Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knävinkel kollar jag, eftersom samtliga våra rottisar har fått problem med korsbanden. Höfter och armbågar är också av vikt för mig, om jag varit i marknaden för en valp.
- Vara extremt ifrågasättande till avelsdjur som är nedlusade med utställningsmeriter.
Äsch då, du vet precis vad jag menar.Fast man kan vara både snygg o smart!
Dobbis/med tidigare IPO 3,SUCH ,FINUCH råtta
- Reggade i SKK
- ED/HD UA / 0
- Föräldradjuren o bakåt har bruksmeriter, samma för kullsyskon, bakåt o framåt i stamtavlan.
- Tidigare avkommas meriter/hälsostatus.
- Vara extremt ifrågasättande till avelsdjur som är nedlusade med
Så du tycker inte att A är tillräckligt bra höfter? Är UA det enda seriösa även när det armbågar? Dessa bruksmeriter vart hittar man det någonstans? Likadant meriter och liknande finns det någon databas för det? Varför är det ett problem om en hund har bra utställningsresultat? Vi är både intresserade av bruks samt utställning så därför hoppas vi inte att det ena ska utesluta det andra? Vart hittar man utställningsresultat?
Har en rottis som är 14 år som dock inte har någon stamtavla. Denna gång är jag intresserad av en renrasig rottis.
Toppen att du kollar upp detta innan du börjar leta valp!
Här är länken till avelsdata: https://hundar.skk.se/avelsdata/
Där kan du söka på föräldrarna till en kull du är intresserad av och få veta allt som finns registrerat. Jag gillar fliken "kullsyskon" då den ger en bra överblick och samma med avkommor om det redan finns. Man kommer till eventuellt tidigare kullar genom att välja kullar och sen klicka på siffran som visar det sammanlagda antalet. Sen kan man klicka sig vidare så långt det finns hundar genom länkarna.
Jag har en bekant som precis tagit bort sin superfina Rottis (mycket atletisk tik) som aldrig blev bra efter OCD (lösa benbitar) och många får som sagt problem med korsbanden vilket säkert beror på tunga hundar med för dåliga vinklar vilket är lättare att se än OCD.