Royal Canin

Sv: Royal Canin

Jo jag vet att för mycket mat ger överviktig hund,
därför drog vi ner fodermängden.
Det i sin tur gjorde att hon gick och var hungrig
hela tiden.
Jag gillar inte att ha en hund som tjatar om mat
hela tiden, så då bytte vi tillbaka till torrfoder.

Sen visste inte jag att fodret jag ger är ren å skär skit,
det var ju därför jag frågade.

Är inte överdrivet förtjust i RC, tycker att det finns bättre foder som är bättre för hundarnas magar samtidigt fungerar det för många hundar. Sambons hund, äter en blandning av Nordic färskfoder och RC och fungerar fint på det.

Sambon har inte reflekterat så mycket över hundfoder tidigare men han ser ju att min hund som är nästan lika stor, äter samma mängd Nordic färskfoder men betydligt mindre torrfoder eftersom han får av ett annat märke som är bättre innehåll. RCt ges eftersom han fick det gratis av sin arbetsgivare när han hade hunden på prov. Nordicfodret kom in för att att få upp hunden i vikt då han var fruktansvärt mager när han kom till oss. Numera är hunden hos oss permanent, sambon har hundersättning och kan köpa vilket foder han vill.

Han får fundera några varv till så kommer han nog på att han ska byta. Jag praktiserar nämligen samma filosofi på honom som jag gör med de flesta som är fasta i sin övertygelse: "Man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka" ;):angel:

Mina två vovvar åt RC tidigare och mådde bra på det, men hanen är lite kinkig med maten och ofta ville han inte ha utan lämnade maten orörd. Jag fick ta bort den eftersom tiken gärna tog hans mat också. När vi så blev tvugna att avliva tiken slutade hanen att äta helt. Han var då redan tunn, så det var prio ett att få honom att äta igen. Jag serverade Vom och Hundemat och det åt han faktiskt. Nu håller vi oss till VoH och det som märks mest, förutom att han äter upp sin mat, är att andedräkten är mycket bättre han har ingen tandsten och han skiter så pass lite att jag först var orolig om det verkligen var som det skulle.
Sammanfattning: Jag var nöjd med RC, men med VoH har jag insett att jag inte borde varit det.

Det är så olika, beror på individ. Gemensamt för alla större fodermärken som är lite dyrare (royal, eukanuba, hills osv) är att proteinkällan är av väldigt god kvalité.

Jag har som sagt ingen koll på hundmat men när det gäller kattmat är vad jag har hört att Royal Canin INTE håller hög kvalitet på proteinkällan.

Min hund äter inhemskt kött, och inget spannmål. Vad är bättre än det?

Återigen, jag kan ingenting om hundar.
Enligt mitt jobb ska det vara direkt farligt att ge sin hund bara kött och inget spannmål. Tyckte det lät jättekonstigt, då det enligt mig måste vara det mest naturliga. Känns skönt att nån mer tänker som jag :)

:bow::bow:

kl
Personligen skulle det inte falla mig in att utfodra djur med foder som produceras av multinationella storföretag som lägger mer på reklam än på innehållet i fodren, o som skeppas över halva jordklotet.
Eucanuba, Hills o RC går fetbort pga undermåligt innehåll, hundar behöver vare sig kolhydrater eller spannmål. Hundar behöver animaliska proteiner o fett, inte vegetabiliska.
Återigen, jag kan ingenting om hundar.
Enligt mitt jobb ska det vara direkt farligt att ge sin hund bara kött och inget spannmål. Tyckte det lät jättekonstigt, då det enligt mig måste vara det mest naturliga. Känns skönt att nån mer tänker som jag :)
Jaha o vad har de för utbildning i hundars näringsfysiologi som du arbetar med? Inte ens veterinärer o de som arbetar i zooaffärer har adekvat utbildning (dvs utbildning som inte tillhandahålls av foderföretagen).

Vad hundar överlever på o vad som är optimalt är inte samma sak.
En del hundar utfodras hela livet med Doggy original eller Axess, hur det påverkat deras kroppar kan bara noga obduktion svara på.

Jo jag vet att för mycket mat ger överviktig hund,
därför drog vi ner fodermängden.
Det i sin tur gjorde att hon gick och var hungrig
hela tiden.
Jag gillar inte att ha en hund som tjatar om mat
hela tiden, så då bytte vi tillbaka till torrfoder.

Sen visste inte jag att fodret jag ger är ren å skär skit,
det var ju därför jag frågade.

Jag ger min ena hund VoH. Han är en lättfödd kille så han får ganska lite mat (1,7% av sin kroppsvikt), men han får också en bit morot för att inte bli hungrig. Ibland river jag och blandar med fodret och fryser i en kong och ibland som det är med en bit hel morot vid sidan :)

Royal canin är inte heller ett foder jag föredrar, men just nu får unghunden det pga allergiutredning och det funkar bra! Han är fin i mage, päls och han tycker det är gott. Dock har jag märkt en tendens till tandsten, vilket mina hundar inte haft när jag gett färskfoder.

Senast ändrad:

:bow::bow:

kl
Jaha o vad har de för utbildning i hundars näringsfysiologi som du arbetar med? Inte ens veterinärer o de som arbetar i zooaffärer har adekvat utbildning (dvs utbildning som inte tillhandahålls av foderföretagen).

:bow: :bow: :bow: Jag känner flera som jobbar på djuraffär. De vet verkligen ingenting. Om nånting...

kl

Måste bara tillägga att hunden naturligvis får i sig fibrer också. Sallad, gurka osv. Men inget spannmål.

*kl*

Hunden jag hade tidigare var väldigt kinkig med maten och RC var det enda hon åt. Färskfoder var hon inte ett dugg intresserad av.

Katten jag har just nu har haft jätteproblem med sin mage och jag har testat mängder med olika foder, inkl veterinärfoder av olika märken, och RC är det som funkat bäst hittills. Inte alla varianter av RC men en av dem.

I båda fall har jag helt enkelt fått anpassa mig efter vad djuren "vill ha" och då spelar det ingen roll vad jag tycker eller inte tycker om märket.

Kl

Någon skrev att för högt kolhydratinnehåll ökar riken för svampinfektioner. Det stämmer ej.
Utbildningen om näringslära på veterinärprogrammet är inte sponsrat av något foderföretag. Är trött på att höra det om och om igen....När man är färdig veterinär finns det frivilliga kurser och vidareutbildningar om foder/näringslära som ibland hålls av foderföretag men det är absolut inget alla går på eller kan och vill gå på.

Jag skulle personligen inte heller ge min hund RC i större mängd. Men, Jag tycker inte att man ska avvisa de stora fodertillverkarna (tänker främst på Hill's, Specific och RC) då det utan dem inte skulle finnas mycket foder för sjuka hundar. Diet för leversjuka hundar, hundar med urinsten där det ibland finns möjlighet att lösa upp stenen med hjälp av foder så att en operation kan undvikas, foder för allergiker, njursvikt, hjärtsvikt med mera. Sådana dieter är ytterst svåra att få fram med en icke kommersiell utfodring. Man måste vara otroligt duktig på näringslära, foderstatsberäkning och dessutom ha kunskap om de olika sjukdomarna.

Det är sant. Samtidigt har de "vanliga" foder, som egentligen bara kostar en massa. Folk tror automatiskt att fodret är bra, för det måste det ju vara om det kostar mycket och försäljaren rekommenderar det.

*kl*

När min lilla hund kom hit åt han RC (blandat med färskfoder hos förra ägaren) de första två dygnen sket han nog 8 ggr/dag. Blev bättre sen men kunde bajsa fem gånger samma dag så länge han fick RC i maten. Nu ätar han skitfodret axess och mår bra med det, bajsar oftast bara en gång om dagen. Fin i päls och bra klor. Alla våra (3) hundar har mått bra på axess. Det är ett skitfoder ja, men finns värre skit;) Doggy tycker jag fungerar mycket sämre och de flesta har dålig klokvalitet.
Egentligen är jag ganska impad över hur bra alla tre mår/mådde på ett skitfoder, mycket bättre än på de dyrare alternativen.

Nu äter också den lilla hunden frukost, mellis, lunch, mellis och kvällsmat med sonen + att han ofta får kött i olika former/rester från mig och har (konstigt nog:angel:) börjat lagt på sig lite. Så det ska nog dras ner till halva givan torrfoder istället och snart så kommer också älgbenen äntlig:)
Funderar annars också på att låta den lilla hunden prova robur, är det fodret som annars har fungerat bäst för mig eftersom jag är inte lika nöjd längre sen de ändrade axess sist.
Jakthunden spyr som en gris om vi provar annat torrfoder än doggy(vilket mest känns totalt bakvänt, borde vara tvärt om) så han får vara kvar på axess.

Kl

Någon skrev att för högt kolhydratinnehåll ökar riken för svampinfektioner. Det stämmer ej.

Det verkar råda olika uppfattningar om den saken. Jag vet många tvåbeningar som har blivit av med sina återkommande svampinfektioner i underlivet när de slutade med mjöl och socker. Min egen ras, mopsen, är på grund av sina rynkor ofta drabbad av svamp. Jag skulle kunna hänvisa dig till ett tiotal bekanta med mops som för gott har blivit av med svamp hos sin hund genom övergång till en spannmålsfri diet. Min egen mops som ofta har haft svamp i öronen har blivit märkbart bättre sedan vi slutade med RC och gick över till färskfoder. Hoppas nu på att problemen ska bli helt bra när vi övergått till ett helt spannmålsfritt sådant. Så med all respekt får veterinärerna säga vad de vill. Erfarenheterna från verkligheten talar sitt tydliga språk.

Jag skulle personligen inte heller ge min hund RC i större mängd. Men, Jag tycker inte att man ska avvisa de stora fodertillverkarna (tänker främst på Hill's, Specific och RC) då det utan dem inte skulle finnas mycket foder för sjuka hundar. Diet för leversjuka hundar, hundar med urinsten där det ibland finns möjlighet att lösa upp stenen med hjälp av foder så att en operation kan undvikas, foder för allergiker, njursvikt, hjärtsvikt med mera. Sådana dieter är ytterst svåra att få fram med en icke kommersiell utfodring. Man måste vara otroligt duktig på näringslära, foderstatsberäkning och dessutom ha kunskap om de olika sjukdomarna.

Är vän med flera personer i USA som ägnar sig åt att rädda övergivna och misshandlade hundar, främst mopsar. Ofta gamla hundar i mycket dåligt skick. Inte sällan med problem av det slag som du beskriver. Allergi, hemska hudproblem och svamp är mer regel än undantag. Urinsten vanligt. Märkligt nog lyckas de ofta komma till rätta med problemen med hjälp av färskfoder eller hemfixat. Visst är de duktiga på näringslära, och visst har de goda kunskaper om sjukdomarna i fråga, men de är inte kärnfysiker. Om veterinärer i gemen hade lika goda kunskaper om näringslära kunde man hjälpa hundägare till samma resultat, men genom ett naturligt foder.

För egen del har jag tack och lov liten erfarenhet av veterinärfoder. I princip är den begränsad till specialfoder vid magproblem (Hills i/d). Jag var inte imponerad. Efter tips från uppfödare insåg jag att valpens lösa mage botades snabbare och billigare med rå köttfärs och tomatpure.

Kanske lite OT, men finns det någon med tips ett bra alternativ till RC kattmat? Mina lägenhets-bondkatter har oerhört känsliga magar och jag har ännu inte hittat något annat än RC torrfoder som har fungerat. Förutom det får de någon gång ren tonfisk eller en aning nymald nötfärs.
Jag gillar spontant inte den låga proteinhalten i RC och tycker inte om att det är så mycket kyckling i, kött som jag själv aldrig skulle handla på grund av dess tveksamma uppfödningsmetoder. Tonfisk är jag egentligen inte heller mycket för på grund av att den är utrotningshotad och delfinovänlig.

Jag tycker Applaws är det bästa kattmaten, dock innehåller den mycket kyckling. Har dålig koll på kattmat som inte innehåller kyckling, men Orijen och Taste of wild tillhör iaf de bättre märkena.
Porta 21 har ett spannmålsfritt torrfoder gjort på höna, vet dock inte hur bra det är.
Acana tror jag kan ha foder med mindre kyckling i, och givetvis är det spannmålsfritt.

Senast ändrad:

Kan du komma med några vetenskapliga belägg på det du skriver? Erfarenheter av ett fåtal mopsägare betyder ingenting.
Människa och hund är inte likadana. Människans svampinfektion i underlivet orsakas oftast av svampen candida medan den vanligaste svampen hos hund (som oftast återfinns i mopsars hudveck) heter malassezia pachydermatis. Det finns inget som bevisar samband mellan kolhydrater och svampinfektion hos hund.

Oftast är det så att hundarna lider av allergi i olika form och har blivit bättre på foderbyte pga att det innehåller en annan proteinkälla (ja, allergi mot kolhydater och spannmål är betydligt ovanligare än allergi mot proteiner hos hund) och eftersom malassezia-infektioner uppkommer främst på allergiska hundar försvinner även de om allergin hålls under schack. Mopsar är dessutom en ras med mycket hudproblem och allergier.

Nej, jag kan inte komma med vetenskapliga bevis. Visst kan det vara som du säger att allergi är huvudboven bakom svampinfektionerna och att det i så fall inte är kolhydraterna i och för sig som är problemet. Men det förändrar inte att det av allt att döma är spannmålet. Och det förändrar verkligen inte min syn på Royal Canins innehåll. Det handlar för övrigt om långt mer än en handfull mopsar, det kan jag lova.

En fråga är dock om man har forskat på det möjliga sambandet mellan högt kolhydratintag och svamp hos hund? Att det inte finns vetenskapliga bevis är ju inte nödvändigtvis detsamma som att det inte finns ett samband, om saken inte är ordentligt utforskad. Vet du hur det förhåller sig?

Jag är övertygad om att många är nöjda med RC för att de inte har något att jämföra med. De tror att det är normalt att hunden fiser och bajsar jättehögar ljust bajs tre gånger om dagen. De tror att det är normalt att hundar får dålig andedräkt.

Kanske lite OT, men finns det någon med tips ett bra alternativ till RC kattmat? Mina lägenhets-bondkatter har oerhört känsliga magar och jag har ännu inte hittat något annat än RC torrfoder som har fungerat. Förutom det får de någon gång ren tonfisk eller en aning nymald nötfärs.
Jag gillar spontant inte den låga proteinhalten i RC och tycker inte om att det är så mycket kyckling i, kött som jag själv aldrig skulle handla på grund av dess tveksamma uppfödningsmetoder. Tonfisk är jag egentligen inte heller mycket för på grund av att den är utrotningshotad och delfinovänlig.

Varför byta om det fungerar:)

Har själv en katta med känslig mage och hon kan endast äta RC (hon får outdoor varianten som har lägre fiberinnehåll) och vissa av Pussi-påsarna med blötmat för att inte magen ska pajja. Hon är en katt inplockad som liten från ett mindre bra hem (samlare) och var då full med mask och hade skit-mage rent ut sagt. Är idag en stor fin katta, men som sagt med en känslig mage - och jag bråkar inte utan hon får det som fungerar. Har fått torka allt för mycket lös-skit under tiden har försökte hitta mat som fungerade och vill gärna slippa riskera mer av den varan. Och även slippa bada nerskitna "byxor" på katten

Hon hade gärna fått fortsätta äta färskfoder (samma som hundarna) men vägrade efter en tid och hon ska inte behöva svälta. Men vill du ge bättre mat, så ge färskfoder. Vom och Hundemat med extra tillsatta hjärtan t ex. Rå föda brukar fungera på dessa känsliga mag-katter som levt uteliv.

Senast ändrad:

Jag tycker Applaws är det bästa kattmaten, dock innehåller den mycket kyckling. Har dålig koll på kattmat som inte innehåller kyckling, men Orijen och Taste of wild tillhör iaf de bättre märkena.
Porta 21 har ett spannmålsfritt torrfoder gjort på höna, vet dock inte hur bra det är.
Acana tror jag kan ha foder med mindre kyckling i, och givetvis är det spannmålsfritt.

Tack för svar!

Varför byta om det fungerar:)

Har själv en katta med känslig mage och hon kan endast äta RC (hon får outdoor varianten som har lägre fiberinnehåll) och vissa av Pussi-påsarna med blötmat för att inte magen ska pajja. Hon är en katt inplockad som liten från ett mindre bra hem (samlare) och var då full med mask och hade skit-mage rent ut sagt. Är idag en stor fin katta, men som sagt med en känslig mage - och jag bråkar inte utan hon får det som fungerar. Har fått torka allt för mycket lös-skit under tiden har försökte hitta mat som fungerade och vill gärna slippa riskera mer av den varan. Och även slippa bada nerskitna "byxor" på katten

Hon hade gärna fått fortsätta äta färskfoder (samma som hundarna) men vägrade efter en tid och hon ska inte behöva svälta. Men vill du ge bättre mat, så ge färskfoder. Vom och Hundemat med extra tillsatta hjärtan t ex. Rå föda brukar fungera på dessa känsliga mag-katter som levt uteliv.

Tack! Ska prova detta. Mina har också levt uteliv, men var små när dom togs om hand (dock inte av mig) eftersom dom hade blivit av med sin mamma. Jag trodde sådana katter klarade "allt", men det kanske är precis tvärtom. Dock klarar de allt slags RC torrfoder (nåväl, jag har väl inte provat "siames" och andra specialiteter) vilket är lite av ett mysterium för mig.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 797
Senast: Jamienoble
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka