Vilken bra tråd och vilka fantastiska rosor ni har lagt ut bilder på!

Jag är total newbie på det här med rosor och blommor överhuvudtaget. Men nu när jag fått en trädgård så vill jag gärna ha fler rosor :)

Jag har en liten fråga. Jag fick två små rosor i kruka av sambon häromdan och nu undrar jag 1. Vilken sort kan det vara? 2. Går det att plantera ut dem senare i vår?

4728FD10-E336-481E-AEA1-1016D61EE189_zpsudyk3abc.jpg

555D4333-41FB-4BE5-8B91-3AF8EC51A148_zpsfwoph9fb.jpg

Jag är total newbie på det här med rosor och blommor överhuvudtaget. Men nu när jag fått en trädgård så vill jag gärna ha fler rosor :)

Jag har en liten fråga. Jag fick två små rosor i kruka av sambon häromdan och nu undrar jag 1. Vilken sort kan det vara? 2. Går det att plantera ut dem senare i vår?

Minirosor i kruka brukar inte ha namn. Härdigheten är okänd men du kan plantera ut dem. Bor du inte i alltför kallt klimat överlever de nog.

Vilka söta :love: Och klart att du ska ha lite rosor i din trädgård :D Någon tanke på vilken sort än?

Tack @Magiana och @Asko :)
Jag bor i zon 2. Så då testar jag att plantera ut dom sen!

Jag vet inte vila sorter jag vill ha än. Men ni har lagt ut en massa som tilltalar mig här så jag tänkte att jag skulle kolla upp några av sorterna :) det finns redan ett par röda rosor i trädgården som är väldigt fina och dom har blommat flera gånger förra sommaren så några borde jag få att trivas iaf. Tyvärr vet jag inte sorten, men jag får försöka att ta reda på det nu i år när dom börjar blomma igen :)

Jag har förvisso aldrig planterat barrotat men det bör inte vara någon skillnad mot krukodlat. Skillnaden är att det barrotade ska planteras när de är i vila. Krukodlat kan planteras när som helst under året så länge det inte är tjäle.

Jag behöver tips och smakråd. Jag väntar på två rosor (Baron JB Gonella och Comtesse de Rocquigny) som jag köpte i full våryra 1 januari och de kommer att levereras under nu i april.

CdR har jag varit våldsamt förälskad i under flera års tid, men nu planerar jag ändå att kontakta stället jag har beställt rosorna ifrån och byta ut den. Jag har begränsat med plats och vill ha något som doftar starkare än CdR. Dessutom har jag bestämt mig för att spara "Karen Blixen" som inte doftar så mycket. Planen är därför att ersätta CdR med en vit starkt doftande ros som ska placeras bredvid KB på kortsidan av min balkong. Rosorna står i stora krukor/lådor.

Så vad ska jag välja för ros? Mina önskemål är alltså:
- vit
- starkt doftande
- helst en bourbonros
- remonterande
- inte för stor
- upprätt växtsätt så att jag kan plantera örter m.m som marktäckare

Min hetaste kandidat just nu är "Boule de Neige", men jag tar gärna emot andra tips.

Ett alternativ är att spara CdR och byta ut BJBG som skulle stå som solitär på annat ställe på balkongen. Den doftar starkt och kan användas som låg klättrare och jag har en bra vägg för det. BJPG är inte lika vacker som CdR men doftar väldigt i mitt tycke mycket gott. Bortser jag från doften så tänker jag mig nog att vita rosor och den ljust rosa CdR gör sig bättre tillsammans på en mindre yta som en balkong/terass/uteplats än vad vita rosor och den mörkt karminfärgade BJBG gör. Dessutom passar nog CdR bättre ihop med färgen på väggen. Men så var det ju det här med doften. Är det någon här som har snusat på både KB och CdR och kan ge mig en hint om hur mycket eller hur lite CdR doftar. Min KB doftar inte ett skvatt.

Det är så himla svårt att välja när man har liten yta att röra sig på. :nailbiting:

Senast ändrad:
Jag behöver tips och smakråd. Jag väntar på två rosor (Baron JB Gonella och Comtesse de Rocquigny) som jag köpte i full våryra 1 januari och de kommer att levereras under nu i april.

CdR har jag varit våldsamt förälskad i under flera års tid, men nu planerar jag ändå att kontakta stället jag har beställt rosorna ifrån och byta ut den. Jag har begränsat med plats och vill ha något som doftar starkare än CdR. Dessutom har jag bestämt mig för att spara "Karen Blixen" som inte doftar så mycket. Planen är därför att ersätta CdR med en vit starkt doftande ros som ska placeras bredvid KB på kortsidan av min balkong. Rosorna står i stora krukor/lådor.

Så vad ska jag välja för ros? Mina önskemål är alltså:
- vit
- starkt doftande
- helst en bourbonros
- remonterande
- inte för stor
- upprätt växtsätt så att jag kan plantera örter m.m som marktäckare

Min hetaste kandidat just nu är "Boule de Neige", men jag tar gärna emot andra tips.

Ett alternativ är att spara CdR och byta ut BJBG som skulle stå som solitär på annat ställe på balkongen. Den doftar starkt och kan användas som låg klättrare och jag har en bra vägg för det. BJPG är inte lika vacker som CdR men doftar väldigt i mitt tycke mycket gott. Bortser jag från doften så tänker jag mig nog att vita rosor och den ljust rosa CdR gör sig bättre tillsammans på en mindre yta som en balkong/terass/uteplats än vad vita rosor och den mörkt karminfärgade BJBG gör. Dessutom passar nog CdR bättre ihop med färgen på väggen. Men så var det ju det här med doften. Är det någon här som har snusat på både KB och CdR och kan ge mig en hint om hur mycket eller hur lite CdR doftar. Min KB doftar inte ett skvatt.

Det är så himla svårt att välja när man har liten yta att röra sig på. :nailbiting:

Ibland kan det vara bra att ventilera saken för sig själv, även om man inte får några svar. :) Jag bestämde mig för Boule de Neige samt för att skippa BJBG. Jag känner mig jättenöjd över valet och om ett par veckor kommer rosorna på posten.

Jag ska få gräva upp rosor hos min väninna :love:
Frågan är - när är det bäst att göra det?
Nu innan dom börjar dra vatten och sätta blad eller vänta tills dom börjat med det? Det går att gräva, det är inga problem - men när mår rosor bäst av att flyttas? :confused:

Jag ska få gräva upp rosor hos min väninna :love:
Frågan är - när är det bäst att göra det?
Nu innan dom börjar dra vatten och sätta blad eller vänta tills dom börjat med det? Det går att gräva, det är inga problem - men när mår rosor bäst av att flyttas? :confused:

När de är i vila, d.v.s. när de saknar blad. När de är i tillväxt blir de onödigt stressade av en flytt.

@Magiana och andra rosexperter! :)

Jag har fått hem mina barrotade rosor från Flora Linnea och precis planterat dem. Två frågor infinner sig eftersom det är första gången jag planterat sådana.

Fråga 1: Rosorna är så klart nedklippta, men det ser ut att vara ett tag sedan (se bild 1). Bör jag klippa ned dem lite till för att få en fräschare "snittyta"? Hur mycket bör jag i så fall ta?

Fråga 2: Se bild 1, det är något vitt på vissa grenar. Det är svårt att fokusera med mobilkameran, det syns nog bäst på grenen till vänster i bild. Det ser inte så friskt ut, eller? Mögel av något slag? Mjöldagg? :nailbiting: Bör jag klippa ned det och ska det behandlas på något sätt?

Bild 1
IMG_0398_zpsufjnyv1v.jpg

Bild 2
IMG_0400_zps59lnjkd0.jpg

Senast ändrad:
Klipp bort det som inte ser fräscht ut. På den översta bilden ser det lite ut som om de har klippt lite hur som helst och att grenstumparna fått lite röta.

Klipp bort det som inte ser fräscht ut. På den översta bilden ser det lite ut som om de har klippt lite hur som helst och att grenstumparna fått lite röta.

Tack! Jag har klippt ner nu. Tyvärr fick jag klippa rätt långt ner så jag hoppas att det inte blir för tufft för den.

Jag har två frågor!
Hemma hos mina föräldrar står en buskros som har fått vandra med i släktens trädgårdar i tre generationer, hur gör jag bäst för att få hem den hit? Stickling? Kommer från en kallare zon från början så det är inga problem :)

Fråga två:
Om jag vill ha rosor till en rabatt i skugga, vilken sort skulle ni då rekommendera? Tycker om storblommigt och tycker inte om gult :p
Zonen är egentligen tre, men får känslan av att det gärna får vara en mycket tåligare sort där.

Jag var i Borlänge idag för att handla... mina planer sket sig rejält. Ikea saknade en pryl jag skulle ha men deras fyndhörna hade en utgående hylla som jag har sneglat på hur länge som helst. Inget riktigt den variant jag ville ha men för 20kr/st, ok! :D

Med tanke på mängden jag köpte av den :o så fick det liksom inte plats tex jord som jag tänkt köpa, eller pallkragar :o :o

Trots det var jag in på Blomsterlandet och började prata med en bekant som jobbar där (hon bor ett stenkast ifrån mig). Det visade sig att de hade extrapris på krukodlade rosor men hon hade inte hunnit sätta upp lappen, 59,90 istället för 129! Dvs jag kom hem med en Louise Odier och en Mme Boll :up: :D

Jag har bytt arbetsort och passerar en handelsträdgård på vägen. Igår hade jag en stund över och tittade in.
Livsfarligt. De hade massor! Större äppelsortiment än jag sett någon annan stans. Massor, verkligen massor av rosor och allt var kraftigt och friskt. Kom hem med en Leverlusen.... Jag älskar gula rosor. Den ska få ersätta den New Dawn jag köpte som visade sig vara en felmärkt Polstjärnan.

Dessutom hade de ett gäng fruktträd till halva priset eftersom det var "utgående sortiment". På fredag ska jag fälla baksätet i bilen och köpa träd.

Karaktär? :angel::angel::angel:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Hjälp en total gröngöling att få ordning på trädgården! :nailbiting::angel: Vi har köpt hus och har tillträde 3/9. Jag har egentligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 987
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka