Rottweiler, utseende utställning?

imac

Trådstartare
Hur ska en Rottweiler se ut, utställning mässigt? Jag är även intresserad av att träna/tävla lydnad och gå kurser, så det är inte bara utställning som gäller.

Har pratat med Rottweiler klubben och fått bra tips och läsvärt ifrån dem.
Men tänkte höra med er oxå:)

Har haft rottweiler förut men det är några år sedan, höll dock inte på med utställning så det är grönt för mig..

Har fått erbjudande om att köpa denna tik på 8 månader. Lägger in en bild på henne, hur tycker ni hon ser ut?

tttt-1.jpg

ttttt.jpg

Sv: Rottweiler, utseende utställning?

Vilken typ av hund som går bra utställning är väldigt olika beroende på vilken domare som dömer. Det är ju en bedömningsfråga så det gäller att hitta domare som gillar den egna typen av hund.

Sen vad gäller den tiken du har blivit erbjuden att köpa så tycker jag att den ser rätt trevlig ut, men den är alldeles för överviktig. Vill du ha en arbetande hund så hade jag tittat efter en hund med lite längre ben och lättare kropp än den där. Men sen är det väldigt svårt att uttala sig om hunden mer än så, jag vet inte från vilka linjer den kommer och hur den är mentalt alls. Det är ju också faktorer som påverkar individens förutsättningar i framtiden.

Som när det gäller många raser är även Rottweilern delad. Du får tyvärr välja vilket du tycker är viktigast, tävling eller utställning. I alla fall om du vill komma någonstans.

Tiken på bilden tycker jag ser alldeles för tung ut i typen för arbete men säkert rätt sort för utställning. Vad är det för stam?

För att vara 8 månader är hon ALLDELES för stor. Det är även viktigt att kolla hennes stamtavla. Om hon nu är reggad? Hur ser ledstatistik ut bakåt? Är föräldrarna friröntgade? Inte alltid att ens dom är det. Ögonlysning? MH? MT? Några andra meriter? Det är mycket som ska kollas upp, och det är inte alltid lätt att hitta en vettig Rottweiler. By the way, när man säljer hundar i den åldern brukar det oftast vara så att uppfödaren har gjort en prel.röntgen och inte fått ett resultat som han/hon önskar. Så jag skulle vara försiktigt om jag var du.
Så här såg min tik ut när hon var 15 månader:
bild0194-kopia_162096965.jpg

Dom breddar sig på kroppen när dom är "redo" för det. Man ska inte ha bråttom och övergöda dom.

Tack för era svar!

Ja det är inte helt lätt.

Vill inte lägga ut hennes stam innan jag har pratat med uppfödaren om det är ok.

Uppfödaren har skilt sig, så mannen står kvar med två hundar. Han är inte intresserad, låter dem sova ute då dem hårar ner inne. Kvinnan på rottweilerklubben rekommenderade mig att göra en prel. röntgen innan köp om det skulle vara aktuellt.

Mamman är röntgad HD A ED 0 pappan har HD A ED 1. Pappan kommer inte från sverige, utan dem åkte ner med tiken så hon kunde paras. Mamman har två syskon av 10 som är röntgade, HD A ED UA, HD D ED UA. Mamman är utställd med flertal ettor, ck, hp och reserv.

Jaktintresset på mh blev 4.2 annars låg det andra runt medelvärdet.

Jag håller med om att hon är stor, hon behöver oxå gå ner i vikt.

Senast ändrad:

Jag hade inte köpt den hunden. Inte om pappan har ED även om det är lindrig, (många försäkringsbolag kräver friröntgade föräldrar för att ersätta ev höft och ledproblem) sen hade jag helst sett att fler av mammans syskon var röntgade. Men det hade inte spelat nån roll i det här fallet då pappan har ED.

Är det mammans MH du pratar om?

Det jag kan backa på är att det bara är 2 av 10 av mammans syskon som är röntgade, där den ena har HD D. Jag hade gått längre bak i stammen och tittat på HD/ED status. Sen tillkommer det att pappan inte är fri på armbågarna. Och så är valpen överviktig till på köpet.

Yes det är mammans mh jag pratar om. Pappan har inget.
Efter jag läst era svar så känner jag att jag ska nog kika vidare, jag har absolut inte bråttom.

Har även kikat på dessa valpar, http://www.blocket.se/kronoberg/Rottweilervalpar_reg_i_skk_38020618.htm?ca=8&w=3
Någon som har tid att kika lite och säga vad ni tycker? Både föräldrarna hd/ad fria och pappan ögon ua. Hd/ad statistiken ser bättre ut. Men mh testet?

Åh vad det ska vara svårt, har kikat runt i flera månader.. Och det lär ta minst lika långt tid till känns det som:cool::)

Beror på hur man ser på saken. Hunden behöver egentligen bara ha "känd mental status". Och det får man även om beskrivaren bryter för att hunden visar för mycket rädslor etc. Säg att tiken (eller hanen) inte har gjort ett MH, då kan man fortfarande para, men valparna blir inte reggade förrän tiken har gjort sitt MH.

Yes det är mammans mh jag pratar om. Pappan har inget.
Efter jag läst era svar så känner jag att jag ska nog kika vidare, jag har absolut inte bråttom.

Har även kikat på dessa valpar, http://www.blocket.se/kronoberg/Rottweilervalpar_reg_i_skk_38020618.htm?ca=8&w=3
Någon som har tid att kika lite och säga vad ni tycker? Både föräldrarna hd/ad fria och pappan ögon ua. Hd/ad statistiken ser bättre ut. Men mh testet?

Åh vad det ska vara svårt, har kikat runt i flera månader.. Och det lär ta minst lika långt tid till känns det som:cool::)

Varför har hanen inte gjort Korningen? Det är absolut det första jag reagerade på.
Skapa konto på SKK Avelsdata, där finns det ännu mer information om föräldrarna, så du kan kolla själv. Men det beror alldeles på vad du ska göra med hunden. Men det är ingen kull som jag skulle rekommendera.

Anledningen till varför pappan inte gjort MH i det här fallet är för att den befinner sig utomlands. Den kan mycket väl ha gjort någon mentalbeskrivning/test i sitt hemland, men det är svårt att uttala sig om när man inte vet vem som är pappan.

Var väldigt noga när du kollar på Rottisar. Var extremt kräsen och ifrågasättande, det är många uppfödare som inte verkar kräsna gällande vilka avelsdjur de väljer. T.ex. att avla på en tik som inte klarat sin Korning, eller hanhundar där det finns diverse sjukdomar i kullen osv. Har inte satt mig in i kullen du länkade till, men jag tycker du ska vara försiktig. Ifrågasätt varför uppfödaren gjort si och så, och ta inte vilket svar som helst. Det är viktigt att uppfödarens tänk går i linje med ditt eget.

Viktigt, kolla upp kullsyskon till föräldradjuren. Har de röntgats, vad har de fått. Jag hittade min älskling, kälrek vid första ögonkastet för oss båda. Byter ej bort eller ångrar mitt val. Fast visst är det ledsamt. Hon har hd D o C o Ed 1 + 0, vi hade påbörjat utbildning inom försvaret, men det blev stopp i o med röntgenresultat. Mh har vi gjort. Vi riktar in oss på sök i bruks nu, förutom lydnas också då. Men med facit i hand skulle jag inte åkt o kikat på henne, hon var 6 månader när vi köpte henne. Mycket i bagaget som vi jobbat hårt med. När jag sedan kikat på hunddata o ser att det knappt är någon som är röntgad av föräldradjurens kullsyskon, o av de som är röntgade har anmärkningar, fast den de avlat på är givetvis fri. Ja viktigt kolla inte bara att föräldradjruen är godkända, kolla o deras syskon o allt du kan innan du bestämmer dig för vilken kull du ska köpa en valp från. Sen finns det inga garantier, men chansen ökar :) Lycka till med ditt sökande, du kommer inte ångra dig när du fått hem din rotta ;)

Nu verkar du ju redan ha avskrivit denna valp, annars så om ditt huvudsakliga intresse är utställning tror jag säkert hon skulle kunna ta hem en hel del rosetter.
För att ställas behöver hon nog inte gå ner i vikt, men för hundens eget välmående så ser hon ut att behöva tappa lite...

Jag tycker faktiskt inte att man behöver kompromissa med utseende/bruks när det gäller rottweiler. Visst, man kanske inte kan åka på tusen utställningar och hämta rosetter i öppen klass med en hund som samtidigt tävlar elit-klass, men samtidigt så behövs ju bruksmeriter för ett utställningschampionat.

Om man tittar på det här gänget tex...

190853_10150107033878226_541298225_6753096_4078300_o.jpg

Från vänster: omeriterad, högre klass spår + SEUCH, TJH (FM) + 2*CACIB, elitklass spår + SEUCH

Det tycker jag är tjusningen med rottweilern, att de både kan jobba och ändå gå hyfsat på utställning.

Det jag skulle råda till är att PRATA med den tilltänkta uppfödaren. Visst är statistik bra, men det ger inte hela bilden. Är uppfödaren öppen med om h*n har en kull som inte blivit som planerat eller försöker h*n dölja det? Allt visar sig inte i statistiken heller, hur ser det ut med epilepsi, hudproblem osv?
Kan ärligt säga att jag personligen har faktiskt hellre en ED-belastad hund (har en välfungerande tik med 1-2, ur helfria linjer...) än en hund med epilepsi.

Nu verkar du ju redan ha avskrivit denna valp, annars så om ditt huvudsakliga intresse är utställning tror jag säkert hon skulle kunna ta hem en hel del rosetter.
För att ställas behöver hon nog inte gå ner i vikt, men för hundens eget välmående så ser hon ut att behöva tappa lite...

Jag tycker faktiskt inte att man behöver kompromissa med utseende/bruks när det gäller rottweiler. Visst, man kanske inte kan åka på tusen utställningar och hämta rosetter i öppen klass med en hund som samtidigt tävlar elit-klass, men samtidigt så behövs ju bruksmeriter för ett utställningschampionat.

Om man tittar på det här gänget tex...

190853_10150107033878226_541298225_6753096_4078300_o.jpg

Från vänster: omeriterad, högre klass spår + SEUCH, TJH (FM) + 2*CACIB, elitklass spår + SEUCH

Det tycker jag är tjusningen med rottweilern, att de både kan jobba och ändå gå hyfsat på utställning.

Det jag skulle råda till är att PRATA med den tilltänkta uppfödaren. Visst är statistik bra, men det ger inte hela bilden. Är uppfödaren öppen med om h*n har en kull som inte blivit som planerat eller försöker h*n dölja det? Allt visar sig inte i statistiken heller, hur ser det ut med epilepsi, hudproblem osv?
Kan ärligt säga att jag personligen har faktiskt hellre en ED-belastad hund (har en välfungerande tik med 1-2, ur helfria linjer...) än en hund med epilepsi.

Självklart har man hellre en ed-belastad hund än en med ep. MEN då man kan minska risken o inte få något, så tycker inte det var en bra jämförelse eller alternativ. Man kan aldrig garantera, men man gör allt vad man kan genom att kolla upp föräldradjurens syskon o höra med tidigare valpköpare o all den info som går att få.

Självklart har man hellre en ed-belastad hund än en med ep. MEN då man kan minska risken o inte få något, så tycker inte det var en bra jämförelse eller alternativ. Man kan aldrig garantera, men man gör allt vad man kan genom att kolla upp föräldradjurens syskon o höra med tidigare valpköpare o all den info som går att få.

Naturligtvis vill man väl helst ha en helt frisk hund. Och så ska den ha bra mentalitet, korrekt exteriör och bra arbetsegenskaper.
Vad jag menar är att naturligtvis ska man titta på statistiken, men allt står inte på avelsdata. Man måste prata med uppfödare, prata med kunniga, se vilka hundar som presterar, vilka uppfödare som får uppfödarpremiering osv osv.

Min egen hund är som sagt ed-belastad, liksom flera av hennes kullsyskon*. Jag tror mig veta att om man som tilltänkt valpköpare skulle fråga uppfödaren om det skulle man få ett ärligt svar och en så god förklaring som hon kan lämna. Det är ingenting vi har blivit uppmanade att hålla tyst om, inte heller avråddes vi från att röntga resten av kullen när det första felande resultatet kom. Annars är det väldigt vanligt.

Titta på sjukdomsrapporteringen inom AfR, enligt den har inga rottweilers insjuknat under 2011?! Det vore ju fantastiskt om det vore så, för inte är det väl så att uppfödare sticker under stol med andra defekter än ledbekymmer?
Samma sak med alla dessa MH/MT där ägaren avbryter... Allt för att slippa stå för ett dåligt resultat.

* Detta ur vad jag skulle beteckna som helfria linjer. Något måste ha slagit fel i kombinationen? De två som är värst belastade har båda skadats allvarligt vid synbart lindriga olyckor som valpar. Nedärvda svagheter eller ren otur, vem vet?

Edit: Fel av mig, två sjukdomsfall har inrapporterats, men ingen av dem hade skickat med journalkopior...

Senast ändrad:

Tack för alla bra svar!

Vårt letande fortsätter:) Har dock inte släppt tiken på bilderna helt, är intresserad av henne men åhh jag vet inte. Är väl bara en tidsfråga innan hon blir såld så seg som jag är...

En sak som jag har märkt när jag har ringt är att folk inte är ärliga, ljuger och tror inte att man kan/ska kolla upp det:crazy:

Ringde på en annons, tjejen i familjen säger att hennes sambo har blivit akut allergisk. Efter en stund ringer han upp mig (hennes sambo), då säger han att dem har köpt hunden av en familj som blev akut allergisk. Meningen var att dem skulle omplacera hunden åt familjen. Jag frågar vad hunden heter och om föräldrarna, hon är reggad i skk med stamtavla får jag till svar. Jag säger då att jag gärna vill ha namnet så jag kan kolla lite inne på skk, jaha kan man kolla upp sånt frågar då killen mig. Ja det kan man säger jag, okej nej hunden har ingen stamtavla. Jag tackar för mig och lägger på. 13 000 skulle dom ha för valpen.

Ringde på en annan annons, ägaren, eller mellanhandeln stressar på mig som sjutton. Ja men hunden är på väg ner till mig från norrland då kvinnan som köpt blivit allergisk. Om min kompis (som hämtat hunden) kan droppa hunden hos dig så får du den för 7000 kr men om hunden ska hem till mig först innan du vill kika så kostar hon 15 000 kr. Jag bor ca 1 timme från mellanhandeln. Han visste inte vem hunden var efter eller vad hon hette (nu visade det sig att han hade hjälpt en kvinna att hitta hem åt hennes valpar som har div fel. Valpen som jag ev var intresserad av har överbett) Jag som tydligt sa till honom att jag bla är intresserad av utställning. Jag luskade sedan fram vem hennes föräldrar är, både har ed 1 och röntgades om från c till b höfter, mamman fick avbryta mh testet pga av rädsla.

Ringer sedan på en annan annons, jätte snäll tik på 4 år. Super fin stamtavla. Frågar om namnet på hunden, det visar sig att hunden har hd c. Föräldrarna aldrig utställa och syskon med hd och ed fel. Men denna hund är bra, du kan ta valpar och tjäna pengar på det. Jag har nydligen haft en kull på henne säger han. Tackar för mig där oxå.

Sen har jag självklart pratat med trevliga människor:) Men då har det bara funnits hanar kvar och jag vill helst ha en tik, eller så har det varit något annat (tex snea framben hade en tik som jag ringde på men ägaren var trevlig och sa det med en gång, så utställning fick man isåfall lägga åt sidan)

Hur länge dröjde det tills ni hittade eran rottis?:) Var ni "kräsna"?

Hösten -06 började vi aktivt leta valp. Vi ville ha en tik som hade förutsättningar att passa som försvarsmaktshund, som gick att ställa ut och som skulle vara en familjehund mer än en utpräglad tävlingsindivid. Frisk och mentalt stabil förstås.

Vi hade slutligen två kennlar "kvar", den ena hade svärmor tidigare köpt sin hund ifrån. Där stod vi på andra plats för en tik. Tyvärr blev det bara en tik i den kullen, därmed valde vi att avstå och chansa hos den andra kenneln där en av tikarna antingen skulle bli kvar hos uppfödarna eller gå till oss.
När valparna var 6 veckor bestämdes det att uppfödarna hade fullt med sina 3 vuxna hundar och därmed fick vi köpa vår prinsessa :love:
I maj 2007 hämtade vi hem henne.

Förutom att hon är ED-belastad så är hon allt vi kunde drömma om och mycket mer. Framförallt hade vi aldrig kunnat hitta en hund med bättre mentalitet! Hon är korad med 516 poäng, hon är stenhård och backar inte för nåt, men samtidigt kan vår 1½-åring plocka mat ur munnen på henne utan att hon protesterar.

Har du tittat på valphänvisningen hos rottweilerklubben? Det finns en kull hos en mycket etablerad kennel som jag skulle ringa på om jag var du...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 630
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 454
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 699
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 960
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola