Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Sv: Rottis som inte vet att jag är "ledaren"

Men kan man inte jobba utifrån ett kombinerat synsätt ?

Man motiverar hunden till samarbete men lägger också in negativa minnesbilder på sådant som verkligen är förbjudet ?

Fast då kommer ju en följdfråga: Vad är en negativ minnesbild för dig, eller mer riktigt : hur skapar man en negativ minnesbild hos en hund ?

Åkej, jag frågade eftersom jag fortfarande är lite uppskakad efter min sammandrabbning med en sk Hundtränare, som sätter ut lappar med erbjudandet att ta sig an sk "Problemhundar", och som pratar om att det ENDA som överskuggar en hunds drifter och egna önskningar, blockeringar etc, är kraftigt negativa minnesbilder. Han tog min 1åriga Beauceronhannes koppel för han ville visa att man kunde få honom att inte hoppa på folk när han ska hälsa (han är JÄTTEentusiastisk) och karln ryckte i min hund så han flög, innan jag sen hann dra efter andan ryckte han igen så stryphalsbandet gick av. Tack och lov får jag väl säga. Annars hade karln väl fortsatt innan jag hunnit avbryta. Detta gjorde han då hunden INTE hoppade, utan tittade åt ett annat håll, dvs helt omotiverat och utan att ge hunden en chans att ens fatta vad han begärde. Det var för j-vligt.
Jag känner inte Piru, han verkar ha klara och bestämda åsikter och hans hundar verkar ju trivas med honom. Men jag blir så fundersam när folk erbjuder sig att korrigera "problemhundar". Nej, jag har inte läst igenom hela tråden, det borde jag väl ha gjort... Förlåt... Jag slängde bara in en fråga helt spontant.
Självklart kan man, i vissa situationer, använda sig av negativa intryck också när man tränar hund. Själv upplever jag att ett positivt sätt är mer effektivt, inte minst på en unghund (12 månader). Jag har en hund med mycket allvar under den glada, snälla ytan, och jag vill inte att han ska förlora sitt nu 100procentiga förtroende för mig som en lugn, stark och säker ledare genom att uppträda ilsket, upprört och hotfullt.

Senast ändrad:

:idea::love::rofl::banana::bump::bow:
....visst får det finnas klara regler i en familj med hund/ar,och då så svarta och vita som möjligt.
Man bör också tänka sig för både en och två gånger innan man väljer ras.
Dela på en flock som "triggar" varandra,alltså lämna bort till ett nytt hem,utan att behöva känna att man har misslyckats.Det kan komma en annan,annorlunda tid i livet,då det finns tid,ork och mera förståelse för hur det är att vara hundägare.
:idea:För er som verkar tycka att det är en vedertagen regel att "knäcka" en hund som morrar eller är allmänt frustrerad:eek:,varför inte skaffa en boxboll att slå på istället.

Uff! Du ska vara glad över att du har en social hund!

Hade någon gjort sådär mot min hund hade jag blivit vrålförbannad :mad:

Åh my ( ursäkta uttrycket nu ) fucking god..

Nu är jag ingen person som förespråkar våldsamma handlingar, men jävlar det karlskrället hade nog gjort bäst i att kuta om han hade gjort så på min gris ...

Åh my ( ursäkta uttrycket nu ) fucking god..

Nu är jag ingen person som förespråkar våldsamma handlingar, men jävlar det karlskrället hade nog gjort bäst i att kuta om han hade gjort så på min gris ...

Eller någon annan av ens hundar.:eek::mad:

Hade nog själv satt på han ett stryp-eller ännu bättre ett stakel och levt ut all min ilska över gubbfan!:devil:

Puckon det finns alltså.

Jag kan tycka att vissa "hårda" metoder kan vara lämpliga på vissa hundar. Men en hund som är social i folk ska väl inte behöva få en nackskada?

Jag är en sådan som gärna pratar gott om vatten, och det är en metod som inte är farlig någonstanns men gör stor effekt.

Träffade en tjejs hund härifrån buke, denna hund fick en sprutt vatten vid "spännande" mot andra hundar (jag säger åt alla hundar INNAN utfallen är igång) och det räckte. Han skötte sig bra hela dagen och gör det fortfarande tror jag.

Vattnet är ju till för att bryta ett beteende samtidigt få en tillsägelse. Det är svårt att bryta en hund som är uppe i varv med social korrigering då man riskerar att hunden; 1. Inte hör. 2. Svarar emot.

:devil:Jag skulle ha sparkat honom på smalbenet:eek:
Hur i HELA FRIDEN kan man som tänkande varelse ta sig till,att göra så mot någon annans hund??Ja´mot någon överhuvudtaget:confused:
PÅ :smirk:Den gamla goda tiden(Anders H),fick vi ett mkt bra tips,hur vi skulle lära vår 50kghane att inte hoppa på människor.
SÅÅÅ enkelt;Du tar bara ett par steg baklänges och berömmer,om nödvändigt.Det funkar till 100%,kanske att det tar ngt längre tid beroende på ålder,ras et.c,MEN det funkar:rofl:

Så här tänker jag i grova drag.

En problem fri hund som bara ska dresseras mot nåt kör jag bara positivt.Sen på vägen kan det ju behövas tillrätta visa men det menas ju inte med o rycka huvudet av hunden utan bara lugna dig o lyssna typ.

En problem hund som ex gör ufall mot folk/djur och såna saker där kör jag mycket med o ta bort det med hårda metoden som vissa kallar det, obehag så hunden funderar både 2-3ggr om det verkligen är värt o utföra handlingen den tänkt.Om hunden kommer in i handligen så ska det bara sättas stopp för o hunden får sig en aha upplevelse.

Senast ändrad:

Vad du behöver tänka på när ni träffas är att tipsa henne om metoder som HON klarar av. Att du styr upp hundarna så de funkar för dig, det tvivlar jag inte ett ögonblick på. Men TS ska kunna göra det själv sen när du är hemma.

Givetvis annars är det ju rätt meningslöst..

Hade en "problem hund" hemma i dag. dom har aldrig vågat gått på stan med han för han är inte go med andra hundar. Han gjorde ett utfall men det ångra han kan jag lova:devil: sen inte ett problem under hela promenaden. Får se om det sitter i hunden nu o ägaren är instruerad hur hon ska göra. Hunden har gjort enorma framsteg på bara kort tid.Den hunden kan jag tänka mig äga världens potens o kunna bli igentligen vad som helst skyddshund, spårhund,sökhund, väktarhund ja vad du själv är intresserad av.

Vad gjorde du? Min hund gör "utfall" fast inte aggressiva, han vill bara PÅ DOM och "leka" men hans lekar är väldigt dominanta och inga hundar vill veta av honom längre. OBS han är inte aggressiv och vill inte skada, men beter sej som en idiot och tacklar andra hundar så dom blir platta. Jättetråkigt. Han har umgåtts med andra, sunda vettiga hundar hela sitt liv (är 12 månader nu) men började med sina tacklingar sedan han blev stor och stark (72 cm och 45 kilo muskler).

Idag har jag knappt sett hundarna. Gick en låångpromenad med dom i morse, jag och mamma. Rajja har sovit hela dagen nästan, sköönt. Sen fick vi gäster och Rajja som älskar barn blev ju helt till sig men hon fick ligga uppe på övervåningen.

Nu är jag glad över att min hund inte är aggressiv mot andra hundar, det finns ganska mycket fördelar med henne ändå. Hon går ihop med alla hundar, stora som små. Inte aggressiv mot andra människor, mest social och glad när hon träffar nån, vill gärna hälsa och hoppa men lägger henne alltid när vi ska fram och hälsa på nån och det kan ta några minuter att få henne lugn.

Jag tror att PIRU kanske kommer att ta tag i mig då jag tror att det är jag som är problemet inte hunden. Jag vet att detta kan vara världens snällaste trevligaste lydigaste hund, har sett så många gånger då hunden uppfört sig som en ängel, även mot mig. Men jag tror hon är osäker och inte riktigt litar på mig till hundra procent och att våran relation inte är så bra.

Har varit inne i Hagfors med henne, åkt buss med henne, suttit med henne i en stor folkmassa, absolut inga problem, men ibland kommer bakslagen och det går åt pipan, och det är oftast när jag tappar kontrollen över mig själv och blir sådär jävla arg som jag kan bli. Går vi förbi hundar bryr hon sig inte.

Tänkte jag skulle tala om något som är positivt.

Givetvis annars är det ju rätt meningslöst..

Hade en "problem hund" hemma i dag. dom har aldrig vågat gått på stan med han för han är inte go med andra hundar. Han gjorde ett utfall men det ångra han kan jag lova:devil: sen inte ett problem under hela promenaden. Får se om det sitter i hunden nu o ägaren är instruerad hur hon ska göra. Hunden har gjort enorma framsteg på bara kort tid.Den hunden kan jag tänka mig äga världens potens o kunna bli igentligen vad som helst skyddshund, spårhund,sökhund, väktarhund ja vad du själv är intresserad av.

Har samma problematik med min rottweiler:crazy:.. Jag har gjort precis som du, tillrättavisat dumheterna precis när det sker. Jag får stopp för det, han lägger ner utfallena.......för den här gången:crazy:.. Nästa dag är det på det igen. Är han dum i hela huvudet? Det finns ingent annat jag kan hitta på med honom än att ta till hårda takter, så hårda takter jag nu kan när hunden är jämnstor med mig. Krävs hårda takter för att hunden överhuvudtaget skall bli kontaktbar. Han vet om att det är fel, men han tar helt enkelt skiten för sina försök till attacker. Min hund är hanhundsagrissiv. Och svarar på alla utmaningar.

Kanske borde be om en träff med dig också så jag får lära mig att vara effektiv, kanske du kan komma på något fel jag gör. jag har ingen aning. Jag tror inte att jag kan göra så mkt mer. Känns som om felet var att jag åtsidoatte hunden under en perjod (fel perjod i hundens utveckling) när min fysik var begränsad tack vare skitjobbig graviditet. Man skall inte skaffa barn i fel tid ;)

Detta är ENDA problemet jag har med min hund. Han fungerar utmärkt på alla andra plan och i alla andra situvationer.

Förmodligen väger inte bestraffning så tungt, för han det är inte speciellt obehagligt så han har ingen stark minnesbild av vad som hänt gången innan. Sen kan det vara så att du ger han signaler o starta för att du blir osäker vid möten.

Svårt o säga när man inte sett er.

Ååå snälla Piru ta med kameran och skicka in några band till fyran, snart kan du heta "sveriges svar på the dog whisperer" aka cesar Millan :D
Du kanske blir störtrik!

Atoxa: Jag tänkte fråga om du provat några andra metoder? Om du inte har det, kan du tänka dig att prova något annat? Det kan ju vara så att just i den situationen funkar inte den metoden varken för dig eller din hund. Att använda hårdare metoder för ofta ger oftast en avtrubbad hund, som kanske lyssnar för stunden men som inte lär sig något.

Att byta metod kan vara effektivt. Jag har pinscher & i de flesta situationer har jag fått prova ett par metoder innan jag hittat rätt, ibland har jag fått tagit i, som att hoppa ur bilen innan man får ett varsågod, oavsett vad som händer runtomkring, där har jag slängt in hunden i bilen & inte låtit alltför glad ett par gånger när han hoppat ut utan kommando, vilket har funkat där, men i situationer där han hoppar/drar mot andra hundar är hårdare metoder helt meningslösa, han har ev kunnat lyssna då men det har inte gett något i längden, oftast så stänger han bara av & blir stressad, där funkar det bättre om jag med mitt beteende visar honom hur han ska vara & med lydnad får honom att sitta/ligga.

Något som är lite motsägelsefullt men som kan funka är klicker, du klickar in hunden, sen när hunden ser en annan hanhund/hund så klickar du, börja på långt avstånd. Gör det närmare & närmare, hunden lär sig snart att den ska ta kontakt med dig när den ser en annan hund.

Hoppas att du vågar prova något annat, det är så lätt att fastna i gamla vanor:)

Jag har provat att göra annat oxå. ..;)

Problemet är att han blockerar allt när vi möter andra hundar. Det som funkar är att byta håll och riktning flera gånger, och med tvång och allvar få honom med mig.

Jag är inte omöjlig! Och vilken nyckel som helst duger, om den leder till att beteendet försvinner.

Men när man väl hamnar i situvationen så finns det inte så mycket annat att göra. Han väger över 50 kg, han är stor och stark. Folk blir livrädda för oss ... Många vill inte möta oss (de litar vell inte på min förmåga att "hålla honom".) Jag har varit på kurs och tränat bland andra hundar, fått honom med mig och det ända sättet att få hans uppmärksamhet är att kräva den.
Lura mig till, eller att försöka övertyga till uppmärksamhet fungerar inte. Jag har i och för sig inte arbetat med klicker, mer än att jag klickat in honom. Andvänt klicker som beröm, bekräftelse på att han gör rätt. Känns som om man behöver en kurs i bara klickerträning.;)

När jag rannsakar mig själv så inser jag att vi möter hundar för sällan. Skulle behöva ha ett gäng möten varje dag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 921
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: Redfox
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar