Rösta JA eller NEJ Tycker du att det är OK att ha sex med ett djur

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rösta JA eller NEJ Tycker du att det är OK att ha sex med ett djur

Ergo, även hundhållning borde kriminaliseras. Jag anser dessutom att artikeln i fråga inte är objektiv, saklig och faktamässigt underbyggd.

Kimz0r skrev:
Det har jag inte sagt, mer än att trådens ursprungsfråga är baserat på ett svart-och-vitt tänkande, som jag förväntas och uppmanas anamma helt igenom tråden, t.ex. ifrågasätts jag ständigt av de som fallerar att skilja på sak och person.

Vill nej-sägarna i tråden får ja-sägarna att ändra sig?

Nej, som jag skrivit ett antal gånger redan så får alla tycka vad dom vill, och jag får tycka vad jag vill om dom som tycker annorlunda än vad jag tycker.

Andra Moseboken 22:19
"Den männsika som har sex med ett djur skall straffas med döden"

Så står det i bibeln. Tänkte att om någon var intresserad av att veta det.

Den är både saklig och FAKTAMÄSSIGT uppbyggd. Objektiv kan jag inte påstå att den är, men alla artiklar ska inte vara objektiva. Speciellt inte när det gäller det här ämnet.

Jag förstår inte riktigt. Svarade du för eller emot det jag hade skrivit? :)

Passiviteten när det gäller att tillämpa den lagstiftning som finns i de fall djur tar skada är häpnadsväckande.
Om man läser DjMs utredning så häpnar man över alla nedlagda el ej inledda förundersökningar. Det är den här sidan av saken man bör ta tag i innan man diskuterar ngn ny svårtolkad lag. Var skall man dra gränsen för en ev ny lag. Hur många fall där ingen fysisk skada skett kommer att gå till åtal?
PL

linafina skrev:

Leviticus 20:13 - If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

Elftor skrev:
Leviticus 20:13 - If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

Hårda bud alltså.

Ja, och inte särskilt användbart som argument.

Elftor skrev:
Här kan förstås djurskyddslagen behöva förtydligas och stärkas.
Jag diskuterade saken med min sambo, som delar åsikt med större delen av trådens deltagare. Han föreslog att man förstärker den befintliga djurskyddslagen med en paragraf som rör sexualiserat våld mot djur, d.v.s. misshandel mot djur har en straffsats, som höjs om misshandeln haft sexuella inslag/undertoner. Och det kan jag gå med på.

linafina skrev:
Snackar vi om sex mellan människa och djur nu eller?
Nej, sex mellan två människor, uppenbarligen.

linafina skrev:

Är det därför du anser det skall straffbeläggas.
PL

linafina skrev:

Nu lever vi, tack och lov, i ett sekulariserat samhälle, men på 1700-talet avrättades ju människor för tidelag.

Bibeln har en och annan hemskhet att säga om abort, homosexualitet, sex före äktenskapet o.s.v. Ska vi leva efter det också?

NEJ!! Absolut inte!! :eek:
Tacka vet jag äldre västgötalagen, de hade en lag mot tidelag!!

Genesis skrev:
Den är både saklig och FAKTAMÄSSIGT uppbyggd. Objektiv kan jag inte påstå att den är, men alla artiklar ska inte vara objektiva. Speciellt inte när det gäller det här ämnet.
Jag anser att den inte är faktamässigt underbyggd. T.ex. påstår de att alla sexuella handlingar med hund föregås av våld och tvång, vilket inte är fallet. Och jo, jag anser att artiklar, oavsett ämne, i största möjliga utsträckning ska vara objektiva.

Att sedan små och mellanstora hundar skadas av penetration faller ju, som alla borde veta vid det här laget, under djurskyddslagen.

Kimz0r skrev:
Jag anser att den inte är faktamässigt underbyggd. T.ex. påstår de att alla sexuella handlingar med hund föregås av våld och tvång, vilket inte är fallet. Och jo, jag anser att artiklar, oavsett ämne, i största möjliga utsträckning ska vara objektiva.

Att sedan små och mellanstora hundar skadas av penetration faller ju, som alla borde veta vid det här laget, under djurskyddslagen.

Inte alla handlingar, de flesta.
Du anser det ja. Är det inte du som säger att allt man tycker ska bygga på fakta?
Jag, som för övrigt är utbildad journalist, vet att alla artiklar inte behöver vara objektiva.
Skriver du för en kvällstidning om tex. olyckor så ska du alltid vara objektiv. Skriver du däremot en artikel/krönika om ett ämne som tex. tidelag finns det inget som säger att det ska vara objektivt.

Anledningen till att tidelag borde förbjudas i Sverige är enkel.
Sedan lagen försvann har 3 fall behandlats och blivit fällda genom djurskyddslagen.

Sedan stödjer jag absolut inte den gamla lagen och vad den innebar. Jag stödjer inte heller det som står i bibeln.

Jag tycker också att djurskyddslagen borde förbättras.
Men den som finns nu är absolut inte tillräcklig. Så som situationen är idag tycker jag att en lag mot tidelag borde finnas.
MEN om djurskyddslagen kan förbättras (vilket den avsevärt måste göras i så fall) så är det förstås bättre.

Jag kan också svara, då jag har i princip samma inställning som KimzOr

vad för sorts sex tycker du är ok att ha med djur?
Den där djuret njuter av det och inte tar skada varken fysiskt eller psykiskt.

är det alla sorters djur?
Nej, bara tillräckligt stora djur eller då djuren är den aktiva parten om de är mindre.
En hund som slickar leverpastej från sin mattes kön är alltså okej.
Men inte en man som sätter på en hund, därför att hunden är för liten.
En man som sätter på ett brunstigt sto är också okej.

har du sex med dina djur?
Nej, jag tycker att sådant är äckligt.
Så jag tänder inte på djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
57 857
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar