Röstning - Sveriges roligaste/bästa terrängbana

Donnatello

Trådstartare
Ja precis kan vi inte ha en liten röstning om Sveriges roligaste/bästa terrängbana.

Skriv även om ni menar debutant, lätt, *-ig osv.

Själv har jag bara ridit debutant hittills eller 0,90 om man ska va petig då jag rider häst.

Jag tycker att Maristads är väldigt rolig att rida för att den banan är ganska utslagsgivande och testar både ryttare och häst på ett bra sätt. Betyg 5/5

Sen tycker jag även att ekenbergs bana är rolig är det ekenryttarna tro? Den banan är också lite teknisk vilket jag tycker är roligt. betyg 4/5

Nu är det eran tur!!!

Sv: Röstning - Sveriges roligaste/bästa terrängbana

Jag hakar på:

Vinslöv deb/lätt får 5/5 poäng! Otroligt fin terrängbana med många typhinder och inbjudande för bäbishästar.

Mariestad deb/lätt 4/5 poäng. Ganska svår debutant som är bra att rida om man ska gå upp i Lätt klass. Den Lätta däremot kändes som en mycket bra bana att debutera på då det finns alternativ på de svåraste hindren.

Hermanstorp 3/5 i deb. Anledningen till 3:an är den enormt dåliga starten. För övrigt jättefin bana när man kommer över vägen...

Trollhättan 4/5 i deb. Helt ok bana för en debutant men underlaget lämnar lite att önska...

Örebro 2/5 i deb på "nya banan". Dåligt underlag, alldeles för många djuplandningar och knixig bana. Däremot får den gamla banan 5/5 poäng! Den är underbar att rida....!

Trossnäs...drömstället! 6 av 5 möjliga...hihi Näe, men Trossnäs folket har en speciell plats i mitt FT-hjärta! Alltid lika glada och trevliga, bansträckningen i deb och lätt klass är alltid fair och känns helt ok att rida på trots att man väjer för träden ibland!

Kinda debutant 3/4. Mycket trevliga arrangörer men inte så rolig terrängbana, knixig och lite upp och ned och fram och tillbaka i en hage...

Kan ju fortsätta med några banor till själv då

Tranemo: 0,90 ganska lätt, inte speciellt tittig bana en bra bana att börja på. Lite uppför och nerför här och var. Dock en ganska tråkig "ryttarbana" tycker jag. 3/5

Trollhättan: Håller med tidigare om att det är en ganska bra bana att börja med inga speciella svårigheter. Men som sagt den håller inte när det regnar mkt. 3/5

Åkerbo: Ganska trevlig bana som är bra att följa när man tittar på. Lite roliga hinder. Dock var min häst som en ångvält när vi var där och det gick rikigt kass men det kan jag ju inte klandra banan för :smirk: 4/5

Tittar på 90/100.. första poängen gäller terrängen den totala är med allt..
Vinslöv 90/100 -- 4/5 p. Bra varierad bana. Kunde varit mer kuperad. Bra underlag. (Totalt: Allt samlat, allt på en dag = 5 poängare)

Tågarp 90/100 -- 2/5 p. Trist, platt, fram och tillbaka bana. Bra underlag. (Totalt: Allt samlat, allt på en dag MEN alltid väntan på resultat 2/5)

Torn 90 -- 1/5 p. Mycket trist, platt, fram och tillbaka i elstakethagar. (Totalt: allt samlat, alltpå en dag, men nej.. 2av5)

Hermanstorp 90/100 -- 3/5 Uselt 1:a hinder. 90-klassen ganska ok för övrigt. 100 för svårt vattenhinder, underlaget bitvis dåligt, (Totalt: trist väg till terrängen till fots, delat på 2 dagar, 3/5)

Gärds 90/100 -- 4/5 allt samlat, varierat, platt, bra underlag, (Totalt, allt på en dag, samlat 5 av 5)

Sydslätten 100 - 4/5 kuperat för att vara i Skåne, varierat. (Totalt: delat på 2 dagar, trist väg till terrängen/dressyren/hopp fr P ger 4/5)

Trossnäs CNC*-- 4/5 snirklig, trädig bana utan teknik, stora fina hinder. (Totalt: långt mellan dr/h och terr, ger 3/5)

Kinda 90 -- 3/5 lite, lite kuperad, knixig, fram och tillbaka (utmärkt att filma) (Totalt: på en dag, samlat, 4/5)

Skurupbygden 90/100 -- 4/5 kuperat, varierat, ser allt, (Totalt: lite långt mellan dr/h och terr 4/5) Skitbra 90 bana för unghästar..

Jag föredrar endagstävlingar även om jag får övernatta borta. Det blir så asocialt med 2-dagars... och en massa extra jobb + dötid.

Som mamma föredrar jag att se hela banan i terrängen men jag inser att det oftast inte är den optimala banan.

Min ponny gick super på Torns debutant och var en av 4 felfria på typ 20 starter, så där måste det ju bli en 5a :angel:
Nja, ärligt är det väl en rätt tråkig bana, men jag gillar den, ponnyn går alltid bra där, lagom svåra hinder.. så 3a

Tågarp debutant gick han också bra, fast han gillade inte graven med zebrainfångarna :angel: . Annars rätt bra bana, 3a

Vinslöv gillar min ponny av någon anledning inte alls, dessutom har de jättekonstig tidtagning :confused: . Förra året var jag 20 sek för långsam, när jag ridit i normalt tempo och fått 15 och 10 under optimal i Torn och Tågarp, och i år fick en kompis 40 sek för snabbt med 4 stopp och en iofs stor, men typ ardennermodell D-ponny :crazy:
Men egentligen är det ju en fin och mysig bana, rider inte runt bland dressyrbanor eller hagar, så 3a där också :p

jättekonstig tidtagning i vinslöv

hrm de har ett atomur som de skickar iväg en på sekunden med. Därefter tas tiden exakt vid målgång med atomur och sedan räknas tiden ut. Självklart kan det räknas fel men tidern är något exaktare än med klocka. Och är det fleräknat kan man enkelt se det. (Svårare om det är felklockat..)
Torn och andra brukar låna klockorna. Man behöver inte en massa tidtagare.

Det där med tiden är svårt. Jag brukar alltid klocka mina flickor. Oftast slår det på någon sekund/några få sekunder men inte mer. Däremot skiljer det mycket beroende på vilken bana de rider på. Det är så mycket som påverkar.

90/100 Qvinnerstas bana Kalle Holmberg bygger så himla omväxlande och kul 4/5 (struligt med starttider, veterinär och annat, men terrängen är perfekt)

CNC* Trollhättans fjolårsbana tyckte jag var jättekul 5/5(även ett trevligt arrangemang), trots underlaget, men tyckte inte det var så illa.

Andra favoriter på 100/CNC* nivå är Åkerbo, Skedsmo i Norge (Som tyvärr är plöjd i år) Hermanstorp hade oxå en kul omväxlande 100 bana, hoppas vi får ihop lag till Lag SM i höst, ska bli kul att se hur de gör CNC*(hoppas att de kan införa något liknande resultatpinnar eller dylikt, för det är trist när man inte vet hur man/kompisarna ligger till, resultat ska rapporteras löpande, då blir det inte heller strul i slutet utan är det något som är tokigt kan man justera vartefter)

Ett litet axplock, kan dock variera rätt mycket om det byts banbyggare etc
Bollnäs: Stor fin bana där man kan se en hel del, ofta ganska lagom svårt, lite trångt och knöligt med de andra diciplinerna
Leksand: Vacker bana, en del i skogen, ofta lite lätt. Trångt med parkeringen och jobbig lång backe att gå mellan terrängbana och resten
Baståsen: Liten mysig tävlingsplats med "allt i ett"
Hofors: Hemmabanan så här är jag partisk, men många säger att det är Sveriges vackraste bana, lite kuperad, naturligt vatten och du ser alla hinder från publikplats. Allt samlat på samma ställe. Ibland har det byggts lite för svårt för de lättaste klasserna
Enköping: OK bana, lite platt och utspritt
Örebro: Varierat, ibland dåligt underlag, ibland super, finns mycke bra hinder men ibland väl svårt i lätta klasser
Qvinnersta: Liten tävlingsplats, gör så gott dom kan, men underlag på dressyr och terrängbana behöver ses över. Långt mellan terräng och övrigt
Skaraborg: Bra terrängbana övrigt kan vara lite spartanskt...
Sämsholm: Fin bana men man ser inte så mycket från publikplats
Tranemo: Förstår inte... med alla dessa meriterade banbyggare så är banan ändå lika tråkig och med bitvis dåligt underlag. Kommer att tänka på "skomakarens barn går med trasiga skor". Löpande bandsprincipen tillämpas..
Hermanstorp: Har bara varit där en gång och då var banan exakt samma som de 3 tidigare åren enl.uppgift. msvB där var lättare än lätt i Örebro. Fin hopp/dressyr anläggning
Mantorp: Ett favvo ställe, bra terrängbana och trevligt folk väger upp långa avstånd mellan banor, parkering etc
Kinda: Trångt vid hopp/dressyr men rätt trevlig mellan-lätt terrängbana där man ser en del från publikplats. Allt på en plats
Vaxholm: Trevlig compact-bana intryckt på dyrbar Stockholmsmark :rofl: trevligt folk som ligger i för att det skall fungera trots lite utrymme, långt till hopp-bana
Stockholms FRK: Coolt att tävla mitt i stan, ganska stort byggt när vi var där, hoppning på jättebanan brukar medföra många nedslag..

Åsså glömde jag förstås en favvobana
Trossnäs: Alltid bra byggt, på bra underlag, kunde vara lite mer tekniskt i svåra klasser. På minus-sidan ligger avstånden mellan dicipliner, parkering etc. På jättepluss ligger naturligtvis den levande datamaskinen "Trossnästösa" finns överallt och har svar på allt

Red boxholms 0,90 för 2 år sedan. Gillar den skarpt. Var underbart att susa runt i bokskogen och sen var det kul att det var så mycket upp och ner i backar. Helt klart min favorit av dem jag ridit. Men är det någon som vet varför de inte har någon tävling dettta år heller?

Vinslövs 0,90 ligger oxå på topp 5. Dock drar det ner lite att de bara hade 1 framridningspaddock inför dressyren och 4 dressyrbanor, gick knappt att galoppera där inne utan att krocka med någon. (även det för 2 år sedan).

Torn är nog den jag tycker sämst om. Jätteknölig hoppbana och trist terräng på plant underlag in och ut ur hagar. Fast diggar "Tåghindret".

Jag hakar på:

Vinslöv deb/lätt får 5/5 poäng! Otroligt fin terrängbana med många typhinder och inbjudande för bäbishästar.

Mariestad deb/lätt 4/5 poäng. Ganska svår debutant som är bra att rida om man ska gå upp i Lätt klass. Den Lätta däremot kändes som en mycket bra bana att debutera på då det finns alternativ på de svåraste hindren.

Hermanstorp 3/5 i deb. Anledningen till 3:an är den enormt dåliga starten. För övrigt jättefin bana när man kommer över vägen...

Trollhättan 4/5 i deb. Helt ok bana för en debutant men underlaget lämnar lite att önska...

Örebro 2/5 i deb på "nya banan". Dåligt underlag, alldeles för många djuplandningar och knixig bana. Däremot får den gamla banan 5/5 poäng! Den är underbar att rida....!

Trossnäs...drömstället! 6 av 5 möjliga...hihi Näe, men Trossnäs folket har en speciell plats i mitt FT-hjärta! Alltid lika glada och trevliga, bansträckningen i deb och lätt klass är alltid fair och känns helt ok att rida på trots att man väjer för träden ibland!

Kinda debutant 3/4. Mycket trevliga arrangörer men inte så rolig terrängbana, knixig och lite upp och ned och fram och tillbaka i en hage...

Håller med om att kindas bana inte är den bästa, var själv där i helgen och red debutant.
Och nu har jag en fråga!
Brukar det verkligen vara så mkt som 16 språng i en debutant och brukar det ingå en trapp?

I en 90-klass ska det vara minst 13 språng och max 17 så 16 är helt normalt. :)

Min favorit är nog faktiskt Sämsholm, älskar omgivningarna där, det är bra med allting samlat, bra sandig mark, terränghindren känns verkligen som riktiga terränghinder innehåller inte en massa färgglada konstiga hinder. Fint vatten man hoppar ut i en sjö. Har aldrig haft något direkt att klaga på när det gäller arrangemanget. Så 5/5

Red boxholms 0,90 för 2 år sedan. Gillar den skarpt. Var underbart att susa runt i bokskogen och sen var det kul att det var så mycket upp och ner i backar. Helt klart min favorit av dem jag ridit. Men är det någon som vet varför de inte har någon tävling dettta år heller?

Så blir det äntligen skrivdebut för mig här på Buke då... :D

Förra året gick det inte att hålla några tävlingar pga EU-regler gällande att marken måste ligga i träda. Tävlingarna blev därför inställda och sen har det väl varit lite dåligt intresse för att underhålla banan. Men under våren har det jobbats på den och den 15 juli körs en hunting (träningstävling). Förhoppningsvis blir det fler tävlingar så att inte lilla Boxholm glöms bort.

Är det antal språng du pratar om, eller antal hinder?

Så blir det äntligen skrivdebut för mig här på Buke då... :D

Förra året gick det inte att hålla några tävlingar pga EU-regler gällande att marken måste ligga i träda. Tävlingarna blev därför inställda och sen har det väl varit lite dåligt intresse för att underhålla banan. Men under våren har det jobbats på den och den 15 juli körs en hunting (träningstävling). Förhoppningsvis blir det fler tävlingar så att inte lilla Boxholm glöms bort.

JAA! Boxholm är ju en av mina favvo platser! Jättetrevliga människor och kul bana. Hoppas ni kommer igen snart så kommer vi som ett skott!:banana:

Både frågeställaren och jag skriver språng så vad tror du? Pucko. ;)

:p
Anledningen att jag undrar är att det var 18 språng i Bollnäs 90 cm. Inte mig emot iof, tog slut alldeles för snabbt.

Det var ju lite intressant, trodde att man hade TR tillgängligt när man byggde banor. :angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 224
Senast: mackan
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Distans Jahapp, då har även jag, som aldrig i mitt liv har varit någon tävlingsmänniska, drabbats av den där lille tävlings:devil:en... Jag red...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: lulski
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka