Rottweiler...

Sv: Rottweiler...

De enda svenska cane corso jag träffat har varit fega och nervösa krakar så jag gillar dem faktiskt inte.

vad finns det för andra då? jag är inte särskilt förtjust i de raserna så jag har inte brytt mig om att titta närmare på dem, men något måste väl finnas som kan passa trådskaparen?

Jag tänkte just som mulle_matte på en sennen-ras, Grossern. Stor, respektingivande och har vakt i sig. Inte lika muppiga som rottisar, men det finns en del i dem.

cillamuffins skrev:
jag kom å tänka på cane corso. har för mig att du kan lite om dem. kan de passa tro?

Jag tänkte också på Cane corso, en ras som jag själv har planer på att skaffa i framtiden.
Någon (tänkte inte på vem det var som skrev!) skrev att det är en mesig hund, då tror jag nog att det var en dålig personlighet i den hunden. De Cane corso:s som jag har träffat har haft sin vaktinstinkt, men även varit trevliga och sociala.
Och samma sak där som med Rottweiler - ingen knatar in på gården när den står och stirrar på en! :)

Jag skrev inte att det var en mesig hund, utan att alla svenska exempelar jag träffat på har varit fega och nerviga. En och annan har även haft tillgänglighetsproblem baserat på rädsla. Helt enkelt dåliga hundar och därför gillar jag inte den svenska stammen.

Min kompis har en bullmastiff tik och det är RIKTIGT mycket vakt i henne. Bara utseendet gör väl att folk backar!! Jag tycker iofs att hon är jättesöt! Men det är också en hund som kräver ganska mycket av sin ägare, inte just motionsmässigt kanske, men det är en MYCKET självständig ras som gärna gör som dom själva vill än vad matte vill. I övrigt är min kompis hund mycket snäll.

Så mycket lydnadsträning skulle iallafall jag öva om jag hade en sån hund.

Only_Me skrev:
Raven: en mastiff är ju oxå en brukshund ju så vad är skillnaden då? Kan tänka mig en bullmastiff iaf. Så tack för förslaget

varken bullmastiffen eller den engelska mastiffen är några brukshundar.
Aktivering kräver visseligen alla raser och vissa av mastifferna är bland dom som kräver lite mindre...

Jadzia skrev:
Jag skrev inte att det var en mesig hund, utan att alla svenska exempelar jag träffat på har varit fega och nerviga. En och annan har även haft tillgänglighetsproblem baserat på rädsla. Helt enkelt dåliga hundar och därför gillar jag inte den svenska stammen.

Aha, miss från min sida. Sorry! :)

Oki nu har jag kollat runt på lite olika raser vad sägs om en Amerikansk staffordshire terrier???? :idea:

De är inte så bra vakthundar.. Men utseendet kan säkert avskräcka.

En Amstaff har extremt sällan vakt i sig, och speciellt inte mot människor. Dom brukar älska andra människor, och klart och tydligt visa det också.

Jag skulle satsa på någon av mastifferna som finns, dom är ganska många.

glee skrev:
De är inte så bra vakthundar.. Men utseendet kan säkert avskräcka.

Det står att dom är utmärkta som vakthundar eftersom jag fick svara på massa frågor om vad jag sökte för hund å den kom upp :smirk:

sen beror det väl på hur man uppfostrar den oxå, lite vakt måste dom ha i sig

De större hundarna, som användes som sällskaps-, familje- och gårdshundar som skydd mot både två- och fyrbenta rovdjur och även till hundfighting kom att kallas American Bull Terrier, Yankee Terrier eller American Pit Bull Terrier. Dessa hundar kom att betraktas som Amerikas nationalras och blev synnerligen populära. De förekom i filmer som ”Little Rascals” och ”Our Gang” och de prydde framsidan på tidningen Life ett antal gånger och de var USA´s symbol på värvningsannonser för den amerikanska krigsmakten under första världskriget.

Återigen, Amstaff, Staff eller APBT är INGA vakthundar. Dom är framavlade från allra första början att INTE gå på människor.

Visst kan man lära en hund av sådan ras att främmande människor är dumma och man ska vakta mot dom, men jag skulle aldrig göra det med just en sådan ras.

Bebben skrev:
Återigen, Amstaff, Staff eller APBT är INGA vakthundar. Dom är framavlade från allra första början att INTE gå på människor.

Visst kan man lära en hund av sådan ras att främmande människor är dumma och man ska vakta mot dom, men jag skulle aldrig göra det med just en sådan ras.

Främmande människor kan va dumma och även rädda det är därför jag vill ha en väluppfostrad hund som inte hoppar på å gosar med vem som helst, den ska va tränad att bara hälsa på dom jag redan har ok:at det är väl inte så konstig, det skulle jag förvänta mig av vilken hund som helst som jag skulle skaffa. Dessutom vill jag inte att hunden ska gå på människor utan bara vara vaktsam å vaksam mot främlingar :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 949
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30