Rottweiler...

Only_Me

Trådstartare
Jag å killen ska flytta till hus till våren, jag vill då ha en vakt hund som även är lugn å sansad har då hört att rottweilers är en bra ras att välja. Jag kommer då å gå på valp kurs osv med den. Stämmer detta? Jag har alltid bott i lägenhet så jag känner att jag inte kunnat ha hund då, men nu när man ska va själv i huset då killen jobbar kväll å natt så vill jag ha en trygghet som ändå är en mysig hund oxå, dobbermann är ju ganska nervösa å jag vill inte ha skäfer då dom har lång päls. Någon som kan ge mig råd?

Sv: Rottweiler...

Ja det är en bra ras om du får ett bra ex men börja leta i de mörkaste hörnen kanske du kan hitta nåt, för de är inte många det kan jag lova som har en god vaktinstinkt kvar , de börjar bli som labradorer hela högen över glada i folk sen lite översexuella o feta o då sist men inte minst matglada....

men får man en bra Rottweiler så får du ingen bättre hund det kan jag lova. har en bra en men hade tur när jag valde visst inget om kennlar eller vuxna djur utan bara tog en ur högen o lyckades plocka en bra individ.

men lycka till med letandet.

DSC01213.jpg

Senast ändrad:

jo jag ska ha ett bra ex, ska köpa från kennel å gå valpkurs på brukshundklubb men det är skönt å få medhåll för alla jag känner verkar tro att det är mördar hundar:crazy:

Alla Råttisvalpar är ju urgulliga. Man kan aldrig veta vad man får när man köper en valp. Den kan utvecklas till precis vad som helst. Och framför allt: det är vad som finns bakom spakarna som avgör vilken hund du får i framtiden.
Om du får en mespropp som inte säger ett knyst och springer och gömmer sig om det kommer någon så har du iaf en hund som inger respekt och styrka.
Lycka till. Om du bestämmer dig för en Råttis så har du en jättebra hund. Jag lovar. :love:

det finns lämpligare raser om du vill ha en vakthund och inget mer. en rottweiler är också en brukhund med allt vad det innebär.

Piru du har en skitsnygg hund, om du tröttnar på bäbisen så kan jag ta över den.:angel: :D

Det där stämmer dåligt att man köper grisen i säcken , köper man en hund från en kennel som har en sund avel o är duktiga på genetik då vet man till väldigt stor del vad man får.

men som svenska Rottweiler kennlar är det väldigt få som anväder dom till bruks i dag utan det är mest utställning o då ser man ju snabbt resultat av det också inga med på SM i bruks förrutom en Masatis Nora o det är katastrof rent utsagt för det finns ju grenar som Rottweiler är grymt duktiga i som spår , sök o borde kunna gå riktigt bra i svenskskyddet men där är det ju nästan 10år sen det fanns nån bra med.

Brukshund eller inte!
Alla hundar behöver mer eller mindre hjärngympa för att hålla sig "nere på jorden".

Men visst en brukshund kräver en hel del av dig som förare!
Men har man bra kontakter inom hundvärlden och själv är villig att lära så kommer det klara sig galant!

Och det här med Vaktlusten behöver ju inte vara så spec. hög.
Tror hur som helst inte att folk bara traskar in genom dörren om dom möts av en Rottis i hallen.

Hade en Schäfer hos mig som inte visade någon form av vaktinstinkt någon gång, trots detta var folk endå skrajja för honom :)

Bladaker: Jo jag känner att en rottis är en hund för mig, jag kommer ju å bo på landet så den kommer ju å få massa motion oxå

Raven: en mastiff är ju oxå en brukshund ju så vad är skillnaden då? Kan tänka mig en bullmastiff iaf. Så tack för förslaget

Övriga: Hunden kommer så klart att få massa motion då jag kommer att bo på landet, det är tänkt att jag ska kunna ta med mig hunden överallt dessutom så vet jag att jag har tid med en sån krävande hund. Jag ska gå på brukshundsklubb å allt så hon (jag ska ha en tik) kommer att bli väldigt stimulerad det lovar jag

PIRU skrev:
Det där stämmer dåligt att man köper grisen i säcken , köper man en hund från en kennel som har en sund avel o är duktiga på genetik då vet man till väldigt stor del vad man får.

men som svenska Rottweiler kennlar är det väldigt få som anväder dom till bruks i dag utan det är mest utställning o då ser man ju snabbt resultat av det också inga med på SM i bruks förrutom en Masatis Nora o det är katastrof rent utsagt för det finns ju grenar som Rottweiler är grymt duktiga i som spår , sök o borde kunna gå riktigt bra i svenskskyddet men där är det ju nästan 10år sen det fanns nån bra med.

Jag håller med dig till 100% i det du säger här :bow:

ejlin skrev:
Brukshund eller inte!
Alla hundar behöver mer eller mindre hjärngympa för att hålla sig "nere på jorden".

Men visst en brukshund kräver en hel del av dig som förare!
Men har man bra kontakter inom hundvärlden och själv är villig att lära så kommer det klara sig galant!

Och det här med Vaktlusten behöver ju inte vara så spec. hög.
Tror hur som helst inte att folk bara traskar in genom dörren om dom möts av en Rottis i hallen.

Hade en Schäfer hos mig som inte visade någon form av vaktinstinkt någon gång, trots detta var folk endå skrajja för honom :)

Absolut, jag har tid och massa ork, skönt med en hund inger respekt utan å göra något. Och jag ska som sagt ändå gå på brukshundklubb :p

Fandango hade en med på bruks-SM också, men jag tror de bröt tävlingen.

Men det är dåligt med rottisar i brukset

Grejen med en rottis är att det inte alltid räcker med vare sig motion eller bruksträning. Det är mycket hund och kan du inte kontrollera detta så är risken stor att det snart är hunden som styr ditt hem och en Rottweiler som är kung tvekar inte att använda tänderna för att näpsa undersåtar ( dvs du).

Det är ingen enkel och undergiven labrador du ska uppfostra utan en hund som mycket väl kan klara sig utan dig och som kommer att utmana din ledarroll.

Tikarna är förvisso inte lika mopsande som hanarna, men det kan fortfarande var mycket hund. Prinsessfeminist här på forumet hade en riktigt tuff jäkel till tik och jag har värsta mesen. Dock ska man vara medveten om att en bra Rottweiler kräver sin förare. De är inte mesiga.

PIRU köpte visserligen Rottweilerhane som första hund, men han är en dominant man som vågar gå på sin hund om det behövs. Tvyärr har män enklare för att hantera rejäla hundar och det beror på hela deras kroppspråk och djupa röst. Jag hade också rottis-hane som första hund och det barkade åt fanders. Det jag saknade var den inneboende pondusen som PIRU har. Jag har fått konstruera min i efterhand, men det finns hundar som genomskådar det också. Rätt personlighet är ett måste för att ha rottis, i alla fall om man ska ha en rejäl sak som man ska någon nytta av som vakthund.

Bullmastiff är för övrigt inte en brukshund. Det är en ren soffpotatis och tillhör mastiffer som är en typ av gårdshund.

Senast ändrad:

Dom har ju reservationer mot människor för de är gårds/vakthundar inge vettig hund sen är det en ganska sjuk ras också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 949
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår