• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 139
S

snusisgirl

Tror att det finns en tråd om honom någonstans men hittade den inte. Jag va länge inne på jaguar mail till mitt sto men efter att ha läst bedömningen tror jag inte han passar. Men däremot tror jag att Roven sitter klockrent. Min fråga är nu om här finns någon som vet vad han har gjort o om någon har bilder/länkar till bilder på honom. Ska ner till Flyinge o se honom imorgon.
Mvh Anna

Sv: Roven xx!

Flyinge har nu uppdaterat sin hemsida med sina nya hingstar så där finns en del info. Roven xx står bara på AI så du får köra ner stoet till Flyinge.

Upptäckte nyligen att Rovens farfarsfar var morfar till den i Sverige högt uppskattade Prince Fair:)

Princequillo antar jag att du tänker på, en hingst som tillsammans med sin far Prince Rose är två av de stora och relativt okända bakomliggande till ett flertal xx-hingstar inom framförallt hoppsporten.

Princequillo är t.ex mormors far till Hand in Glove och hans fader ligger bakom Laudanums möderne och följdaktligen har Sverigeakutella Jaguar Mail 2x Prince Rose bakom sig.

Ytterligare en suverän hingst med Princequillos blod i sig är Mytens. Hos honom svallar detta blod x2 i de första fem leden.

En annan Prince Rose avkomma Prince Bio är farfar till Sacramento Song.

Hos 88:an finner man Princequillo i femte led på fädernet och hos National Zenith var han farmorfar.

Ännu en Sverigebekant med Princequilloblod är Stutteri Yorks Esteban som kommer med detta i fjärde led på fädernet.

Tyvärr är det ju så i Sverige att kunskapen om xx-blod fortfarande ligger på nivå att Ladykiller, Sacramento Song och Cottage Son vart stora och framgångsrika och att de i sin tur stammar från Nasrullah eller liknande.

Kul att få veta mer om Princequello!

Visste inget mer än hans släktskap med Prince Fair!

I Sverige vet vi väl också en del om Cosmos xx och Hurricane xx;) , men i stort håller jag med dig.

Till och med en sådan gammal slagdänga som Bold Irish som marknadsfördes mestadels med sitt släkskap till Nearco (fader till Nasrullah för er som inte vet, och som verkligen räknas till klassikerna inom fullblodsavel) kommer ur denna linje.

Knapplån

Jag är också intresserad av att betäcka med Roven. Men jag undrar vad han kan tänkas ge för avkommor med ett lite grövre lite lågställt sto. Jag har letat bilder på avkommor på nätet, men bara hittat några få och nån har varit ganska grov. Vad tror ni? Nån som sett mycket avkommor?

Här är länkar till några avkommor.

http://www.dbfssale.nl/pages/pdf/2.pdf
http://www.dbfssale.nl/pages/pdf/3.pdf

25.jpg

Och varför marknadsförs han som dressyrförärvare i första hand?

Hej!

Jag har sett en del avkommor till Roven xx. Jag tycker att han lämnar avkommor av bra typ, lätta, högställda med bra gångarter. Han har betäckt många tunga och grova ston (just för att lätta upp) och det är nog därför du sett en del avkommor som inte är direkt fullblodstyp.

Jag såg ett sto som såg ut som en stor stridsvagn som hade föl efter Roven xx och fölungen såg normal ut (åt det lättare hållet men ingen ren fullblodstyp). Hade jag ett sto som behöver lättas upp skulle jag absolut kunna använda Roven xx.

Jag vet inte varför han marknadsförs som dressyrförärvare. Kan tänka mig att det beror på hans bra typ och bra rörelser. Han har ju redan bevisat att han kan hoppa och att han nedärver det. Vet inte om de tänker så?

Han borde väl även kunna vara något för fälttävlans aveln, eller?

Mvh / Fia

Okej! Tack för infon! :bow:
Du har händelsevis inga bilder på de avkommor du sett?

Han lär ju även nedärva sina gångarter så det är kanske därför, men jag tycker precis som du att marknadsföringen känns lite felaktig.

Flyinge har nu uppdaterat sin hemsida med sina nya hingstar så där finns en del info. Roven xx står bara på AI så du får köra ner stoet till Flyinge.

De e inga problem. Jag bor i Helsingborg så en tur ner till Flyinge tar inte så lång tid.:)

Det är ju helt perfekt att han ärver sin gång oxå. Vill ju först o främst ha en hopphäst som har bra kapacitet men det är ju kul om man får en som rör sig bra oxå. Så man kan rida lite lätta klasser i dressyr. Detta ska verkligen bli så spännande me Roven xx. Lite svag för fullblod men vill ändå inte ha ett renrasigt. Hade tidigare en ponny som va 50% fullblod med son of a gun på pappans sida.

Här en härstamningsmässigt intressant treåring Amiro Z. Med suveräna fullblodslinjer (bland annat med Roven xx pappa Lefty som framorfar) och samma möderne som Ratina Z!
Som en liten poäng på vilka som verkar vilja avla blodet som kommer med Rovens "förfäder" precis som de tidigare haft ett antal Laudanum avkommor i avel.

Hoppar in på ett hörn i tråden.,..

Är det nån som vet hur länge han ska stanna i sverige?
O varför står han bara på AI?

Malin

I någon annan tråd står att hans spermakvalitet inte är den bästa och att det är därför han inte står på skick.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 193
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 403
Senast: Johanna1988
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och... 2
Svar
35
· Visningar
2 094
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31