till torrfoder efter att vi börjat barfa, och om jag blir tvungen ser jag till att köpa ett foder med högt köttinnehål, och så lite skräp som möjligt.

Min hund äter inhemskt kött, och inget spannmål. Vad är bättre än det?

Jag kan förklara varför jag tycker att RC är ett mindre bra foder. För mig är den stora anledningen att deras foder innehåller ganska mycket spannmål. Även om många hundar tolererar spannmål är det inget de behöver generellt sett. Många hundar är överkänsliga mot spannmål. Ett högt kolhydratinnehåll ger också lätt övervikt. Dessutom ökar risken för svampinfektioner, eftersom svamp lever på kolhydrater.

Den andra anledningen är att fodret innehåller konserveringsmedel, som jag inte vill ge mina hundar.

Jag är också skeptisk till proteinkällorna.

För övrigt är jag inte särskilt positiv till att ge hundar enbart torrfoder över huvud taget. Jag tror på att hundens tarmflora behöver de bakterier som finns i rått kött. Dessutom är det så att upphettning av mat dels förändrar proteinerna, dels förstör näringsämnen. Så varför ge hunden, som är skapad för att äta rå föda, något som är tillagat? Jag kan inte se att det ur hundens perspektiv skulle ha några som helst fördelar. Det enda som är bra med torrfoder är att det är bekvämt för oss människor. Färskfoder är dessutom, enligt de allra flesta hundar, godare.

Av dessa skäl ger jag mina hundar ett spannmålsfritt färskfoder varvat med köttiga ben. Det sistnämnda för att de ska få sitt naturliga behov av att gnaga och slita uppfyllt samt som naturlig "tandborstning". Vid sidan av detta får de dagligen en mindre mängd torrfoder av hög kvalitet som träningsgodis och utkastade på gräsmattan för att de ska få jobba lite för maten. Vi ger BritCare, som jag tycker har ett vettigt innehåll.

Vår unghund äter RC. Mycket nöjd med det.
Den andra hunden har ätit det tills hon fick byta till ett sjukfoder pga njurproblem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 797
Senast: Jamienoble
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka