Röstning - Sveriges roligaste/bästa terrängbana

Sv: Röstning - Sveriges roligaste/bästa terrängbana

Ja vad härligt. Hoppas att Boxholm har tävlingar nästa år då jag är ogravid:)

Ja då är det bara 13 språng det får vara. Varken fler eller färre.

Jag vet det. Jag vet dock också att iaf omgång tre (Kinda som Camomill nämnde) har haft fler språng. Jag vill minnas att omgång två, Mantorp, hade prick 13 språng. Försöker minnas banan i huvudet och det stämmer nog.
Kindas första omgång i april var jag inte med på så den vet jag inte.

Jäkligt störande att de hade fler hinder då lagets tredjeryttare hoppade fel hinder nr 14, eller om det var 15, och blev utesluten. Laget hade annars blivit tvåa i omgången och totalt :devil: ;)

Jaa, man kan ju tycka att en klubb som är vana vid att arrangera fälttävlan borde kunna reglerna i TR.
Dom får som hemläxa att läsa på =)
Inte underligt att både jag och mamma blev chockade över hinder mängden samt trappen

Fast 16 språng är inte jättemkt mer, tycker inte jag alltså. Trappa tycker jag rent personligen är ett enkelt hinder att hoppa, särskilt om det är så lågt som det är i Debutant.
Sa ni till på tävlingen?

Jaa, man kan ju tycka att en klubb som är vana vid att arrangera fälttävlan borde kunna reglerna i TR.
Dom får som hemläxa att läsa på =)
Inte underligt att både jag och mamma blev chockade över hinder mängden samt trappen

Det är inte klubben som bygger banan utan banbyggaren som i sin tur har en Teknisk Delegat som skall se till att allt blir rätt. Ibland kan man tycka att det är bättre att få nåt språng för mycke eller några (hundra-)meter för mycke för att få till en rytmisk och omväxlande bana istället för att sätta upp plikt-portar etc eller få jättelånga galoppsträckor utan ett enda hinder

Måste bara få lägga till en personlig åsikt. JAG tycker att det är jätteläskigt att hoppa trappa neråt. Och när jag för 2 år sedan startade min absolut första debutant i Kinda och såg trappan som skulle hoppas neråt höll jag på att sätta i halsen:crazy:

Nu har dock min nerhoppsfobi blivit bättre, mycket tack vara att min häst inte längre kastar sig ut som en jaguar ner för nerhoppen:idea:

HAHA, det där med att kasta sig ut för nerhoppen har jag fått en tottis som gör nu! Fast hon är knappt hoppad alls, så det är förståeligt.

Jag tycker att Mariestads bana är väldigt fin!
Trossnäs bana är ju så himla speciell, men absolut en av mina favoriter!!
Våran hemmabana (Leksand) tycker jag också är vacker, men lite uttjatad eftersom.. det är hemmabanan! :p Lite snäll, men fin!
Hofors är också fin, lite lik Leksand på något vis.

Fast iofs så tycker jag att så fort det finns terränghinder så är jag nöjd! Ett riktigt fälttävlans-freak, det är jag det ;)

Jo, men startar man ft är man väl införstådd med att nerhopp kan förekomma, eller? ;)
Sen är trappstegen knappast särskilt höga, det är ju inga meterdjupa trappsteg kan man anta :p

När jag startade första gången visste jag mycket väl att nerhopp förekom och min plan var då, och ett antal tävlingar framöver att sakta av till trav och trava ner för dem. Dessvärre hade min hjärna INTE förberett sig på en trappa neråt, hur små nerhoppen än är så blir det läskigt när man sitter på en häst som vill ta bägge trappstegen i samma språng.:crazy:

Hur höga trappstegen var minns jag inte alls. Har inte startat i Kinda fler gånger då jag inte gillade deras terrängbana och att de inte kunde erbjuda upstallning.

Borde snart ta itu med min Kinda Fobi :rofl:

Senast ändrad:

Aha, då blir det förstås lite knivigare. Jag har själv inte sett trappan i Kinda men den var med i söndagens Debutant för ponny och det finns ju reglerat i TR hur höga och djupa hindren får vara. 70 cm är hinderhöjden iaf. Har inte TR här på jobbet så vågar inte svara på om det står något särskilt för nerhopp.

Min ponny har startat i Kinda två ggr och varit placerad båda, varav en var debut i ft, så hon tycks iaf gilla banan ;) Du får se till att komma dit på någon tävling när jag kanske också är där :)

Kindas trappa är nog högre än 70... :crazy:
Jag fick också en skräckupplevelse på den när jag startade min första (och enda) fälttävlan på ponny :p

Jag har inte kollat i TR vad som sägs om ev. höjder för nedhopp. I övrigt är ju gränsen i terrängen 70 cm i ponnydebutant.
Iofs tycker jag inte att det är katastrof om trappan är 80 eller 90 cm heller, men det är ju jag :)

Jag har inte kollat i TR vad som sägs om ev. höjder för nedhopp. I övrigt är ju gränsen i terrängen 70 cm i ponnydebutant.
Iofs tycker jag inte att det är katastrof om trappan är 80 eller 90 cm heller, men det är ju jag :)

nerhopp får vara 80 cm, men 90 cm om marken sluttar och det tror jag att den gör på 2:a trappsteget i Kinda. Är ganska säker på att den inte är för hög

Då tycker jag personligen inte att det är något att "gnälla" på. 90 cm är ju ingen fara, enligt mig iaf :)

Har inte gnällt på att den skulle vara för hög. Har bara skrivit att JAG personligen tycker/tyckte det var läskigt med nerhopp och jag var INTE beredd på en trappa neråt på min allra första debutant. Min häst bryr sig inte om ifall det är rätt eller fel enligt TR han slänger sig hej vilt rätt utför ändå:)

Lite som Stig-Helmer i sällskapsresan "jag kan flyga jag är inte rädd"... Nej men piloten är:crazy:

Knapp lån

Eftersom att vi bara varit på 3 banor så får jag väl skriva om dom

Örebro

0/5 Sämsta stället jag varit på ännu i mitt liv. hoppbanan var urdålig. Terräng banan ännu sämre. Dressyr banan inget att klaga på. Servicen framförallt i fiket var under all kritik. Uppstallnings personalen var bra att ha att göra med.

Torns
3/5

Super trevliga människor. Dressyr banan kanon, hoppbanan däremot inge rolig. Terräng banan var tråkig.

Udden (hemma banan)

Sätter inget där, allt eftersom att man trotts allt är partisk.

I dessa tre fall gäller allt debutant stor häst.

Nej då, det var mest att det kom fram synpunkter på den. Jennifer sa att hon travade nerför trappan eftersom det annars finns viss risk att Cinna tar trappan lite sådär hux flux ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 224
Senast: mackan
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Distans Jahapp, då har även jag, som aldrig i mitt liv har varit någon tävlingsmänniska, drabbats av den där lille tävlings:devil:en... Jag red...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: lulski
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka