Jag behöver tips och smakråd. Jag väntar på två rosor (Baron JB Gonella och Comtesse de Rocquigny) som jag köpte i full våryra 1 januari och de kommer att levereras under nu i april.
CdR har jag varit våldsamt förälskad i under flera års tid, men nu planerar jag ändå att kontakta stället jag har beställt rosorna ifrån och byta ut den. Jag har begränsat med plats och vill ha något som doftar starkare än CdR. Dessutom har jag bestämt mig för att spara "Karen Blixen" som inte doftar så mycket. Planen är därför att ersätta CdR med en vit starkt doftande ros som ska placeras bredvid KB på kortsidan av min balkong. Rosorna står i stora krukor/lådor.
Så vad ska jag välja för ros? Mina önskemål är alltså:
- vit
- starkt doftande
- helst en bourbonros
- remonterande
- inte för stor
- upprätt växtsätt så att jag kan plantera örter m.m som marktäckare
Min hetaste kandidat just nu är "Boule de Neige", men jag tar gärna emot andra tips.
Ett alternativ är att spara CdR och byta ut BJBG som skulle stå som solitär på annat ställe på balkongen. Den doftar starkt och kan användas som låg klättrare och jag har en bra vägg för det. BJPG är inte lika vacker som CdR men doftar väldigt i mitt tycke mycket gott. Bortser jag från doften så tänker jag mig nog att vita rosor och den ljust rosa CdR gör sig bättre tillsammans på en mindre yta som en balkong/terass/uteplats än vad vita rosor och den mörkt karminfärgade BJBG gör. Dessutom passar nog CdR bättre ihop med färgen på väggen. Men så var det ju det här med doften. Är det någon här som har snusat på både KB och CdR och kan ge mig en hint om hur mycket eller hur lite CdR doftar. Min KB doftar inte ett skvatt.
Det är så himla svårt att välja när man har liten yta att röra sig på.