Sv: rösten

På många sätt :idea:
Lugna, driva på/övertala vid behov, ibland i galoppfattning (min "dam" börjar lära sig att när nån frågar "ska vi galoppera?" så får hon springa. så ibland säger jag "galopp!" i fattningen, och håller igen när andra säger det - så att hon förstår att det bara gäller när JAG säger det), kommando (t.ex. "whoaw" eller "stanna" när jag lämnar henne lös nånstanns)... när det passar, helt enkelt!

Väldigt, väldigt mycket!
Både som lugnande/bromsande, som drivande, som tillrättavisande.
Ja, faktiskt jämt!

Jämt jämt jämt! :)

Använder den alltid i första hand så slipper man dra och bråka i onödan tex när man kör och rider.

Lugn, tillrättavisande, arg, berömmande, busig, okej då-ig, glad, uppmuntrande....

Försöker ha ett visst mönster så hästarna vet vad allt innebär. Även liknande kommandon så de inte blir förvirrade.... underlättar liksom....;)

På många sätt. Tänkte senast häromdagen på hur röststyrd stoet är:love: Det betyder enormt mycket i kommunikationen framförallt vid ridning, inte så att jag pratar hela tiden, men jag använder rösten mycket som förstärkning (och pratar också:rofl:) Betyder jättemycket.

driva,lunga,tillrätta visa han,beröma om han ska byta varv när jag logerar han, + at jag brukar prata med han typ och berätta saker haha

hästarna kan både skritt trav galopp, sakta ner, öka tempot, halvhalt, samt tvärstopp.

sen när hästen gör fel så låter ja väldigt illa, ja kan inte förklara ljudet riktigt men typ uuuhhh med väldig bas och kraft, och så berömmer jag mkt med rösten, framförallt på valacken, han verkligen suuuuger åt sig det då och gör allt han kan för att göra som man vill!

sen när hästen gör fel så låter ja väldigt illa, ja kan inte förklara ljudet riktigt men typ uuuhhh med väldig bas och kraft, och så berömmer jag mkt med rösten, framförallt på valacken, han verkligen suuuuger åt sig det då och gör allt han kan för att göra som man vill!

Precis sådär gör jag med, och min är också vallack och han blir så glad! :laugh: (av berömmet alltså, inte av tillrättavisningen)

Ökning
Minskning
Peppa
Lugna
Tillrättavisning

så helt enkelt...

i stort sett till allt.

Hör ni något som nynnar eller babblar oavbrutet i skogen, så är det jag som är ute och luftar min vackra vita. =) Vissa problem blir det i ridhuset, när jag rider med på vanlig lektion. Då brukar det komma en del ilskna blickar från "medtrafikanter" för att jag stör... :o Då får jag försöka hålla mig i skinnet, ändå.

Hur använder ni rösten?

Har kommandon för stanna, sakta, framåt, har börjat med höger och vänster på stoet när jag tömkör. Nej, om nån av dem hittar på dumheter, Braa eller duktig flicka/pojke som beröm. Och så blir det förstås mycket småprat :D Framförallt, Inga höga röster!

Jag har lärt mig att när man lär en häst röstkommandon så ska man börja med att ge hjälpen när hästen Gör saken den ska, inte innan, då kopplar den så småningom ihop det.

Jag har lärt mig att när man lär en häst röstkommandon så ska man börja med att ge hjälpen när hästen Gör saken den ska, inte innan, då kopplar den så småningom ihop det.

Det är en bra metod särskilt på hästar som har svårt för gångarterna. Mitt senaste exempel Ett kallblodstravarsto som ägaren hade stora problem att få att trava lärde sig vad "trav" är vid longering och sedan fungerade det även vid ridning. Har man ett röstkommando slipper man försöka få till "tydliga" fysiska hjälper som gör hästen stressad.

Smackning brukar ju användas när man vill ha en tempo/energiökning men när jag var på clinic för Patrick Allori märkte jag att han använder smackning när hästen håller det höga tempo han vill. Samma sak som vissa islandshästryttare använder ssss när hästen springer flygande pass.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om ni fick rösta, hur skulle ni rösta i det USA-s presidentval?
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 694
Senast: Thaliaste
·
Samhälle Jag är politiskt aktiv men jag bryr mig mindre om ifall folk röstar på mitt parti än att de FAKTISKT RÖSTAR! ju färre soffliggare...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
6 270
Senast: Asko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter EU:s medlemsländer röstade under onsdagen för ett förslag om att sänka vargens skyddsstatus. Förslaget lades av kommissionen förra året...
Svar
0
· Visningar
100
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama